8/2016

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/6

24.05.2016

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen ym. talousarvioaloitteesta työllisyyden hoidon turvaamiseksi

HEL 2016-002654 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi talousarvioaloitteesta seuraavan lausunnon:

”Helsingin kaupungin tavoitteena on tehostaa työttömien työllistämistä ja panostaa erityisesti nuorisotyöllisyyden hoitoon. Kaupunkitasoinen vastuu työllisyyden hoidosta on kaupunginkanslialla. Työllisyyden hoidon vastuunjakoa ja rahoitusta on uudistettu siten, että nykyään työmarkkinatuen kuntarahoitusosuudesta vastaa kaupunginkanslia. Vuonna 2015 kuntarahoitusosuus oli noin 56 miljoonaa euroa.

Työttömien määrä on kohonnut Helsingissä yhtäjaksoisesti lähes neljä vuotta. Vuoden 2015 lopussa Helsingin työttömyysaste oli 12,7 prosenttia, mikä oli 0,8 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuotta aiemmin. Tammikuussa 2016 kaupungissa oli 41 800 työtöntä työnhakijaa. Edelliseen vuoteen verrattuna pitkäaikaistyöttömien määrä on noussut voimakkaasti kun taas alle 25-vuotiaiden työttömien määrässä on pientä laskua.

Sosiaali- ja terveysviraston työllistymisen tuki järjestää palveluja, joiden tavoitteena on edistää työttömien ja osatyökykyisten helsinkiläisten osallistumista yhteiskuntaan ja työmarkkinoille. Työllistymisen tuki tarjoaa laaja-alaista verkostotyötä, yksilöllistä ohjausta ja arviointia sekä kuntouttavia työllistymispalveluja. Kuntouttavan työtoiminnan piirissä oli vuonna 2015 yhteensä 1 725 henkilöä ja palkkatukityö mahdollistettiin 112 henkilölle.

Viime vuonna käynnistynyt Ohjaamo tulee vaikuttamaan myönteisesti nuorten työllistymiseen ja koulutuspolkuihin. Kuntouttavan työtoiminnan asiakasmääriä sosiaali- ja terveysvirasto pystyy tänä vuonna lisäämään. Pitkäaikaistyöttömille tarkoitettu TYP Helsinki kasvattaa uusien asiakkaidensa määrää. Tätä kehitystä jatketaan vuonna 2017 talousarvion puitteissa.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2017 on laadittu kaupunginhallituksen 4.4.2016 laatimisohjeissaan antamaan raamiin. Työllisyyden hoidolla on oma talousarviokohtansa. Vuoden 2017 talousarvioraami ei mahdollista kustannuksia lisääviä toimenpiteitä.

Terveysvaikutusten arviointi

Työttömyys, varsinkin pitkittyessään, on merkittävä riskitekijä ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille. Työllisyyttä edistävillä ja työttömyyttä vähentävillä toimilla sekä työttömille tarjottavilla tukitoimilla voidaan edistää terveyttä ja hyvinvointia.”

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

Ilman allekirjoituksia, Hakanen Yrjö ym. talousarvioaloite Kvsto 2.3.2016 asia 35

Otteet

Ote

Kaupunginhallitus

Valtuutettu Yrjö Hakanen ja kuusi muuta valtuutettua ovat tehneet talousarvioaloitteen määrärahojen varaamisesta työllisyyden hoidon turvaamiseen.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle 26.5.2016 mennessä.

Lausunto on pyydetty myös opetustoimesta ja nuorisotoimesta.

Aloite on esityslistan tämän asian liitteenä.

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen