Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

25/2014

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/10

 

16.12.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 428

Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 tulosbudjettien ja käyttösuunnitelman hyväksyminen

HEL 2014-013710 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä vuoden 2015 tulosbudjettien toimintakulut (ilman poistoja) sekä tuotot esityksen mukaisina seuraavasti:

Osasto

 Kulut 1000 e

Tuotot 1000 e

 

 

 

Perhe- ja sosiaalipalvelut

654 613 

123 147

Terveys- ja päihdepalvelut

431 159 

42 094

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

568 235 

103 661

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut

12 186

0

Talous- ja tukipalvelut

160 380

153 871

Tietohallinto- ja viestintäpalvelut

26 797

23 294

 

Samalla lautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksesta poiketen liitteenä 1 olevan sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelman lautakunnan hyväksymien vastaehdotusten mukaisesti muutettuna sekä liitteenä 2 olevat osastokohtaiset tulosbudjettiraamit.

Lisäksi lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että se selvittäisi, miten virastolle annettua v. 2015 budjettiin sisältyvää hallinto- ja tukipalvelujen 1,739 miljoonan euron säästövelvoitetta voitaisiin muuttaa - ajatellen koko kaupungin käyttötaloutta - niin, ettei se kohdistuisi sosiaali- ja terveysvirastoon.

Hyväksyessään sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 tulosbudjetin ja käyttösuunnitelman sosiaali- ja terveyslautakunta esittää vakavan huolensa, että alimitoitettu budjetti tulee aiheuttamaan 200 vakanssin vähentämisen helmikuun loppuun mennessä. Palvelutaso tulee heikentymään monelta osin ja potilasturvallisuus saattaa vaarantua henkilöstön työmäärän lisääntyessä ja työssä jaksamisen heikentyessä. Lautakunta toivoo, että kaupunginhallitus arvioisi vuoden 2015 budjettiseurannan yhteydessä sosiaali- ja terveysviraston toteutunutta palvelutasoa ja potilasturvallisuuden vaarantuessa myöntäisi tarvittavat lisäresurssit.

Lautakunta käsittelee vanhuspalvelulain edellyttämän suunnitelman ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi, ja esittää, että suunnitelma viedään vanhuspalvelulain mukaisesti kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle liitettäväksi osaksi kaupungin strategiaohjelmaa.

Käsittely

1. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelmasta poistetaan s. 15 teksti  ”Somaattisen päivystyksen ja psykiatrisen päivystyksen toimintojen integraatio toteutetaan vuonna 2014 tehdyn erillisen suunnitelman mukaan. Suunnitelmassa M1 -arviot keskitetään terveysasemilta päivystykseen.” sekä s. 16 3. kpl (alkaa: ”Psykiatrisen päivystyksen integraatio…”)

Lisätään s. 16 kolmannen kappaleen tilalle seuraava teksti: ”Psykiatrisen päivystyksen integraatiota ei panna toimeen siinä muodossa, kuin vuoden 2014 aikana tehdyssä suunnitelmassa on esitetty. Valmistellaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi esitys siitä, miten psykiatrisen ja somaattisen päivystyksen yhteyttä voidaan vahvistaa siten, että nykyisenkaltainen psykiatrinen päivystystoiminta Auroran sairaalassa säilyy."

Kannattajat: Joonas Leppänen

2. Vastaehdotus:
Tuula Salo: Poistetaan sivulta 16 kolmas kappale: Psykiatrisen päivytyksen integraatio toteutetaan päivystys-toimiston ja psykiatria- ja päihdepalvelut-toimiston yhteisen erillisen suunnitelman mukaisesti. Psykiatrinen ja somaattinen osaaminen yhteispäivystyksessä turvaa psykiatrisen potilaan asianmukaisen päivystyshoidon. Psykiatrista sairaalahoitoa tarvitsevat potilaat siirretään jatkohoitoon Auroran sairaalaan.

16.3 kappaleen tilalle seuraava teksti: Psykiatrisen päivystyksen integraatiota ei panna toimeen siinä muodossa, kuin vuoden 2014 aikana tehdyssä suunnitelmassa on esitetty. Valmistellaan ja tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi esitys, jossa Auroran psykiatrinen päivystys jatkuisi ennallaan toistaiseksi kunnes sote-uudistuksen tuomat palvelurakenteen muutokset psykiatriseen hoitoon pääkaupunkiseudulla ovat selvillä.

Selvitetään myöskin mahdollisuus siirtää somaattisen hoidon osaajia Auroraan siten, että koko sairaalan käytösssä on 24/7 yksi somaattiseen akuuttihoitoon erikoistunut sairaanhoitaja. Psykiatrisen päivystyshoidon tarpeessa olevan potilaan eheä hoitoketju mahdollistuu parhaiten siten, että potilas saa Auroran sairaalasta niin päivystyshoidon kuin jatkohoidonkin ilman turhia viivytyksiä. Eheä ja viivytyksetön hoitoketju tuo hyötyä potilaalle, jonka tulee olla kaiken hoidon tarkoitus ja tällä saavutetaan myös paras mahdollinen kustannustehokkuus.

Kannattajat: Markku Vuorinen

3. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman luvun 2.1. ensimmäisen kappaleen loppuun lisätään: ”Kaikissa neuvotteluissa, joita HUS:n kanssa käydään palveluiden integraatiosta, pyritään siihen, että helsinkiläisten palvelutaso tai palveluiden saatavuus ei heikkene.”

Kannattajat: Laura Nordström

4. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman s. 10 ensimmäinen virke (”Välittömän asiakastyöajan osuutta kokonaistyöajasta lisätään kaikessa asiakas- ja potilastyössä.”) muutetaan muotoon: ”Välittömän asiakastyöajan osuutta kokonaistyöajasta lisätään kaikissa niissä toiminnoissa, joissa se on mahdollista, kun otetaan huomioon työn laatu, työntekijöiden jaksaminen ja työn mitoitussuositukset.”

Kannattajat: Joonas Leppänen

5. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman s. 12 kolmas kpl (”Omassa lastenkotitoiminnassa huolehditaan sataprosenttisen täyttöasteen toteutumisesta ja tehdään tarvittava suunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi.”) muutetaan muotoon ”Omassa lastenkotitoiminnassa huolehditaan niin korkeasta täyttöasteesta kuin on mahdollista ilman, että lapsia ja nuoria joudutaan pitämään ylipaikoilla. Tehdään tarvittava suunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi.”

Kannattajat: Joonas Leppänen

6. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelmassa s. 16 kuudennen kappaleen ensimmäinen virke (”Hangonkadun vieroitus siirretään Malmin sairaalaan.”) muutetaan muotoon  ”Selvitetään Hangonkadun vieroituksen siirtäminen Malmin sairaalaan, ja tuodaan asia lautakunnan päätettäväksi.”

Kannattajat: Joonas Leppänen

7. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman s. 24 kolmannen kappaleen ensimmäinen virke (”Toimitilojen tehokkaampaa käyttöä lisätään suunnittelemalla uudet toimitilat ns. monitilatoimistoiksi.”) muutetaan muotoon ”Toimitilojen tehokkaampaa käyttöä lisätään suunnittelemalla uudet toimitilat soveltuvin osin ns. monitilatoimistoiksi.”

Kannattajat: Joonas Leppänen

8. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman s. 13 viimeisen kappaleen ensimmäinen virke (”Henkilökohtaisen palvelutarpeen arviointia tarkennetaan niin, että henkilökohtainen apu kohdentuu välttämättömään avun tarpeeseen ja vältetään päällekkäisiä palveluja.”) muutetaan muotoon ”Henkilökohtaisen palvelutarpeen arviointiin ei tehdä muutoksia, ennen kuin lautakunnalle on esitetty selvitys, mitkä ovat muutoksen kustannusvaikutukset sekä vaikutukset henkilökohtaisen avun määrään ja sen saamisen kriteereihin.”

Kannattajat: Joonas Leppänen

9. Vastaehdotus:
Hannu Tuominen: Muutetaan sivun 13 kuudes kappale muotoon:

”Kuljetuspalvelujen osalta lisätään toimintakyvyn arvioinnin tukena fysioterapeuttien tekemiä tutkimuksia ja koematkoja. Varmistetaan, että tehdään määräaikaisia päätöksiä vain silloin, kun asiakkaan toimintakyvyssä on odotettavissa paranemista. Tilausjärjestelmästä irrotettujen asiakkaiden suhteen ei tehdä tarkistuksia”

Kannattajat: Laura Nordström

10. Vastaehdotus:
Hannu Tuominen: Muutetaan sivun 14 kolmas kappale muotoon

”Vammaistyön lyhytaikaishoidon ja omaishoidon lomituksen yhteensovittamisen suhteen ei tehdä mitään muutoksia, ennen kuin aiheesta tuodaan lautakuntaan ennen tätä selvitys, jossa kuvataan tehtävien muutosten budjettivaikutukset sekä vaikutukset harkinnanvaraisen palvelun määrään”

Kannattajat: Laura Nordström

11. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Lisäysehdotus: s 16 ”Psykiatrian päivystyksen…” kappaleen loppuun lisätään seuraavat lauseet: ”Psykiatrian päivystyksen siirrossa suunnitellaan hoitokäytännöt Aurorassa hyviksi todettujen mallien mukaisesti mm. turvallisilla tilaratkaisuilla ja sujuvalla pääsyllä psykiatrin erikoislääkärin arvioon. Lautakunnalle tuodaan ennen vuoden 2016 käyttösuunnitelmaa selvitys muutoksen onnistumisesta ja palvelun saatavuuden muutoksista sekä arvio tarvittavista lisäresursseista erityisesti poliklinikoilla.”

Kannattajat: Marko Rosenholm

Jäsen Laura Nordströmin vastaehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

12. Vastaehdotus:
Laura Nordström: s 9 3.4 toisen kappaleen perään lisätään seuraava lause: "Lautakunnalle tuodaan vuoden 2016 aikana selvitys siitä, miten valtuustokauden aikana laitospaikkojen vähentäminen on kompensoitu resurssilisäyksillä avohuollossa".

Kannattajat: Joonas Leppänen

13. Vastaehdotus:
Jouko Malinen: Päätösehdotuksen loppuun:

"Hyväksyessään sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 tulosbudjetin ja käyttösuunnitelman sosiaali- ja terveyslautakunta esittää vakavan huolensa, että alimitoitettu budjetti tulee aiheuttamaan 200 vakanssin vähentämisen helmikuun loppuun mennessä.  Palvelutaso tulee heikentymään monelta osin ja potilasturvallisuus saattaa vaarantua henkilöstön työmäärän lisääntyessä ja työssä jaksamisen heikentyessä. Lautakunta toivoo, että kaupunginhallitus arvioisi vuoden 2015 budjettiseurannan yhteydessä sosiaali- ja terveysviraston toteutunutta palvelutasoa ja potilasturvallisuuden vaarantuessa myöntäisi tarvittavat lisäresurssit.

Kannattajat: Joonas Leppänen

14. Vastaehdotus:
Maija Anttila: Sote-viraston hallinnoimien 10 asukastalon toiminnan rahoitus on turvattava v.2015 ajalta, jotta kaupunginhallitus voi selkiyttää asukastalojen organisointiin ja toimintaan liittyvät periaatteet. Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa asukastaloja koskevasta työryhmäraportista lausunnon kaupunginhallitukselle, missä lautakunta linjaa sote-toimintaan liittyvien 10 asukastalon tulevaisuuden toimintaperiaatteet ja organisoinnin. - s.12

Kannattajat: Hannu Tuominen

15. Vastaehdotus:
Maija Anttila: Lisäksi lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että se selvittäisi, miten virastolle annettua v. 2015 budjettiin sisältyvää hallinto- ja tukipalvelujen 1,739 miljoonan euron säästövelvoitetta voitaisiin muuttaa - ajatellen koko kaupungin käyttötaloutta - niin, ettei se kohdistuisi sote-virastoon.

Kannattajat: Hannu Tuominen

16. Vastaehdotus:
Seija Muurinen: Lautakunta käsittelee vanhuspalvelulain edellyttämän suunnitelman ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi, ja esittää, että suunnitelma viedään vanhuspalvelulain mukaisesti kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle liitettäväksi osaksi kaupungin strategiaohjelmaa.

