10/2015

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/8

26.05.2015

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen ym. talousarvioaloitteesta koskien työllisyydenhoidon määrärahojen lisäämistä

HEL 2015-003172 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

”Helsingissä kaupunkitasoinen työllisyydenhoito kuuluu kaupungin-kanslian elinkeino-osastolle. Vain pieni osa kaupungin työllisyyden hoidon määrärahoista on sosiaali- ja terveysviraston käytössä. Pääosa sosiaali- ja terveysviraston työllisyyden hoidon määrärahasta koostuu työmarkkinatuen kuntaosuudesta.

Helsingissä työttömyys on jatkanut kasvuaan. Helmikuussa 2014 työttömyysaste oli 10,3 % ja vuotta myöhemmin 11,8 %.

Työmarkkinatuen maksuperusteet muuttuivat vuonna 2015 (ns. sakkomaksu). Vuosina 2006–2014 kunnat rahoittivat 50 % työttömyysajan työmarkkinatuesta, jos tuen saajan työttömyysajan tukipäivien kertymä oli vähintään 500 päivää. Vuoden 2015 alussa kuntien rahoitusvastuu laajeni vähintään 300 päivää työttömyysajan tukea saaneisiin. 300–999 päivää tukea saaneiden osalta kunnan rahoittama osuus on 50 %. Vähintään 1 000 päivää tukea saaneiden työttömyysajan työmarkkinatuesta kunnat ovat rahoittaneet vuodesta 2015 alkaen 70 %.

Kuntouttavassa työtoiminnassa oli vuonna 2014 yhteensä 1 472 asiakasta. Vuonna 2015 asiakasmäärä tulee olemaan 1 800. Palkkatukityöhön oli Helsingissä vuonna 2014 varattuna 19 412 000 euroa, jolla saatiin 8 200 palkkatukityökuukautta (1 032 henkilöä).

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2016 on laadittu kaupunginhallituksen 16.3.2015 laatimisohjeissaan antamaan raamiin eikä se siten mahdollista aloitteessa esitettyjä määrärahalisäyksiä.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Vaikka pitkäaikaistyöttömyys on riski terveydelle ja hyvinvoinnille, ehdotetut määrärahalisäykset eivät merkittävällä tavalla vähentäisi työttömyydestä aiheutuvia haittoja. Lisäksi työttömille on olemassa muita toimintamuotoja, jotka vähentävät terveys- ja hyvinvointihaittoja.

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Timo Hakala, erityissuunnittelija, puhelin: 310 62404

timo.hakala(a)hel.fi

HEL 2015-003172 Yrjö Hakanen talousarvioaloite Kvsto 11.3.2015 asia 27

Valtuutettu Yrjö Hakanen ym. on tehnyt seuraavan talousarvioaloitteen, joka koskee työllisyyden hoitamista.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle 2.6.2015 mennessä.

Lausuntoa on pyydetty myös nuorisolautakunnalta ja opetuslautakunnalta.

Aloite on esityslistan tämän asian liitteenä.

virastopäällikkö

Hannu Juvonen