8/2016

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/5

24.05.2016

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen ym. talousarvioaloitteesta kaupungin henkilöstön asemasta

HEL 2016-001985 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi talousarvioaloitteesta seuraavan lausunnon:

”Sosiaali- ja terveysvirasto seuraa henkilöstön työhyvinvointia säännöllisin mittauksin, kyselyin ja selvityksin. Tulosten perusteella käynnistetään kehittämistoimia, joiden toteutumista seurataan. Työhyvinvointia tuetaan myös rahoittamalla erillisiä hankkeita ja toimenpiteitä työyksiköissä. Näitä kohdistetaan työpisteisiin ja aloille, joissa on havaittu työhyvinvointiriskejä. Johtamisessa painotetaan kaikilla tasoilla työkyvyn ja hyvinvoinnin edistämistä ja ne ovat osa normaalia esimiestyötä. Henkilöstön osallistamista vahvistetaan ja näin yhteinen vastuu työyhteisöstä jakautuu kaikille sen jäsenille.

Uuden henkilöstön saanti vaihtelee eri ammattiryhmissä. Sosiaali- ja terveysvirasto rekrytoi aktiivisesti uutta henkilökuntaa varsinkin työvoimapula-aloille.

Sosiaali- ja terveysviraston palkkarakennetta tarkastellaan ja kehitetään tehtävien vaativuuden arvioinnin kautta. Helsingin kaupungin nimike- ja palkkalausuntomenettelyn mukaisesti voidaan tehdä palkan tarkistuksia, mikäli tehtävän vaativuus on olennaisesti muuttunut. Virastossa on myös selvitetty sosiaalitoimen ja terveystoimen vuonna 2013 toteutuneen yhdistymisen myötä ilmenneitä palkkaeroja. Työ on edennyt jo pitkälle ja sen perusteella on toteutettu palkkaharmonisointeja. Tarkastelua jatketaan ja harmonisoinnit toteutetaan talousarvioraamin puitteissa.

Määrällisestä tuottavuustavoitteesta luopumista koskevaan ehdotukseen liittyen todetaan, että kaupungin tuottavuustavoite sisältyy kaupunginvaltuuston hyväksymään strategiaohjelmaan.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2017 on laadittu kaupunginhallituksen 4.4.2016 laatimisohjeissaan antamaan raamiin. Vuoden 2017 talousarvioraami ei mahdollista kustannuksia lisääviä toimenpiteitä, kuten palkkojen korottamista, ilman vastaavaa kustannusten alenemista muualta.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Työhyvinvointi ja työkyky ovat edellytyksiä henkilön jaksamiselle ja onnistumiselle työssä sekä tuloksekkaalle toiminnalle. Näitä voivat edesauttaa riittävä toimeentulo ja oikeudenmukainen palkkaus.”

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

Ilman allekirjoituksia Hakanen Yrjö ym. talousarvioaloite Kvsto 17.2.2016 asia 22

Otteet

Ote

Kaupunginhallitus

Valtuutettu Yrjö Hakanen ja kahdeksan muuta valtuutettua ovat tehneet talousarvioaloitteen määrärahan varaamisesta kaupungin työntekijöiden palkkojen korottamiseen.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle 26.5.2016 mennessä.

Lausunto on pyydetty myös opetustoimesta ja nuorisotoimesta.

Aloite on esityslistan tämän asian liitteenä.

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen