Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2015

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/6

 

10.03.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 86

Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2014 tilinpäätös

HEL 2015-000833 T 02 06 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2014 tilinpäätöksen.

Lautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen esittää hyväksyessään tilinpäätöksen, että virasto hakee rahoitusta kaupunginjohtajistolta henkilöstön vuoden 2014 tulospalkkion maksatukseen, koska henkilöstö on todellisuudessa ylittänyt selvästi valtuuston asettaman tuottavuustavoitteen.

Käsittely

Vastaehdotus:
Jouko Malinen: Lautakunta esittää hyväksyessään tilinpäätöksen, että virasto hakee rahoitusta kaupunginjohtajistolta henkilöstön vuoden 2014 tulospalkkion maksatukseen,  koska henkilöstö on todellisuudessa ylittänyt selvästi valtuuston asettaman tuottavuustavoitteen.

Kannattajat: Anna Vuorjoki

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lautakunta esittää hyväksyessään tilinpäätöksen, että virasto hakee rahoitusta kaupunginjohtajistolta henkilöstön vuoden 2014 tulospalkkion maksatukseen,  koska henkilöstö on todellisuudessa ylittänyt selvästi valtuuston asettaman tuottavuustavoitteen.

Jaa-äänet: 2
Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro

Ei-äänet: 8
Gunvor Brettschneider, Katriina Juva, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Leena Riittinen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Maija Anttila

Poissa: 2
Rene Hursti, Seija Muurinen

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi äänin 8 - 2 (1 tyhjä, 2 poissa) jäsen Jouko Malisen vastaehdotuksen.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tiedoksi sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2014 tilinpäätöksen.

Esittelijän perustelut

Sosiaali- ja terveysviraston tilinpäätös vuodelta 2014 on laadittu kaupungin tilinpäätösohjeiden mukaisesti kirjanpitolakia noudattaen. Sosiaali- ja terveysviraston käyttötalousmenot ja tulos muodostuivat yhteenlaskettuina seuraaviksi:

3 10 Sosiaali- ja terveysvirasto

TP 2013

TA 2014

TP 2014

Ero 2013

Ero TA

 

 

 

 

 

 

Tulot yhteensä

254 404

272 929

263 436 

9 032 

-9 494 

 

 

 

 

 

 

Menot yhteensä

2 146 529 

2 162 893 

2 178 369

31 840 

15 476 

Suunnitelmapoistot

15 653 

16 800

14 743 

-910

-2 057 

Tilikauden tulos

-1 907 779 

-1 906 764 

-1 929 676 

21 897 

22 868 

 

Sosiaali- ja terveysviraston menoihin oli vuoden 2014 talousarviossa varattu  2 162,9 milj. euroa. Sosiaali- ja terveysviraston toteutuneet menot olivat 2 178,4 milj. euroa, mikä ylitti käytettävissä olleet määrärahat 15,5 milj. eurolla ollen 31,8 milj. euroa edellisvuotta enemmän. Kokonaistalousarvio ylittyi 0,7 %. Menot kasvoivat edellisvuodesta 1,5 %. Sosiaali- ja terveysviraston toisen toimintavuoden menokehitys oli edellisvuoteen verrattuna maltillisempi, vuonna 2013 kokonaismenot kasvoivat 79 milj. euroa (3,8 %) ja talousarvio ylittyi 51 milj. euroa (2,5 %).

Sosiaali- ja terveyspalvelujen osuus ylityksestä oli 2,9 milj. euroa (0,2 %), toimeentulotuen 5,7 milj. euroa (3,4 %) ja HUS-kuntayhtymän 7,4 milj. euroa (1,4 %). 

