Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 4/2016 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/4 | |
| 05.04.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 73
Sosiaali- ja terveysviraston toiminnan ja talouden ennuste 29.2.2016
HEL 2016-002586 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 29.2.2016 tilanteessa.
Esittelijä
vs. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslialle toimitetaan ennusteet neljä kertaa vuodessa, 14.4, 28.7, 6.10 sekä 1.12.2016. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet käsitellään ensin sosiaali- ja terveyslautakunnassa.
Nyt laaditun ennusteen pohjana ovat oman toiminnan osalta helmikuun lopun tiedot. HUS:n osalta ennuste pohjautuu HUS:issa laadittuun laskennalliseen arvioon.
Sosiaali- ja terveysvirastolla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:
3 10 01 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 29.2. | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 186 994 | 183 314 | 191 900 | +8 587 | +4,7 % |
Menot | 1 464 874 | 1 475 291 | 1 484 023 | - 8 732 | - 0,6 % |
Toimintakate | -1 289 131 | -1 291 977 | -1 292 123 | -145 | 0 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 04 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 29.2. | Ero TA | EroTA % |
Tulot | 90 980 | 93 902 | 92 764 | -1 138 | -1,2 % |
Menot | 177 706 | 176 898 | 177 748 | -850 | -0,5 % |
Toimintakate | -86 726 | -82 996 | -84 984 | -1 988 | -2,4 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 05 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 29.2 | Ero TA | EroTA % |
Tulot | 99 | 230 | 230 | 0 | 0 % |
Menot | 5 524 | 6 018 | 6 018 | 0 | 0 % |
Toimintakate | -5 425 | -5 788 | -5 788 | 0 | 0 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 06 | TP 2015 | TA 2015 | Ennuste 29..2 | Ero TA | Ero TA % |
Menot | 564 127 | 519 229 | 552 642 | -33 413 | -6,4 % |
3 10 07 | TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 29..2 | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 0 | 5 693 | 4 800 | -893 | -15,0 % |
Menot | 0 | 7 965 | 6 802 | +1163 | +14,6 % |
Toimintakate | 0 | -2 272 | -2 002 | +270 | +9,9 % |
|
|
|
|
|
|
Työllisyyden hoidon vuoden 2015 luvusta on poistettu työmarkkinatuen kuntaosuus, joka on siirtynyt kaupunginkanslian talousarviokohdalle. Apottia varten on perustettu oma talousarviokohtansa vuodeksi 2016.
Sosiaali- ja terveyspalvelut (3 10 01)
Sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetin arvioidaan ylittyvän noin 8,7 milj. eurolla. Ylitys selittyy kokonaisuudessaan vastaanottokeskusten ylityksestä, joka on 9,6 milj. euroa. Ilman vastaanottokeskuksia sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetti alittuisi 0,9 milj. eurolla.
Osastojen toiminta on ennusteen mukaan kokonaisuutena toteutumassa hyvin lähelle budjetoitua kaikissa toiminnoissa.
Perhe- ja sosiaalipalvelujen budjetin arvioidaan toteutuvan käytännössä budjetin mukaisesti, kun pois lasketaan vastaanottokeskuksista aiheutuva lisäkulu.
Terveys- ja päihdepalvelut arvioi lievää budjetin alitusta (0,5 milj. e). Terveys- ja päihdepalvelujen osalta alitusta syntyy päivystyksessä (0,4 milj. e) sekä psykiatria- ja päihdepalveluissa (0,2 milj. e), jolla katetaan terveysasemat ja konsultaatiopoliklinikassa arvioitu lievä ylitysuhka (-0,2 milj. e)
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivaosasto arvioi toiminnan toteutuvan budjetin mukaisesti, kuitenkin siten että palvelualueilla (eteläinen, itäinen ja läntinen) on lievää ylitysuhkaa, mikä kuitenkin arvioidaan voitavan hoitaa vuoden kuluessa.
Talous-ja tukipalvelujen osalta alitusta arvioidaan syntyvän vuokrakuluissa, joiden tarkka arviointi on ollut aiempien vuosien tapaan vaikeaa.
Henkilöstö- ja kehittämispalvelut arvioi toiminnan toteutuvan budjetin mukaisena.
Tietohallinto- ja viestintäpalvelujen osalta on 0,2 milj. euron ylitysuhka, mikä johtuu keskitetyn atk-käyttötalouden kustannustasosta.
Vastaanottokeskusten toiminnan laajentamisesta aiheutuvat kustannukset eivät sisälly sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarvioraamiin, joten niitä varten tullaan myöhemmässä vaiheessa hakemaan teknisluonteinen ylitysoikeus. Valtio korvaa vastaanottokeskusten kustannukset täysimääräisinä, joten ne eivät aiheuta lisäystä kaupungin nettomenoihin.
