Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2016

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/6

 

14.06.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätettävä tässä kokouksessa

§ 154

Sosiaali- ja terveysviraston toiminnan ja talouden ennuste 31.5.2016

HEL 2016-002586 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.5.2016 tilanteessa.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginkanslialle toimitetaan ennusteet neljä kertaa vuodessa, 14.4, 28.7, 6.10 sekä 1.12.2016. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet käsitellään ensin sosiaali- ja terveyslautakunnassa.

Nyt laaditun ennusteen pohjana ovat oman toiminnan osalta toukokuun lopun tiedot. HUS:n osalta ennuste pohjautuu HUS:issa maaliskuun lopun tilanteessa laadittuun laskennalliseen arvioon.

Sosiaali- ja terveysvirastolla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:

3 10 01 
Sosiaali- ja terveyspalvelut

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.5.

Ero TA

Ero TA %

Tulot

186 994

183 314 

192 214 

+8 900 

+4,9 %

Menot

  1 464 874

1 475 291 

1 484 491 

- 9 200 

- 0,6 %

Toimintakate

-1 289 131

-1 291 977 

 -1 292 277 

-300 

0 %

 

 

 

 

 

 

 

3 10 04 
Toimeentulotuki

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.5.

Ero TA

EroTA %

Tulot

90 980 

93 902 

92 502 

 -1 400

-1,5 %

Menot

177 706 

176 898 

177 098

-200 

-0,1 %

Toimintakate

-86 726 

-82 996 

-84 596 

-1 600 

-1,9 %

 

 

 

 

 

 

 

3 10 05 
Työllisyyden hoitaminen

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.5

Ero TA

EroTA %

Tulot

99 

230

156 

-74 

-32,2 %

Menot

5 524 

6 018 

5 985 

+33 

-5,5 %

Toimintakate

-5 425 

-5 788 

-5 829 

-41 

 -0,7 %

 

 

 

 

 

 

 

3 10 06 
HUS

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.5

Ero TA

Ero TA %

Menot

564 127 

519 229 

542 000 

-22 771 

-4,4 % 

 

3 10 07 
Apotti

TP 2015

TA 2016

Ennuste 31.5

Ero TA

Ero TA %

Tulot

0

5 693

535 

-4 558 

-80,6 %

Menot

0

7 965

2 735 

-5 230 

+65,7 %

Toimintakate

0

-2 272

-2 200 

+72

+3,2 %

 

 

 

 

 

 

 

Työllisyyden hoidon vuoden 2015 luvusta on poistettu työmarkkinatuen kuntaosuus, joka on siirtynyt kaupunginkanslian talousarviokohdalle. Apottia varten on perustettu oma talousarviokohtansa vuodeksi 2016.

Sosiaali- ja terveyspalvelut (3 10 01)

Sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetin arvioidaan ylittyvän noin 9,2 milj. eurolla. Ylitys selittyy kokonaisuudessaan vastaanottokeskusten ylityksellä.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen budjetin arvioidaan ylittyvän 0,7 milj. eurolla ilman vastaanottokeskuksia. Suurin osa ylityksestä syntyy omaishoidon tuesta ja kuljetuspalveluista.

Terveys- ja päihdepalvelut arvioi budjetin alittuvan 0,6 milj. eurolla psykiatria- ja päihdepalveluissa.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut arvioi budjetin ylittyvän 4,3 milj. eurolla. Ylitystä syntyy lähinnä kotihoidossa ja henkilöstökustannuksissa. Sairaala-, kuntoutus ja hoivapalvelujen ennuste on heikentynyt 4,3 milj. eurolla edelliseen ennusteeseen nähden.

Talous- ja tukipalvelujen osalta alitusta arvioidaan syntyvän vuokrakuluissa, joiden tarkka arviointi on ollut aiempien vuosien tapaan vaikeaa. Ennusteessa on huomioitu tilakeskuksen antama 1,8 milj. euron alennus vuoden 2016 vuokriin.

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut arvioi toiminnan toteutuvan budjetin mukaisena.

Tietohallinto- ja viestintäpalvelujen osalta on 0,2 milj. euron ylitysuhka, mikä johtuu keskitetyn atk-käyttötalouden kustannustasosta. 

Vastaanottokeskusten toiminnan laajentamisesta aiheutuvat kustannukset eivät sisälly sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarvioraamiin, joten niitä varten tullaan myöhemmässä vaiheessa hakemaan teknisluonteinen ylitysoikeus. Valtio korvaa vastaanottokeskusten kustannukset täysimääräisinä, joten ne eivät aiheuta lisäystä kaupungin nettomenoihin.

Talousarviokohdan tulojen arvioidaan ylittävän 8,9 milj. eurolla budjetoidun tason; ylitys johtuu vastaanottokeskuksista.

Toimeentulotuki (3 10 04)

Talousarviokohdan ylitystä selittää se, että toimeentulotuen asiakastalouksien määrä ilman vastaanottokorvauksen saajia on tammi-huhtikuussa 2016 ollut 1,2 % suurempi kuin vastaavana ajankohtana edellisvuonna. Toimeentulotuen perusosaan ei ole tullut indeksikorotusta, mikä hillitsee toimeentulotukimenojen nousua.

Työllisyyden hoitaminen ( 3 10 05)

Työllisyyden hoidon talousarviokohdan arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Työmarkkinatuen kuntaosuus on poistunut sosiaali- ja terveysviraston talousarviosta, ja jäljellä on ainoastaan viraston oma tukityöllistäminen.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (3 10 06)

HUS:in 542 milj. euron ennuste sisältää olettaman, että Helsingille syntyy palautettavaa ylijäämää 15 milj. euroa vuoden 2016 toiminnassa. HUS on arvioinut luvun. HUS:in valtuusto käsittelee lisäksi vuoden 2015 ylijäämän palautusta kesäkuussa, mikä Helsingin osalta merkitsee 20,9 milj. euron palautusta. Tätä palautusta ei ole huomioitu nyt laadittavassa ennusteessa. Palautus tulee näkymään vastaavan suuruisena hyvityslaskuna vuodelle 2016.

Palvelut

Sosiaali- ja terveysviraston suoritetavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:

 

TP 2015

TA 2016

Ennuste 2016

Ero TA-Enn

Terveysneuvonta, terveydenhoitaja käynti

220 628

225 000

225 000

0

Terveysneuvonta, terveydenhoitaja muu asiointi

55 658

81 000

55 000

-26 000

Terveysneuvonta, lääkärikäynti

55 120

 51 000

51 000

0

Terveysneuvonta, lääkärikäynti muu asiointi

1 974

1 000

1 000

0

Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti

     107 718 

122 000

120 000

   -2 000 

Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi 

12 236

11 000

13 000

+2 000

Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti

42 682

50 000

50 000

0

Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi 

8 694

10 000

10 000

0

Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, käynti

22 563

21 000

21 000

0

Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, muu asiointi

2 066

3 000

3 000

0

Lastensuojelun perhehoito, hoito vrk

322 834

327 000

324 500 

-2 500 

Lastensuojelun laitoshoito, hoito vrk

198 273

210 000

190 000 

 -20 000 

Lähiverkostosijoitukset

8 480

10 000

11 000

+1 000

Kasvatus- ja perheneuvonta, käynti 

19 652

21 000

21 000

0

Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti

36 129

34 000

36 000

+2 000

Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat

914

892

909

+17

Kehitysvammapalvelun laitoshuolto, paikat

130

130

130

+0

 

 

 

 

 

Terveysaseman lääkärin vastaanotto, käynti 

497 689

490 000

490 000

+0

Terveysaseman lääkärin vastaanotto, muu asiointi 

284 402

280 000

280 000

+0

Terveysaseman hoitajan vastaanotto, käynti 

404 262

420 000

420 000

+0

Terveysaseman hoitajan vastaanotto, muu asiointi

326 052

330 000

330 000

+0

Hammashuolto, käynti

528 088

478 000

523 000

+45 000

Pkl-vastaanotto, käynti 

51 225

50 000

55 000 

+ 5 000 

Pkl-vastaanotto, muu asiointi

18 911

18 000

19 800

+ 1 800

Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti 

44 505

42 000

46 800

+4 800

Tk-päivystys, käynti

132 414

127 000

136 800 

+9 800 

Tk-päivystys, muu asiointi

1 765

2 000

1 200

-800

Psykiatrian avohoitokäynti

175 498

172 000

176 500

+4 500 

Psykiatrian avohoito, muu asiointi

56 359

50 000

57 600 

+7 600 

Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät 

77 952

81 000

71  000

- 10 000 

Psykiatrian avohoitopäivä 

74 244

73 000

76 300 

+3 300 

Polikliininen päihdehuolto, as käynnit vuoden aikana

60 187

60 000

59 200

-800

Korvaushoito, käynnit vuoden aikana

137 296

130 000

125 800 

+4 200 

Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet yht

64 102

63 000

70 200 

+7 200 

Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht

38 809

45 000

38 000

-7 000

 

 

 

 

 

Kotihoito, käynti

2 852 259

2 650 000

2 780 000

+130 600

Kotihoito, muu asiointi

46 030

150 000

201 000 

+51 000

Somaattinen sairaalahoito 

30 106

33 000

31 700

-1 300

Iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, vrk

1 090 054

1 050 000

1 045 000

-5 000 

Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk

580 870

450 000

450 000

+0

 

 

 

 

 

 

Talousarvion määrälliset tavoitteet on asetettu keväällä 2015. Lastensuojelussa painopiste siirtyy tavoitteiden mukaisesti laitoshoidosta perhehoitoon. Poliklinikkakäynnit ja päivystyksen käynnit ylittävät suunnitellun tason, kuten myös suun terveydenhuollon käynnit, joiden määrän arvioidaan toteutuvan saman suuruisena kuin vuonna 2015. Kotihoidon käynnit ylittävät aiempien vuosien tapaan talousarvion, ja palvelurakenteen muutoksen mukaisesti iäkkäiden pitkäaikaisen laitoshoidon määrä vähenee edellisvuodesta.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveysviraston sitovien tavoitteiden ennuste on seuraava:

Sosiaali- ja terveyspalvelut

 

1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille tehdään vähintään 2000 terveystarkastusta vuodessa

Toteutuu

2. Perhehoidon ja läheisverkostosijoitusvuorokausien suhteellinen osuus kasvaa vuoteen 2015 verrattuna

Toteutuu 

3. Vakiinnutetaan kokeilun perusteella 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli "neuvola päiväkodissa"- toimintamalli. (yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa) 

Toteutuu

4. Potilas pääsee neljässä viikossa terveysasemalle

Toteutuu

5. Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2015 verrattuna ilman että keskimääräiset hoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella 

Toteutuu

6. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2015 verrattuna

Toteutuu

7. Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2015 verrattuna

Toteutuu

8. Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoden 2015 tasosta

Toteutuu

 

 

Toimeentulotuki

 

Ennaltaehkäisevään toimeentulotukeen kohdennetaan vähintään 43 % lapsiperheille

Toteutuu

 

 

Työllistäminen

 

Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1 800 henkilöä vuoden aikana

Toteutuu

 

Kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.

Investoinnit

Investointien ennuste on seuraava:

(1000 e)

TA 2016

Ylitysoikeudet

Ennuste 31.5

Ero TA 2016

Tietotekniikkahankinnat

5 000 

576 

5 576 

+250 

Muut hankinnat

4 613 

404 

4 767 

0 

Yhteensä

9 613 

980

10 343 

+250 

 

Irtaimen omaisuuden arvioidaan toteutuvan lähelle budjetoitua tasoa. Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2015 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 17.2.2016 myöntänyt yhteensä 0,98 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2016.

Virastopäällikön kannanotot

Virastopäällikkö toteaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohta on edelleen toteutumassa pääosin budjetin mukaisesti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan vuoden 2016 budjetti on runsaat 10 milj. euroa (0,7 %) suurempi kuin vuoden 2015 toteuma. Lisäys vuoteen 2015 on 25 milj. euroa (1,7 %) mikäli vertailu tehdään toteumaan ilman tulospalkkiota. Vallitsevan matalahkon kustannustason nousun tilanteessa edellytykset budjetissa pysymiselle ovat hyvät. Toteumaa seurataan osana johtamista tarkasti kuukausittain ja ryhdytään tarvittaessa herkästi tilanteen edellyttämiin toimenpiteisiin. Vastaanottokeskusten lisäkustannusten osalta tullaan tekemään tarvittava teknisluonteinen ylitysoikeusesitys myöhemmin tänä vuonna.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 15.12.2015 hyväksyessään sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelman ja tulosbudjetit vuodelle 2016, että kaupunginhallituksen 9.11.2015 tekemän 9,9 milj. euron lisäyksen kohdentamaton osuus (9,47 milj. euroa) jätettiin tulosbudjetissa virastopäällikön keskitettyihin määrärahoihin kattamaan muun muassa turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten johdosta syntyviä lisäkustannuksia ja että virastopäällikkö tekee kohdennuksesta esityksen lautakunnalle päätettäväksi.

Virastopäällikkö esittää, että on tarkoituksenmukaista jättää kohdentamattomasta määrärahasta edelleen osa kohdentamatta mahdollisten myöhemmin tänä vuonna ilmaantuvien ennakoimattomien lisäkustannusten kattamiseksi. Tällaisia lisäkustannuksia voi aiheutua esimerkiksi turvapaikanhakijoiden sosiaali- ja terveyspalveluista, omaishoidon tuen vapaapäiväoikeuden laajenemisesta tai toimeentulotuen määräaikojen noudattamisen edellyttämästä määräaikaisesta lisähenkilöstötarpeesta.

Virastopäällikkö esittää, että kohdentamattomasta määrärahasta kohdennetaan 2,3 milj. euroa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osaston ylityksen kattamiseen. Ylitysennusteesta lopun 2,3 milj. euron osalta ryhdytään osaston sisäisiin toimenpiteisiin. Lisäksi määrärahasta kohdennetaan 1,0 milj. euroa kotihoidon vahvistamiseen ja 1,0 milj. euroa terveysasemien kiireettömän hoidon saatavuuden parantamisen nopeuttamiseen.

Toimeentulotuen kustannusten nousu on taittunut aiempiin vuosiin verrattuna. Osasyynsä on se, ettei toimeentulotuen perusosaan ole tullut indeksikorotusta.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarviokohta ylittyy uusimmankin arvion perusteella lähes 23 milj. eurolla eli merkittävästi. HUS on käynnistänyt sopeuttamistoimien suunnittelun. Sopeuttamistoimia seurataan tiiviisti HUS:n ja Helsingin yhteistyörakenteissa, mutta toimet eivät tule poistamaan merkittävää budjettiylitystä.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 05.04.2016 § 73

HEL 2016-002586 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 29.2.2016 tilanteessa.

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566