Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 25/2014 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/14 | |
| 16.12.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 436
Palvelusetelitoiminta alle 65-vuotiaiden asiakkaiden omaishoidon lakisääteisessä lomituksessa kotona tapahtuvana tuntilomituksena 1.3.2015 alkaen
HEL 2013-011976 T 05 08 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Vammaistyön johtaja Tuula Poikonen oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tätä asiaa käsiteltäessä.
Pöydällepanoehdotus:
Hannu Tuominen: Pyydän asian jättämistä pöydälle.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Merja Jäntti, toiminnansuunnittelija, puhelin: 310 43715
merja.jantti(a)hel.fi
Tuula Poikonen, vammaistyön johtaja, puhelin: 310 43149
tuula.poikonen(a)hel.fi
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että palveluseteli on 1.3.2015 alkaen yksi alle 65-vuotiaiden omaishoidon tuen lakisääteisen vapaan aikaisen tuntilomituksen järjestämistapa. Kyse on omassa kodissa järjestettävästä tuntilomituksesta. Sosiaali- ja terveysvirasto järjestää omaishoidontuen lakisääteistä lomitusta pääsääntöisesti ympärivuorokautisena hoitona kodin ulkopuolisessa yksikössä. Tuntilomituksen palveluseteli on vaihtoehto omaishoitajan lakisääteisten vapaapäivien järjestämiseen, mikäli omaishoitoperhe ei koe tarvetta tai ei halua käyttää ympärivuorokautista hoitoa kodin ulkopuolisessa yksikössä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että palvelusetelin arvo kotiin järjestettävälle tuntilomitukselle on 34 €/tunti. Tuntilomitusta myönnetään asiakkaalle korkeintaan 3 x 6 t./kk. Asiakkaan omavastuuosuus on vuosittain vahvistettu omaishoidon lakisääteisestä lomituksesta maksettava osuus.
Esittelijän perustelut
Vammaistyön johtaja Tuula Poikonen on kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tätä asiaa käsiteltäessä.
Taustaa
Omaishoidon lomitusta kotiin ostopalveluna sai 77 perhettä jotka käyttivät yhteensä 1371 lomitusvuorokautta. Keskimäärin perheet käyttivät vuodessa n.18 päivää. Kotiin annettavan tuntilomituksen kustannukset olivat v. 2013 yhteensä n. 600 000 €/v.
Päätöshistoria
Erillinen päätöshistoria on liitteenä (Liite 1).
Lainsäädännöllinen tausta
Palvelusetelilain 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain 4 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaisesti.
Kaupunginvaltuuston päätös
Kaupunginvaltuusto päätti 28.8.2013, että sosiaali- ja terveystoimen johtosääntöä muutetaan 1.1.2014 lukien siten, että johtosääntöön lisätään seuraavat uudet kohdat:
”4 § Lautakunnan tehtävät
20 päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä vahvistaa palvelusetelin arvon”
”16 § Viraston päällikön tehtävät
5 a päättää palvelusetelipalveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.”
Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että johtosääntömuutosten täytäntöön panemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen muutosten voimaantuloa 1.1.2014.
Lainsäädännöllinen tausta palvelusetelin arvolle
Palvelusetelilain 7 §:n mukaan kunnan tulee määrätä palvelusetelin arvo niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat kunnalle vastaavan palvelun tuottamisesta kunnan omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus.
Hallituksen esityksen mukaan palvelusetelin arvo tulisi määritellä niin, että palvelusetelistä muodostuu asiakkaalle todellinen vaihtoehto palvelun käyttämiseen.
Perustelut palvelusetelin käytölle
Sosiaali- ja terveysviraston strategisten tavoitteiden 2014-2016 mukaisesti lisätään kotiin vietäviä ja kotona asumista tukevia palveluja sekä tuetaan omaishoitajien jaksamista.
Palvelusetelien käytön jatkaminen nähdään tärkeäksi koska palvelusetelit mahdollistavat yksilöllisen palvelujen toteuttamisen tarvittaessa asiakkaan kotona.
Vain osa omaishoitajista käyttää oikeuttaan lakisääteisiin vapaapäiviin. Syynä tähän on muun muassa se, että omaishoitajat eivät koe tarjottujen palvelujen olevan itselleen sopivia. Omaishoidon tuen lakisääteisen vapaan tuntilomituksen palveluseteli antaa mahdollisuuden saada tarvittaessa palvelua myös omaan kotiin. Erityisesti alle 18-vuotiaiden lasten kohdalla on tarvetta kotiin järjestettäville palveluille.
Asiakkaiden omavastuuosuus
Asiakkaan omavastuuosuus on vuosittain vahvistettu omaishoidon lakisääteisestä lomituksesta maksettava asiakasmaksu. Vuonna 2014 lakisääteisen lomituksen omavastuuosuus oli 11,30€/vrk.
Tuntilomituksessa asiakkaan omavastuuosuudet määräytyvät seuraavasti: Jos kaikki tunnit pidetään yhtenä jaksona yhden päivän aikana peritään omavastuuna 1 x 11,30 euroa, jos tunnit pidetään yhtenä jaksona kahden vuorokauden aikana peritään omavastuuna 2 x 11,30 euroa ja jos lomitustunnit pidetään kolmena erillisenä jaksona asiakkaalta peritään omavastuuna 11,30 euroa jokaiselta kuuden tunnin jaksolta erikseen.
Palveluntuottajat perivät asiakkaan omavastuuosuuden asiakkaalta.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Palvelusetelitoiminta lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluseteli edesauttaa joustavaa palvelujen käyttöä tukien myönteisiä terveysvaikutuksia ja hyvinvointia.
Esittelijä
va. virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Merja Jäntti, toiminnansuunnittelija, puhelin: 310 43715
merja.jantti(a)hel.fi
Tuula Poikonen, vammaistyön johtaja, puhelin: 310 43149
tuula.poikonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1 OMAISHOIDON TUEN LAKISÄÄTEISEN VAPAAN LOMITUS päätöshistoria.pdf |
Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu
vs. osastopäällikkö
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|