6/2016

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/8

03.05.2016

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Hakasen toivomusponnesta asukastila Mellarin ja kirjaston suunnittelusta yhdessä asukkaiden kanssa

HEL 2016-003138 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

"Mellarissa toimii tällä hetkellä sosiaali- ja terveysviraston idän päihdepoliklinikkaan kuuluva avokuntoutusyksikkö. Mellarissa on erityyppistä avokuntoutusta sekä mielenterveys- että päihdeasiakkaille. Mellarin tiloja käytetään myös eri yhteisöjen muuhun toimintaan, kuten kulttuuritapahtumiin, asukasiltoihin ja kokouksiin. Toiminta on luonteeltaan moniarvoista ja mahdollistaa osaltaan alueen asukkaiden osallisuuden, yhteisöllisyyden ja lisää kaupunkiturvallisuutta.

”Vetoa ja voimaa Mellunkylään” on vahva paikallinen verkosto, jossa toimivat yhdessä sekä kunnan eri sektorit, mutta myös yhdistykset ja monikulttuuriset yhteisöt. Verkoston kautta on mahdollista rekrytoida esimerkiksi käyttäjäraati suunnittelemaan tulevaa yhteistä toimintaa. Alueen oma Mellunmäki-yhdistys toimii myös tässä verkostossa.

Yhteissuunnittelu tuo monipuolisesti esille erilaisia näkökulmia ja palveluista tulee näin asiakaslähtöisempiä. Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää osallisuutta kaikissa muodoissaan tärkeänä strategisena painopisteenä.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Asukastila on asukkaita lähellä oleva tila, johon ammattityöntekijät voivat jalkauttaa asiakkaiden tarvitsemia palveluja. Myös yhteisöt tarvitsevat tiloja, joissa toimia. Yhteisöllisyys tukee terveyttä ja hyvinvointia. Hyvin suunniteltu asukastila kaventaa osaltaan terveys- ja hyvinvointieroja."

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Pirkko Excell, erityissuunnittelija, puhelin: 310 73867

pirkko.excell(a)hel.fi

Kaupunginhallitus pyytää lausuntoa sosiaali- ja terveyslautakunnalta kaupunginvaltuutettu Yrjö Hakasen toivomusponnesta 20.5.2015 mennessä.

Kaupunginvaltuusto päätti 2.3.2016 § 55 kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä 47. kaupunginosan (Mellunkylä, Mellunmäki) korttelin 47203 tonttien 19, 22, 23 ja 24 sekä katu- ja puistoalueiden (muodostuu uusi kortteli 47229) asemakaavan muutosehdotuksen 20.8.2013 päivätyn piirustuksen nro 12215 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

Hyväksyessään asemakaavamuutoksen valtuusto edellyttää, että selvitetään miten asukastila Mellarin ja kirjaston suunnittelu voidaan tehdä yhdessä asukkaiden kanssa (Yrjö Hakanen).

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen