Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

14/2015

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/13

 

01.09.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 266

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle rintamaveteraanien uuden palvelupisteen perustamista koskevasta Muurisen ym. valtuustoaloitteesta

HEL 2015-007312 T 00 00 03

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

”Kuntoutukseen hakemisesta säädetään rintamaveteraanien kuntoutuksesta annetussa laissa ja asetuksessa. Valtiokonttorin 29.1.2014 antaman ohjekirjeen mukaan kuntoutushakemuksen tekee rintamaveteraani tai hänen valtuuttamansa. Kirjallisen aloitteen kuntoutukseen voi tehdä rintamaveteraanin puolesta myös omainen tai sosiaali- ja terveysviranomainen. Helsingin kaupunki noudattaa Valtiokonttorin ohjekirjeen mukaista käytäntöä.

Helsingissä on tällä hetkellä noin 2300 rintamaveteraania, joiden keski-ikä on yli 90 vuotta. Huomattava osa heistä on jo pysyvästi hoidon ja palvelujen piirissä. Vuonna 2014 avo-, päivä- ja laitoskuntoutusta sai yhteensä yli 1500 helsinkiläistä rintamaveteraania. Rintamaveteraaneille kohdennettuja kotiin vietäviä kunnallisia avopalveluja sai yli 1300 veteraania.

Veteraanikuntoutusta ja kotiin vietäviä avopalveluja haetaan kerran vuodessa. Kummankaan palvelun hakeminen ei vaadi käyntiä vaan asian voi hoitaa postitse ja avopalvelut myös puhelimitse. Ainoastaan kotiin vietävänä avopalveluna myönnettävien lounassetelien nouto edellyttää asiointia toimistossa. Vuonna 2014 lounasseteleitä haki noin 600 rintamaveteraania.

Rintamaveteraaneilla on aina mahdollisuus saada palvelutarpeen arviointikäynti kotiin ottamalla yhteyttä oman alueen sosiaali- ja lähityön yksikköön tai kotihoidon ohjaajaan tai ilmaisemalla arviointikäynnin tarve veteraanitoimistoon hakemuksen yhteydessä. Omainen tai muu läheinen voi myös auttaa rintamaveteraania palvelujen hakemisessa ja pyytää arviointikäyntiä kotiin.

Kuntoutushakemukset lähetetään rintamaveteraanitoimistoon, joka on Laakson sairaala-alueella. Toimistossa on puhelinaika ma-to klo 9-12 rintamaveteraanien yhteydenottoja varten. Toimistossa veteraaniasiamiehen osa-aikaista tehtävää hoitaa yksi kuntoutussuunnittelija lääkinnällisen kuntoutuksen tehtäviensä ohella. Valtiokonttorin rintamaveteraaneille suunnattujen kotiin vietävien avopalvelujen käsittely on keskitetty yhdelle kotihoidon ohjaajalle ja toimistosihteerille. Toimisto sijaitsee Koskelan monipuolisen palvelukeskuksen alueella. Puhelinaika on ma-pe klo 9-12. Veteraanijärjestöt ovat itse toivoneet kotiin vietävien avopalveluiden puhelinhakemusten lisäksi kirjallista hakemuslomaketta. Puhelinpalvelu on aikaa vievää ja kirjalliset hakemukset nopeuttavat käsittelyä.

Pääosa toimistojen työstä on kirjallisten hakemusten ja palautteiden käsittelyä. Kaikki hakemukset käsitellään ja hakeneille vastataan aina. Mikäli toimistojen nykyistä henkilötyöpanosta siirrettäisiin palvelupisteisiin, saattaisivat hakemusten käsittelyajat pidentyä. Kuntoutushakemukset sisältävät myös salassa pidettäviä tietoja, ja tietosuojan vuosi vuoksi järjestöjen edustajien käyttö palvelussa ei ole mahdollista.

Sosiaali- ja terveysvirasto pyrkii tekemään palvelujen myöntämisestä mahdollisimman sujuvaa ja lisäämään yhteistyötä rintamaveteraanien kanssa. Veteraaniasiamies on kesäkuussa lähettänyt kaikille rintamaveteraaneille kotiin palvelumuistion. Palvelumuistio on opas, jossa kerrotaan helsinkiläisille sotiemme veteraaneille tarkoitetuista palveluista ja kuinka palveluja haetaan. Muistio on julkaistu myös kaupungin verkkosivuilla.

Sosiaali- ja terveysvirasto on kehittänyt ja kehittää edelleen palveluohjausta osana palvelukeskusten toimintaa. Palveluohjausta ja neuvontaa annetaan kaikissa palvelukeskuksissa ja muussa toiminnassa, ja se pitää sisällään myös ohjauksen veteraanietuuksiin. Lisäksi liikenteellisesti keskeisimmällä paikalla sijaitsevan Kampin palvelukeskuksen roolia veteraanipalvelujen ohjauksessa, neuvonnassa ja asiakaspalvelussa tullaan lisäämään. Tavoitteena on, että asiointitarvetta varsinaisiin veteraanipalveluja käsitteleviin toimistoihin olisi varsin vähän ja ohjausta ja neuvontaa olisi saatavilla mahdollisimman helposti.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Vaikka sotiemme veteraanien määrä vähenee vuosi vuodelta, on tärkeää, että he saavat tarpeitansa vastaavia palveluja ja pystyvät asumaan kotonaan mahdollisimman pitkään. Rintamaveteraaneille kohdennettu kuntoutus ja kotiin vietävät avopalvelut tukevat toimintakyvyn ja elämänlaadun säilyttämistä, itsenäisyyttä ja osallistumista sekä arjessa selviytymistä.

Sosiaali- ja terveysvirasto kehittää palveluneuvontaa ja -ohjausta siten, että veteraanietuuksien hakeminen ja saaminen on mahdollisimman esteetöntä."

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Juha Jolkkonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52482

juha.jolkkonen(a)hel.fi

Stina Paldanius, toiminnansuunnittelija, puhelin: 310 42680

stina.paldanius(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnalta lausuntoa valtuutettu Seija Muurisen ym. valtuustoaloitteesta rintamaveteraanien palvelupisteen perustamisesta.

Valtuustoaloite kuuluu seuraavasti:

”Rintamaveteraanien kuntoutus perustuu lakiin (1184/1988) sekä asetukseen (1348/1988) rintamaveteraanien kuntoutuksesta. Sotainvalidien kuntoutusta annetaan Sotilasvammalain (404/48 muutoksineen) perusteella.

Valtiokonttori osoittaa vuosittain rahoituksen veteraanien kuntoutukseen. Kuntoutushakemukset toimitetaan Laakson sairaalan toimipisteeseen. Monet iäkkäät veteraanit tarvitsevat apua myös päivittäisiin toimintoihinsa. Näitä palveluja he voivat hakea Koskelan sairaalan palvelupisteestä. Ikääntyneet veteraanit joutuvat siten asioimaan kahdessa eri paikassa palveluja hakiessaan. Palvelupisteiden sijaintia ei myöskään ole pidetty ideaalina. Esim. käynti nykyiseen Laakson sairaalan kuntoutustoimistoon, toiseen kerrokseen on koettu hankalaksi.

Esitänkin, että em. kahden palvelupisteen lisäksi käynnistettäisiin "päivystys" liikenteellisesti helposti saavutettavassa, esteettömässä paikassa, jossa veteraanit muutenkin käyvät, esim. Kampin palvelukeskuksessa. Päivystys voisi toimia muutaman tunnin tiettyinä päivinä viikossa, ja päivystyksestä voisivat vuorotellen vastata nykyiset kaupungin veteraanitoimistojen toimihenkilöt. Sikäli toiminta ei aiheuttaisi lisäkuluja. Päivystyspisteessä voitaisiin ottaa vastaan kuntoutushakemuksia, antaa neuvontaa etuuksista jne. Kuntoutushakemusten käsittely yms. tehtävät jatkuisivat nykyisissä paikoissa. Myös järjestöjen sosiaalineuvontaa suorittavat toimijat kannattaisi kytkeä päivystyspisteen toimintaan.”

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Juha Jolkkonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52482

juha.jolkkonen(a)hel.fi

Stina Paldanius, toiminnansuunnittelija, puhelin: 310 42680

stina.paldanius(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566