Kannattajat: Sirpa Asko-Seljavaara

Jäsen Seija Muurisen vastaehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

17. Vastaehdotus:
Laura Nordström: Vastaehdotus, Nordström Laura
Muutokset koskevat s 27 viimeistä kappaletta

a) Lisätään sana ”ensisijaisesti” seuraavasti (merkattu isoilla kirjaimilla): "Kustannushyöty-analyysin ja toiminnan sopeuttamisvaateen pohjalta sosiaali- ja terveysvirasto on päätynyt täsmentämään terveyspalvelujen keskitetyn puhelinneuvonnan koskemaan ENSISIJAISESTI ympärivuorokautista kiireellistä terveysneuvontaa, jossa säilyy yksi puhelinnumero.

b) Tämän lauseen perään lisätään lause: "TÄMÄN LISÄKSI NUMEROSSA NEUVOTAAN MYÖS KIIREETTÖMISSÄ KYSELYISSÄ TAI OHJATAAN ETEENPÄIN."

c) Lisäksi muokataan seuraavaa lausetta (lisäys on merkitty suurilla kirjaimilla ja poisto suluissa): ”Ei-kiireellinen neuvonta kohdentuu ENSISIJAISESTI (POISTO: päällekkäisyyden purun jälkeen)…”

18. Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Käyttösuunnitelman s. 18 toisen virkkeen (”Palvelukeskustoiminnassa tavoitteena on, että muuta kuin sosiaali- ja terveysviraston järjestämää toimintaa on keskimäärin vähintään 75 % asiakaskäynneistä.”) jälkeen lisätään: ”Tavoitteen saavuttamiseksi ei kuitenkaan tule vähentää nykyisen oman henkilöstön määrää.”

1 äänestys

JAA-ehdotus: Käyttösuunnitelmasta poistetaan s. 15 teksti  ”Somaattisen päivystyksen ja psykiatrisen päivystyksen toimintojen integraatio toteutetaan vuonna 2014 tehdyn erillisen suunnitelman mukaan. Suunnitelmassa M1 -arviot keskitetään terveysasemilta päivystykseen.” sekä s. 16 3. kpl (alkaa: ”Psykiatrisen päivystyksen integraatio…”) Lisätään s. 16 kolmannen kappaleen tilalle seuraava teksti: ”Psykiatrisen päivystyksen integraatiota ei panna toimeen siinä muodossa, kuin vuoden 2014 aikana tehdyssä suunnitelmassa on esitetty. Valmistellaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi esitys siitä, miten psykiatrisen ja somaattisen päivystyksen yhteyttä voidaan vahvistaa siten, että nykyisenkaltainen psykiatrinen päivystystoiminta Auroran sairaalassa säilyy."

EI-ehdotus: Poistetaan sivulta 16 kolmas kappale: Psykiatrisen päivytyksen integraatio toteutetaan päivystys-toimiston ja psykiatria- ja päihdepalvelut-toimiston yhteisen erillisen suunnitelman mukaisesti. Psykiatrinen ja somaattinen osaaminen yhteispäivystyksessä turvaa psykiatrisen potilaan asianmukaisen päivystyshoidon. Psykiatrista sairaalahoitoa tarvitsevat potilaat siirretään jatkohoitoon Auroran sairaalaan.

16.3 kappaleen tilalle seuraava teksti: Psykiatrisen päivystyksen integraatiota ei panna toimeen siinä muodossa, kuin vuoden 2014 aikana tehdyssä suunnitelmassa on esitetty. Valmistellaan ja tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi esitys, jossa Auroran psykiatrinen päivystys jatkuisi ennallaan toistaiseksi kunnes sote-uudistuksen tuomat palvelurakenteen muutokset psykiatriseen hoitoon pääkaupunkiseudulla ovat selvillä.

Selvitetään myöskin mahdollisuus siirtää somaattisen hoidon osaajia Auroraan siten, että koko sairaalan käytösssä on 24/7 yksi somaattiseen akuuttihoitoon erikoistunut sairaanhoitaja.  Psykiatrisen päivystyshoidon tarpeessa olevan potilaan eheä hoitoketju mahdollistuu parhaiten siten, että potilas saa Auroran sairaalasta niin päivystyshoidon kuin jatkohoidonkin ilman turhia viivytyksiä. Eheä ja viivytyksetön hoitoketju tuo hyötyä potilaalle, jonka tulee olla kaiken hoidon tarkoitus ja tällä saavutetaan myös paras mahdollinen kustannustehokkuus.

Jaa-äänet: 8
Sirpa Asko-Seljavaara, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Seija Muurinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Mikael Sjövall, Anna Vuorjoki

Ei-äänet: 2
Tuula Salo, Markku Vuorinen

Tyhjä: 3
Maija Anttila, Tuomas Nurmela, Hannu Tuominen

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti äänin 8 - 2 (tyhjiä 3) jäsen Tuula Salon vastaehdotuksen.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelmasta poistetaan s. 15 teksti  ”Somaattisen päivystyksen ja psykiatrisen päivystyksen toimintojen integraatio toteutetaan vuonna 2014 tehdyn erillisen suunnitelman mukaan. Suunnitelmassa M1 -arviot keskitetään terveysasemilta päivystykseen.” sekä s. 16 3. kpl (alkaa: ”Psykiatrisen päivystyksen integraatio…”) Lisätään s. 16 kolmannen kappaleen tilalle seuraava teksti: ”Psykiatrisen päivystyksen integraatiota ei panna toimeen siinä muodossa, kuin vuoden 2014 aikana tehdyssä suunnitelmassa on esitetty. Valmistellaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi esitys siitä, miten psykiatrisen ja somaattisen päivystyksen yhteyttä voidaan vahvistaa siten, että nykyisenkaltainen psykiatrinen päivystystoiminta Auroran sairaalassa säilyy."

Jaa-äänet: 7
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuomas Nurmela, Marko Rosenholm, Hannu Tuominen

Ei-äänet: 5
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Markku Vuorinen

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus hävisi äänin 5 - 7 (1 tyhjä) esittelijän ehdotukselle.

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelman luvun 2.1. ensimmäisen kappaleen loppuun lisätään: ”Kaikissa neuvotteluissa, joita HUS:n kanssa käydään palveluiden integraatiosta, pyritään siihen, että helsinkiläisten palvelutaso tai palveluiden saatavuus ei heikkene.”

Jaa-äänet: 4
Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 8
Maija Anttila, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Mikael Sjövall

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus 1 voitti esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 4.

4 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelman s. 10 ensimmäinen virke (”Välittömän asiakastyöajan osuutta kokonaistyöajasta lisätään kaikessa asiakas- ja potilastyössä.”) muutetaan muotoon: ”Välittömän asiakastyöajan osuutta kokonaistyöajasta lisätään kaikissa niissä toiminnoissa, joissa se on mahdollista, kun otetaan huomioon työn laatu, työntekijöiden jaksaminen ja työn mitoitussuositukset.”

Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela

Ei-äänet: 9
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Maija Anttila

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 3 (1 tyhjä).

5 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelman s. 12 kolmas kpl (”Omassa lastenkotitoiminnassa huolehditaan sataprosenttisen täyttöasteen toteutumisesta ja tehdään tarvittava suunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi.”) muutetaan muotoon ”Omassa lastenkotitoiminnassa huolehditaan niin korkeasta täyttöasteesta kuin on mahdollista ilman, että lapsia ja nuoria joudutaan pitämään ylipaikoilla. Tehdään tarvittava suunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi.”

Jaa-äänet: 4
Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 9
Maija Anttila, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 4.

6 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelmassa s. 16 kuudennen kappaleen ensimmäinen virke (”Hangonkadun vieroitus siirretään Malmin sairaalaan.”) muutetaan muotoon  ”Selvitetään Hangonkadun vieroituksen siirtäminen Malmin sairaalaan, ja tuodaan asia lautakunnan päätettäväksi.”

Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Hannu Tuominen

Ei-äänet: 6
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Mikael Sjövall, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 2
Tuula Salo, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 6 - 5 (tyhjiä 2).

7 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelman s. 24 kolmannen kappaleen ensimmäinen virke (”Toimitilojen tehokkaampaa käyttöä lisätään suunnittelemalla uudet toimitilat ns. monitilatoimistoiksi.”) muutetaan muotoon ”Toimitilojen tehokkaampaa käyttöä lisätään suunnittelemalla uudet toimitilat soveltuvin osin ns. monitilatoimistoiksi.”

Jaa-äänet: 4
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela

Ei-äänet: 6
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Hannu Tuominen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 3
Tuula Salo, Mikael Sjövall, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 6 - 4 (tyhjiä 3).