Talousarviokohdan tulojen arvioidaan ylittävän 8,6 milj. eurolla budjetoidun tason; ylitys johtuu vastaanottokeskuksista, muutoin käyttötulojen arvioidaan alittuvan lievästi, perhe- ja sosiaalipalveluissa 0,9 milj. euroa ja sairaala,- kuntoutus, ja hoivapalveluissa 0,1 milj. euroa.
Toimeentulotuki (3 10 04)
Talousarviokohdan ylitystä selittää se, että toimeentulotuen asiakastalouksien määrä ilman vastaanottokorvauksen saajia on tammi-helmikuussa 2016 ollut 2,9 % suurempi kuin vastaavana ajankohtana edellisvuonna. Toimeentulotuen perusosaan ei ole tullut indeksikorotusta, mikä hillitsee toimeentulotukimenojen nousua.
Työllisyyden hoitaminen ( 3 10 05)
Työllisyyden hoidon talousarviokohdan arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Työmarkkinatuen kuntaosuus on poistunut sosiaali- ja terveysviraston talousarviosta, ja jäljellä on ainoastaan viraston oma tukityöllistäminen.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (3 10 06)
HUS laatii ensimmäisen ennusteensa maaliskuun lopun tilanteesta ja se julkaistaan toukokuussa. Nyt esitetty arvio pohjaa 14.3.2016 HUS:n järjestelmissä olleisiin tammi-helmikuun erikoissairaanhoidon palvelulaskutustietoihin ja sen pohjalta HUS:ssa arvioituun tammi-helmikuun 2016 HUS:n tilikauden ylijäämän toteumaan. Helsingin laskennallinen arvio ylityksestä on 33,4 milj. euroa. Ennustelukua ei ole käsitelty HUS:n organisaatiossa tai poliittisissa toimielimissä.
Palvelut
Sosiaali- ja terveysviraston suoritetavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:
| TP 2015 | TA 2016 | Ennuste 2016 | Ero TA-Enn |
Terveysneuvonta, terveydenhoitaja käynti | 220 628 | 225 000 | 225 000 | 0 |
Terveysneuvonta, terveydenhoitaja muu asiointi | 55 658 | 81 000 | 60 000 | -21 000 |
Terveysneuvonta, lääkärikäynti | 55 120 | 51 000 | 51 000 | 0 |
Terveysneuvonta, lääkärikäynti muu asiointi | 1 974 | 1 000 | 1 000 | 0 |
Terveysneuvonta, lääkärikäynti | 56 604 | 52 000 | 52 000 | 0 |
Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti | 107 718 | 122 000 | 122 000 | 0 |
Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi | 12 236 | 11 000 | 13 000 | +2 000 |
Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, käynti | 42 682 | 50 000 | 50 000 | 0 |
Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, muu asiointi | 8 694 | 10 000 | 10 000 | 0 |
Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, käynti | 22 563 | 21 000 | 21 000 | 0 |
Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, lääkäri, muu asiointi | 2 066 | 3 000 | 3 000 | 0 |
Lastensuojelun perhehoito, hoito vrk | 322 834 | 327 000 | 329 000 | +2 000 |
Lastensuojelun laitoshoito, hoito vrk | 198 273 | 210 000 | 196 800 | -13 200 |
Lähiverkostosijoitukset | 8 480 | 10 000 | 11 000 | +1 000 |
Kasvatus- ja perheneuvonta, käynti | 19 652 | 21 000 | 21 000 | 0 |
Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti | 36 129 | 34 000 | 36 000 | +2 000 |
Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat | 914 | 892 | 909 | +17 |
Kehitysvammapalvelun laitoshuolto, paikat | 130 | 130 | 130 | +0 |
|
|
|
|
|
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, käynti | 497 689 | 490 000 | 490 000 | +0 |
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, muu asiointi | 284 402 | 280 000 | 280 000 | +0 |
Terveysaseman hoitajan vastaanotto, käynti | 404 262 | 420 000 | 420 000 | +0 |
Hammashuolto, käynti | 528 088 | 478 000 | 528 000 | +50 000 |
Pkl-vastaanotto, käynti | 51 225 | 50 000 | 52 580 | + 2 580 |
Pkl-vastaanotto, muu asiointi | 18 911 | 18 000 | 18 800 | + 800 |
Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti | 44 505 | 42 000 | 46 800 | +4 800 |
Tk-päivystys, käynti | 132 414 | 127 000 | 142 000 | +5 000 |
Tk-päivystys, muu asiointi | 1 765 | 2 000 | 1 100 | -900 |
Psykiatrian avohoitokäynti | 175 498 | 172 000 | 171 600 | -400 |
Psykiatrian avohoito, muu asiointi | 56 359 | 50 000 | 53 500 | +3 500 |
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät | 77 952 | 81 000 | 71 800 | - 9 200 |
Psykiatrian avohoitopäivä | 74 244 | 73 000 | 73 800 | +0 |
Polikliininen päihdehuolto, as käynnit vuoden aikana | 60 187 | 60 000 | 58 300 | -1 700 |
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana | 137 296 | 130 000 | 135 800 | +5 800 |
Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet yht | 64 102 | 63 000 | 63 000 | +0 |
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht | 38 809 | 45 000 | 39 000 | -6 000 |
|
|
|
|
|
Kotihoito, käynti | 2 852 259 | 2 650 000 | 2 845 000 | +195 600 |
Kotihoito, muu asiointi | 46 030 | 150 000 | 174 000 | +24 000 |
Somaattinen sairaalahoito | 30 106 | 33 000 | 31 500 | -1 500 |
Iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, vrk | 1 090 054 | 1 050 000 | 1 069 000 | +19 000 |
Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk | 580 870 | 450 000 | 455 000 | +5 000 |
|
|
|
|
|
Talousarvion määrälliset tavoitteet on asetettu keväällä 2015. Lastensuojelussa painopiste siirtyy tavoitteiden mukaisesti laitoshoidosta perhehoitoon. Poliklinikkakäynnit ja päivystyksen käynnit ylittävät suunnitellun tason, kuten myös suun terveydenhuollon käynnit, joiden määrän arvioidaan toteutuvan saman suuruisena kuin vuonna 2015. Kotihoidon käynnit ylittävät aiempien vuosien tapaan talousarvion, ja palvelurakenteen muutoksen mukaisesti iäkkäiden pitkäaikaisen laitoshoidon määrä vähenee edellisvuodesta.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Sosiaali- ja terveysviraston sitovien tavoitteiden ennuste on seuraava:
Sosiaali- ja terveyspalvelut |
|
1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille tehdään vähintään 2000 terveystarkastusta vuodessa | Toteutuu |
2. Perhehoidon ja läheisverkostosijoitusvuorokausien suhteellinen osuus kasvaa vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
3. Vakiinnutetaan kokeilun perusteella 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli "neuvola päiväkodissa"- toimintamalli. (yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa) | Toteutuu |
4. Potilas pääsee neljässä viikossa terveysasemalle | Toteutuu |
5. Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2015 verrattuna ilman että keskimääräiset hoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella | Toteutuu |
6. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
7. Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2015 verrattuna | Toteutuu |
8. Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoden 2015 tasosta | Toteutuu |
|
|
Toimeentulotuki |
|
Ennaltaehkäisevään toimeentulotukeen kohdennetaan vähintään 43 % lapsiperheille | Toteutuu |
|
|
Työllistäminen |
|
Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1 800 henkilöä vuoden aikana | Toteutuu |
Kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.
Investoinnit
Investointien ennuste on seuraava:
(1000 e) | TA 2016 | Ylitysoikeudet | Ennuste 29.2 | Ero TA 2015 |
Tietotekniikkahankinnat | 5 000 | 576 | 5 576 | 0 |
Muut hankinnat | 4 613 | 404 | 5 017 | 0 |
Yhteensä | 9 613 | 980 | 10 593 | 0 |
Irtaimen omaisuuden arvioidaan toteutuvan budjetin mukaisesti. Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2015 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 17.2.2016 myöntänyt yhteensä 0,98 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2016.
Virastopäällikön kannanotot
Virastopäällikkö toteaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohta on toteutumassa budjetin mukaisesti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan vuoden 2016 budjetti on runsaat 10 miljoonaa euroa (0,7 %) suurempi kuin vuoden 2015 toteuma. Lisäys vuoteen 2015 on 25 miljoonaa euroa (1,7 %) mikäli vertailu tehdään toteumaan ilman tulospalkkiota. Valitsevan matalan kustannustason nousun tilanteessa on budjetissa pysymiselle siis hyvät edellytykset. Toteumaa tullaan seuraamaan tarkkaan ja tarvittaessa ryhdytään toimenpiteisiin, mikäli tilanne sitä edellyttää. Vastaanottokeskusten lisäkustannusten osalta tullaan tekemään tarvittava teknisluonteinen ylitysoikeusesitys myöhemmässä vaiheessa.
Toimeentulotuen osalta kustannusten nousu on taittunut aiempiin vuosiin verrattuna. Osasyynsä tähän on se, ettei toimeentulotuen perusosaan ole tullut indeksikorotusta.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarviokohta ylittyy merkittävästi, ensimmäisen arvion perusteella 33 miljoonalla eurolla. HUS on käynnistänyt sopeuttamistoimien suunnittelun. Sopeuttamistoimia seurataan tiiviisti HUS:n ja Helsingin yhteistyörakenteissa, mutta toimet eivät tule missään tapauksessa poistamaan merkittävää budjettiylitystä.
Esittelijä
vs. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
| |||