1/2016

Sotep/11

19.01.2016

HEL 2015-012107 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

”Psykiatristen potilaiden siirtyminen sairaalahoidosta asumispalveluihin on Helsingissä hidasta asuntojen vähäisen määrän vuoksi. Sosiaali- ja terveysvirasto on käynyt toistuvia neuvotteluja Helsingin kaupungin ja esimerkiksi Y-säätiön kanssa tavoitteena saada tälle potilasryhmälle riittävästi asuntoja Helsingistä. Palveluasuntoja voidaan rakentaa Helsinkiin yhteistyössä yksityisten palveluntuottajien, esimerkiksi säätiöiden kanssa. Helsingissä tonttien luovutuksesta vastaa kiinteistöviraston tonttiosasto.

Pääkaupunkiseudun sosiaali- ja terveysjohto on päättänyt 18.9.2015 (§ 33) kokouksessaan, että Pääkaupunkiseudun sairaala-aluevisio 2030 -raportti on tarpeen päivittää. Tässä yhteydessä päivitetään myös Kivelä-Hesperian alueen tilanne, jonne on aikaisemmin kaavailtu asumisyksikkö 50 asukkaalle.

Oikeuspsykiatristen potilaiden osalta todetaan seuraavaa:

Nykyisen mielenterveyslain (17 a §) mukaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) määrää kriminaalipotilaiden hoidon aloittamisen paikkaan, jossa on hoidon edellyttämät valmiudet ja erityisasiantuntemus. THL tekee myös erikseen ja yksilöllisesti päätöksen jokaisen kriminaalipotilaan hoidon lopettamisesta potilaan menestymisen ja toipumisen perusteella. Hoidon siirtymisestä valtionmielisairaalasta kunnalliseen sairaanhoitoon ei ole mielenterveyslaissa erikseen säädetty: tässä on noudatettu pääosin melko vakiintunutta työnjakoa, jossa aloitteen potilaan hoidon siirtämisestä korkeimman turvallisuustason hoitoyksiköstä alemmas on tehnyt pääosin valtionmielisairaala hoidollisin perustein.

Valtaosin THL on määrännyt jo pitkään hoidon aloitettavaksi valtionmielisairaalassa, jotta näiden keskimäärin erittäin vaikeiden psykiatristen potilaiden hoidon sujuva, turvallinen ja suunnitelmallinen kulku voitaisiin varmistaa. Melko vähäisessä määrin THL on määrännyt viime vuosikymmeninä hoitoja aloitettavaksi myös kunnallisissa psykiatrisissa sairaaloissa, mutta nämä kriminaalipotilaat ovat olleet yleensä psykiatriselta sairastamiseltaan keskimääräistä toimintakykyisempiä. Yksittäisen kriminaalipotilaan hoidon keskimääräinen kokonaiskesto valtakunnallisesti on ollut viimeaikoina noin yhdeksän vuotta. Kyseessä ovat psykiatrian alan sisällä siis muista potilaista erillisten mielenterveyslain kohtien perusteella toteutuvat erityisen vaativat, pitkät ja kalliit hoidot. Hoitotuloksessa (sopeutuminen, rikoksettomuus, pärjäämistaso) keskeistä ovat oikeuspsykiatrisen hoitamisen laaja, vankka ja syvällinen hoitokulttuuri ja siirtymävaiheessa tiivis integraatio peruskunnan asuttamispalveluihin.

Riittävän pitkä alkuhoito ja kuntoutusvaihe on erityisen perusteltua järjestää korkeimman turvallisuustason, laajan ja monipuolisen toiminnallisen kuntoutuskapasiteetin ja laajan oikeuspsykiatrisen osaamisen varaan. Tämän perusteella potilaiden hoitoa on jo pitkään porrastettu valtakunnallisesti alkamaan korkeimman turvallisuustason ja monimuotoisimpien kuntoutuspalvelujen varaan valtionmielisairaalalähtöisesti ja etenemään vähitellen, yksilöllisessä aikataulussa, potilaan toipumiskyvyn mukaan kohti alueellista psykiatrista sairaanhoitoa.

Hoitojen siirtymävaiheisiin ovat liittyneet keskeisesti yksilölliset päätökset ja perusteellinen harkinta siitä, milloin ilmenevät edellytykset kunkin yksittäisen potilaan hoidon siirtymiseen lähelle kotikuntaa. Tässä yhteydessä kaavamaisia ja kategorisia päätöksiä hoidon siirtymisistä on pyritty välttämään, koska oikeuspsykiatristen potilaiden hoidon etenemisnopeus ja siirtymisten oikea-aikaisuus vaihtelevat ja sopeutuminen laitoshoitoa seuraavaan asumiseen ja vapauteen vaatii yleensä onnistuakseen potilaan ulkopuolelta valvottua ja tuettua käytännön harjoittelua."

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Jaana Lunnela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 42505

jaana.lunnela(a)hel.fi

Teemu Männynsalo, ylilääkäri, puhelin: 310 76769

teemu.mannynsalo(a)hel.fi

Kaupunginvaltuutettu Ilkka Taipale on tehnyt valtuustoaloitteen koskien psykiatristen palveluasuntojen puutetta Helsingissä sekä oikeuspsykiatristen potilaiden hoitoaikojen kohtuutonta pituutta.

Kaupunginkanslia on pyytänyt aloitteesta sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunnon kaupunginhallitukselle 1.3.2016 mennessä.

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Jaana Lunnela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 42505

jaana.lunnela(a)hel.fi

Teemu Männynsalo, ylilääkäri, puhelin: 310 76769

teemu.mannynsalo(a)hel.fi

Päätöshistoria

Kaupunkisuunnittelulautakunta 12.01.2016 § 7

HEL 2015-012107 T 00 00 03

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi lausunnon kaupunginhallitukselle:

Kaupunkisuunnittelulautakunta pitää palveluasuntojen rakentamista kannatettavana, ja pyrkii osaltaan edistämään palveluasumista mahdollistavien asemakaavojen hyväksymistä. Palveluasumisen lisääminen on tarpeellista ikääntyvien määrän kasvaessa jatkuvasti.

Kivelä-Hesperian asemakaavassa vuodelta 1997 on rakentamaton rakennusala, johon voi sijoittaa sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevan rakennuksen. Asuntolahanke Rafael on asemakaavan mukainen. Hanke ei ole kuitenkaan toistaiseksi edennyt.

yleiskaavapäällikkö

Rikhard Manninen