Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2016

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/5

 

17.05.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 114

Eteläisen ja kaakkoisen kotihoitoyksikön kotiaterioiden hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintavaltuudesta päättäminen

HEL 2016-004508 T 02 08 02 00

Päätös

A  Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä kotiateriapalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.

B  Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikön

- tekemään hankinnasta päätöksen

- päättämään optiokauden käyttöönotosta

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä

- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Ann-Marie Turtiainen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 42692

ann-marie.turtiainen(a)hel.fi

Mika Vertainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43096

mika.vertainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

2

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

3

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

4

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

5

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

6

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

Muutoksenhaku

A

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

B

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.5.2015 § 162 päättänyt viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että osastopäällikön osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikön tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Kilpailutuksen taustaa

Helsingin kaupunginvaltuusto on 8.10.2014 (§ 322) kehottanut sosiaali- ja terveyslautakuntaa lisäämään ruokahuoltopalvelujen kilpailuttamisen määrän viiden vuoden kuluessa suunnitellusti ja vaiheittain korkeintaan noin 20 prosenttiin viraston tarvitsemista ruokahuoltopalveluista. Päätöksessä myös todetaan, että tarjouskilpailun voittanut tarjoaja on velvollinen ottamaan liikkeenluovutuksen periaatteen mukaisesti kilpailutuksen kohteessa mahdollisesti ilman työtä jäävän Helsingin kaupungin liikelaitoksen henkilöstön.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.11.2015 (§ 344) hyväksynyt ruokahuoltopalvelujen kilpailutussuunnitelman, minkä mukaan kilpailutetaan viiden vuoden kuluessa 20 prosenttia viraston ruokahuoltopalveluista. Kotiaterioiden hankinta muodostaa 1,5 prosenttia lautakunnan hyväksymästä kilpailutussuunnitelmasta ja 25 prosenttia Helsingin kaupungin palvelukeskus -liikelaitoksen sosiaali- ja terveysvirastolle tuottamista kotiaterioista.

Hankinnan kohteena ovat sosiaali- ja terveysviraston järjestämät kotiateriapalvelut eteläisen ja kaakkoisen alueen kotihoidon asiakkaille. Hankinnan kohteen asiakkaat ovat ikääntyneitä helsinkiläisiä, joilla on usein lievästi alentunut fyysinen toimintakyky ja/tai he ovat muistisairaita, jotka vielä pärjäävät itsenäisesti omassa tutussa elinympäristössään mm. ateriapalvelujen avulla. Asiakkaina on myös rintamaveteraaneja ja sotainvalideja sekä omaishoidon piirissä olevia asiakkaita.

Hankinnan kohteen tarkempi kuvaus käy ilmi liitteen 1 palvelukuvauksesta.

Tarjouskilpailu

Sosiaali- ja terveysvirasto on valmistellut kilpailutusta tekemällä markkinakartoituksen hankinnan kohteesta julkaisemalla 30.10.2015 ja 2.2.2016 tietopyynnön osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tietopyynnöllä selvitettiin markkinoilla toimivia kotiateriapalveluja tuottavia yrityksiä, jotka voisivat tarjota palvelujaan viraston kotihoidon asiakkaille. Lisäksi tietopyynnössä pyydettiin markkinoilla toimivia yrityksiä kertomaan toimintatapojaan ja näkemyksiään kotiaterioiden järjestämiseen liittyen.

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu kaupungin hankintakeskuksen kanssa. Hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut asiakirjat. Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu ja sen vähimmäisvaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä määritellään tarjoajille asetettavat vaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajien edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt teknistä suorituskykyä ja kokemusta koskevat vaatimukset.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteinä 1-6. Hankinta-asetuksen (614/2007) 6 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa muualla julkaista ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Osatarjoukset

Tarjouspyynnössä ei sallita osatarjouksia, sillä hankinnan kohteen jakaminen osiin ei ole tarkoituksenmukaista hankittavan palvelun laajuuteen nähden.

Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta

Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Vertailuperusteena on alin hinta, jolloin tarjouskilpailun voittaa alimman hinnan tarjonnut tarjoaja.

Sopimuskausi ja muut ehdot

Sopimuskausi on kolme vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 1.2.2017. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään kolmen vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta päättää tilaaja.

Sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.

Tarjouspyyntöön tuleva sopimusluonnos on liitteessä 2.

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Ann-Marie Turtiainen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 42692

ann-marie.turtiainen(a)hel.fi

Mika Vertainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43096

mika.vertainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

2

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

3

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

4

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

5

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

6

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus (2007/614) 6 §)

Muutoksenhaku

A

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

B

Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta

Tiedoksi

Hankinta- ja kilpailutusyksikkö

Hankintakeskus

Tukipalvelut

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 03.05.2016 § 98

HEL 2016-004508 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

03.05.2016 Pöydälle

Jäsen Jouko Malinen pyysi asian pöydälle.

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Ann-Marie Turtiainen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 42692

ann-marie.turtiainen(a)hel.fi

Mika Vertainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43096

mika.vertainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566