Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2016

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/3

 

19.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 83

Sosiaali- ja terveysvirasto, vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinta 2017 - 2020

HEL 2016-001793 T 02 08 02 00

Päätös

A    Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän ehdotuksen mukaisesti poistaa otsikkoasiassa tekemänsä päätöksen 5.4.2016 § 74 ja ratkaista asian uudelleen siltä osin kuin edellä mainittua päätöstä tehtäessä oli tapahtunut menettelyvirhe. Asiaa edellisen kerran käsiteltäessä tehty vastaehdotus (Malinen, kann. Leppänen) katsottiin rauenneeksi, koska kaupungin hallintosäännön [5 §:n 4 momentin ja kaupunginvaltuuston työjärjestyksen] 19 §:n mukaan ehdollisena tai vaihtoehtoisena tehtyä ehdotusta ei oteta äänestettäväksi. Vastaehdotukseen sisältyneen ehdollisuuden oli kuitenkin katsottava tarkoittaneen hankintamenettelyyn osallistumisen ehdollisuutta eikä sellaista itse vastaehdotuksen ehdollisuutta, jota hallintosääntömääräyksessä tarkoitetaan. Kannatettu vastaehdotus olisi siksi tullut ottaa äänestettäväksi. Koska asiassa käyty keskustelu oli jo julistettu päättyneeksi, uusia vastaehdotuksia ei enää voitu tehdä. Menettelyvirheen korjaaminen edellytti kuitenkin sitä, että edellä tarkoitettu vastaehdotus otettiin äänestettäväksi.

Muilta osin sosiaali- ja terveyslautakunnan tekemä päätös 5.4.2016 § 74 jäi voimaan kuten edellisellä kerralla oli päätetty:

B    Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

Käsittely

Kaupunginlakimies Sami Sarvilinna oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.

A

Vastaehdotus:
Jouko Malinen: "Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vanhusten
ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset
periaatteet ja ehdot.
muutetaan muotoon:
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vanhusten
ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset
periaatteet ja ehdot siten, että tarjouskilpailun osallistumisen
ehtona on, mikäli tarjoaja toimii useammassa maassa niin
tarjoaja antaa kaupungille konsernitasoisesti maakohtaiset
verotiedot soveltuvin osin seuraavan ohjeistuksen mukaisesti.
Tuloverojen täsmäytyslaskelma (IAS 12)
(+) Tulos ennen veroja 120
(-) Osakkuus- ja yhteisyritysten tulos (verojen jälkeen) 15
(-) Käyttöom. osakkeiden myyntivoitot (verovapaat) ja -tappiot (vähennyskelvottomat) 10
(-) Liikearvon arvonalentumiset (vähennyskelvottomat) -5
(=) Tulos ennen veroja (oikaistu) 100
(a) Tuloverot kunkin maan lakisääteisen verokannan mukaan 25
Veroaste lakisääteisten verokantojen mukaan (painotettu keskiarvo) %
25,0 %
Seuraavien erien vaikutus
(b) Tuloverot aiemmilta tilikausilta
(c) Verovapaat tulot (muut kuin käyttöomaisuusosakkeiden myyntivoitot)
(d) Vähennyskelvottomat kulut (muut kuin käyttöomaisuusosakkeiden
myyntitappiot)
(e) Verotukselliset tappiot, joista ei ole kirjattu laskennallista verosaamista
(f) Aiemmin kirjaamattomien verotuksellisten tappioiden hyödyntäminen
(g) Laskennallisten verojen uudelleen arviointi
(h) Lakisääteisten verokantojen muutokset
(i) Tytäryhtiöiden jakamattomiin voittovaroihin liittyvä verovelka
(j) Hyvittämättä jääneet ulkomaiden lähdeverot
(k) Muut tuloverot
Konsernin tuloslaskelmaan kirjatut verot yhteensä
(a+b+c+d+e+f+g+h+i+j+k)
Efektiivinen veroaste %
Tuloverojen maakohtainen raportointi
Liikevoitto Tulos ennen Tuloverot Veroaste% Maksetut
Henkilökunnan
(oikaistu) veroja (oikaistu) (a) (a) tuloverot lukumäärä
Suomi
Maa 2
Maa 3
jne.
Muut maat
Eliminoinnit - - -
Yhteensä 100 25 25,0 %
Ohje:
- Liikevoitto on oikaistu, soveltuvin osin, samoilla erillä kuin Tulos ennen
veroja (oikaistu).
- Maakohtaiset tiedot voidaan laskea tytäryhtiöiden summana, mahdolliset
maan sisäiset eliminoinnit voidaan
tehdä joko maatasolla tai vain konsernitasolla.
- Tytäryhtiöiden tiedot lasketaan maittain siten, kuten ne sisältyvät konsernin
IFRS-tilinpäätökseen (tytäryhtiöiden
IFRS-tiedot).
- Maksettujen tuloverojen summa on sama kuin konsernin rahavirtalaskelman
Maksetut verot.
- Henkilökunnan määrän summa on sama kuin konsernitilinpäätöksen
liitetiedoissa.
- Tiedot eritellään maittain siten, että taulukon sarakkeiden maakohtaiset tiedot kattavat vähintäään 90%
sarakkeen summasta (konserni).

Kannattaja: Joonas Leppänen

Menettelyvirheen korjaamisesta säädetään hallintolain 50 §:n 1 momentin 3 kohdassa, jonka mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos päätöstä
tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe. Jäsen Malisen kannatettu vastaehdotus otettiin nyt äänestettäväksi.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: "Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vanhusten
ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset
periaatteet ja ehdot.
muutetaan muotoon:
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vanhusten
ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset
periaatteet ja ehdot siten, että tarjouskilpailun osallistumisen
ehtona on, mikäli tarjoaja toimii useammassa maassa niin
tarjoaja antaa kaupungille konsernitasoisesti maakohtaiset
verotiedot soveltuvin osin seuraavan ohjeistuksen mukaisesti.
Tuloverojen täsmäytyslaskelma (IAS 12)
(+) Tulos ennen veroja 120
(-) Osakkuus- ja yhteisyritysten tulos (verojen jälkeen) 15
(-) Käyttöom. osakkeiden myyntivoitot (verovapaat) ja -tappiot (vähennyskelvottomat) 10
(-) Liikearvon arvonalentumiset (vähennyskelvottomat) -5
(=) Tulos ennen veroja (oikaistu) 100
(a) Tuloverot kunkin maan lakisääteisen verokannan mukaan 25
Veroaste lakisääteisten verokantojen mukaan (painotettu keskiarvo) %
25,0 %
Seuraavien erien vaikutus
(b) Tuloverot aiemmilta tilikausilta
(c) Verovapaat tulot (muut kuin käyttöomaisuusosakkeiden myyntivoitot)
(d) Vähennyskelvottomat kulut (muut kuin käyttöomaisuusosakkeiden
myyntitappiot)
(e) Verotukselliset tappiot, joista ei ole kirjattu laskennallista verosaamista
(f) Aiemmin kirjaamattomien verotuksellisten tappioiden hyödyntäminen
(g) Laskennallisten verojen uudelleen arviointi
(h) Lakisääteisten verokantojen muutokset
(i) Tytäryhtiöiden jakamattomiin voittovaroihin liittyvä verovelka
(j) Hyvittämättä jääneet ulkomaiden lähdeverot
(k) Muut tuloverot
Konsernin tuloslaskelmaan kirjatut verot yhteensä
(a+b+c+d+e+f+g+h+i+j+k)
Efektiivinen veroaste %
Tuloverojen maakohtainen raportointi
Liikevoitto Tulos ennen Tuloverot Veroaste% Maksetut
Henkilökunnan
(oikaistu) veroja (oikaistu) (a) (a) tuloverot lukumäärä
Suomi
Maa 2
Maa 3
jne.
Muut maat
Eliminoinnit - - -
Yhteensä 100 25 25,0 %
Ohje:
- Liikevoitto on oikaistu, soveltuvin osin, samoilla erillä kuin Tulos ennen
veroja (oikaistu).
- Maakohtaiset tiedot voidaan laskea tytäryhtiöiden summana, mahdolliset
maan sisäiset eliminoinnit voidaan
tehdä joko maatasolla tai vain konsernitasolla.
- Tytäryhtiöiden tiedot lasketaan maittain siten, kuten ne sisältyvät konsernin
IFRS-tilinpäätökseen (tytäryhtiöiden
IFRS-tiedot).
- Maksettujen tuloverojen summa on sama kuin konsernin rahavirtalaskelman
Maksetut verot.
- Henkilökunnan määrän summa on sama kuin konsernitilinpäätöksen
liitetiedoissa.
- Tiedot eritellään maittain siten, että taulukon sarakkeiden maakohtaiset tiedot kattavat vähintäään 90%
sarakkeen summasta (konserni).

Jaa-äänet: 10
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Katriina Juva, Miikka Merikanto, Seija Muurinen, Leena Riittinen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 3
Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Malisen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 10 - 3.

B

Kilpailutuksen taustaa

Helsingin kaupunki tuottaa vanhusten ympärivuorokautista palveluasumista 14 omassa toimintayksikössä. Näitä yksiköitä ovat palvelutalot ja monipuoliset palvelukeskukset. Lisäksi kaupunki ostaa palvelua puitesopimuksilla täydentääkseen omaa palvelutuotantoa. Vastaavaa palvelua tarjotaan asiakkaille myös palvelusetelivaihtoehtona.

Vuonna 2015 kaupungin omien palveluasumispaikkojen määrä oli noin 1 600 paikkaa. Ruotsinkielisten vanhusten palveluasumispaikkojen osalta kaupungilla ei ole omaa palveluasumistuotantoa. Palveluasumisen puitesopimuspaikkoja ostettiin vuonna 2015 yhteensä 1 104, joista
224 paikkaa on ruotsinkielistä palveluasumista. Palveluseteliasiakkaita oli vuoden 2015 aikana yhteensä 366.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston palvelustrategisena tavoitteena on ikääntyneiden henkilöiden kotona asumisen tukeminen ja kotiin vietävien palvelujen kehittäminen kansallisten sosiaali- ja terveydenhuollon linjausten mukaisesti. Palvelurakenteen muutos tarkoittaa edelleen laitoshoidon vähenemistä ja asiakkaiden valinnanmahdollisuuksien lisäämistä muun muassa kehittämällä palvelusetelivaihtoehtoa palvelujen ostamisen tapana. Helsingissä on laaja vanhusten ympärivuorokautisen hoivan palvelutuotanto, jota kaupunki täydentää kaavailulla sopimuskaudella ostamalla arviolta noin 1 100–1 600 palveluasumisen paikkaa vuosittain.

Tarjouskilpailu

Vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (348/2007) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Kilpailutuksessa on neljä hankinnan kohdetta:
1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen muistisairaille suomenkielisille
vanhuksille (kohde A)
2. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille
(kohde B)
3. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden
palveluasuminen (kohde C)
4. Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdeongelmaisille vanhuksille
(kohde D)

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palvelua koskevat vähimmäisvaatimukset on määritelty palvelukuvauksessa (liite 2). Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien
vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-7.

Hankinta-asetuksen (614/2007) 6 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet- osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Tarjouspyynnön palvelukuvaus on valmisteltu yhteistyössä Vantaan kaupungin vanhus- ja vammaispalvelujen kanssa. Vantaa on kilpailuttamassa lähes vastaavanlaisen palvelukokonaisuuden samanaikaisesti Helsingin kaupungin kanssa. Lisäksi palvelukuvausta valmisteltaessa on kuultu myös palveluntuottajia. 19.1.2016 julkaistiin hankintailmoitukset.fi portaalissa kutsu markkinavuoropuheluun. Kutsuun vastanneille lähettiin etukäteismateriaalina palvelukuvausluonnos ja pyydettiin heitä esittämään huomioita 5.2.2016 palvelutuottajille järjestetyssä keskustelutilaisuudessa.

Lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä Helsingin kaupungin hankintakeskuksen kanssa ja hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut ne.

Ehdotus hankintapäätökseksi tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi alkusyksyn aikana.

Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Palvelulle asetettu sisältö ja laatu vastaavat kaupungin omana toimintana järjestettyä palveluasumista. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain niin, että jokaisesta toimintayksiköstä tulee tehdä erillinen tarjous ja jokainen tarjous vertaillaan erikseen.

Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus kaikissa hankinnan neljässä kohteessa. Tarjousten vertailussa hinnan painoarvo on 95 prosenttia ja laadun 5 prosenttia.

Hintavertailu tehdään vuokran, ateria- ja palvelumaksun yhteenlasketulla summalla. Kaupunki määrittää kiinteän 300 euron perusmaksun, joka lisätään vertailuhinnan päälle. Näistä neljästä maksusta koostuu palvelun kuukausihinta. Kiinteään perusmaksuun sisältyvät hallinnon kustannukset, yleisten tilojen siivous, kiinteistönhuolto, virkistyspalvelut, turvapalvelun ylläpitokustannukset ja sähkö. Asukkaan ollessa poissa kaupunki maksaa vain vuokran ja perusmaksun.

Lisälaadun painotus on maksimissaan 5 prosenttia, koska lisälaadun kustannukset kumuloituvat yksikössä olevien asiakkaiden määrällä. Palveluntuottaja voi tarjota lisälaatuna asukasyksikköön suunnitelmallista sosiokulttuurista ja/tai kuntouttavaa toimintaa yli palvelukuvauksessa asetetun tason. Vähimmäisvaatimuksissa edellytetään kaikilta palveluntuottajilta asiakasta kuntouttavaa ja elämänlaatua edistävää toimintaa (palvelukuvauksen kohdat 5.9. ja 5.10.). Laatupisteiden saaminen edellyttää, että vähimmäistason lisäksi järjestettävä toiminta tulee olla erikseen resursoitu eikä sitä voi toteuttaa pelkästään perushenkilöstöllä.

Puitejärjestelyyn valitaan hankinnan kohteittain ja kokonaispistemäärän perusteella kaikki asetetut vaatimukset ja laatukriteerit täyttävät tarjoukset. Näin varmistetaan riittävä kapasiteetti ja riittävän monipuolinen yksiköiden määrä (mm. sijainniltaan) kaupungin käyttöön koko sopimuskauden ajaksi.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan neljän vuoden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2017. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.

Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668

harri.j.lehtonen(a)hel.fi

Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310  78727

kari.salovaara(a)hel.fi

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

2

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

3

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

4

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

5

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

6

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

7

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7

Hankinta ja kilpailutus

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7

Hankintakeskus

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginlakimies Sami Sarvilinna on kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.

A     Hallintolain 50 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe. Asiaa edellisen kerran käsiteltäessä tehty vastaehdotus (Malinen, kann. Leppänen) katsottiin rauenneeksi, koska kaupungin hallintosäännön [5 §:n 4 momentin ja kaupunginvaltuuston työjärjestyksen] 19 §:n mukaan ehdollisena tai vaihtoehtoisena tehtyä ehdotusta ei oteta äänestettäväksi. Vastaehdotukseen sisältyneen ehdollisuuden on kuitenkin katsottava tarkoittaneen hankintamenettelyyn osallistumisen ehdollisuutta eikä sellaista itse vastaehdotuksen ehdollisuutta, jota hallintosääntömääräyksessä tarkoitetaan. Kannatettu vastaehdotus olisi siksi tullut ottaa äänestettäväksi.

Koska asiassa käyty keskustelu on jo julistettu päättyneeksi, uusia vastaehdotuksia ei enää voida tehdä. Menettelyvirheen korjaaminen edellyttää kuitenkin sitä, että edellä tarkoitettu vastaehdotus otetaan äänestettäväksi.

B

Kilpailutuksen taustaa

Helsingin kaupunki tuottaa vanhusten ympärivuorokautista palveluasumista 14 omassa toimintayksikössä. Näitä yksiköitä ovat palvelutalot ja monipuoliset palvelukeskukset. Lisäksi kaupunki ostaa palvelua puitesopimuksilla täydentääkseen omaa palvelutuotantoa. Vastaavaa palvelua tarjotaan asiakkaille myös palvelusetelivaihtoehtona.

Vuonna 2015 kaupungin omien palveluasumispaikkojen määrä oli noin 1 600 paikkaa. Ruotsinkielisten vanhusten palveluasumispaikkojen osalta kaupungilla ei ole omaa palveluasumistuotantoa. Palveluasumisen puitesopimuspaikkoja ostettiin vuonna 2015 yhteensä 1 104, joista 224 paikkaa on ruotsinkielistä palveluasumista. Palveluseteliasiakkaita oli vuoden 2015 aikana yhteensä 366.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston palvelustrategisena tavoitteena on ikääntyneiden henkilöiden kotona asumisen tukeminen ja kotiin vietävien palvelujen kehittäminen kansallisten sosiaali- ja terveydenhuollon linjausten mukaisesti. Palvelurakenteen muutos tarkoittaa edelleen laitoshoidon vähenemistä ja asiakkaiden valinnanmahdollisuuksien lisäämistä muun muassa kehittämällä palvelusetelivaihtoehtoa palvelujen ostamisen tapana. Helsingissä on laaja vanhusten ympärivuorokautisen hoivan palvelutuotanto, jota kaupunki täydentää kaavailulla sopimuskaudella ostamalla arviolta noin 1 100–1 600 palveluasumisen paikkaa vuosittain.

Tarjouskilpailu

Vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (348/2007) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Kilpailutuksessa on neljä hankinnan kohdetta:

  1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen muistisairaille suomenkielisille vanhuksille (kohde A)
  2. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille (kohde B)
  3. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen (kohde C)
  4. Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdeongelmaisille vanhuksille (kohde D)

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palvelua koskevat vähimmäisvaatimukset on määritelty palvelukuvauksessa (liite 2). Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-7.

Hankinta-asetuksen (614/2007) 6 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Tarjouspyynnön palvelukuvaus on valmisteltu yhteistyössä Vantaan kaupungin vanhus- ja vammaispalvelujen kanssa. Vantaa on kilpailuttamassa lähes vastaavanlaisen palvelukokonaisuuden samanaikaisesti Helsingin kaupungin kanssa. Lisäksi palvelukuvausta valmisteltaessa on kuultu myös palveluntuottajia. 19.1.2016 julkaistiin hankintailmoitukset.fi portaalissa kutsu markkinavuoropuheluun. Kutsuun vastanneille lähettiin etukäteismateriaalina palvelukuvausluonnos ja pyydettiin heitä esittämään huomioita 5.2.2016 palvelutuottajille järjestetyssä keskustelutilaisuudessa.

Lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä Helsingin kaupungin hankintakeskuksen kanssa ja hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut ne.

Ehdotus hankintapäätökseksi tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi alkusyksyn aikana.

Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Palvelulle asetettu sisältö ja laatu vastaavat kaupungin omana toimintana järjestettyä palveluasumista. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain niin, että jokaisesta toimintayksiköstä tulee tehdä erillinen tarjous ja jokainen tarjous vertaillaan erikseen.

Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus kaikissa hankinnan neljässä kohteessa. Tarjousten vertailussa hinnan painoarvo on 95 prosenttia ja laadun 5 prosenttia.

Hintavertailu tehdään vuokran, ateria- ja palvelumaksun yhteenlasketulla summalla. Kaupunki määrittää kiinteän 300 euron perusmaksun, joka lisätään vertailuhinnan päälle. Näistä neljästä maksusta koostuu palvelun kuukausihinta. Kiinteään perusmaksuun sisältyvät hallinnon kustannukset, yleisten tilojen siivous, kiinteistönhuolto, virkistyspalvelut, turvapalvelun ylläpitokustannukset ja sähkö. Asukkaan ollessa poissa kaupunki maksaa vain vuokran ja perusmaksun.

Lisälaadun painotus on maksimissaan 5 prosenttia, koska lisälaadun kustannukset kumuloituvat yksikössä olevien asiakkaiden määrällä. Palveluntuottaja voi tarjota lisälaatuna asukasyksikköön suunnitelmallista sosiokulttuurista ja/tai kuntouttavaa toimintaa yli palvelukuvauksessa asetetun tason. Vähimmäisvaatimuksissa edellytetään kaikilta palveluntuottajilta asiakasta kuntouttavaa ja elämänlaatua edistävää toimintaa (palvelukuvauksen kohdat 5.9. ja 5.10.) Laatupisteiden saaminen edellyttää että vähimmäistason lisäksi järjestettävä toiminta tulee olla erikseen resursoitu eikä sitä voi toteuttaa pelkästään perushenkilöstöllä.

Puitejärjestelyyn valitaan hankinnan kohteittain ja kokonaispistemäärän perusteella kaikki asetetut vaatimukset ja laatukriteerit täyttävät tarjoukset. Näin varmistetaan riittävä kapasiteetti ja riittävän monipuolinen yksiköiden määrä (mm. sijainniltaan) kaupungin käyttöön koko sopimuskauden ajaksi.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan neljän vuoden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2017. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.

Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Harri J. Lehtonen, lakimies, puhelin: 310 42668

harri.j.lehtonen(a)hel.fi

Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310  78727

kari.salovaara(a)hel.fi

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

2

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

3

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

4

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

5

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

6

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

7

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §)

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7

Hankinta ja kilpailutus

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7

Hankintakeskus

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 05.04.2016 § 74

Sosiaali- ja terveyslautakunta 15.03.2016 § 60

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566