Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2016

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/5

 

27.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 221

Sosiaali- ja terveysvirasto, vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinta 2017 - 2020

HEL 2016-001793 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti tarjouskilpailun perusteella valita seuraavat palveluntarjoajat palvelumuodoittain vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen palveluntuottajiksi alla esitetyssä ensisijaisuusjärjestyksessä:

Kohde A: Ympärivuorokautinen palveluasuminen muistisairaille suomenkielisille vanhuksille

1. Esperi Care Oy, Tilkantoivo
2. Yrjö & Hanna Oy, Hanna-koti, ryhmäkoti Merikukka
3. 247 Hoivakodit Oy, perustettava yksikkö
4. Mainio Vire Oy, Vire Koti Hermanni
5. Mainio Vire Oy, Vire Koti perustettava yksikkö 1
6. Mainio Vire Oy, Vire Koti Sofia ja Severi
7. Mainio Vire Oy, Vire Koti Lehtisaari
8. Ilmari Helanderin Vanhusten Säätiö, Maunulan palvelutalo / Lehmuskoti
9. Koillis-Helsingin lähimmäistyö Milja ry, Luhti ja Riihikoti
10. Uudenmaan Seniorikodit Oy, USK perustettava yksikkö 1
11. Invalidiliiton Asumispalvelut Oy, Kalasataman Validia-koti
12. Attendo Oy, Linnanharjun hoivakoti
13. Helenan vanhainkodin säätiö, Helenan vanhainkoti
14. Mainio Vire Oy, Vire Koti Käpylä
15. Attendo Oy, Attendo perustettava yksikkö 1
16. Omakotisäätiö
17. Onnentäyttymys Oy, perustettava yksikkö 2
18. Saga Care Finland Oy, Saga Helapuisto
19. Saga Care Finland Oy, Saga Käpylinna
20. Medivida Care Oy, perustettava yksikkö 1
21. Uudenmaan Seniorikodit Oy, USK perustettava yksikkö 2
22. Mikeva, Hoitokoti Taivallahden Helmi
22. Tutoris Oy, Tutoris Hoiva Helsinki perustettava yksikkö
23. Mefys Oy, Hoivakoti Varpula
24. Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry, Hellikoti
25. Onnentäyttymys Oy, perustettava yksikkö 1
26. Käpyrinne ry, Käpylän Pysäkki / Muistiyksikkö
27. Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Vuosaari
28. Esperi Care Oy, Tilkantupa
29. Esperi Care Oy, Hoivakoti Vanhalinna
30. Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Itä-Pasila ryhmäkoti Vanamo
31. Gaius-säätiö sr, Puotilan palvelutalo
32. Esperi Care Oy, Hoivakoti Sara
33. Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry, Leevikoti
34. Wilhelmiina Palvelut Oy, Asumispalvelukeskus Wilhelmiina
35. MEREO/Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry, Mereo Kamppi
35. MEREO/Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry, Mereo Lauttasaari
35. Hoiva Sofia Oy, Palvelukoti Sofia / Ryhmäkoti Sofia
36. Esperi Care Oy, Hoivakoti Untuva
37. Itä-Helsingin lähimmäistyö Hely ry, Kontulan Helykoti / Annin kammari
38. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Viikki 1
39. Gaius-säätiö sr, Heseva-koti
40. Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Länsi-Pasila
41. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Daalia
41. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Scilla
41. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Kotikallion hoivakoti
41. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Kyläkallion hoivakoti
42. Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Paloheinä

Kohde B: Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille

1. Stiftelsen Silviahemmet, Silviahemmet
2. Folkhälsan Välfärd Ab, Blomsterfonden
3. Folkhälsan Välfärd Ab, Brummerska Hemmet
3. Folkhälsan Välfärd Ab, Seniorhemmet
4. Attendo Oy, Attendo Hedvig Sofian hoivakoti
5. Helsingfors svenska metodistförsamling, Konkordiahemmet
6. Finlands Svenska Söndagsskolförbund r.f, Bertahemmet
7. Itä-Helsingin lähimmäistyö Hely ry, Myllypuron Helykoti / Artur och Ida hemmet
8. Gaius-säätiö sr, Munksnäshemmet

Kohde C: Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien palveluasuminen

1. Medivida Care Oy, perustettava yksikkö 2
2. Esperi Care Oy, Esperi Hoivakoti Tilkka
3. Käpyrinne ry, Kantin Pysäkki / Ryhmäkoti Kotipysäkki
4. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Viikki 2
5. Itä-Helsingin lähimmäistyö Hely ry, Kontulan Helykoti / Pentin tupa

Kohde D: Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdeongelmaisille vanhuksille

1. Attendo Oy, Attendo Valkamahovin hoivakoti
2. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Alppitupa
3. Medivida Care Oy, perustettava yksikkö 3

Kaikki tarjoajat, jotka täyttävät kelpoisuusehdot ja joiden tarjous on tarjouspyynnön mukainen, hyväksytään puitejärjestelyyn. Asiakkaan tarpeeseen soveltuvista palveluntuottajista valitaan järjestyksessä edullisin. Ellei tällä ole tarjota paikkaa asiakkaan tarpeen mukaisen ajan sisällä, valitaan järjestyksessä seuraava asiakkaalle soveltuva palveluntuottaja.

Päätös on ehdollinen perustettavien yksikköjen osalta, kunnes kaikki tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset täyttyvät. Uudella 1.1.2017 alkavalla puitesopimuskaudella on perustettavia yksiköitä kohteissa A, B, C ja D yhteensä 11 ja tämän lisäksi kaksi sopimuskauden alkaessa avattavaa yksikköä.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Attendo Oy:n toisen perustettavan yksikön, Mainio Vire Oy:n toisen perustettavan yksikön, Debora Oy:n ja Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n tarjoukset, koska ne eivät täyttäneet tarjoajien soveltuvuudella asetettuja kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimuksia. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n tarjoukset eivät lisäksi olleet tarjouspyynnön mukaisia, minkä vuoksi ne tulee myös hylätä.

Vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen sopimuskausi on neljä (4) vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2017.

Sopimukset palveluntuottajien kanssa allekirjoitetaan vasta, kun kaikki tarjouspyynnössä edellytetyt kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset on tarkastettu ja tarjouspyynnön mukaisiksi todettu.

Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo on sopimuskauden osalta noin 240–280 miljoonaa euroa (alv 0 %) ja vuositasolla noin 60–70 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osaston osastopäällikön allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset sekä päättämään mahdollisista sopimuksien irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Ninna Katajainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43241

ninna.katajainen(a)hel.fi

Eeva-Liisa Tuominen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207

eeva-liisa.tuominen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom)

2

Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom)

3

Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom)

4

Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom)

5

Hintojen muutos 2016_2017.pdf

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Selvitys, arviointi ja sijoitus

Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Hankintakeskus

Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Hankinta ja kilpailutus

Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan kohde

Ympärivuorokautisen palveluasumisen tavoitteena on tarjota asiakkaalle mahdollisuus aktiiviseen asumiseen ja kuntouttavaan hoivaan esteettömässä, turvallisessa ja kodinomaisessa asuinympäristössä, jossa asiakkaalla on mahdollisuus osallistua yhteisön arkeen.

Palveluasumisen avulla tuetaan ja edistetään asiakkaan hyvinvointia, turvallisuutta ja hyvää elämänlaatua. Asiakas asuu palveluasumisyksikössä elämänsä loppuun saakka. Ympärivuorokautinen palveluasuminen on verrattavissa kotona asumiseen ja hoidossa tulee korostua asiakkaan itsenäisyys, yksilöllisyys, arvokkuus ja yksityisyys. Kodinomaisuus on päivittäistä yhdessäoloa, osallistumista ja aktiivista elämää sekä lämmintä ilmapiiriä, jossa asiakas on yhteisön jäsen ja kokee olonsa turvalliseksi. Hoidossa tulee toteutua asiakkaan, hänen omaistensa ja henkilökunnan välinen yhteistyö, hyvä ammattitaito sekä hoidon jatkuvuus. Palveluntuottajalta edellytetään sitoutumista asiakasta aktivoivan ja yhteisöllisen palveluasumisen kehittämiseen.

Hankittavat palvelut ovat sosiaalihuoltolain alaista pitkäaikaista asumista ja asiakkaan avuntarpeeseen perustuvaa ympärivuorokautista hoitoa. Kukin palvelu tuotetaan omassa eriytetyssä palvelumuotokohtaisessa asumisyksikössä.

Hankinta jakautuu seuraaviin neljään kohteeseen/palvelumuotoon:

Kohde A: Ympärivuorokautinen palveluasuminen muistisairaille suomenkielisille vanhuksille

Kohde B: Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille

Kohde C: Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien palveluasuminen

Kohde D: Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdeongelmaisille vanhuksille

Vuonna 2016 käytössä on yhteensä 1079 puitesopimuspaikkaa ja tässä päätösehdotuksessa hyväksyttäviksi esitettäviin tarjouksiin sisältyy puitesopimuspaikkoja yhteensä 2066, joista 1474 paikkaa on vanhoissa puitesopimusyksiköissä, 116 paikkaa on uusissa jo valmiissa puitesopimusyksiköissä ja 476 paikkaa uusissa perustettavissa yksiköissä.

Hankintamenettely

Tarjouskilpailu toteutettiin julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) mukaisella avoimella menettelyllä. Helsingin kaupunki julkaisi 26.4.2016 hankintailmoituksen ja tarjouspyynnön sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa.

Määräaikaan 1.6.2016 mennessä tarjouksen jätti 32 palveluntuottajaa, joiden tarjoukset koskivat 76 eri yksikköä:

247 Hoivakodit Oy, perustettava yksikkö
Attendo Oy, perustettava yksikkö 1
Attendo Oy, perustettava yksikkö 2
Attendo Oy, Hedvig Sofia
Attendo Oy, Linnanharjun hoivakoti
Attendo Oy, Valkamahovi
Debora Oy, Hoivakoti Harmonia
Debora Oy, perustettava yksikkö
Esperi Care Oy, Hoivakoti Untuva
Esperi Care Oy, Tilkantoivo
Esperi Care Oy, Tilkantupa
Esperi Care Oy, Hoivakoti Sara
Esperi Care Oy, Tilkka
Esperi Care Oy, Vanhalinna
Finlands Svenska Söndagsskolför-bund r.f., Bertahemmet
Folkhälsan Välfärd Ab, Blomsterfonden
Folkhälsan Välfärd Ab, Seniorhemmet
Folkhälsan Välfärd Ab, Brummerska Hemmet
Gaius-säätiö sr, Munksnäshemmet,
Gaius-säätiö sr, Puotilan palvelutalo
Gaius-säätiö sr, Heseva-koti
Helenan vanhainkodin säätiö, Helenan vanhainkoti
Helsingfors svenska metodistförsamling, Konkordiahemmet
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Alppitupa
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoiva Viikki 1
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoiva Viikki 2
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoivakoti Daalia
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoivakoti Kotikallio
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoivakoti Kyläkallio
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoivakoti Scilla
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Itä-Pasila
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Länsi-Pasila
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Paloheinä
Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Vuosaari
Hoiva Sofia Oy, Palvelukoti Sofia
Ilmari Helanderin Vanhusten Säätiö, Maunulan Lehmuskoti
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy, Kalasataman Validia-koti
Itä-Helsingin lähimmäistyö Hely ry, Kontulan Helykoti/Annin kammari
Itä-Helsingin lähimmäistyö Hely ry, Kontulan Helykoti/Pentin tupa
Itä-Helsingin lähimmäistyö Hely ry, Myllypuron Hely-koti
Koillis-Helsingin lähimmäistyö Milja ry, Luhti ja Riihikoti
Käpyrinne ry, Kantin pysäkki
Käpyrinne ry, Käpylän pysäkki
Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry, Hellikoti
Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry, Leevikoti
Mainio Vire Oy, perustettava yksikkö 1
Mainio Vire Oy, perustettava yksikkö 2
Mainio Vire Oy, Vire Koti Hermanni
Mainio Vire Oy, Vire Koti Käpylä
Mainio Vire Oy, Vire Koti Lehtisaari
Mainio Vire Oy, Vire Koti Sofia ja Severi
Medivida Care Oy, perustettava yksikkö 1
Medivida Care Oy, perustettava yksikkö 2
Medivida Care Oy, perustettava yksikkö 3
Mefys Oy, Varpula
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, perustettava yksikkö 1
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, perustettava yksikkö 2
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, perustettava yksikkö 3
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, perustettava yksikkö 4
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, perustettava yksikkö 5
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, perustettava yksikkö 6
Mikeva, Hoivakoti Taivallahden helmi
Omakotisäätiö, Omakotisäätiö
Onnentäyttymys Oy, perustettava yksikkö 1
Onnentäyttymys Oy, perustettava yksikkö 2
Saga Care Finland Oy, Saga Helapuisto
Saga Care Finland Oy, Saga Käpylinna
Stiftelsen Silviahemmet, Silviahemmet
Tutoris Oy, perustettava yksikkö
Uudenmaan Seniorikodit Oy, perustettava yksikkö 1
Uudenmaan Seniorikodit Oy, perustettava yksikkö 2
MEREO/Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry, Mereo Kamppi
MEREO/Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry, Mereo Lauttasaari
Wilhelmiina Palvelut Oy, Asumispalvelukeskus Wilhelmiina
Yrjö&Hanna Oy, perustettava yksikkö
Yrjö&Hanna Oy, Hanna-koti/ryhmäkoti Merikukka

Yrjö ja Hanna Oy jätti kaksi tarjousta, joista toinen oli uusi perustettava yksikkö. Kyseinen tarjoaja veti myöhemmin pois uuden yksikön tarjouksensa.

Yksikkökohtaisista 76 tarjouksesta 10 esitetään hylättäviksi.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa (8) kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset esitettiin tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Attendo Oy:n toisen perustettavan yksikön, Mainio Vire Oy:n toisen perustettavan yksikön, Debora Oy:n ja Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n tarjoukset eivät täyttäneet tekniselle suorituskyvylle ja ammatilliselle pätevyydelle asetettuja kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimuksia, minkä vuoksi ne tulee hylätä.

Attendo Oy jätti tarjouskilpailuun viisi (5) tarjousta, joista kaksi koski perustettavaa yksikköä. Attendo Oy:n toisen perustettavan yksikön tarjouksessa ei esitetty yksikölle osoitetta, joten vaatimus realistisesta ja konkreettisesta suunnitelmasta (muun muassa tontti asianmukaisella kaavalla ja esimerkiksi kiinteistö, jonka peruskorjaus hoivakodiksi on tutkittu) ei täyttynyt.

Mainio Vire Oy jätti kuusi (6) tarjousta, joista kaksi koski perustettavaa yksikköä. Mainio Vire Oy:n toisen perustettavan yksikön tarjouksessa ei esitetty yksikölle osoitetta, joten vaatimus realistisesta ja konkreetti-sesta suunnitelmasta (muun muassa tontti asianmukaisella kaavalla ja esimerkiksi kiinteistö, jonka peruskorjaus hoivakodiksi on tutkittu) ei täyttynyt.

Debora Oy jätti kaksi tarjousta: Debora Oy Hoivakoti Harmonia ja Debora Oy perustettava yksikkö. Tarjouspyynnössä edellytettiin, että ympärivuorokautisen hoidon koulutetun henkilöstön vähimmäismäärä on 0,5–0,6 hoitotyöntekijää asiakasta kohden vuorokaudessa (= toteutunut henkilöstömitoitus). Toteutuneeseen henkilöstömitoitukseen lasketaan mukaan vain työvuorossa olevien hoitotyöntekijöiden määrä. Debora Oy:n yksiköiden koulutetun henkilökunnan toteutunut henkilöstömitoitus ei tarjouksesta pyydetystä lisäselvityksestä huolimatta ollut riittävä. Debora Harmonian koulutetun henkilökunnan toteutunut mitoitus oli 0,43 ja Debora perustettavan yksikön 0,4.

Mehiläinen Hoivapalvelut Oy jätti kuusi (6) tarjousta, joista kaikki koskivat perustettavia yksikköjä. Tarjouksissa ei esitetty yksiköille osoitetta, joten vaatimus realistisesta ja konkreettisesta suunnitelmasta (muun muassa tontti asianmukaisella kaavalla ja esimerkiksi kiinteistö, jonka peruskorjaus hoivakodiksi on tutkittu) ei täyttynyt.

Lisäksi Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n tarjouksista puuttuivat liitteeksi pyydetyt perustietolomakkeet sekä selvitykset uusien yksiköiden perustamisesta, joten tarjoukset eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia, minkä vuoksi ne myös tulee hylätä.

Tarjoajien tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Kaikki ne tarjoukset, jotka täyttivät tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet, olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellista edullisuutta arvioitiin seuraavin kriteerein ja painotuksin: hinta 95 % ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset ylittävä lisälaatu 5 %. Lisälaatua arvioitiin seuraavasti: Jos tarjoaja sitoutuu järjestämään vähimmäisvaatimukset ylittävää viriketoimintaa, sosiokulttuurista hoitotyötä tai kuntouttavaa toimintaa suunnitelmallisesti ja koko sopimuskauden ajan, tarjous saa viisi laatupistettä. Edellytyksenä lisälaatupisteille on, että tarjoaja vakuuttaa toiminnan näkyvän yksikön viikko-ohjelmassa ja henkilöstöresursointi siihen on hoitopaikkoihin suhteutettuna 0,05.

Hoiva Sofia Oy:n Palvelukoti Sofia / Ryhmäkoti Sofian tarjoukseen liitetyt lisälaatuun liittyvät selvitykset eivät oikeuta lisälaatupisteisiin, koska tuottajan tarjoama resursointi lisälaatuun ei ollut edellytysten mukainen.

Vertailu tehtiin palvelumuodoittain/kohteittain tarjouksen mukaisen kuukausihinnan ja lisälaadun perusteella. Vertailtava kuukausihinta sisältää kiinteän perusmaksun, vuokran, ateriamaksun ja palvelumaksun.

Puitejärjestelyyn valituista palveluntarjoajista laadittiin palvelumuoto-kohtainen luettelo, jossa palveluntuottajat asetettiin ensisijaisuusjärjestykseen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Vertailun tulokset ilmenevät vertailutaulukoista (liitteet 1−4).

Kustannusvaikutusten arviointi

Palveluasumisen oman toiminnan vuoden 2015 toteutuneen hinnan ja ennakoidun inflaation perusteella laskettu oman toiminnan hoitopäivän hinta vuodelle 2017 on 158,40 e/hoitopäivä. Vuosien 2015 – 2017 ennakoitu inflaatio on yhteensä 1,32 %. Saatujen tarjousten perusteella laskettu suomenkielisten muistisairaiden vanhusten keskimääräinen hoitopäivän hinta vuonna 2017 on 156,55 euroa.

Hintojen muutos 2016−2017 hankintakohteittain on esitetty liitteessä 5.

Sopimukset

Suunniteltu sopimuskausi on 1.1.2017–31.12.2020.

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksisaannilla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan sitoumukseton, arvonlisäveroton arvo neljän vuoden perussopimuskaudelle on noin 240–280 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Puitejärjestelyssä palveluntuottaja valitaan niin, että asiakkaalle soveltuvista vaihtoehdoista valitaan järjestyksessä edullisin.

Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu mihinkään tilausmääriin.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 26 §:n mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä ja varmentaa valmistelija, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimuksen allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osaston osastopäällikkö.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut-osaston osastopäälliköllä.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Ninna Katajainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43241

ninna.katajainen(a)hel.fi

Eeva-Liisa Tuominen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207

eeva-liisa.tuominen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom)

2

Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom)

3

Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom)

4

Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom)

5

Hintojen muutos 2016_2017.pdf

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Selvitys, arviointi ja sijoitus

Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Hankintakeskus

Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Hankinta ja kilpailutus

Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 19.04.2016 § 83

HEL 2016-001793 T 02 08 02 00

Päätös

A    Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän ehdotuksen mukaisesti poistaa otsikkoasiassa tekemänsä päätöksen 5.4.2016 § 74 ja ratkaista asian uudelleen siltä osin kuin edellä mainittua päätöstä tehtäessä oli tapahtunut menettelyvirhe. Asiaa edellisen kerran käsiteltäessä tehty vastaehdotus (Malinen, kann. Leppänen) katsottiin rauenneeksi, koska kaupungin hallintosäännön [5 §:n 4 momentin ja kaupunginvaltuuston työjärjestyksen] 19 §:n mukaan ehdollisena tai vaihtoehtoisena tehtyä ehdotusta ei oteta äänestettäväksi. Vastaehdotukseen sisältyneen ehdollisuuden oli kuitenkin katsottava tarkoittaneen hankintamenettelyyn osallistumisen ehdollisuutta eikä sellaista itse vastaehdotuksen ehdollisuutta, jota hallintosääntömääräyksessä tarkoitetaan. Kannatettu vastaehdotus olisi siksi tullut ottaa äänestettäväksi. Koska asiassa käyty keskustelu oli jo julistettu päättyneeksi, uusia vastaehdotuksia ei enää voitu tehdä. Menettelyvirheen korjaaminen edellytti kuitenkin sitä, että edellä tarkoitettu vastaehdotus otettiin äänestettäväksi.

