19/2015

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/12

10.11.2015

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Arja Karhuvaaran ym. aloitteesta koskien sosiaali- ja terveyslautakunnan sekä -viraston nimien muuttamisesta terveys- ja hyvinvointilautakunnaksi ja -virastoksi

HEL 2015-009510 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

”Helsingin sosiaali- ja terveysvirasto on aloittanut toimintansa 1.1.2013 sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen yhdistyessä. Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti (06.06.2012 § 202) perustaa sosiaali- ja terveyslautakunnan ja sen alaisen sosiaali- ja terveysviraston sekä hyväksyä niille sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön. Sosiaali- ja terveysvirasto on toiminut virastona kohta kolme vuotta, ja sen nimi on päätetty kaupunginvaltuustossa.

Sosiaali- ja terveystoimella on kokonaisvastuu kunnalle kuuluvien sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä lakien määräysten mukaisesti. Viraston toimintaa ohjaa kaksi päälakia, terveydenhuoltolaki ja sosiaalihuoltolaki.

Sosiaali- ja terveysvirasto huolehtii terveydenhuoltolain mukaisista terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä terveydenhuollon palveluihin liittyvistä tehtävistä. Sosiaalihuoltolain mukaan sosiaalihuoltoon sisältyvät sosiaalisen turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisen sekä yleis- ja erityislainsäädännön mukaiset sosiaalihuollon tehtävät ja palvelut.

Kuntalain mukaan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen on kunnan kaikkien hallintokuntien tehtävä. Helsingissä tehdään laaja-alaista poikkihallinnollista yhteistyötä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä nykyisen kaupungin strategiaohjelman (2013 - 2016) linjausten mukaisesti. Ensisijaisesti jatkossakin tulee vahvistaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä laaja-alaisesti kunnan tehtävänä, ei ainoastaan sosiaali- ja terveystoimelle kuuluvana tehtävänä.

Edellisellä hallituskaudella aloitettua sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisen palvelurakenneuudistuksen uudistuksen valmistelua jatketaan. Sen tavoitteena on, että jatkossa julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä vastaisivat sote-alueet. Sote-organisaatioiden tulevat nimikkeet ovat vielä määrittelemättä ja avoimia.

Ottaen huomioon Helsingin sosiaali- ja terveysviraston nykytilanteen ja tulevat uudistukset sosiaali- ja terveyslautakunnan näkemys on, että aloite lautakunnan ja viraston nimimuutoksesta terveys- ja hyvinvointilautakunnaksi sekä -virastoksi ei tällä hetkellä ole ajankohtainen. Lautakunnan ja viraston nimet ovat nykyisellään linjassa kansallisessa uudistuksessa käytettävien nimien kanssa. Viraston nimi kuvaa sen toimintaa ja on yleisesti Suomessa tästä toimialasta käytettävä nimi. Nykyiset lautakunnan ja viraston nimet ovat selkeät ja antavat suoran viitteen väestölle niiden toiminnasta.”

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Marketta Kupiainen, hallintoylihoitaja, puhelin: 310 42348

marketta.kupiainen(a)hel.fi

Kaupunginhallitus on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa 30.11.2015 mennessä valtuutettu Arja Karhuvaaran ym. valtuustoaloitteesta sosiaali- ja terveyslautakunnan sekä sosiaali- ja terveysviraston nimien muuttamisesta terveys- ja hyvinvointivirastoksi sekä -lautakunnaksi.

Valtuustoaloite kuuluu seuraavasti:

”Helsingin kaupunginvaltuuston laatimassa strategiaohjelmassa vuosille 2012-2017 yhtenä tavoitteena on "Hyvinvoiva helsinkiläinen".

Strategialla pyritään toimenpiteisiin, joilla helsinkiläisten hyvinvointi ja terveys paranevat, terveyserot kavenevat ja muun muassa liikunta lisääntyy.

Lähes kaikki hallintokunnat liittävät myös toimintakertomuksiinsa arvion tai selvityksen toimintansa terveysvaikutuksista tai hyvinvointivaikutuksista. Seurattava ja verrattavissa oleva poliittisten päätösten ja eri hallinnonalojen toiminnan hyvinvointivaikutusten arviointi on ollut valtakunnallinenkin tavoite jo kahden edellisenkin hallituksen aikana.

Sosiaali-ja terveysvirastojen yhdistämisellä tähdättiin niiden toiminnan osalta sujuviin toimintaketjuihin ja esteettömään yhteistyöhön asukkaan tarpeisiin vastaamisessa ja hyvinvoinnin parantamisessa.  Viraston ja lautakunnan nimi kertoo jo toiminnan muutoksesta.

Yhteistyö ei kuitenkaan saisi rajoittua vain sosiaali-ja terveystoimeen vaan toimintaa on aktiivisesti kehitettävä huomioimaan ja aktiivisesti etsimään toimintamuotoja kaikkien hallinnon alojen yhteistyönä. Tähän tähtäävät myös eri puolille kaupunkia rakentuvat laajan toimintakentän hyvinvointikeskukset.

Aihe on esillä joka puolella Eurooppaa ja mm. Iso-Britanniassa puhutaankin jo terveys-ja hyvinvointilautakunnista/ valiokunnista/hallintokunnista (Health and wellbeing Boards).

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämmekin, että Helsingin kaupunki ottaa käyttöön terveys-ja hyvinvointivirasto sekä -lautakunta -nimikkeet nykyisen sosiaali-ja terveysvirasto/-lautakunta -nimen tilalle.

Nimenmuutos on vahva signaali ulospäin aktiivisesti toimivasta yksiköstä ja muistutus myös toiminnan kehittämisestä hyvinvointia ja terveyttä edistävään suuntaan.”

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen