10/2015

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/14

26.05.2015

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu René Hurstin ym. talousarvioaloitteesta koskien sosiaaliasiamiesten määrän lisäämistä

HEL 2014-011630 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Pöydällepanoehdotus:
Rene Hursti: Sosiaaliasiamiesten tavoitettavuus on asiakas näkökulmasta ollut heikko. Tavoitettavuus puhelimella kuusi tuntia viikossa, joka käytännössä on ollut olematon asiakasmääriin nähden. Sähköistä yhteydenottokanavaa ei ole käytännössä kuin harvoilla mahdollisuus käyttää. esitän lausuntoehdotuksesta eriävän mielipiteen.

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Elise Färlin, erityissuunnittelija, puhelin: 310 43440

elise.farlin(a)hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

"Sosiaali- ja terveysvirasto on sosiaaliasiamiestoiminnan kehittämisen yhteydessä kiinnittänyt huomiota myös sosiaaliasiamiesresursseihin. Alkuvuodesta 2015 sosiaaliasiamiesten lukumääräksi on vakiintunut kaksi päätoimista henkilöä. Sosiaaliasiamiestoiminnan toteuttamisen ja kehittämisen edellytykset sekä tavoitettavuus ovat vahvistetun resurssin myötä merkittävästi parantuneet. Tavoitettavuutta on parannettu lisäksi mm. laajentamalla asiamiesten asiakaspalveluaikoja sekä tiedottamalla asiamiestoiminnasta paremmin asiakkaille. Asiamiehillä on vuoden alusta ollut käytössään tietoturvallinen sähköinen yhteydenottokanava, jonka avulla on mahdollistettu myös sähköinen asiointi. Lisäksi kehitteillä on sosiaaliasiamiesten ja potilasasiamiesten yhteistyön tiivistäminen heidän yhteisten asiakkaidensa palveluissa.

Sosiaaliasiamiesten lisääminen neljällä työntekijällä merkitsisi määrärahoina noin 200 000 euroa. Toiminnan määrällistä lisäämistä ei ole katsottu tarpeelliseksi sisällyttää talousarvioehdotukseen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi 12.5.2015 lausunnon kaupunginhallitukselle sosiaaliasiamiesten selvityksestä vuodelta 2014. Lausunnossa käydään läpi keskeiset selvityksessä esiin tulleet asiat.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Sosiaaliasiamiesten toiminta mm. edistää asiakkaan oikeuksia ja auttaa häntä kokemiensa epäkohtien tai palveluissa ilmenneiden puutteellisuuksien korjaamisessa. Laadukas sosiaaliasiamiestoiminta varmistaa näin myös asiakkaan hyvinvointia."

Valtuutettu René Hursti ym. on tehnyt talousarvioaloitteen, joka koskee sosiaaliasiamiesten määrän lisäämistä.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle 2.6.2015 mennessä

Aloite on esityslistan tämän asian liitteenä.

virastopäällikkö

Hannu Juvonen