Muilta osin sosiaali- ja terveyslautakunnan tekemä päätös 5.4.2016 § 74 jäi voimaan kuten edellisellä kerralla oli päätetty:

B    Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

Käsittely

19.04.2016 Ehdotuksen mukaan

Kaupunginlakimies Sami Sarvilinna oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.

A

Vastaehdotus:
Jouko Malinen: "Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vanhusten
ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset
periaatteet ja ehdot.
muutetaan muotoon:
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vanhusten
ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset
periaatteet ja ehdot siten, että tarjouskilpailun osallistumisen
ehtona on, mikäli tarjoaja toimii useammassa maassa niin
tarjoaja antaa kaupungille konsernitasoisesti maakohtaiset
verotiedot soveltuvin osin seuraavan ohjeistuksen mukaisesti.
Tuloverojen täsmäytyslaskelma (IAS 12)
(+) Tulos ennen veroja 120
(-) Osakkuus- ja yhteisyritysten tulos (verojen jälkeen) 15
(-) Käyttöom. osakkeiden myyntivoitot (verovapaat) ja -tappiot (vähennyskelvottomat) 10
(-) Liikearvon arvonalentumiset (vähennyskelvottomat) -5
(=) Tulos ennen veroja (oikaistu) 100
(a) Tuloverot kunkin maan lakisääteisen verokannan mukaan 25
Veroaste lakisääteisten verokantojen mukaan (painotettu keskiarvo) %
25,0 %
Seuraavien erien vaikutus
(b) Tuloverot aiemmilta tilikausilta
(c) Verovapaat tulot (muut kuin käyttöomaisuusosakkeiden myyntivoitot)
(d) Vähennyskelvottomat kulut (muut kuin käyttöomaisuusosakkeiden
myyntitappiot)
(e) Verotukselliset tappiot, joista ei ole kirjattu laskennallista verosaamista
(f) Aiemmin kirjaamattomien verotuksellisten tappioiden hyödyntäminen
(g) Laskennallisten verojen uudelleen arviointi
(h) Lakisääteisten verokantojen muutokset
(i) Tytäryhtiöiden jakamattomiin voittovaroihin liittyvä verovelka
(j) Hyvittämättä jääneet ulkomaiden lähdeverot
(k) Muut tuloverot
Konsernin tuloslaskelmaan kirjatut verot yhteensä
(a+b+c+d+e+f+g+h+i+j+k)
Efektiivinen veroaste %
Tuloverojen maakohtainen raportointi
Liikevoitto Tulos ennen Tuloverot Veroaste% Maksetut
Henkilökunnan
(oikaistu) veroja (oikaistu) (a) (a) tuloverot lukumäärä
Suomi
Maa 2
Maa 3
jne.
Muut maat
Eliminoinnit - - -
Yhteensä 100 25 25,0 %
Ohje:
- Liikevoitto on oikaistu, soveltuvin osin, samoilla erillä kuin Tulos ennen
veroja (oikaistu).
- Maakohtaiset tiedot voidaan laskea tytäryhtiöiden summana, mahdolliset
maan sisäiset eliminoinnit voidaan
tehdä joko maatasolla tai vain konsernitasolla.
- Tytäryhtiöiden tiedot lasketaan maittain siten, kuten ne sisältyvät konsernin
IFRS-tilinpäätökseen (tytäryhtiöiden
IFRS-tiedot).
- Maksettujen tuloverojen summa on sama kuin konsernin rahavirtalaskelman
Maksetut verot.
- Henkilökunnan määrän summa on sama kuin konsernitilinpäätöksen
liitetiedoissa.
- Tiedot eritellään maittain siten, että taulukon sarakkeiden maakohtaiset tiedot kattavat vähintäään 90%
sarakkeen summasta (konserni).

Kannattaja: Joonas Leppänen

Menettelyvirheen korjaamisesta säädetään hallintolain 50 §:n 1 momentin 3 kohdassa, jonka mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos päätöstä
tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe. Jäsen Malisen kannatettu vastaehdotus otettiin nyt äänestettäväksi.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: "Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vanhusten
ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset
periaatteet ja ehdot.
muutetaan muotoon:
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vanhusten
ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset
periaatteet ja ehdot siten, että tarjouskilpailun osallistumisen
ehtona on, mikäli tarjoaja toimii useammassa maassa niin
tarjoaja antaa kaupungille konsernitasoisesti maakohtaiset
verotiedot soveltuvin osin seuraavan ohjeistuksen mukaisesti.
Tuloverojen täsmäytyslaskelma (IAS 12)
(+) Tulos ennen veroja 120
(-) Osakkuus- ja yhteisyritysten tulos (verojen jälkeen) 15
(-) Käyttöom. osakkeiden myyntivoitot (verovapaat) ja -tappiot (vähennyskelvottomat) 10
(-) Liikearvon arvonalentumiset (vähennyskelvottomat) -5
(=) Tulos ennen veroja (oikaistu) 100
(a) Tuloverot kunkin maan lakisääteisen verokannan mukaan 25
Veroaste lakisääteisten verokantojen mukaan (painotettu keskiarvo) %
25,0 %
Seuraavien erien vaikutus
(b) Tuloverot aiemmilta tilikausilta
(c) Verovapaat tulot (muut kuin käyttöomaisuusosakkeiden myyntivoitot)
(d) Vähennyskelvottomat kulut (muut kuin käyttöomaisuusosakkeiden
myyntitappiot)
(e) Verotukselliset tappiot, joista ei ole kirjattu laskennallista verosaamista
(f) Aiemmin kirjaamattomien verotuksellisten tappioiden hyödyntäminen
(g) Laskennallisten verojen uudelleen arviointi
(h) Lakisääteisten verokantojen muutokset
(i) Tytäryhtiöiden jakamattomiin voittovaroihin liittyvä verovelka
(j) Hyvittämättä jääneet ulkomaiden lähdeverot
(k) Muut tuloverot
Konsernin tuloslaskelmaan kirjatut verot yhteensä
(a+b+c+d+e+f+g+h+i+j+k)
Efektiivinen veroaste %
Tuloverojen maakohtainen raportointi
Liikevoitto Tulos ennen Tuloverot Veroaste% Maksetut
Henkilökunnan
(oikaistu) veroja (oikaistu) (a) (a) tuloverot lukumäärä
Suomi
Maa 2
Maa 3
jne.
Muut maat
Eliminoinnit - - -
Yhteensä 100 25 25,0 %
Ohje:
- Liikevoitto on oikaistu, soveltuvin osin, samoilla erillä kuin Tulos ennen
veroja (oikaistu).
- Maakohtaiset tiedot voidaan laskea tytäryhtiöiden summana, mahdolliset
maan sisäiset eliminoinnit voidaan
tehdä joko maatasolla tai vain konsernitasolla.
- Tytäryhtiöiden tiedot lasketaan maittain siten, kuten ne sisältyvät konsernin
IFRS-tilinpäätökseen (tytäryhtiöiden
IFRS-tiedot).
- Maksettujen tuloverojen summa on sama kuin konsernin rahavirtalaskelman
Maksetut verot.
- Henkilökunnan määrän summa on sama kuin konsernitilinpäätöksen
liitetiedoissa.
- Tiedot eritellään maittain siten, että taulukon sarakkeiden maakohtaiset tiedot kattavat vähintäään 90%
sarakkeen summasta (konserni).

Jaa-äänet: 10
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Katriina Juva, Miikka Merikanto, Seija Muurinen, Leena Riittinen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 3
Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Malisen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 10 - 3.

B

Kilpailutuksen taustaa

Helsingin kaupunki tuottaa vanhusten ympärivuorokautista palveluasumista 14 omassa toimintayksikössä. Näitä yksiköitä ovat palvelutalot ja monipuoliset palvelukeskukset. Lisäksi kaupunki ostaa palvelua puitesopimuksilla täydentääkseen omaa palvelutuotantoa. Vastaavaa palvelua tarjotaan asiakkaille myös palvelusetelivaihtoehtona.

Vuonna 2015 kaupungin omien palveluasumispaikkojen määrä oli noin 1 600 paikkaa. Ruotsinkielisten vanhusten palveluasumispaikkojen osalta kaupungilla ei ole omaa palveluasumistuotantoa. Palveluasumisen puitesopimuspaikkoja ostettiin vuonna 2015 yhteensä 1 104, joista
224 paikkaa on ruotsinkielistä palveluasumista. Palveluseteliasiakkaita oli vuoden 2015 aikana yhteensä 366.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston palvelustrategisena tavoitteena on ikääntyneiden henkilöiden kotona asumisen tukeminen ja kotiin vietävien palvelujen kehittäminen kansallisten sosiaali- ja terveydenhuollon linjausten mukaisesti. Palvelurakenteen muutos tarkoittaa edelleen laitoshoidon vähenemistä ja asiakkaiden valinnanmahdollisuuksien lisäämistä muun muassa kehittämällä palvelusetelivaihtoehtoa palvelujen ostamisen tapana. Helsingissä on laaja vanhusten ympärivuorokautisen hoivan palvelutuotanto, jota kaupunki täydentää kaavailulla sopimuskaudella ostamalla arviolta noin 1 100–1 600 palveluasumisen paikkaa vuosittain.

Tarjouskilpailu

Vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (348/2007) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Kilpailutuksessa on neljä hankinnan kohdetta:
1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen muistisairaille suomenkielisille
vanhuksille (kohde A)
2. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille
(kohde B)
3. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden
palveluasuminen (kohde C)
4. Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdeongelmaisille vanhuksille
(kohde D)

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palvelua koskevat vähimmäisvaatimukset on määritelty palvelukuvauksessa (liite 2). Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien
vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-7.

Hankinta-asetuksen (614/2007) 6 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet- osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Tarjouspyynnön palvelukuvaus on valmisteltu yhteistyössä Vantaan kaupungin vanhus- ja vammaispalvelujen kanssa. Vantaa on kilpailuttamassa lähes vastaavanlaisen palvelukokonaisuuden samanaikaisesti Helsingin kaupungin kanssa. Lisäksi palvelukuvausta valmisteltaessa on kuultu myös palveluntuottajia. 19.1.2016 julkaistiin hankintailmoitukset.fi portaalissa kutsu markkinavuoropuheluun. Kutsuun vastanneille lähettiin etukäteismateriaalina palvelukuvausluonnos ja pyydettiin heitä esittämään huomioita 5.2.2016 palvelutuottajille järjestetyssä keskustelutilaisuudessa.

Lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä Helsingin kaupungin hankintakeskuksen kanssa ja hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut ne.

Ehdotus hankintapäätökseksi tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi alkusyksyn aikana.

Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Palvelulle asetettu sisältö ja laatu vastaavat kaupungin omana toimintana järjestettyä palveluasumista. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain niin, että jokaisesta toimintayksiköstä tulee tehdä erillinen tarjous ja jokainen tarjous vertaillaan erikseen.

Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus kaikissa hankinnan neljässä kohteessa. Tarjousten vertailussa hinnan painoarvo on 95 prosenttia ja laadun 5 prosenttia.

Hintavertailu tehdään vuokran, ateria- ja palvelumaksun yhteenlasketulla summalla. Kaupunki määrittää kiinteän 300 euron perusmaksun, joka lisätään vertailuhinnan päälle. Näistä neljästä maksusta koostuu palvelun kuukausihinta. Kiinteään perusmaksuun sisältyvät hallinnon kustannukset, yleisten tilojen siivous, kiinteistönhuolto, virkistyspalvelut, turvapalvelun ylläpitokustannukset ja sähkö. Asukkaan ollessa poissa kaupunki maksaa vain vuokran ja perusmaksun.

Lisälaadun painotus on maksimissaan 5 prosenttia, koska lisälaadun kustannukset kumuloituvat yksikössä olevien asiakkaiden määrällä. Palveluntuottaja voi tarjota lisälaatuna asukasyksikköön suunnitelmallista sosiokulttuurista ja/tai kuntouttavaa toimintaa yli palvelukuvauksessa asetetun tason. Vähimmäisvaatimuksissa edellytetään kaikilta palveluntuottajilta asiakasta kuntouttavaa ja elämänlaatua edistävää toimintaa (palvelukuvauksen kohdat 5.9. ja 5.10.). Laatupisteiden saaminen edellyttää, että vähimmäistason lisäksi järjestettävä toiminta tulee olla erikseen resursoitu eikä sitä voi toteuttaa pelkästään perushenkilöstöllä.

Puitejärjestelyyn valitaan hankinnan kohteittain ja kokonaispistemäärän perusteella kaikki asetetut vaatimukset ja laatukriteerit täyttävät tarjoukset. Näin varmistetaan riittävä kapasiteetti ja riittävän monipuolinen yksiköiden määrä (mm. sijainniltaan) kaupungin käyttöön koko sopimuskauden ajaksi.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan neljän vuoden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2017. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.

Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.

05.04.2016 Ehdotuksen mukaan

15.03.2016 Pöydälle

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668

harri.j.lehtonen(a)hel.fi

Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310  78727

kari.salovaara(a)hel.fi

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566