Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2015

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/5

 

18.08.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 235

Painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun ja hankinnan kilpailutuksen periaatteiden ja ehtojen hyväksyminen

HEL 2015-006533 T 02 08 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauksen ja omaksi hankinnan kilpailutuksen periaatteet ja ehdot.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä vähäisiä muutoksia.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310  78727

kari.salovaara(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) §6))

2

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6§))

3

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6§))

4

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6§) )

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivaosasto

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4

Hakinta ja kilpailutus

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4

Hankintakeskus

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on sosiaali- ja terveysviraston eri yksiköiden painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen (matalan, korkean ja keskiriskin) vuokraus ja omaksi hankinta.

Hankinnan kohde jakautuu kahteen osakokonaisuuteen (kohderyhmään):

-        kohderyhmä 1 (patjojen vuokraus)

-        kohderyhmä 2 (patjojen omaksi hankinta)

Patjoja vuokrataan (kohderyhmä 1) asiakkaille, joilla on suuri tai erittäin suuri riski saada painehaava (Braden-pisteet 12 tai vähemmän). Vuokrauspalvelu tarkoittaa kokonaispalvelua, joka sisältää patjan vuokrauksen, kuljetuksen, puhdistuksen, huollon, asennuksen ja käytön opastuksen palvelukuvauksen mukaisesti (liite 3). Vuokrattavien patjojen käyttäjät ovat asiakkaina sairaaloiden osastoilla, asumisyksiköissä, laitoksissa tai kotona kotisairaalan, kotihoidon tai terveysaseman hoidossa.

Patjoja hankitaan omaksi (kohderyhmä 2) sosiaali- ja terveysvirastolle silloin, kun asiakkaalla on kohtalainen riski saada painehaava (Braden-pisteet 13 tai enemmän). Patjoja hankitaan omaksi sairaaloiden osastojen, laitosten ja asumisyksiköiden asiakkaille.

Sosiaali- ja terveysvirasto määrittelee asiakkaan tilan sekä painehaavoja ehkäisevän ja hoitavan patjan tarpeen Braden-luokituksen (liite 3) kautta. Painehaavaa ehkäisevä ja hoitava patja valitaan asiakkaan saamien Braden-pisteiden ja yksilöllisen tarpeen perusteella huomioiden asiakkaan mahdollisen perussairauden aiheuttama kontraindikaatio tietyn tyyppisen/rakenteisen patjan käytölle.

Osatarjoukset ovat sallittuja siten, että tarjous on mahdollista jättää vain toiseen kohderyhmistä tai molempiin. Sen sijaan osatarjoukset kohderyhmän sisällä eivät ole sallittuja.

Arvioitu tarve vuokraus- ja ostomääristä on esitetty tarjouspyynnössä (liite 1). Arviot perustuvat vuoden 2014 lukuihin, eivätkä sido sosiaali- ja terveysvirastoa, vaan sosiaali- ja terveysvirasto ostaa ja vuokraa painehaavoja ehkäiseviä ja hoitavia patjoja todellisen tarpeensa mukaisesti.

Tarjouskilpailu

Painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauksesta ja omaksi hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (348/2007) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouspyynnössä määritellään hankittavat patjat, niihin liittyvät palvelut sekä tarjoajille että tarjoukselle asetettavat kelpoisuusvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän esityksen liitteenä.

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä sosiaali- ja terveysviraston ja hankintakeskuksen kanssa ja hankintakeskuksen lakimies on tarkistanut ne.

Päätösehdotus hankinnasta tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi arviolta loppuvuodesta 2015.

Palvelun laatu ja tarjouksen valintaperuste

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset (kelpoisuusvaatimukset), joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Sosiaali- ja terveysvirasto valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt tarjoajan ja tarjouksen kelpoisuusvaatimukset, jotka koskevat normaalien taloudellisten ja tilaajavastuulain mukaisten vaatimusten lisäksi muun muassa vuokrattavien patjojen ominaisuuksia, CE-merkintää, lääkintälaitedirektiiviä (93/42ETY), lakia terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista (629/2010) sekä patjojen puhdistusta, huoltoa ja tilaustoimitus -prosessia.

Tarjoukset vertaillaan kohderyhmäkohtaisesti. Tarjouksen valintaperusteena on halvin hinta, vähimmäislaadun ollessa vakioitu. Tarjousten vertailuun otetaan niiden tarjoajien tarjoukset, jotka täyttävät kaikki tarjouspyynnössä esitetyt tarjoajan ja tarjouksen kelpoisuutta koskevat vaatimukset. Molempiin kohderyhmiin valitaan kolme palveluntuottajaa. Tarjoajat asetetaan kohderyhmäkohtaisesti ensisijaisuusjärjestykseen tarjouspyynnön mukaisen vertailuhinnan perusteella.

Tilaukset tehdään ensisijaiselta palveluntuottajalta ja toiseksi sijoittuneelta tai vastaavasti kolmanneksi sijoittuneelta:

a) mikäli ensisijainen ei pysty toimittamaan palvelua ja/tai tuotetta sovitussa/vaaditussa aikataulussa tai

b) mikäli potilaan tai potilasryhmän yksilölliseen tarpeeseen on lääketieteellisin ja/tai hoidollisin perustein tarkoituksenmukaisempaa valita toiseksi tai kolmanneksi sijoittuneen palveluntuottajan tuote.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan kahden vuoden sopimuskaudelle, joka on suunniteltu alkavaksi 1.1.2016. Lisäksi hankintaan sisältyy enintään kahden vuoden optiokausi, jonka käytöstä tilaaja voi päättää vuosi kerrallaan.

Sosiaali- ja terveysvirasto varaa kuitenkin oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310  78727

kari.salovaara(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) §6))

2

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6§))

3

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6§))

4

Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6§) )

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivaosasto

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4

Hakinta ja kilpailutus

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4

Hankintakeskus

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566