Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2015

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/9

 

10.02.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 45

Oikaisuvaatimus päätöksestä olla hyväksymättä palveluntuottajaa suun terveydenhuollon palvelusetelipalveluntuottajaksi

HEL 2015-000936 T 06 00 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen keskitettyjen palvelujen johtavan ylihammaslääkärin päätöksestä 19.12.2014, 55 § olla hyväksymättä Aalto Dental Services Oy / Hammaslääkäriasema Albinin hammaslääkäri ********** suun terveydenhuollon palvelusetelitoiminnan tuottajaksi.

Perustelut:

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (jäljempänä palvelusetelilaki) 4 §:n mukaan kunnan tulee hyväksyä ne yksityiset palvelujen tuottajat, joiden palvelujen maksamiseen asiakas voi käyttää kunnan myöntämää palveluseteliä.

Palvelusetelilain 5 §:n mukaan kunta voi hyväksyä vain palvelujen tuottajan:

1) joka on merkitty ennakkoperintärekisteriin;

2) joka täyttää kyseiselle toiminnalle yksityisistä sosiaalipalveluista annetussa laissa (922/2011) ja yksityisestä terveydenhuollosta annetussa laissa (152/1990) asetetut vaatimukset; (22.7.2011/926)

3) jonka tuottamat palvelut vastaavat vähintään sitä tasoa, jota edellytetään vastaavalta kunnalliselta toiminnalta;

4) jolla on potilasvahinkolain (585/1986) mukainen vakuutus tai muu vastuuvakuutus, jonka vakuutusmäärän voidaan palvelutoiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen arvioida riittävän toiminnasta mahdollisesti aiheutuvien henkilövahinkojen korvaamiseen ja joka muilta ehdoiltaan
vastaa tavanomaista vastuuvakuutuskäytäntöä; ja

5) joka täyttää kunnan erikseen asettamat asiakkaiden tai asiakasryhmien tarpeisiin, palvelujen määrään tai laatuun tai kunnan olosuhteisiin liittyvät taikka muut vastaavat vaatimukset.

Edellä 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen kunnan asettamien vaatimusten on oltava syrjimättömiä ja perustuttava puolueettomasti arvioitaviin seikkoihin.

Palvelusetelilain 5 §:n mukaan kunta on palvelusetelillä järjestettävässä palvelussa syntyvien potilas- ja asiakasasiakirjojen henkilötietolaissa (523/1999) tarkoitettu rekisterinpitäjä. Palvelujen tuottajan tulee
asiakirjoja käsitellessään noudattaa, mitä kunnan asiakirjojen käsittelystä säädetään. Palvelujen tuottajan tulee siis laatia asiakas- ja potilastietoja sisältävät asiakirjat henkilötietolain (523/1999), potilaslain ja sosiaalihuollon asiakaslain edellyttämällä tavalla.

Asiakas- ja potilasasiakirjat, jotka syntyvät setelillä palvelua järjestettäessä ja toteutettaessa, ovat viranomaisen asiakirjoja. Kunnan tulee tämän vuoksi palvelujen tuottajia hyväksyessään kiinnittää huomiota myös niiden kykyyn käsitellä asiakkaiden tietoja.

Vaikka palvelujen tuottaja laatii potilas- ja asiakasasiakirjat palvelutapahtuman yhteydessä, vastaa kunta rekisterinpitäjänä viimekädessä niiden käsittelystä. Palvelun järjestämisen ja toteuttamisen kannalta olennaiset tiedot on tallennettava viimeistään palvelutapahtuman päättyessä aina kunnan omaan
asiakas- tai potilasrekisteriin. Palvelun tuottajan ja kunnan on myös varmistettava, että palvelujen järjestämisen ja toteuttamisen kannalta tarpeelliset tiedot siirtyvät osapuolelta toiselle  palvelutapahtuman eri vaiheissa. Tämä tekee mahdolliseksi sen, että jokaisen potilaan ja asiakkaan asiakirjat muodostavat hänen hoitonsa tai huoltonsa kannalta välttämättömän jatkuvan, ehyen kokonaisuuden, johon tulevat hoitoa ja huoltoa koskevat ratkaisut voidaan perustaa.

Suun terveydenhuollon palvelusetelituottajien hyväksymiskriteerin A.8. mukaan "palveluntuottajan tulee toteuttaa henkilötietolain 32 §:n edellyttämät tekniset ja organisatoriset toimenpiteet henkilötietojen suojaamisesta siten, että estetään asiattomien pääsy tietoihin sekä estetään vahingossa tai laittomasti tapahtuva tietojen hävittäminen, muuttaminen, luovuttaminen, siirtäminen taikka muu laiton käsittely. Vastaanotolla on oltava käytössä suojattu Internetyhteys, palomuuri ja virustorjuntaohjelma. Lisäksi palveluntuottaja sitoutuu salassapitoon liittyviin ehtoihin. Mikäli palveluntuottaja käyttää alihankkijaa palvelun tuottamiseen, samojen ehtojen noudattaminen on varmistettava alihankintasopimuksessa. Kriteerin täyttyminen osoitetaan palveluntuottajan vapaamuotoisella selvityksellä tietoturvasta huolehtimisesta ja tietosuojaan liittyvistä käytännöistä henkilötietolain 32 §:n edellyttämien toimenpiteiden toteuttamiseksi."

Palvelusetelilainsäädännön perusperiaatteena on, että palvelusetelipalveluntuottajana ei voi toimia, mikäli palveluntuottajaa ei ole hyväksytty  palvelusetelipalveluntuottajaksi.

Oikaisuvaatimuksen käsittely on oikeudelliselta luonteeltaan hallintoprosessia, jonka yhteydessä toimielin voi arvioida oikaisuvaatimuksen kohteena olevan viranhaltijapäätöksen uudelleen sekä laillisuus- että tarkoituksenmukaisuusperusteilla. Mikäli viranhaltijapäätöstä ei ole asianmukaisesti perusteltu tai mikäli
päätöksessä ei ole lainkaan asiaan kuuluvia perusteluja toimielin voi oikaisuvaatimusmenettelyssä poistaa perusteluihin liittyvän puutteellisuuden päättämällä asiasta uudelleen ja esittämällä päätökselle perustelut. Perustelujen puutteellisuus on näin ollen korjautuvaa oikaisuvaatimusmenettelyssä. Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun toimielimen päätökseen voi hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen.

Hakija esittää oikaisuvaatimuksessaan, että hän on tulkinnut Aalto Dental Services Oy / Hammaslääkäriasema Albinin toimineen hammaslääkäri ********** alihankkijana ja ettei tämän vuoksi olisi tapahtunut virhettä.

Asiasta saadun suun terveydenhuollon lausunnon mukaan kyseinen palvelusetelipalveluntuottaja ei kuitenkaan ole ilmoittanut käyttävänsä alihankkijoita.

Suun terveydenhuollon ja ********** vastaanoton välillä käydystä sähköpostiviestinvaihdosta vuosilta 2011–2012 käy ilmi, että vastaanottoa on tiedotettu siitä, että ********** oli silloisessa hakuprosessissa jäänyt puuttumaan palvelusetelituottajilta vaadittuja dokumentteja ja ettei häntä hyväksytty palvelusetelihammaslääkäriksi. Lisäksi hänelle on lähetetty asiaa koskeva viranhaltijapäätös muutoksenhakuosoituksin.

Lausunnon mukaan suun terveydenhuollon ostopalveluyksikön hammaslääkäri on vastannut 19.8.2014, ettei hakijaa ole hyväksytty palveluntuottajaksi ja että seuraavassa haussa hyväksyttävät hammaslääkärit voivat aloittaa palvelusetelitoiminnan vuoden 2015 alussa.

Tästä huolimatta ********** on hoitanut palvelusetelipotilaita vähintään ajalla 26.6.–17.10.2014. Tämä käy ilmi Aalto Dental Services / Hammaslääkäriasema Albininin 1.12.2014 Helsingin kaupungille suun terveydenhuollon pyynnöstä toimittamasta ja 29.12.2014 täydentämästä selvityksestä.

Lausunnon mukaan Aalto Dental Services Oy on laskuttanut Helsingin kaupunkia mm. ********** tekemistä palvelusetelihoidoista laskuilla, joiden liitteenä oleviin potilasasiakirjoihin on virheellisesti kirjattu hoitavaksi hammaslääkäriksi palvelusetelituottajaksi aiemmin hyväksytty hammaslääkäri **********

Nämä väärin tehdyt potilasmerkinnät on suun terveydenhuollossa viety potilasrekisteriin.

Aalto Dental Services / Hammaslääkäriasema Albinin hammaslääkäri ********** kertoi suun terveydenhuollolle 22.10.2014, että Aallon vastaanotolla toimitusjohtaja vastaa vastaanoton toiminnasta, työntekijöiden ohjeistamisesta ja Helsingin kaupungin laskuttamisesta. Toimitusjohtaja ********** vahvisti suun terveydenhuollon tapaamisessa 29.10.2014, ettei ********** osallistu Helsingin kaupungin laskuttamiseen palvelusetelitoiminnasta.

Suun terveydenhuolto on pyytänyt Aalto Dental Services Oy / Hammaslääkäriasema Albinista selvitystä ja uudemman kerran täydentävää selvitystä siitä, kuka on todellisuudessa hoitanut palvelusetelipotilaat, joista Helsingin kaupunki on saanut laskun ********** nimissä. Kyseisiä potilaskäyntejä on ajalla 18.4.2011–22.10.2014 ollut yhteensä 578.

Suun terveydenhuollolle toimitettu selvitys on puutteellinen. Helsingin kaupungilla on selvityksessä listattujen potilaiden lisäksi tiedossaan lukuisia ********** nimissä hoidettuja potilaita, jotka ovat puhelimessa kertoneet, että heitä on hoitanut joku muu kuin **********

Suun terveydenhuollon tekemän selvityksen mukaan potilasohjauksesta ja Helsingin kaupungin laskuttamisesta on vastannut toimitusjohtaja **********

Oikaisuvaatimuksen mukaan hakijaan olisi tullut ottaa yhteyttä, mikäli hakemuksessa on ollut lisäselvityksiä vaativia kohtia.

Suun terveydenhuollon lausunnon mukaan keskitettyjen palvelujen johtava ylihammaslääkäri ei pyytänyt lisäselvityksiä, koska palvelusetelituottajilta vaadittavat hyväksymiskriteerit eivät täyttyneet. Hakijan kanssa on 29.10.2014 keskusteltu hänen vastaanotollaan tapahtuneista väärinkäytöksistä.

Helsingin sosiaali- ja terveysvirasto on tehnyt asiasta lisäksi ilmoituksen Valviraan, tekeillä on ilmoitus aluehallintovirastoon ja lisäksi harkitaan rikosilmoituksen tekemistä.

Kaikkeen edellä todettuun viitaten hakija ei ole täyttänyt palvelusetelituottajilta vaadittavien lakisääteisiä hyväksymiskriteerejä (suun terveydenhuollon hyväksymiskriteerien kohta A.8) ja oikaisuvaatimus tulee täten hylätä.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Joni Komulainen, lakimies, puhelin: 310 69068

joni.komulainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hakemus suun terveydenhuollon palvelusetelipalveluntuottajaksi

2

Keskitettyjen palveluiden johtavan ylihammaslääkärin päätös 19.12.2014, 55 §

3

HEL 2015-000936oikaisuvaatimus

4

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

5

Suun terveydenhuollon hyväksymiskriteerit

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

********** , Aalto Dental Services Oy / Hammaslääkäriasema Albin on hakenut 29.10.2014 suun terveydenhuollon palvelusetelipalveluottajaksi esityslistan tämän asian liitteenä 1 olevalla
hakemuksella.

Keskitettyjen palvelujen johtava ylihammaslääkäri päätti 19.12.2014, 55 § olla hyväksymättä hakijaa, Aalto Dental Services Oy / Hammaslääkäriasema Albin, palvelusetelitoiminnan tuottajaksi, koska palvelusetelituottajilta edellytetyt hyväksymiskriteerit eivät kyseisen hammaslääkärin kohdalla aiemman näytön perusteella täyty.

Oikaisuvaatimus on esityslistan tämän asian liitteenä numero 3.

Oikaisuvaatimus 13.1.2015 on tehty kuntalain 93 §:n mukaisessa määräajassa.

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Joni Komulainen, lakimies, puhelin: 310 69068

joni.komulainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hakemus suun terveydenhuollon palvelusetelipalveluntuottajaksi

2

Keskitettyjen palveluiden johtavan ylihammaslääkärin päätös 19.12.2014, 55 §

3

HEL 2015-000936oikaisuvaatimus

4

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

5

Suun terveydenhuollon hyväksymiskriteerit

Tiedoksi

Suun terveydenhuolto

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566