Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2015 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/13 | |
| 24.03.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 111
Gastroskopia (mahalaukuntähystys) -palvelusetelin ottaminen sisätautien poliklinikan yhdeksi palvelun järjestämistavaksi 1.8.2015 alkaen
HEL 2015-002343 T 06 00 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä palvelusetelin vakinaiseksi sisätautien poliklinikan gastroskopian palvelun järjestämistavaksi 1.8.2015 alkaen. Samalla lautakunta päätti vahvistaa palvelusetelien arvoksi 260,00€ ja, että palveluseteli on voimassa 3 kk myöntämispäivästä.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Ari Aimolahti, ylilääkäri, puhelin: 050 4020969
ari.aimolahti(a)hel.fi
Irmeli Suvanto, kehittämissuunnittelija, puhelin: 310 42681
irmeli.suvanto(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Lainsäädännöllinen tausta
Palvelusetelilain 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain 4 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaisesti.
Kaupunginvaltuuston päätökset
Kaupunginvaltuusto päätti 25.8.2010 määräaikaisista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelikokeiluista ja oikeutti terveyslautakunnan pilotoimaan palvelusetelin käyttöä kaupunginsairaalan sisätautien poliklinikan endoskopiatutkimuksissa. Tuolloin pilotiksi valittiin kolonoskopiatähystystutkimus.
Lautakuntien väliraporttien perusteella kaupunginvaltuusto päätti 23.5.2012, että palvelusetelikokeiluja jatketaan 31.12.2013 saakka.
15.5.2013 kaupunginvaltuusto päätti, että sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteli vakinaistetaan yhdeksi palvelujen järjestämistavaksi 1.1.2014 lukien ja että käytön laajentamisesta päätetään sosiaali- ja terveyslautakunnassa.
Kaupunginvaltuusto päätti 28.8.2013, että sosiaali- ja terveystoimen johtosääntöä muutetaan 1.1.2014 lukien siten, että johtosääntöön lisätään seuraavat uudet kohdat:
”4 § Lautakunnan tehtävät
20 päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä vahvistaa palvelusetelin arvon”
”16 § Viraston päällikön tehtävät
5 a päättää palvelusetelipalveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.”
Perustelut palvelusetelin käytölle
Palveluseteli sopii palvelun tuottamistavaksi erityisesti silloin, kun omassa toiminnassa on jonoja.
Terveydenhuoltolain mukaisesti erikoislääkärin arviota ja hoitopäätöstä tukevat tutkimukset tulee tehdä 3 kk:n aikana ja hoito tulee alkaa viimeistään 6 kk kuluttua lähetteen saapumisesta. Tällä hetkellä poliklinikan endoskopia (tähystystutkimusten) jonot ovat 5-6 kuukautta, pieni osa potilaista on odottanut jopa yli 180vrk.
Sisätautien poliklinikalla hoitotakuussa pysyminen edellyttää sitä, että osa gastroskopiosta on välttämätöntä tuottaa palvelusetelin turvin, jononpurkuun käytetään myös omana toimintana tehtävää kliinistä lisätyötä.
Sisätautien poliklinikalla on jo käytössä kolonoskopia (paksusuolentähystys) -palveluseteli. Aiempien asiakastyytyväisyyskyselyjen mukaan potilaat ovat olleet tyytyväisiä palvelusetelitoimintaan, se on lisännyt valinnan mahdollisuuksia ja siten parantanut tutkimuksen saatavuutta. Gastroskopia sopii palvelusetelitoimintaan, koska se on selkeä kokonaisuus, hyvin määritelty ja tuotteistettu. Lisäksi suurelta osin tarvitaan vain yksi tutkimuskäynti, jolloin ei tarvita polikliinistä seurantaa, eikä asiakkaan tarvitse siirtyä tutkimuspaikasta toiseen.
Gastroskopia-palveluseteli palvelumuotona
Gastroskopia-palveluseteli tulisi täydentämään endoskopiatoiminnan järjestämis-tapoja Laakson ja Malmin sisätautien poliklinikoilla. Aiemmasta kolonoskopia-palvelusetelin pilotoinnista tiedetään, että kaikki, joille on tarjottu palvelusetelin käyttöä, eivät ole palveluseteliä ottaneet, vaan he ovat valinneet julkisen terveyspalvelun. Pääasiallisena syynä palvelusetelin käyttämättä jäätämiseen on ollut omavastuun korkeana pidetty hinta ja toisaalta on luotettu julkiseen palveluun ja oltu siihen tyytyväisiä. Palvelusetelin käyttö kuitenkin vähentää painetta julkisiin palveluihin helpottaen näin kaikkien hoitoon ja palveluun pääsyä. Potilas on myös itse pystynyt vaikuttamaan siihen, mistä hän tutkimuksen hankkii.
Perusta palvelusetelin arvolle
Palvelusetelilain 7 §:n mukaan kunnan tulee määrätä palvelusetelin arvo niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat kunnalle vastaavan palvelun tuottamisesta kunnan omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus. Hallituksen esityksen mukaan palvelusetelin arvo tulisi määritellä niin, että palvelusetelistä muodostuu asiakkaalle todellinen vaihtoehto palvelun käyttämiseen.
Palvelusetelin arvoksi esitetään 260,00€, joka arvo muodostui oman vastaavan toiminnan tuotteistamisen perusteella. Arvossa on huomioitu tutkimuksen yhteydessä otettavien koepalanäytteiden (PAD) kustannus sekä palvelu-setelitoiminannan hallinnointikustannukset omissa yksiköissä. Henkilöstö- ja hallinnointikustannuslaskelmissa on tukeuduttu palvelusetelien prosessit ja hallinnolliset kustannukset Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirastossa diplomityöhön (Anna Helme). Palvelusetelin arvoa määritettäessä otettiin huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat kunnalle gastroskopian tekemisestä kunnan omana toimintana.
Valitessaan palvelusetelivaihtoehdon potilas maksaa omavastuuosuuden, joka muodostuu palveluntuottajien ilmoittaman hinnan ja palvelusetelin arvon erotuksesta. Omassa toiminnassa potilaalta veloitetaan poliklinikkamaksu 32,10€. Keskimäärin yksityispuolen gastroskopiahinta on n. 470–590€, josta saa KELA-korvausta 49,50€. Näin ollen asiakkaan valitessa gastroskopia-palvelusetelin, on hänen omavastuuosuutensa aina halvempi kuin jos hän hakeutuisi suoraan yksityissektorille ja saisi KELA-korvauksen (maksu olisi n. 420–540€). Palveluntuottajien ilmoittautuessa SOTE:n gastroskopia-palvelun tuottajiksi kyseinen ns. listahinta yleensä laskee kilpailuvaikutuksen vuoksi selvästikin.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Palvelusetelitoiminta lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluseteli edesauttaa joustavaa palvelujen käyttöä tukien myönteisiä terveysvaikutuksia ja hyvinvointia. Palvelusetelitoiminta vilkastuttaa myös yritystoimintaa lisäten työpaikkoja sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Gastroskopia-palvelusetelin ei arvioida lisäävän asiakkaiden eriarvoisuutta, koska palvelusetelien oletetaan parantavan palvelujen saatavuutta, lyhentävän jonotusaikoja ja alentavan kustannuksia sekä lisäävän asiakkaan valinnanvapautta. Gastroskopia-toimenpide/palvelu on samanlainen riippumatta siitä, ottaako potilas palvelun julkiselta tai privaattisektorilta. Toimintamallin uskotaan edistävän yksityisten ja julkisten palveluiden tuottajien verkostoitumista, joka kehittää alan osaamista ja parantaa palvelun laatua.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Ari Aimolahti, ylilääkäri, puhelin: 050 4020969
ari.aimolahti(a)hel.fi
Irmeli Suvanto, kehittämissuunnittelija, puhelin: 310 42681
irmeli.suvanto(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|