Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2015 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/5 | |
| 24.03.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 101
Asiakas- ja potilastietojärjestelmän (Apotti) hankintaa koskevan tarjouspyynnön hyväksyminen
HEL 2015-003057 T 02 08 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Hankejohtaja Hannu Välimäki ja lakimies Pirkka Saarinen olivat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyn ajan.
Pöydällepanoehdotus:
Jouko Malinen: Pyydän asian pöydälle.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Hannu Välimäki, hankepäällikkö, puhelin: 310 25438
hannu.valimaki(a)hel.fi
Helena Ylisipola, osastopäällikkö, puhelin: 310 43366
helena.ylisipola(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankintaa koskevan tarjouspyynnön liitteineen sekä samalla valtuuttaa hanketoimiston tekemään tarjouspyyntömateriaaliin mahdollisesti tarvittavia vähäisiä muutoksia, täsmennyksiä ja korjauksia ennen lopullisen tarjouspyynnön lähettämistä sekä myöhemmin tarjousaikana.
Esittelijän perustelut
Tarjouspyynnön hyväksyminen
Hankejohtaja Hannu Välimäki ja kaupunginlakimies Sami Sarvilinna ovat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyn ajan.
Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit, Kirkkonummen kunta, Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (HUS) sekä KL-Kuntahankinnat Oy ovat tehneet sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankintayhteistyöstä. Hankintayhteistyö on osa APOTTI hankekokonaisuutta. Hankinnan kohteena on kuntien ja HUS:n käyttöön tuleva sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä.
Järjestelmähankinnasta julkaistiin hankintailmoitus www.hankintailmoitukset.fi -sivustolla 1.10.2013. Hankinta toteutetaan hankintalain 25 §:n mukaisena neuvottelumenettelynä. Menettelyn ensimmäisen vaiheen aikana neuvotteluissa mukana olevien tarjoajien määrää saatettiin rajoittaa hankintalain 26 §:n 2 momentin mukaisesti. Hankinnan toiselle neuvottelukierrokselle hankintayksiköt valitsivat tarjoajat Epic Systems Corporation ja CGI Suomi Oy. Toisen neuvottelukierroksen päätyttyä tarjoajille lähetetään lopullinen tarjouspyyntö, jota vasten tarjoajat jättävät tarjouksensa. Hankintayksiköt valitsevat järjestelmän toimittajan annettujen tarjousten perusteella.
Koska kyseessä on poikkeuksellisen laaja hankinta, hankintaa koskevan lopullisen tarjouspyynnön hyväksymisestä on katsottu tarpeelliseksi päättää hankintayksiköissä. Hankintayksiköiden päätösvaltaisten toimielinten jäsenille on myös järjestetty kaksi erillistä tilaisuutta, joissa on läpikäyty tarjouspyyntökokonaisuuden keskeinen sisältö. Tarjouspyyntö lähetetään tarjoajille hanketoimiston toimesta sen jälkeen, kun tarjouspyyntö on hyväksytty kaikissa hankintayksiköissä. Lopullinen hankintapäätös tehdään erikseen kussakin hankintayksikössä.
Nyt hyväksyttäväksi esitettävä lopullinen tarjouspyyntö koostuu varsinaisesta tarjouspyynnöstä (liite 1) sekä tarjouspyynnön liitteinä olevista asiakirjoista (liitteet 2-49). Asiakirjat muodostavat kokonaisuuden. Materiaalissa on kuvattu hankinnan kohteena olevan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmän toiminnallinen laajuus ja vaatimusmäärittely. Hankinta kattaa vaatimusmäärittelyn mukaisen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöoikeudet, toteutuksen ja käyttöönoton sekä tuen ja ylläpidon. Valitun tarjoajan kanssa allekirjoitetaan sopimus, jonka ehdot on määritelty tarjouspyynnön liitteessä 8. ”Pääsopimukset (Hankinta-, Toimitus- ja Palvelusopimus)”.
Päätöksessä on kyse hankinnan valmistelusta, eikä päätökseen siten ole mahdollista hakea muutosta. Tarjouspyynnön liitteiden numerointi ja liitteiden nimet saattavat muuttua ennen tarjouspyynnön lähettämistä.
Tarjouspyyntöön myöhemmin tehtävät muutokset
Tarjouspyyntömateriaaliin, mukaan lukien hankinnan ehtoihin sekä hankinnan kohteeseen liittyviin vaatimuksiin, voi olla tarpeen tehdä vähäisiä muutoksia, täsmennyksiä ja korjauksia ennen lopullisen tarjouspyynnön lähettämistä. Tarjouspyynnön jälkikäteinen korjaaminen tarjouspyynnön lähettämisen jälkeen on hankalaa ja saattaa edellyttää esimerkiksi korjatun tarjouspyynnön julkaisemisesta. Näin ollen havaitut puutteet ja epäkohdat tulisi mahdollisuuksien mukaan oikaista ennen tarjouspyynnön lähettämistä.
Tarjousaikana tarjoajilla on lisäksi tavanomainen mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä kysymyksiä tarjouspyynnössä asetetun määräajan puitteissa. Hanketoimisto vastaa esitettyihin kysymyksiin tarjouspyynnössä ilmoitetulla tavalla ja tasapuolisen kohtelun vaatimuksen huomioiden. Myös tarjoajien kysymysten perusteella voi kuitenkin ilmetä, että tarjouspyyntöä on joltakin osin ja hankintasäännösten sallimissa rajoissa tarkennettava tai täydennettävä.
Koska kyse on poikkeuksellisen mittavasta hankinnasta sekä vastaavasti erityisen laajasta asiakirja-aineistosta, ehdotetaan edellä mainituista syistä johtuen, että hankintayksiköt päättäessään tarjouspyynnön hyväksymisestä valtuuttavat hanketoimiston tekemään tarjouspyyntömateriaaliin mahdollisesti tarvittavia vähäisiä muutoksia, täsmennyksiä ja korjauksia ennen lopullisen tarjouspyynnön lähettämistä sekä myöhemmin tarjousaikana. Tarjouspyyntömateriaaliin jälkikäteen tehtävät muutokset eivät saa olla niin olennaisia, että muutoksilla olisi merkittävää vaikutusta hankinnan kohteeseen tai hankinnassa sovellettaviin sopimusehtoihin.
Liitteet
Asiaa koskevat julkiset liitteet löytyvät osoitteesta http://www.hel.fi/hki/apotti/fi/Hankinta
1 | Tarjouspyyntö |
|
| Tarjouspyynnön liitteet (2-49): |
|
2 | Selvitys F: Hinnoittelulomake |
|
3 | Selvitys D: Toimittajan resurssit ja osaaminen |
|
4 | 5 Vertailuperusteet |
|
5 | 5.1 Toteutus- ja käyttöönottosuunnitelman riskit |
|
6 | 5.2 Apotti Avointen Palvelurajapintojen arvioinnin kuvaus ja toteutussuunnitelma |
|
7 | 5.3 Järjestelmän ylläpidettävyyden arvioinnin kuvaus |
|
8 | Pääsopimukset (Toimitus-, Hankinta- ja Palvelusopimus) |
|
9 | A Määritelmät |
|
10 | C1 Lisenssit (päädokumentti) |
|
11 | D1 Hallintamalli |
|
12 | E Salassapito- ja tietoturvasitoumus |
|
13 | H Projektimenetelmät (käyttäjälähtöisyys, testaus, versiohallinta, konfiguraationhallinta) |
|
14 | I Järjestelmätoimittajan soveltuvuusvaatimukset |
|
15 | J Järjestelmätoimittajan ja 3. osapuolen salassapitosopimus (NDA) |
|
16 | K Järjestelmätoimittajan ratkaisukuvaus |
|
17 | L Teknisten käyttöympäristöjen kuvaus |
|
18 | M AAP arvioinnin dokumentit |
|
19 | N Kielivaatimukset |
|
20 | TS 2.1 Toteutusprojektin ja Hankintarenkaan käyttöönottoprojektien kuvaus |
|
21 | TS 2.2 Toteutusprojektin ja Hankintarenkaan käyttöönottoprojektien |
|
22 | TS 2.3 Integraatiovaatimukset | JulkL 24 § 1 mom 7 |
23 | TS 2.4 Migraatiovaatimukset |
|
24 | TS 2.5 Konversiosuunnitelma |
|
25 | TS 2.6 Konversiovaatimukset |
|
26 | TS 2.7 Koulutus |
|
27 | TS 2.8 Toteutus- ja käyttöönottoprojektin suunnitelma |
|
28 | TS 2.9 Maksupostien aikataulu |
|
29 | TS 2.10 Resurssisuunnitelma |
|
30 | TS 4 Tuotevertailujen dokumentit |
|
31 | PS 2.1 Palvelukuvaus |
|
32 | B1 Järjestelmän vaatimusmäärittely (päädokumentti) |
|
33 | B2 Toimintaympäristön volyymitiedot |
|
34 | B3 Toiminnallisuuskartta |
|
35 | B4 Toiminnalliset vaatimukset (sis. Selitteet) |
|
36 | B5 Terveydenhuollon palvelumatriisi |
|
37 | B6 Sosiaalihuollon palvelumatriisi ja kuvaukset |
|
38 | B7 Käyttötapaukset |
|
39 | B8 Ei-toiminnalliset vaatimukset |
|
40 | B8 Ei-toiminnalliset vaatimukset: Käytettävyys |
|
41 | B9 Tietoturvallisuus |
|
42 | B10 Tietosuoja |
|
43 | B11 Arkkitehtuurivaatimukset |
|
44 | B12 Integraatiot palveluihin ja tietojärjestelmiin | JulkL 24 § 1 mom 7 |
45 | B13 Apotti Avoin Palvelurajapinta (AAP) |
|
46 | B14 Apotti Avoin Palvelurajapinta (AAP) Vaatimukset |
|
47 | B15 Integraatiot lääkintälaitteisiin |
|
48 | B16 Sanasto |
|
49 | B17 Koodistot |
|
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Hannu Välimäki, hankepäällikkö, puhelin: 310 25438
hannu.valimaki(a)hel.fi
Helena Ylisipola, osastopäällikkö, puhelin: 310 43366
helena.ylisipola(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 7 k.) |
2 | Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 7 k.) |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Sosiaali- ja terveysvirasto
Apotti hanketoimisto
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|