Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2015 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/4 | |
| 15.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 275
Sosiaali- ja terveysvirasto, yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankinta, Apotti-hanke
HEL 2015-003057 T 02 08 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti osaltaan hyväksyä äänestyksen jälkeen esittelijän ehdotuksen mukaisesti Epic Systems Corporationin tarjouksen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisestä asiakas- ja potilastietojärjestelmästä.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että hankintasopimuksen allekirjoittaa hankintayksikön puolesta sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö.
Hankinnan vertailuhintaan perustuva kokonaisarvo 10 vuoden sopimuskaudella on 384 967 659,00 euroa.
Käsittely
Hankejohtaja Hannu Välimäki ja kaupunginlakimies Sami Sarvilinna olivat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyssä.
Tarjoukset olivat nähtävillä kokoustilassa tunti ennen kokousta ja kokouksen aikana.
Käsittely
Työjärjestyksen muutos:
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti käsitellä esityslistan asian numero 4 (Sosiaali- ja terveysvirasto, yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankinta, Apotti-hanke) esityslistan asian numero 2 (Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano) jälkeen. Esityslistan asia numero 3 (ilmoitusasiat) käsiteltiin heti esityslistan asian numero 5 jälkeen (Kriisi- ja tilapäismajoituksen hankinta sosiaali- ja terveysvirastossa).
1. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Lisäys päätökseen:
"Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että lautakunnalle tuodaan ennen pilottivaiheen loppumista selvitys, jossa arvioidaan projektin hyötyjen toteutumista, erityisesti toiminnan tehostumista, käytettävyyttä ja käyttäjätyytyväisyyttä. Selvityksen osaksi tulee tilata ulkopuolinen arvio toiminnan tehostumisesta."
Kannattaja: Laura Nordström
2. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Lisäys päätökseen:
"Lisäksi lautakunta edellyttää raportointia vähintään vuosittain seuraavista tunnusluvuista:
- Toteutuneet kustannukset
- Muutostöiden määrä suhteutettuna projektisuunnitelmaan"
Kannattaja: Laura Nordström
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys päätökseen:
"Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että lautakunnalle tuodaan ennen pilottivaiheen loppumista selvitys, jossa arvioidaan projektin hyötyjen toteutumista, erityisesti toiminnan tehostumista, käytettävyyttä ja käyttäjätyytyväisyyttä. Selvityksen osaksi tulee tilata ulkopuolinen arvio toiminnan tehostumisesta."
Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 5
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Jouko Malinen
Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 7 - 5 (1 poissa).
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäys päätökseen:
"Lisäksi lautakunta edellyttää raportointia vähintään vuosittain seuraavista tunnusluvuista:
- Toteutuneet kustannukset
- Muutostöiden määrä suhteutettuna projektisuunnitelmaan"
Jaa-äänet: 6
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Tuula Salo, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 6
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Hannu Tuominen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Jouko Malinen
Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 6 - 6 (1 poissa). Lautakunnan puheenjohtajan ääni ratkaisi.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Hannu Välimäki, hankejohtaja, puhelin: 310 25438
hannu.valimaki(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1 Apotti järjestelmähankinnan perustelumuistio 1 0 |
2 | Perustelumuistion liitteet |
3 | Tarjouspyyntö |
4 | Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 1 |
5 | Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 2 |
6 | Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 3 |
7 | Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 4 |
8 | Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 5 |
9 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 7 k.) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Epic Systems Corporation | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
CGI Suomi OY | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää osaltaan hyväksyä Epic Systems Corporationin tarjouksen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisestä asiakas- ja potilastietojärjestelmästä.
Tiivistelmä päätösehdotuksen perusteluista
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien, Kirkkonummen kunnan sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) yhteinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmä.
Hankintarenkaan jäsenet tekevät kukin oman hankintapäätöksensä asiassa.
Tarjousten vertailu ja vertailun lopputulokset on kuvattu yksityiskohtaisesti liitteenä olevassa perustelumuistiossa liitteineen (liite 1).
Hankinnan kohde on tarkemmin kuvattu hankintaa koskevassa tarjouspyynnössä (liite 2). Tarjouspyynnön liitteet on saatavissa verkko-osoitteesta http://www.hel.fi/hki/apotti/fi/Hankinta
Hankinnan tausta
Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit, Kirkkonummen kunta, Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (HUS) sekä KL-Kuntahankinnat Oy ovat tehneet sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankintayhteistyöstä. Hankintayhteistyö on osa APOTTI hankekokonaisuutta. Hankinnan kohteena on kuntien ja HUS:n käyttöön tuleva sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä. Hankinta kilpailutettiin myös puitejärjestelynä ja muut HUS-alueen kunnat voivat halutessaan liittyä puitejärjestelyn perusteella järjestelmän käyttäjiksi. Hankintarenkaan jäsenet tekevät kukin oman hankintapäätöksensä asiassa.
Järjestelmähankinnasta julkaistiin hankintailmoitus www.hankintailmoitukset.fi -sivustolla 1.10.2013. Hankinta toteutettiin hankintalain 25 §:n mukaisena neuvottelu-menettelynä. Hankintamenettelyyn valittiin osallistumishakemusten perusteella alku-vaiheessa kuusi tarjoajaa. Neuvotteluja käytiin kaikista hankinnan ehdoista ja hankinnan sisältö ja laajuus sekä tarjoajien ratkaisut tarkentuivat neuvottelujen aikana. Menettelyn ensimmäisen vaiheen aikana neuvotteluissa mukana olevien tarjoajien määrää saatettiin rajoittaa hankintalain 26 §:n 2 momentin mukaisesti. Hankinnan toiselle neuvottelukierrokselle hankintayksiköt valitsivat tarjoajat Epic Systems Corporation ja CGI Suomi Oy. Toisen neuvottelukierroksen päätyttyä tarjoajille lähetettiin lopulliset tarjouspyynnöt.
Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin 24.4.2015. Tarjoajat saivat esittää tarjousaikana kysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen ja niihin toimitettiin hankintarenkaan osalta kirjalliset vastaukset. Tarjousaika päättyi 22.6.2015 kello 12.00. Tarjoajia pyydettiin toimittamaan tarjouksen hintaliite muusta tarjouksesta erillisenä liitteenä. Kumpikin tarjoajista jätti tarjouksen asetetussa määräajassa.
Tarjousten avaaminen ja tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Tarjoukset vastaanotettiin ja avattiin Helsingin kaupungin kirjaamossa 22.6.2015. Tarjousten hintaliitteet avattiin erillisessä tilaisuudessa 7.8.2015, kun tarjousvertailun muut tulokset olivat selvillä. Kummastakin tilaisuudesta laadittiin pöytäkirja.
Molemmat tarjoukset olivat sisällöltään tarjouspyyntöä vastaavia.
Tarjousten vertailu
Parhaan tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouksia vertailtiin seuraavin ennalta ilmoitetuin perustein ja painoarvoin:
Vertailuperuste | Kuvaus sekä vertailuperusteen sisäiset painoarvot | Painoarvo |
1) Hinta | Järjestelmän (käyttöoikeus) ja palveluiden (toteutus, käyttöönotot, tuki- ja ylläpito, jatkokehitys) hinta | 40 % |
2) Ratkaisun toiminnallisuudet | 2.1 Tuotevertailu B:n tulokset (toteutettu syksyllä 2014) | 30 % |
3) Toteutus- ja käyttöönottokyky | 3.1 Projektisuunnitelman sisältö ja laatu (50 %) | 20 % |
4) Ratkaisun tekninen toteutus, ylläpito ja jatkokehittäminen | 4.1 Integroitavuus ja avoimet rajapinnat (50 %) | 10 % |
Tarjousvertailun käytännön toteutus on kuvattu liitteenä 1 olevassa perustelumuistiossa liitteineen. Vertailuperusteittain tarjoajat saivat pisteitä seuraavasti:
Vertailuperuste | Enimmäis-pisteet | CGI | Epic |
1 | 1 | Hinta | 40 | 40,00 | 33,23 |
2 | 2.1 | Tuotevertailu B:n tulokset | 24 | 17,42 | 24,00 |
| 2.2 | Kirjalliset vastaukset vaatimusmäärittelyyn | 6 | 6,00 | 5,00 |
3 | 3.1 | Projektisuunnitelman sisältö ja laatu | 10 | 8,52 | 10,00 |
| 3.2 | Toimittajan resurssit ja osaaminen | 10 | 8,72 | 10,00 |
4 | 4.1 | Integroitavuus ja avoimet rajapinnat | 5 | 4,50 | 5,00 |
| 4.2 | Järjestelmän ylläpidettävyys | 5 | 4,60 | 5,00 |
|
| YHTEENSÄ | 100 | 89,76 | 92,23 |
Voittaneen tarjouksen valinta
Tarjousvertailun tuottamien yhteispisteiden perusteella kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen jätti tarjoaja Epic Systems Corporation. Asiakas- ja potilastieto-järjestelmän toimittajaksi tulee näin ollen valita Epic Systems Corporation.
Hankinnan vertailuhintaan perustuva kokonaisarvo 10 vuoden sopimuskaudella on 384 967 659,00 euroa.
Hankintarenkaan jäsenet tekevät kukin oman hankintapäätöksensä asiassa.
Hankintasopimuksen allekirjoittaminen
Hankintayksiköiden ja valitun toimittajan kesken allekirjoitetaan hankintasopimus. Lisäksi toimittajan kanssa allekirjoitetaan toimitus- ja palvelusopimukset. Sopimusluonnokset ovat tarjouspyynnön liitteinä. Sopimukset tulevat voimaan vasta, kun sopijapuolet ovat allekirjoittaneet ne. Ennen sopimusten allekirjoittamista sopimusasiakirjoihin tehdään hankinnassa noudatettavien sääntöjen mukaisesti mahdolliset välttämättömät tekniset korjaukset, tarkennukset ja tarjoajakohtaiset täsmennykset.
Helsingin kaupungin puolesta hankintasopimuksen allekirjoittaa sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö. Toimitussopimuksen ja Palvelusopimuksen allekirjoittaa Apotti Oy:n toimitusjohtaja.
Koska kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta, hankintasopimus tehdään aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajien katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankintapäätösten tiedoksianto
Kaikkien hankintayksiköiden päätökset annetaan tarjoajille tiedoksi yhdellä kertaa tarjoajien ilmoittamia sähköisiä yhteystietoja hyväksikäyttäen (sähköinen tiedoksianto).
Esittelijän perustelut
Päätösehdotuksen perustelut ja vertailupisteiden muodostuminen on tarkemmin kuvattu liitteenä 1 olevassa perustelumuistiossa sekä sen liitteinä olevissa vertailuperustekohtaisissa asiakirjoissa.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Hannu Välimäki, hankejohtaja, puhelin: 310 25438
hannu.valimaki(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1 Apotti järjestelmähankinnan perustelumuistio 1 0 |
2 | Perustelumuistion liitteet |
3 | Tarjouspyyntö |
4 | Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 1 |
5 | Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 2 |
6 | Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 3 |
7 | Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 4 |
8 | Tarjouspyynnön julkiset liitteet osa 5 |
9 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 7 k.) |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Epic Systems Corporation | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
CGI Suomi OY | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Tiedoksi
Apotti hanketoimisto
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 01.09.2015 § 257
HEL 2015-003057 T 02 08 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
01.09.2015 Pöydälle
Hankejohtaja Hannu Välimäki, kaupunginlakimies Sami Sarvilinna ja lakimies Pirkka Saarinen olivat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyssä.
Pöydällepanoehdotus:
Jouko Malinen: Pyydän asian pöydälle.
09.04.2015 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
24.03.2015 Pöydälle
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Hannu Välimäki, hankejohtaja, puhelin: 310 25438
hannu.valimaki(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|