Talousarvion määrärahatarkastelu talousarviokohdittain

3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut

Sosiaali- ja terveyspalvelujen menoihin oli talousarviossa varattu määrärahaa 1 467,0 milj. euroa. Sosiaali- ja terveyspalvelujen toteutuneet menot olivat 1 469,9 milj. euroa, joten talousarvio toteutui hyvin lähelle budjetoitua, ylityksen ollessa ainoastaan 2,9 milj. euroa (0,2 %). Edellä mainittu ylitys sisälsi työmarkkinatuen 16 miljoonan euron ylityksen, joten sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohta ilman työmarkkinatukea alittui noin 13 miljoonalla eurolla.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen toteutuneet kulut kasvoivat ainoastaan 13,8 milj. euroa (0,9 %), mikä sisälsi työmarkkinatuen lisääntymisen edellisvuoteen nähden 6 miljoonalla eurolla. Ilman työmarkkinatuen kuntaosuutta sosiaali- ja terveyspalveluiden menot kasvoivat vain 0,5 %. Kun väestönkasvu vuonna 2014 oli 1,46 % ja peruspalvelujen hintaindeksin kasvu samana vuonna oli 0,8 %, sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaistuottavuuden kasvu oli n. 1,8 %. Erityisesti henkilöstömenot saatiin hyvin hallintaan vuoden aikana, niiden kasvu edellisvuoteen oli 1,1 %, vaikka vuoden aikana kotiutettiin eräitä aiemmin ostopalveluina hankittuja palveluja omaksi toiminnaksi. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalla näkyi vuoden aikana toteutettujen sopeuttamistoimenpiteiden onnistuminen.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tulomääräraha oli 185,6 milj. euroa. Toteutuneet tulot olivat 175,2 milj. euroa, joten ne alittuivat 10,5 milj. eurolla. Tulojen alittumista selitti merkittävimmin sosiaalitoimen maksujen jääminen budjetoidusta 9,6 milj. euroa. Tulot kasvoivat edellisvuoteen nähden 8 milj. eurolla. Todettakoon, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tuloraami tulee virastolle annettuna, samassa yhteydessä kun kaupunginhallitus päättää menoraamista päättää se myös tuloraamista.

Osastokohtaiset toteumat olivat sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan osalta seuraavat:

Osasto

Budjetti (milj. e)

Ero (+alitus,- ylitys)

Ero %

Perhe- ja sosiaalipalvelut

410,2

-10,4

-2,5%

Terveys- ja päihdepalvelut

425,4

-3,9

-0,9%

Sairaala-, kuntoutus- ja hoiva

571,2

+2,4

+0,4%

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut

13,0

+2,3

 +17,6%

Tietohallinto- ja viestintä

28,2

+1,2

+4,2%

Talous- ja tukipalvelut

157,9

+6,2

+3,9%

Virasto yhteensä

1467,0

-2,9 

-0,2%

 

Osastokohtaiset tulosbudjetit sisältävät sisäiset erät, joten ne eivät suoraan ole yhteenlaskettavissa virastokohtaiseksi budjettisummaksi. Ydintoimintojen tulosbudjetit toteutuivat hyvin lähelle budjetoitua. Sosiaali- ja terveyspalvelujen toteumassa näkyy työmarkkinatuen kasvu 6 milj. eurolla sekä vammaispalvelun arvioitua suurempi toteuma, vammaispalvelun ylityksen ollessa 6,6 milj. euroa. Ilman edellä mainittuja kulueriä, olisi sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetti toteutunut hyvin tarkasti. Terveys- ja päihdepalvelujen budjetti toteutui hyvin lähelle suunniteltua, kuten myös sairaala-, kuntoutus- ja hoiva -osaston. Hallinnon osastoilla budjetit alittuivat, henkilöstö- ja kehittämisosastolla lähinnä hankkeiden ja kehittämistoimenpiteiden siirtymisen vuoksi, talous- ja tukipalveluissa kiinteistöihin liittyvien kulujen (kuten vartiointi ja vuosikorjaukset) osalta ja tietohallinto- ja viestintä -osastolla mm. lisenssien käyttömaksut ovat toteutuneet budjetoitua pienempänä.

3 10 04 Toimeentulotuki

Toimeentulotuen menoihin oli talousarviossa varattu 170 milj. euroa. Talousarviokohdan menot olivat 175,8 milj. euroa, mikä ylitti käytettävissä olleet määrärahat 5,8 milj. eurolla. Toimeentulotuen talousarvioylityksen määrä pieneni selkeästi edellisvuodesta, jolloin se oli ollut yli 20 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen oli 7 milj. euroa (4,1 %). Toimeentulotuen talousarviokohdalle oli myönnetty ylitysoikeutta 8,2 milj. euroa. Toimeentulotuen tulomääräraha oli 87,1 milj. euroa. Toteutuneet tulot olivat 88,2 milj. euroa, joten ne ylittyivät 1,1 milj. eurolla. Perustoimeentulotuen saajien määrä kasvoi 2411 henkilöllä vuoden 2013 toteutumasta. Asiakasmäärän kasvuun vaikutti yleinen taloudellinen tilanne ja työttömyyden kasvu.

3 10 05 Työllisyyden hoito

Työllisyyden hoitamisen menoihin oli talousarviossa varattu 6,1 milj. euroa. Menot toteutuivat 0,6 milj. euroa talousarviota pienempinä. Talousarviossa työllisyyden hoitamisen tulomääräraha oli 0,2 milj. euroa, mikä toteutui 0,1 milj. euroa talousarviota pienempänä.

3 10 06 HUS-kuntayhtymä

HUSin talousarviokohdalle oli talousarviossa varattu 519,8 milj. e. Ylitysoikeutta oli myönnetty 12,6 milj. euroa. Talousarviokohdan menot olivat 527,3 milj. euroa, joten lopullinen ylitys jäi 7,4 milj. euroon. HUSin talousarviokohta sisältää varsinaisen kuntalaskutuksen lisäksi siirtoviivemaksut ja muut erikseen laskutettavat erät.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2014 talousarviossa oli seuraavat sitovat tavoitteet:

1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten terveystarkastukset, tavoite 2000 vuodessa

Tavoite toteutui. Nuorten terveystarkastuksia tehtiin 2032 kpl.

2. Perusterveydenhuollon tarpeen arviointi, tavoite kolmessa vuorokaudessa

Tavoite toteutui.

3. Hammashuollon tarpeen arviointi, tavoite kolmessa vuorokaudessa

Tavoite toteutui.

4. Kiireettömään hammashoitoon pääsy, tavoite kuudessa kuukaudessa

Tavoite toteutui.

5. Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettuun somaattisen erikoissairaanhoitoon pääsy kuudessa kuukaudessa

Helsingin sosiaali- ja terveysviraston somaattisen erikoissairaanhoidon (sisätaudit, fysiatria ja neurologia) potilaista 91 % (7633) sai hoidon tavoiteajassa. Reilu 700 potilasta (9 % hoitoa saanneista) odotti hoitoa yli 180 vuorokautta. Valtaosa toteutuneiden odotusaikojen ylittymisistä johtuu puutteellisista kirjauksista. Tavoite ei täysin toteutunut.

6. Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettuun psykiatriseen erikoissairaanhoitoon pääsy kuudessa kuukaudessa

Tavoite toteutui.

7. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee

Tavoite toteutui.

8. Siirtoviivepäivähoitomaksuihin johtavia somaattisen erikoissairaanhoidon siirtoviiveitä ei synny

Siirtoviivemaksut vähenivät murto-osaan (yli 90 % vähenemä) vuodesta 2013. Tavoite ei täysin toteutunut, koska siirtoviivepäiviä syntyi 58 kpl vuoden 2014 aikana.

9. Iäkkäiden tehostetun palveluasumisen palveluseteliasiakkaiden määrä nousee 100:lla

Palveluseteliasiakkaiden kumulatiivinen määrä pysyi ennallaan vuoteen 2013 nähden (296), joten tavoite ei toteutunut. Palvelusetelin käyttäjien määrän kehittymiseen vaikuttaa palvelusetelin arvo. Sosiaali- ja
terveyslautakunta päätti 16.12.2014 korottaa iäkkäiden palvelusetelin arvoa.

10. Ehkäisevään toimeentulotukeen käytetään 3 % toimeentulotukimäärärahoista ja vähintään puolet ehkäisevästä toimeentulotuesta kohdennetaan vähävaraisille lapsiperheille

Tavoite ei kokonaan toteutunut siltä osin, että 43 % ehkäisevästä toimeentulotuesta kohdentui lapsiperheille, mikä on alle puolet. Alkuvuodesta 2014 ei vielä myönnetty lastensuojeluperheille
toimeentulotukea, vaan avustukset tehtiin lastensuojelun taloudellisena avustamisena. Toimeentulotuki kohdistuu suhteellisesti enemmän lapsiperheille kuin yksinasuville tai pareille ilman lapsia. Menoina 43,1 % ennaltaehkäisevästä toimeentulotuesta kohdistui lasiperheille ja talouksina 29,9 %. Helsingissä toimeentulotuen saajista 76,7 % oli yksinasuvia ja 4,7 % pareja ilman lapsia vuonna 2014.

11. Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1 300 henkilöä vuoden aikana.

Tavoite toteutui.

Palvelujen määrälliset tavoitteet ja toteuma

 

TA 2014

TP 2014

Ero

Terveysneuvonta, käynti

310 000

352 054

42 054

Terveydenhoitajan vastaanotto, kouluterveydenhuolto *

131 000

134 112

 
3 112

Terveydenhoitajan vastaanotto, opiskeluterveydenhuolto *

61 000

53 596

 
-7 404

Lääkärin vastaanotto, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto *

20 000

25 202

 
5 202

 

 

 

 

Lastensuojelun perhehoito, hoitovrk

325 000

318 660

-6 340

Lastensuojelun laitoshoito, hoitovrk

247 000

214 126

-32 874

Perheneuvolat, käynti

19 000

18 429

-571

Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti

28 000

33 590

5 590

Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat

 
882

 
857

 
-25

Kehitysvammapalvelun laitoshuolto, paikat

 
104

 
140

 
36

 

 

 

 

Lääkärin vastaanottokäynti *

707 000

779 795 

72 795 

Terveydenhoitajan vastaanottokäynti *

586 000

764 317 

178 317 

Hammashuolto, käynti *

465 000

481 734 

16 734 

Pkl-vastaanotto, käynti

82 000

80 870 

-1 130

Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti

36 000

39 460

3 460 

Tk-päivystys, käynti (aikuiset, lapset)

125 000

129 543 

4 543 

Somaattisen päivystyksen hoitopäivät

70 000

68 110 

-1 890 

Psykiatrian avohoitokäynti

212 000

215 576

3 576 

Psykiatrian vuodeosastohoitopäivä

93 000

89 395 

-3 605 

Psykiatrian avohoitopäivä

70 000

67 337 

-2 663 

Polikliininen päihdehuolto, as. käynnit vuoden aikana

69 000 

57 979 

-11 021 

Korvaushoito, käynnit vuoden aikana

136 000

126 906 

-9 094 

Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet

61 000 

65 750

4 750

Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet 

66 000 

49 469

-16 531 

 

 

 

 

Kotihoito, käynti

2600000

2717041

117 041

Somaattinen sairaalahoito, päättyneet hoitojaksot

30 000

30 106

106

Iäkkäiden pitkäaikainen palveluasuminen, vrk

970 000

1 019 964

49 964

Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk

580 000

504 869

-75 131

 

 

 

 

Perustoimeentulotuki, yht. taloudet vuoden aikana

40 800

43 368

 
2 568

 

Lastensuojelussa tavoitteiden mukaisesti kasvoi perhehoidon osuus ja laitoshoidon osuus väheni. Laitoshoidon määrän vähenemiseen edellisvuodesta (76 000 vrk) vaikutti paitsi lastensuojelun muutoshankkeen mukanaan tuoma paikkojen väheneminen (-34 paikkaa) myös tilastointimuutokset, kun asumisharjoittelun suoritteet siirtyivät tuettuun asumiseen (34 paikkaa) ja ammatillinen perhekotihoito (27 000 vrk) siirrettiin perhehoitoon. Laitoshoidon ostopalvelun määrä väheni edellisvuodesta 20 000 vrk:lla.

Terveysneuvonnan, lääkärin vastaanottokäynnin sekä terveydenhoitajan vastaanottokäynnin osalta toteumat ylittävät suunnitellun tason, mitä selittää osaltaan muun hoitoasioinnin (hoitopuhelut, sähköinen asiointi) määrän osuuden lisääntyminen. Terveydenhuollon suoritteet toteutuivat varsin lähelle budjetoitua tasoa muilta osin.

