Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2016 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/6 | |
| 14.06.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Päätettävä tässä kokouksessa
§ 154
Sosiaali- ja terveysviraston toiminnan ja talouden ennuste 31.5.2016
HEL 2016-002586 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.5.2016 tilanteessa.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslialle toimitetaan ennusteet neljä kertaa vuodessa, 14.4, 28.7, 6.10 sekä 1.12.2016. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet käsitellään ensin sosiaali- ja terveyslautakunnassa.
Nyt laaditun ennusteen pohjana ovat oman toiminnan osalta toukokuun lopun tiedot. HUS:n osalta ennuste pohjautuu HUS:issa maaliskuun lopun tilanteessa laadittuun laskennalliseen arvioon.
Sosiaali- ja terveysvirastolla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:
3 10 01 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.5. | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 186 994 | 183 314 | 192 214 | +8 900 | +4,9 % |
Menot | 1 464 874 | 1 475 291 | 1 484 491 | - 9 200 | - 0,6 % |
Toimintakate | -1 289 131 | -1 291 977 | -1 292 277 | -300 | 0 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 04 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.5. | Ero TA | EroTA % |
Tulot | 90 980 | 93 902 | 92 502 | -1 400 | -1,5 % |
Menot | 177 706 | 176 898 | 177 098 | -200 | -0,1 % |
Toimintakate | -86 726 | -82 996 | -84 596 | -1 600 | -1,9 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 05 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.5 | Ero TA | EroTA % |
Tulot | 99 | 230 | 156 | -74 | -32,2 % |
Menot | 5 524 | 6 018 | 5 985 | +33 | -5,5 % |
Toimintakate | -5 425 | -5 788 | -5 829 | -41 | -0,7 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 06 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.5 | Ero TA | Ero TA % |
Menot | 564 127 | 519 229 | 542 000 | -22 771 | -4,4 % |
3 10 07 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 31.5 | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 0 | 5 693 | 535 | -4 558 | -80,6 % |
Menot | 0 | 7 965 | 2 735 | -5 230 | +65,7 % |
Toimintakate | 0 | -2 272 | -2 200 | +72 | +3,2 % |
|
|
|
|
|
|
Työllisyyden hoidon vuoden 2015 luvusta on poistettu työmarkkinatuen kuntaosuus, joka on siirtynyt kaupunginkanslian talousarviokohdalle. Apottia varten on perustettu oma talousarviokohtansa vuodeksi 2016.
Sosiaali- ja terveyspalvelut (3 10 01)
Sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetin arvioidaan ylittyvän noin 9,2 milj. eurolla. Ylitys selittyy kokonaisuudessaan vastaanottokeskusten ylityksellä.
Perhe- ja sosiaalipalvelujen budjetin arvioidaan ylittyvän 0,7 milj. eurolla ilman vastaanottokeskuksia. Suurin osa ylityksestä syntyy omaishoidon tuesta ja kuljetuspalveluista.
Terveys- ja päihdepalvelut arvioi budjetin alittuvan 0,6 milj. eurolla psykiatria- ja päihdepalveluissa.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut arvioi budjetin ylittyvän 4,3 milj. eurolla. Ylitystä syntyy lähinnä kotihoidossa ja henkilöstökustannuksissa. Sairaala-, kuntoutus ja hoivapalvelujen ennuste on heikentynyt 4,3 milj. eurolla edelliseen ennusteeseen nähden.
Talous- ja tukipalvelujen osalta alitusta arvioidaan syntyvän vuokrakuluissa, joiden tarkka arviointi on ollut aiempien vuosien tapaan vaikeaa. Ennusteessa on huomioitu tilakeskuksen antama 1,8 milj. euron alennus vuoden 2016 vuokriin.
Henkilöstö- ja kehittämispalvelut arvioi toiminnan toteutuvan budjetin mukaisena.
Tietohallinto- ja viestintäpalvelujen osalta on 0,2 milj. euron ylitysuhka, mikä johtuu keskitetyn atk-käyttötalouden kustannustasosta.
Vastaanottokeskusten toiminnan laajentamisesta aiheutuvat kustannukset eivät sisälly sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarvioraamiin, joten niitä varten tullaan myöhemmässä vaiheessa hakemaan teknisluonteinen ylitysoikeus. Valtio korvaa vastaanottokeskusten kustannukset täysimääräisinä, joten ne eivät aiheuta lisäystä kaupungin nettomenoihin.
Talousarviokohdan tulojen arvioidaan ylittävän 8,9 milj. eurolla budjetoidun tason; ylitys johtuu vastaanottokeskuksista.
Toimeentulotuki (3 10 04)
Talousarviokohdan ylitystä selittää se, että toimeentulotuen asiakastalouksien määrä ilman vastaanottokorvauksen saajia on tammi-huhtikuussa 2016 ollut 1,2 % suurempi kuin vastaavana ajankohtana edellisvuonna. Toimeentulotuen perusosaan ei ole tullut indeksikorotusta, mikä hillitsee toimeentulotukimenojen nousua.
Työllisyyden hoitaminen ( 3 10 05)
Työllisyyden hoidon talousarviokohdan arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Työmarkkinatuen kuntaosuus on poistunut sosiaali- ja terveysviraston talousarviosta, ja jäljellä on ainoastaan viraston oma tukityöllistäminen.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (3 10 06)
HUS:in 542 milj. euron ennuste sisältää olettaman, että Helsingille syntyy palautettavaa ylijäämää 15 milj. euroa vuoden 2016 toiminnassa. HUS on arvioinut luvun. HUS:in valtuusto käsittelee lisäksi vuoden 2015 ylijäämän palautusta kesäkuussa, mikä Helsingin osalta merkitsee 20,9 milj. euron palautusta. Tätä palautusta ei ole huomioitu nyt laadittavassa ennusteessa. Palautus tulee näkymään vastaavan suuruisena hyvityslaskuna vuodelle 2016.
Palvelut
Sosiaali- ja terveysviraston suoritetavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:
| TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 2016 | Ero TA-Enn |
Terveysneuvonta, terveydenhoitaja käynti | 220 628 | 225 000 | 225 000 | 0 |
Terveysneuvonta, terveydenhoitaja muu asiointi | 55 658 | 81 000 | 55 000 | -26 000 |
Terveysneuvonta, lääkärikäynti | 55 120 | 51 000 | 51 000 | 0 |
Terveysneuvonta, lääkärikäynti muu asiointi | 1 974 | 1 000 | 1 000 | 0 |
Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti | 107 718 | 122 000 | 120 000 | -2 000 |
Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi | 12 236 | 11 000 | 13 000 | +2 000 |
Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti | 42 682 | 50 000 | 50 000 | 0 |
Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi | 8 694 | 10 000 | 10 000 | 0 |
Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, käynti | 22 563 | 21 000 | 21 000 | 0 |
Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, muu asiointi | 2 066 | 3 000 | 3 000 | 0 |
Lastensuojelun perhehoito, hoito vrk | 322 834 | 327 000 | 324 500 | -2 500 |
Lastensuojelun laitoshoito, hoito vrk | 198 273 | 210 000 | 190 000 | -20 000 |
Lähiverkostosijoitukset | 8 480 | 10 000 | 11 000 | +1 000 |
Kasvatus- ja perheneuvonta, käynti | 19 652 | 21 000 | 21 000 | 0 |
Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti | 36 129 | 34 000 | 36 000 | +2 000 |
Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat | 914 | 892 | 909 | +17 |
Kehitysvammapalvelun laitoshuolto, paikat | 130 | 130 | 130 | +0 |
|
|
|
|
|
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, käynti | 497 689 | 490 000 | 490 000 | +0 |
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, muu asiointi | 284 402 | 280 000 | 280 000 | +0 |
Terveysaseman hoitajan vastaanotto, käynti | 404 262 | 420 000 | 420 000 | +0 |
Terveysaseman hoitajan vastaanotto, muu asiointi | 326 052 | 330 000 | 330 000 | +0 |
Hammashuolto, käynti | 528 088 | 478 000 | 523 000 | +45 000 |
Pkl-vastaanotto, käynti | 51 225 | 50 000 | 55 000 | + 5 000 |
Pkl-vastaanotto, muu asiointi | 18 911 | 18 000 | 19 800 | + 1 800 |
Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti | 44 505 | 42 000 | 46 800 | +4 800 |
Tk-päivystys, käynti | 132 414 | 127 000 | 136 800 | +9 800 |
Tk-päivystys, muu asiointi | 1 765 | 2 000 | 1 200 | -800 |
Psykiatrian avohoitokäynti | 175 498 | 172 000 | 176 500 | +4 500 |
Psykiatrian avohoito, muu asiointi | 56 359 | 50 000 | 57 600 | +7 600 |
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät | 77 952 | 81 000 | 71 000 | - 10 000 |
Psykiatrian avohoitopäivä | 74 244 | 73 000 | 76 300 | +3 300 |
Polikliininen päihdehuolto, as käynnit vuoden aikana | 60 187 | 60 000 | 59 200 | -800 |
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana | 137 296 | 130 000 | 125 800 | +4 200 |
Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet yht | 64 102 | 63 000 | 70 200 | +7 200 |
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht | 38 809 | 45 000 | 38 000 | -7 000 |
|
|
|
|
|
Kotihoito, käynti | 2 852 259 | 2 650 000 | 2 780 000 | +130 600 |
Kotihoito, muu asiointi | 46 030 | 150 000 | 201 000 | +51 000 |
Somaattinen sairaalahoito | 30 106 | 33 000 | 31 700 | -1 300 |
Iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, vrk | 1 090 054 | 1 050 000 | 1 045 000 | -5 000 |
Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk | 580 870 | 450 000 | 450 000 | +0 |
|
|
|
|
|
Talousarvion määrälliset tavoitteet on asetettu keväällä 2015. Lastensuojelussa painopiste siirtyy tavoitteiden mukaisesti laitoshoidosta perhehoitoon. Poliklinikkakäynnit ja päivystyksen käynnit ylittävät suunnitellun tason, kuten myös suun terveydenhuollon käynnit, joiden määrän arvioidaan toteutuvan saman suuruisena kuin vuonna 2015. Kotihoidon käynnit ylittävät aiempien vuosien tapaan talousarvion, ja palvelurakenteen muutoksen mukaisesti iäkkäiden pitkäaikaisen laitoshoidon määrä vähenee edellisvuodesta.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Sosiaali- ja terveysviraston sitovien tavoitteiden ennuste on seuraava:
Sosiaali- ja terveyspalvelut |
|
1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille tehdään vähintään 2000 terveystarkastusta vuodessa | Toteutuu |
2. Perhehoidon ja läheisverkostosijoitusvuorokausien suhteellinen osuus kasvaa vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
3. Vakiinnutetaan kokeilun perusteella 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli "neuvola päiväkodissa"- toimintamalli. (yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa) | Toteutuu |
4. Potilas pääsee neljässä viikossa terveysasemalle | Toteutuu |
5. Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2015 verrattuna ilman että keskimääräiset hoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella | Toteutuu |
6. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
7. Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
8. Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoden 2015 tasosta | Toteutuu |
|
|
Toimeentulotuki |
|
Ennaltaehkäisevään toimeentulotukeen kohdennetaan vähintään 43 % lapsiperheille | Toteutuu |
|
|
Työllistäminen |
|
Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1 800 henkilöä vuoden aikana | Toteutuu |
Kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.
Investoinnit
Investointien ennuste on seuraava:
(1000 e) | TA 2016 | Ylitysoikeudet | Ennuste 31.5 | Ero TA 2016 |
Tietotekniikkahankinnat | 5 000 | 576 | 5 576 | +250 |
Muut hankinnat | 4 613 | 404 | 4 767 | 0 |
Yhteensä | 9 613 | 980 | 10 343 | +250 |
Irtaimen omaisuuden arvioidaan toteutuvan lähelle budjetoitua tasoa. Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2015 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 17.2.2016 myöntänyt yhteensä 0,98 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2016.
Virastopäällikön kannanotot
Virastopäällikkö toteaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohta on edelleen toteutumassa pääosin budjetin mukaisesti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan vuoden 2016 budjetti on runsaat 10 milj. euroa (0,7 %) suurempi kuin vuoden 2015 toteuma. Lisäys vuoteen 2015 on 25 milj. euroa (1,7 %) mikäli vertailu tehdään toteumaan ilman tulospalkkiota. Vallitsevan matalahkon kustannustason nousun tilanteessa edellytykset budjetissa pysymiselle ovat hyvät. Toteumaa seurataan osana johtamista tarkasti kuukausittain ja ryhdytään tarvittaessa herkästi tilanteen edellyttämiin toimenpiteisiin. Vastaanottokeskusten lisäkustannusten osalta tullaan tekemään tarvittava teknisluonteinen ylitysoikeusesitys myöhemmin tänä vuonna.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 15.12.2015 hyväksyessään sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelman ja tulosbudjetit vuodelle 2016, että kaupunginhallituksen 9.11.2015 tekemän 9,9 milj. euron lisäyksen kohdentamaton osuus (9,47 milj. euroa) jätettiin tulosbudjetissa virastopäällikön keskitettyihin määrärahoihin kattamaan muun muassa turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten johdosta syntyviä lisäkustannuksia ja että virastopäällikkö tekee kohdennuksesta esityksen lautakunnalle päätettäväksi.
Virastopäällikkö esittää, että on tarkoituksenmukaista jättää kohdentamattomasta määrärahasta edelleen osa kohdentamatta mahdollisten myöhemmin tänä vuonna ilmaantuvien ennakoimattomien lisäkustannusten kattamiseksi. Tällaisia lisäkustannuksia voi aiheutua esimerkiksi turvapaikanhakijoiden sosiaali- ja terveyspalveluista, omaishoidon tuen vapaapäiväoikeuden laajenemisesta tai toimeentulotuen määräaikojen noudattamisen edellyttämästä määräaikaisesta lisähenkilöstötarpeesta.
Virastopäällikkö esittää, että kohdentamattomasta määrärahasta kohdennetaan 2,3 milj. euroa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osaston ylityksen kattamiseen. Ylitysennusteesta lopun 2,3 milj. euron osalta ryhdytään osaston sisäisiin toimenpiteisiin. Lisäksi määrärahasta kohdennetaan 1,0 milj. euroa kotihoidon vahvistamiseen ja 1,0 milj. euroa terveysasemien kiireettömän hoidon saatavuuden parantamisen nopeuttamiseen.
Toimeentulotuen kustannusten nousu on taittunut aiempiin vuosiin verrattuna. Osasyynsä on se, ettei toimeentulotuen perusosaan ole tullut indeksikorotusta.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarviokohta ylittyy uusimmankin arvion perusteella lähes 23 milj. eurolla eli merkittävästi. HUS on käynnistänyt sopeuttamistoimien suunnittelun. Sopeuttamistoimia seurataan tiiviisti HUS:n ja Helsingin yhteistyörakenteissa, mutta toimet eivät tule poistamaan merkittävää budjettiylitystä.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 05.04.2016 § 73
HEL 2016-002586 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 29.2.2016 tilanteessa.
Esittelijä
vs. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||