1/2016

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/8

19.01.2016

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen vanhusten asuntojen muutostöitä koskevasta toivomusponnesta

HEL 2015-010362 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

"Asunnon muutostyö -palvelu on tarkoitettu iäkkäälle henkilölle, jonka vakituisessa asunnossa tai sen välittömässä läheisyydessä on päivittäistä toimintaa vaikeuttavia esteitä. Tavoitteena on, että asiakas selviytyy omassa asunnossaan mahdollisimman pitkään. Yleisimpiä muutostöitä ovat ovien levennykset sekä kynnysten ja ammeiden poistamiset. Muutostöihin tarvitaan aina asunnon omistajan suostumus ja suurimpaan osaan muutostöitä myös isännöitsijän lupa. Asunnon muutostöihin on useampia rahoitusvaihtoehtoja.

Myös iäkkäiden henkilöiden on huolehdittava ensisijaisesti itse asuntonsa korjaamisesta ja varustamisesta omia tarpeitaan ja toimintakykyään vastaavaksi. Vanhustyön keskusliiton korjausneuvojat avustavat ikääntyneitä asunnon korjaustöiden suunnittelussa ja korjausavustusten hakemisessa. Korjausneuvonta on maksutonta. Tavanomaisiin kodin perusparannusten työkustannuksiin voi hakea kotitalousvähennystä, josta lisätietoja saa verotoimistosta ja verohallinnon internetsivuilta.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut voi rahoittaa pienen, kiireellisen ja kustannuksiltaan vähäisen, enintään 500 euron hintaisen, rakennusteknisen asunnon muutostyön. Muutostyön tarkoituksena on yli 65-vuotiaan henkilön kotona asumisen tukeminen. Muutostyön välttämättömyyden perusteena on esimerkiksi iäkkään henkilön sairaalasta kotiutumisen mahdollistaminen.

Mikäli asunnon muutostyöt ylittävät 500 euroa, rahoitusta kustannuksiin voi hakea sosiaalihuoltolain mukaisena asunnon muutostyönä. Muutostöitä voidaan tukea kohtuullisesti silloin, kun asiakkaan asunto on esimerkiksi erityisen huonokuntoinen ja siitä aiheutuu merkittäviä terveys- tai hyvinvointiriskejä. Asunnon muutostyön hinta asiakkaalle määräytyy hänen maksukykynsä mukaan eli muutostöihin sovelletaan tulorajoja.

Asunnon muutostöiden rahoitusmahdollisuutta voi tiedustella myös vammaispalvelulain mukaisena palveluna, jos asiakas on vaikeavammainen. Vaikeavammaisuus määritellään kunkin palvelun tai tukitoimen kohdalla erikseen. Asunnon muutostöitä korvattaessa vaikeavammaisena pidetään henkilöä, jolle liikkuminen tai muu omatoiminen suoriutuminen vakituisessa asunnossa tuottaa pitkäaikaisen vamman tai sairauden vuoksi erityisiä vaikeuksia. Tällöin muutostyöt eivät ole tulosidonnaisia.

Helsingin kaupungin kiinteistövirastosta voi hakea valtion korjausavustusta ikääntyneiden ja vammaisten asuntojen korjaukseen. Avustus on tulo- ja varallisuussidonnaista. Asunto-osakeyhtiöt voivat hakea avustusta myös liikuntaesteiden poistamiseen ja hissien rakentamiseen. Lisätietoja avustuksesta saa kiinteistöviraston asunto-osastolta.

Palvelualuekohtaisissa ikääntyneiden palveluoppaissa tiedotetaan iäkkäiden mahdollisuuksista saada avustusta omatoimista selviytymistä helpottaviin asunnon muutostöihin. Palveluoppaita on saatavilla laajasti Helsingin kaupungin eri palvelupisteistä ja oppaat löytyvät myös kaupungin internetsivuilta.

Asunnon muutostöistä saa tietoa myös palvelukeskuksista joko paikan päältä tai puhelimitse. Ikääntyneiden palveluneuvonnalla on myös oma sähköposti. Lisäksi palvelualueiden palvelukeskustoiminnassa erilaisissa asiakas- ja asukastilaisuuksissa ovat teemana myös asunnon muutostyöt.

Sosiaalihuoltolain mukaiseen palvelutarpeen arviointiin (36 §) ja vanhuspalvelulain mukaiseen palveluntarpeiden selvittämiseen (15 §) sisältyy myös asunnon muutostöiden tarpeiden arviointi ja niistä tiedottaminen. Toimintakykyä arvioitaessa on selvitettävä, miltä osin iäkäs henkilö pystyy suoriutumaan tavanomaisista elämän toiminnoista asuin- ja toimintaympäristössään, ja missä asioissa hän tarvitsee tukea ja apua. Arvioinnissa on kiinnitettävä huomiota iäkkään henkilön ympäristön esteettömyyteen ja asumisen turvallisuuteen liittyviin tekijöihin.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Asunnon muutostyöt ja niistä tiedottaminen tukevat iäkkäiden henkilöiden arjen sujuvuutta ja osallisuutta, vähentävät terveys- ja hyvinvointiriskejä ja mahdollistavat kotona asumisen."

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Leila Pitkäalho, kehittämissuunnittelija, puhelin: 310 44569

leila.pitkaalho(a)hel.fi

Kaupunginhallitus on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakuntaa antamaan lausunnon 15.2.2016 mennessä valtuutettu Yrjö Hakasen valtuustoaloitteesta / toivomusponnesta, joka liittyy vanhuspalvelulain mukaiseen suunnitelmaan ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.

"Kaupunginvaltuusto edellyttää, että vanhuksille tiedotetaan laajemmin mahdollisuuksista saada avustusta omatoimista selviytymistä helpottaviin asunnon muutostöihin ja että selvitetään, miten kaupunki voi tarvittaessa edistää muutostöiden tekemistä."

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen