11/2015

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/6

02.06.2015

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Arja Karhuvaaran ym. talousarvioaloitteesta palveluseteleistä fysio-, toiminta- ja puheterapiaan

HEL 2015-003146 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi talousarvioaloitteesta seuraavan esittelijän ehdotuksesta poikkeavan lausunnon:

”Sosiaali- ja terveysviraston tehtävänä on järjestää kuntalaisille lääkinnällisen kuntoutuksen palvelut. Palvelujen tarve arvioidaan yksilöllisesti ja palvelut järjestetään henkilökohtaisen kuntoutussuunnitelman mukaisesti. Fysioterapian, toimintaterapian ja puheterapian palvelut koordinoidaan pääasiassa sosiaali- ja terveysviraston kuntoutuksen osaamiskeskuksesta. Terapioihin pääsy toteutuu tällä hetkellä tavoitteiden mukaisesti.

Neurologisten potilaiden kuntoutus on keskitetty kuntoutuksen osaamiskeskukseen. Fysioterapian ja toimintaterapian lisäksi tähän kuntoutukseen nivoutuvat kiinteästi puheterapia ja neuropsykologinen kuntoutus. Aikuisten puheterapiaa pystytään tuottamaan omana toimintana riittävästi. Neuropsykologista kuntoutusta annetaan omana toimintana sekä hankitaan ostopalveluna silloin, kun oma kapasiteetti ei riitä. Ensisijainen toimintamuoto on oma toiminta, koska tällöin voidaan taata neuropsykologien läheinen ja tiivis yhteistyö muiden terapeuttien kanssa.

Avoterveydenhuollon kehittämisessä on yhtenä tärkeänä osana tuki- ja liikuntaelinsairaiden palveluprosessin ja hoidon saatavuuden parantaminen moniammatillisesti terveysasemien lääkärien, hoitohenkilökunnan ja fysioterapian yhteistyönä. Suunnitteilla on uusia palvelumuotoja ja -polkuja. Lisäksi toimintaterapiassa tehdään kehitystyötä, joka tulee lisäämään avoterveydenhuollon toimintaterapiapalveluja. Kotihoidon terapiatoiminnassa on siirrytty nimikkomalliin, jossa kaikille kotihoidon lähipalvelualueille on nimetyt fysioterapeutit ja toimintaterapeutit. Terapeutit tekevät kiinteää yhteistyötä kotihoidon henkilökunnan kanssa asiakkaiden arkiliikkumisen ja osallistumisen tukemisessa.

Meneillään olevassa lääkinnällisen kuntoutuksen terapiapalvelujen kehitystyössä painottuu moniammatillinen yhteistyö eri asiantuntijoiden kesken. Terapiat eivät ole yksittäisiä toimenpiteitä, vaan hyvin erilaisia ja eripituisia jaksoja, joiden toteutumista ja vaikuttavuutta seurataan jatkuvasti asiakkaan kanssa ja useiden eri työntekijöiden yhteistyönä. Ulkopuoliset palvelusetelituottajat jäisivät tällaisessa toimintamallissa liian irrallisiksi toimijoiksi. Tämän vuoksi terapiatoimintaan ei nyt ole perusteltua ottaa mukaan palvelusetelivaihtoehtoa.

Edellä kuvatusta syystä sosiaali- ja terveyslautakunta ei tässä vaiheessa kannata palvelusetelin käyttöönottoa lääkinnällisen kuntoutuksen terapioiden järjestämisessä. Yleensäkään määrärahan varaaminen palvelusetelitoimintaan ei ole tarpeellista, koska kaupunginhallitus totesi 16.3.2015 (§ 269) käsitellessään vuoden 2016 talousarvioehdotuksen raamin ja talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2016–2018 laatimisohjeet, että palvelusetelin käyttöä laajennetaan ilman, että kaupungin kustannukset kasvavat. Palveluseteli on yksi palvelujen tuottamisvaihtoehto omana toimintana tai ostopalveluna tuotettujen palvelujen rinnalla.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2016 on laadittu kaupunginhallituksen 16.3.2015 laatimisohjeissaan antamaan raamiin, eikä se siten mahdollista aloitteessa esitettyä määrärahalisäystä.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Tarpeenmukaisten, oikea-aikaisten ja riittävien fysioterapian, toimintaterapian ja puheterapian palvelujen saanti voi edistää henkilön toipumista, kuntoutumista, työkykyä ja kotona asumista. Pitkäaikaisesti tai pysyvästi vajaakuntoisen kohdalla nämä terapiat voivat tukea olemassa olevan toimintakyvyn ylläpitämisessä ja toimintakyvyn heikkenemisen ehkäisemisessä.”

Vastaehdotus:
Seija Muurinen: Lautakunta edellyttää, että virastossa pyritään jatkossa tilanteeseen, jossa fysioterapiapalveluihin pääsee myös ei-akuuteissa tilanteissa neljän viikon sisällä.

Kannattajat: Sirpa Asko-Seljavaara

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lautakunta edellyttää, että virastossa pyritään jatkossa tilanteeseen, jossa fysioterapiapalveluihin pääsee myös ei-akuuteissa tilanteissa neljän viikon sisällä.

Jaa-äänet: 1
Rene Hursti

Ei-äänet: 12
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Katriina Juva, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Seija Muurisen esittämän vastaehdotuksen äänin 12 - 1.

HEL 2015-003146 Arja Karhuvaara talousarvioaloite Kvsto 11.3.2015 asia 11

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa talousarvioaloitteesta seuraavan lausunnon:

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Valtuutettu Arja Karhuvaara ym. ovat tehneet talousarvioaloitteen määrärahan varaamisesta lääkinnällisen kuntoutuksen terapioiden järjestämiseksi palveluseteleitä käyttäen.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle 2.6.2015 mennessä.

Aloite on esityslistan liitteenä.

HEL 2015-003146 Arja Karhuvaara talousarvioaloite Kvsto 11.3.2015 asia 11

Sosiaali- ja terveyslautakunta 26.05.2015 § 191

HEL 2015-003146 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

26.05.2015 Pöydälle

Pöydällepanoehdotus:
Sami Heistaro: Pyydän asian pöydälle.

Toinen linja 4 A

FI1880001200052430