Psykiatrian avohoitokäynnit lisääntyivät ja vuodeosastohoitopäivät vähentyivät suunnitellusti. Polikliininen päihdehuolto lisääntyi (20%) suunnitellusti edellisvuoteen nähden, kuten myös korvaushoidon käynnit (+17 %). Psykiatrian avohoitopäivät vähenivät perhehoidon vähenemisen myötä. Päihdehuollon laitoshoito vähentyi suunnitellusti avohoidon ollessa aina ensisijaista. Hoitoajat päivystyksen vuodeosastoilla lyhentyivät. 

Ikääntyneiden palveluissa palvelurakennemuutos eteni suunnitellusti. Yhä useampi 75 vuotta täyttäneistä asui kotona. Kotihoidon käyntimäärä nousi yli 5 % edellisestä vuodesta ja ylitti talousarviossa suunnitellun tason. Ympärivuorokautisessa hoidossa laitoshoidon osuus pieneni ja palveluasumisen osuus kasvoi. Pienentyneestä sairaansijamäärästä huolimatta myös somaattisen sairaalahoidon hoitojakson määrä kasvoi peräti 11 % edellisestä vuodesta.

Perustoimeentulotuen saajien määrä ylitti talousarviossa suunnitellun tason 6,3 %, kasvaen noin 2 400 taloudella edellisvuoteen nähden.

Investointitalous

Talousarviokohta

TA 2014

Ylitysoikeus 2014

TP 2014

Ero

8 09 32 Irtaimen omaisuuden hankinta

 

 

 

 

Tietotekniikkahankinnat

4 350 

2 028 

3 656 

2 722

Muut hankinnat

7 000 

475 

5 631 

  1 844

Yhteensä

11 350

2 503 

9 287 

4 566 

 

Tietotekniikkahankintojen osalta investointimäärärahaa säästyi yhteensä 2,7 milj. euroa, koska sosiaali- ja terveystoimen toimialalla on menossa useita merkittäviä hankkeita (kuten Apotti ja Kanta), jolloin jokaista atk-kehittämishanketta tulee tarkastella kriittisesti ja osa hankkeista ei tästä syystä ole edennyt tai laajentunut suunnitellulla tavalla. Säästöä syntyi lisäksi lisenssihankintoihin ja työasemahankintoihin varatusta määrärahasta.

Muiden hankintojen osalta merkittävin yksittäinen hanke oli Malmin uuden päivystyssairaalan kalustaminen, jonka määrärahat alittuivat 0,8 milj. euroa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 11.2015 yhteensä 1,546 milj. euron ylitysoikeuden vuodelle 2015 siirtyneille irtaimen omaisuuden hankinnoille. 

Virastopäällikön kannanotot

Virastopäällikkö toteaa, että sosiaali- ja terveysviraston oman toiminnan budjetti toteutui hyvin lähelle budjetoitua tasoa, mikä muodostaa hyvän pohjan vuoden 2015 talousarvion toteutumiselle. Sosiaali- ja terveysvirastolla on oman toiminnan osalta edellytykset pysyä budjetissa vuonna 2015, kunhan käyttösuunnitelmaan sisältyvät toimenpiteet toteutetaan suunnitellussa laajuudessa. Sosiaali- ja terveyspalvelut –talousarviokohdassa ilman työmarkkinatuen kuntaosuutta kokonaistuottavuustavoite ylittyi selvästi. Sosiaali- ja terveyspalveluissa saatiin aikaan merkittävä suoritteiden lisääntyminen ilman kokonaisresurssien lisäystä. Suoritelisäykset kohdentuivat strategian mukaisesti kevyempiin palveluihin ja laitosvaltaisuutta purettiin. Toimeentulotuen osalta ratkaiseva tekijä budjetin riittävyydelle tulee olemaan yleinen taloudellinen tilanne ja työttömyyden mahdollinen kasvu. HUSin vuoden 2015 budjetti on nimellisesti noin 1 % pienempi kuin vuoden 2014 toteutunut taso, joten budjetissa pysyminen tulee edellyttämään selkeitä sopeuttamistoimenpiteitä HUSissa.

Tilinpäätöksen sekä toimintalukujen antamaa tietopohjaa tullaan hyödyntämään vuoden 2016 suunnittelussa, joka käynnistyy maaliskuussa, samalla kun kaupunginhallitus hyväksyy talousarvion laatimisohjeet raameineen.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566