8 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelman s. 13 viimeisen kappaleen ensimmäinen virke (”Henkilökohtaisen palvelutarpeen arviointia tarkennetaan niin, että henkilökohtainen apu kohdentuu välttämättömään avun tarpeeseen ja vältetään päällekkäisiä palveluja.”) muutetaan muotoon ”Henkilökohtaisen palvelutarpeen arviointiin ei tehdä muutoksia, ennen kuin lautakunnalle on esitetty selvitys, mitkä ovat muutoksen kustannusvaikutukset sekä vaikutukset henkilökohtaisen avun määrään ja sen saamisen kriteereihin.”

Jaa-äänet: 5
Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Mikael Sjövall, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 7
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Maija Anttila

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 7 - 5 (1 tyhjä).

9 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Muutetaan sivun 13 kuudes kappale muotoon: ”Kuljetuspalvelujen osalta lisätään toimintakyvyn arvioinnin tukena fysioterapeuttien tekemiä tutkimuksia ja koematkoja. Varmistetaan, että tehdään määräaikaisia päätöksiä vain silloin, kun asiakkaan toimintakyvyssä on odotettavissa paranemista. Tilausjärjestelmästä irrotettujen asiakkaiden suhteen ei tehdä tarkistuksia”

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 3
Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Mikael Sjövall

Poissa: 0

Jäsen Hannu Tuomisen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 0 (tyhjiä 3).

10 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Muutetaan sivun 14 kolmas kappale muotoon ”Vammaistyön lyhytaikaishoidon ja omaishoidon lomituksen yhteensovittamisen suhteen ei tehdä mitään muutoksia, ennen kuin aiheesta tuodaan lautakuntaan ennen tätä selvitys, jossa kuvataan tehtävien muutosten budjettivaikutukset sekä vaikutukset harkinnanvaraisen palvelun määrään”

Jaa-äänet: 4
Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 9
Maija Anttila, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Hannu Tuomisen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 4.

11 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: s 9 3.4 toisen kappaleen perään lisätään seuraava lause: "Lautakunnalle tuodaan vuoden 2016 aikana selvitys siitä, miten valtuustokauden aikana laitospaikkojen vähentäminen on kompensoitu resurssilisäyksillä avohuollossa".

Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela

Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Laura Nordströmin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 3.

12 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Päätösehdotuksen loppuun: "Hyväksyessään sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 tulosbudjetin ja käyttösuunnitelman sosiaali- ja terveyslautakunta esittää vakavan huolensa, että alimitoitettu budjetti tulee aiheuttamaan 200 vakanssin vähentämisen helmikuun loppuun mennessä. Palvelutaso tulee heikentymään monelta osin ja potilasturvallisuus saattaa vaarantua henkilöstön työmäärän lisääntyessä ja työssä jaksamisen heikentyessä. Lautakunta toivoo, että kaupunginhallitus arvioisi vuoden 2015 budjettiseurannan yhteydessä sosiaali- ja terveysviraston toteutunutta palvelutasoa ja potilasturvallisuuden vaarantuessa myöntäisi tarvittavat lisäresurssit.

Jaa-äänet: 4
Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Hannu Tuominen

Ei-äänet: 9
Maija Anttila, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Jouko Malisen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 4.

13 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sote-viraston hallinnoimien 10 asukastalon toiminnan rahoitus on turvattava v.2015 ajalta, jotta kaupunginhallitus voi selkiyttää asukastalojen organisointiin ja toimintaan liittyvät periaatteet. Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa asukastaloja koskevasta työryhmäraportista lausunnon kaupunginhallitukselle, missä lautakunta linjaa sote-toimintaan liittyvien 10 asukastalon tulevaisuuden toimintaperiaatteet ja organisoinnin. - s.12

Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela

Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 3.

14 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisäksi lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että se selvittäisi, miten virastolle annettua v. 2015 budjettiin sisältyvää hallinto- ja tukipalvelujen 1,739 miljoonan euron säästövelvoitetta voitaisiin muuttaa - ajatellen koko kaupungin käyttötaloutta - niin, ettei se kohdistuisi sote-virastoon.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 3
Seija Muurinen, Tuomas Nurmela, Mikael Sjövall

Poissa: 0

Puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 0 (tyhjiä 3).

15 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus, Nordström Laura
Muutokset koskevat s 27 viimeistä kappaletta a) Lisätään sana ”ensisijaisesti” seuraavasti (merkattu isoilla kirjaimilla): "Kustannushyöty-analyysin ja toiminnan sopeuttamisvaateen pohjalta sosiaali- ja terveysvirasto on päätynyt täsmentämään terveyspalvelujen keskitetyn puhelinneuvonnan koskemaan ENSISIJAISESTI ympärivuorokautista kiireellistä terveysneuvontaa, jossa säilyy yksi puhelinnumero.

b) Tämän lauseen perään lisätään lause: "TÄMÄN LISÄKSI NUMEROSSA NEUVOTAAN MYÖS KIIREETTÖMISSÄ KYSELYISSÄ TAI OHJATAAN ETEENPÄIN." c) Lisäksi muokataan seuraavaa lausetta (lisäys on merkitty suurilla kirjaimilla ja poisto suluissa): ”Ei-kiireellinen neuvonta kohdentuu ENSISIJAISESTI (POISTO: päällekkäisyyden purun jälkeen)…”

Jaa-äänet: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela

Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Mikael Sjövall, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Jäsen Laura Nordströmin vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 3.

16 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Käyttösuunnitelman s. 18 toisen virkkeen (”Palvelukeskustoiminnassa tavoitteena on, että muuta kuin sosiaali- ja terveysviraston järjestämää toimintaa on keskimäärin vähintään 75 % asiakaskäynneistä.”) jälkeen lisätään: ”Tavoitteen saavuttamiseksi ei kuitenkaan tule vähentää nykyisen oman henkilöstön määrää.”

Jaa-äänet: 4
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Seija Muurinen, Tuomas Nurmela

Ei-äänet: 7
Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 2
Mikael Sjövall, Markku Vuorinen

Poissa: 0

Jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 7 - 4 (tyhjiä 2).

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

Liitteet

1

Päätöksen liite Käyttösuunnitelma 2015 sote ltk 16122014 (2).pdf

2

Käyttösuunnitelma 2015 sote ltk 16122014 (2).pdf

3

Tulosbudjettiraamit_2015

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä vuoden 2015 tulosbudjettien toimintakulut (ilman poistoja) sekä tuotot esityksen mukaisina seuraavasti:

Osasto

 Kulut 1000 e

Tuotot 1000 e

 

 

 

Perhe- ja sosiaalipalvelut

654 613 

123 147

Terveys- ja päihdepalvelut

431 159 

42 094

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

568 235 

103 661

Henkilöstö- ja kehittämispalvelut

12 186

0

Talous- ja tukipalvelut

160 380

153 871

Tietohallinto- ja viestintäpalvelut

26 797

23 294

 

Samalla lautakunta päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelman sekä liitteenä 2 olevat osastokohtaiset tulosbudjettiraamit.

Esittelijä

Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan toimintavuotta koskevat suunnitelmat on tarkistettava vastaamaan talousarviossa hyväksyttyjä määrärahoja ja tuloarvioita. Suunnitelmia tarkistettaessa on varmistettava, että sitovat tavoitteet saavutetaan käytettävissä olevin määrärahoin.

Lähtökohdat osastojen budjettiraameille

Kaupunginvaltuuston päättämä sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 talousarvio on seuraava:

3 10 Sosiaali- ja terveysvirasto

1000 e

Menot

2 188 171 

Tulot

262 979 

 

Talousarviokohdittain menot jakautuvat seuraavasti

3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut

1000 e

Menot

1 461 776 

Tulot

179 847 

 

 

3 10 04 Toimeentulotuki

 

Menot

172 090 

Tulot

82 902 

 

 

3 10 05 Työllisyyden hoitaminen

 

Menot

32 522 

Tulot

230

 

 

3 10 06 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri

 

Menot

521 783 

 

 

Investointitalous

9 500 

Tietotekniikkahankinnat

5 000 

Muut hankinnat

4 500 

 

Kaupunginvaltuuston hyväksymä sosiaali- ja terveysviraston talousarvio vuodelle 2015 on sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta 1 461,8 miljoonaa euroa. Lisäksi viraston talousarviossa on kolme muuta talousarviokohtaa: Toimeentulotuki 172,1 milj. euroa, Työllisyyden hoitaminen 32,5 milj. euroa sekä HUS-kuntayhtymä 521,8 milj. euroa.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.6.2014 hyväksymään talousarvioehdotuksen verrattuna työmarkkinatuen kuntaosuus 16,4 milj. euroa on siirretty sosiaali- ja terveyspalvelut -talousarviokohdasta työllisyyden hoitaminen -kohtaan. Lisäksi työllisyyden hoitamiseen on lisätty 10 milj. euroa, joten tämän talousarviokohdan määrärahat ovat yhteensä 32,5 miljoonaa euroa.

