8/2016

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/7

24.05.2016

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen ym. talousarvioaloitteesta sote-palvelujen parantamiseksi

HEL 2016-002655 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi talousarvioaloitteesta seuraavan lausunnon:

”Sosiaali- ja terveysvirasto toteuttaa strategisia tavoitteitaan palveluja uudistamalla. Uudistaminen tähtää palvelujen saatavuuden ja asiakaskokemuksen sekä tuottavuuden ja vaikuttavuuden paranemiseen. Keskeisiä ovat prosessien ja johtamisen uudistaminen sekä perhekeskus, terveys- ja hyvinvointikeskus ja monipuolinen palvelukeskus  -toimintamallien kehittäminen. Työ etenee ja siinä huomioidaan kaupungin linjausten ohella voimassa ja valmisteilla oleva lainsäädäntö, kansalliset ohjeet ja suositukset, tuleva sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen uudistus sekä yhteiskunnan ajankohtaiset muutosvoimat.

Ikäihmisten palveluja uudistetaan Stadin ikäohjelman ja vanhuspalvelulain suuntaisesti koko kaupungissa. Stadin ikäohjelma on monihallintokuntainen suunnitelma ja toimenpidekokonaisuuksien vetovastuuta on eri hallintokunnilla. Sosiaali- ja terveysvirastossa painopisteenä on kotona asumista tukevien palvelujen kehittäminen. Palveluvalikko on laaja ja palvelut suunnitellaan ja toteutetaan yksilöllisesti ottaen huomioon henkilön muuttuvat tarpeet. Siirtymäajat hoitomuodosta toiseen ovat suositusten mukaisia.

Sosiaali- ja terveysvirastossa on 1.1.2015 alkaen otettu käyttöön vanhuspalvelulain mukainen vastuutyöntekijä-käytäntö. Vastuutyöntekijä nimetään silloin, kun henkilö tarvitsee apua palvelujen toteuttamiseen ja yhteensovittamiseen liittyvissä asioissa. Vastuutyöntekijäksi valitaan iäkkään henkilön palvelukokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukainen sosiaalihuollon tai terveydenhuollon ammattilainen.

Lapsiperheiden kotipalvelu toteutuu matalalla kynnyksellä, eikä palvelun piiriin pääsyyn ole jonoa. Lastensuojelussa kodin ulkopuolisten sijoitusten määrä on viime vuosina vähentynyt.

Terveydenhuollon palvelujen tuottamisessa noudatetaan hoitotakuun määräaikoja. Palvelujen uudistamisen yhteydessä vahvistetaan terveyspalvelujen ja sosiaalipalvelujen saumatonta yhteistyötä ja kootaan asiakkaan ympärille tarpeen mukainen palvelukokonaisuus ja asiantuntijatiimi.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tilaratkaisuissa edetään hyväksyttyjen suunnitelmien mukaan niin palvelujen keskittämisessä kuin lähipalvelujen varmistamisessakin.

Perustoimeentulon maksatuksen siirtymisestä Kelaan ja sen vaikutuksista sosiaali- ja terveysviraston toimintaan on tehty suunnitelma. Viraston vastuulle jääviin palveluihin varataan riittävä henkilöstö ja resurssit.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2017 on laadittu kaupunginhallituksen 4.4.2016 laatimisohjeissaan antamaan raamiin. Vuoden 2017 talousarvioraami ei mahdollista kustannuksia lisääviä toimenpiteitä.

Terveysvaikutusten arviointi

Kaikissa ikävaiheissa ja elämäntilanteissa tarpeen mukaisilla, riittävillä ja yksilöllisesti suunnitelluilla ja toteutuvilla sosiaali- ja terveyspalveluilla voidaan ylläpitää ja edistää henkilön terveyttä ja hyvinvointia. Erityisesti syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien palvelujen saannin varmistamisella voidaan vaikuttaa terveys- ja hyvinvointierojen kaventumiseen.”

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

Ilman allekirjoituksia, Hakanen Yrjö ym. talousarvioaloite Kvsto 2.3.2016 asia 36

Otteet

Ote

Valtuutettu Yrjö Hakanen ja seitsemän muuta valtuutettua ovat tehneet talousarvioaloitteen määrärahojen varaamisesta sote-palvelujen parantamiseksi.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle 26.5.2016 mennessä.

Lausunto on pyydetty myös kiinteistövirastolta.

Aloite on esityslistan tämän asian liitteenä.

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen