21/2015

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/10

01.12.2015

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Päivi Storgårdin ruotsinkielisten lasten ja nuorten psykoterapiaa koskevasta toivomusponnesta

HEL 2015-010270 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

"Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut on organisoitu siten, että perheneuvolan perustehtävä on
0-17 -vuotiaiden lasten perheiden kasvatus- ja perheneuvonta ja lasten- ja nuorisopsykiatrinen avohoito on Hyks:n vastuulla.

Helsingin sosiaali- ja terveysviraston ruotsinkielisten lasten ja nuorten perheneuvolapalvelut on keskitetty yhdelle työryhmälle ja palveluun pääsee pääasiassa jonottamatta. Ruotsinkieliset lapset tai nuoret, joiden arvioidaan tarvitsevan lasten- tai nuorisopsykiatrista hoitoa, lähetetään perheneuvolan lääkärin lähetteellä Hyksin lasten- tai nuorisopsykiatrian poliklinikalle. Samoin toimitaan myös koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, mikäli lapsen tai nuoren arvioidaan tarvitsevan lasten- tai nuorisopsykiatrista arviointia tai hoitoa. Sama työnjako ja toimintamalli koskee myös suomen- tai muunkielisiä lapsia ja nuoria.

Hyksin lasten- tai nuorisopsykiatria arvioi lapselle tai nuorelle tarkoituksenmukaisen hoitomuodon ja järjestää hoidon tai terapian. Pääsääntöisesti perheneuvolan, koulu- tai opiskeluterveydenhuollon työskentely päättyy mielenterveyspalvelujen osalta, kun lapsi tai nuori siirtyy Hyksin hoitovastuulle.

Hyksin lasten- ja nuorisopsykiatrian lausuntojen mukaan psykoterapia ei ole kiireellistä hoitoa ja se suunnitellaan siten, että mahdollisena odotusaikana tehdään muita hoitoja ja hoidossa on usein psykoterapeuttisia menetelmiä. Näin psykoterapian odotusaika on osa lasten- ja nuorisopsykiatrisen hoidon kokonaisuutta.

Ruotsinkielisten lasten ja nuorten psykoterapeuttisen hoidon saantia mahdollistetaan ostopalvelujen lisäksi myös Hyksin omien ruotsin kieltä taitavien terapeuttien työllä. Odotusajat Hyksissä ovat kohtuullisella tasolla ja mm. perheterapiaan, kuvataideterapiaan, musiikkiterapiaan, neuropsykologiseen tai neuropsykiatriseen kuntoutukseen pääsee yleensä välittömästi. Pidempään yksilöpsykoterapiaan odotusaika on keskimäärin kaksi – kolme kuukautta, mikä on pitkäkestoiseen hoitoon sitoutumisen kannalta tarkoituksenmukaista.

Helsingin sosiaali- ja terveysvirasto tekee jatkuvasti tiivistä yhteistyötä Hyksin lasten- ja nuorisopsykiatrian kanssa työnjaon, koulutuksen, konsultaation sekä hoitoketjujen kehittämiseksi.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen työnjaon, hoitoketjujen ja yhteistyön kehittäminen edistää lasten ja nuorten  palvelujen saatavuutta sekä terveyttä ja hyvinvointia."

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Maria Kahila, erityissuunnittelija, puhelin: 310 43087

maria.kahila(a)hel.fi

Kaupunginhallitus on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta 15.12.2015 mennessä lausuntoa valtuutettu Päivi Storgårdin toivomusponnesta koskien lasten ja nuorten psykiatristen palvelujen toteutumisen seurantaa.

” Kaupunginvaltuusto edellyttää, että kaupunginhallitus viestii HYKS:iin selkeästi, että psykoterapiaa tarvitsevat ruotsinkieliset lapset ja nuoret ovat oikeutettuja saamaan hoitoa omalla äidinkielellään joutumatta odottamaan kohtuuttomia aikoja. "

virastopäällikkö

Hannu Juvonen