10/2015

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/7

26.05.2015

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen ym. talousarvioaloitteesta koskien kaupungin henkilöstön asemaa

HEL 2015-003173 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

"Sosiaali- ja terveysvirasto pitää tärkeänä ja huolehtii henkilöstönsä ammattitaidosta, osallistumisen mahdollisuuksista sekä työhyvinvoinnista. Ammattitaitoa tuetaan mm. osaamisen kehittämisen suunnitelmin, kehityskeskusteluin ja ammatillisin koulutuksin. Virastossa on uusittu 2.2.2015 lukien yhteistoimintaperiaatteet ydinajatuksena arjen yhteistoiminta työyhteisöille. Syksyllä 2014 Helsingin kaupungissa tehtiin työhyvinvointikysely Kunta10, jonka tulosten pohjalta työyhteisöt etsivät ja nimeävät kehittämisen kohteet.

Viraston palkkarakennetta tarkastellaan ja kehitetään tehtävien vaativuuden arvioinnin kautta. Tämän työskentelyn tavoitteena on vuoden 2015 loppuun mennessä käydä läpi viraston kaikkien Kvtes:n mukaisten palkkaliitteiden eli palkkaryhmien osalta mahdolliset harmonisointitarpeet. Harmonisointitarpeiden toteuttaminen on ensisijaista käytettävissä olevien palkkamäärärahojen puitteissa. Helsingin kaupungin nimike- ja palkkalausuntomenettelyn mukaisesti voidaan tehdä palkantarkistuksia, mikäli tehtävän vaativuus on olennaisesti muuttunut. Mahdollista on myös palkita henkilöstöä mm. kertapalkkioin esimerkiksi ansiokkaasta kehittämisestä työssään.

Sosiaali- ja terveysvirasto toimii kaupungin yleisten sopimusten puitteissa eikä Helsinki-lisän käyttö ole yksittäisen hallintokunnan päätettävissä.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Palkkauksen lisäksi mm. henkilöstön mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhönsä ja työolosuhteisiinsa ovat merkittäviä työmotivaatioon ja -hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Nämä taas lisäävät työtehokkuutta ja parantavat tuloksia, jotka myötävaikuttavat kuntalaisten terveyteen ja hyvinvointiin."

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Elise Färlin, erityissuunnittelija, puhelin: 310 43440

elise.farlin(a)hel.fi

HEL 2015-003173 Yrjö Hakanen talousarvioaloite Kvsto 11.03.2015 asia 28

Valtuutettu Yrjö Hakanen ym. on tehnyt talousarvioaloitteen, joka koskee kaupungin henkilöstön asemaa.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle 2.6.2015 mennessä

Lausuntoa on pyydetty myös opetusvirastolta, nuorisoasiainkeskukselta ja kaupunginkanslian henkilöstöosastolta.

Aloite on esityslistan tämän asian liitteenä.

virastopäällikkö

Hannu Juvonen