Kaupunginhallituksen käsittelyssä lisättiin Sosiaali- ja terveyspalvelut -talousarviokohdalle 2,5 milj. euroa, mutta tukipalveluihin kohdennettiin samanaikaisesti 1,739 miljoonan euron säästövelvoite, joten nettolisäys alkuperäiseen talousarvioon verrattuna on siten 0,7 miljoonaa euroa.

Lautakunnan 3.6.2014 hyväksymä talousarvioesitys edellytti 11,3 miljoonan euron sopeutusta. Tämän lisäksi tehtiin viraston vuoden 2014 talousarvioylitysuhan vuoksi päätös yhteensä 10 miljoonan euron sopeutuksesta, joka toteutetaan vähentämällä 200 vakanssia vuoden 2015 helmikuun loppuun mennessä. Ottaen huomioon kaupunginhallituksen myöntämä lisämääräraha (0,7 milj. e) sekä ennusteen paraneminen, on kokonaissopeutustarve sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan osalta arviolta 18 miljoonaa euroa vuoden 2014 ennusteeseen nähden.

Sitovat tavoitteet

Kaupunginvaltuuston päättämät  virastoa sitovat toiminnalliset tavoitteet pohjautuvat keväällä hyväksyttyyn talousarvioesitykseen. Sitovien toiminnallisten tavoitteiden ennuste raportoidaan neljä kertaa vuodessa. Sitovat tavoitteet ovat seuraavat:

1.     Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten terveystarkastukset, tavoite 2000 vuodessa.

2.     Perhehoidon ja läheisverkostosijoitusten suhteellinen osuus kasvaa edelliseen vuoteen verrattuna

3.     Kiireettömän hoidon odotusaika terveysasemilla enintään neljä viikkoa

4.     Suun terveydenhuollossa hoidettujen potilaiden määrä lisääntyy 1 %-yksikköä väestönkasvua enemmän käytössä oleviin resursseihin suhteutettuna

5.     Päivystysosastojen kotiutumisprosentti kasvaa vuoteen 2014 verrattuna ilman että keskimääräiset hoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella

6.     Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2014 verrattuna

7.     Sekä somaattisen että psykiatrisen erikoissairaanhoidon siirtoviivemaksut vähenevät vuodesta 2014

8.     Ehkäisevään toimeentulotukeen käytetään 3 % toimeentulotukimäärärahoista ja vähintään puolet ehkäisevästä toimeentulotuesta kohdennetaan vähävaraisille lapsiperheille

9.     Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1800 henkilöä vuodessa

Palvelujen määrälliset tavoitteet

Viraston talousarviossa esitetyt määrälliset tavoitteet vuodelle 2015 ovat seuraavat:

 

Talousarvio 2015

Terveysneuvonta, terveydenhoitajakäynti

 285 000

Terveysneuvonta, lääkärikäynti

52 000

 
Terveydenhoitajan vastaanotto, kouluterveydenhuolto

 
 131 000

Terveydenhoitajan vastaanotto, opiskeluterveydenhuolto

60 000

Lääkärin vastaanotto, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto

24 000

Lastensuojelun perhehoito, hoitovrk

320 000

Lastensuojelun laitoshoito, hoitovrk

235 000

Läheisverkostosijoitukset, hoitovrk

90 000

Kasvatus ja perheneuvonta, käynti

23 000

Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti

32 000

Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat yht

892

Kehitysvammahuollon laitoshuolto, paikat yht.

130

 

 

Lääkärin vastaanottokäynti

707 000

Terveydenhoitajan vastaanottokäynti

700 000

Hammashuolto, käynti

480 000

Pkl-vastaanotto

82 000

Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti

38 000

Tk-päivystys, käynti

125 000

Somaattisen päivystyksen hoitopäivät

70 000

Psykiatrian avohoitokäynti

221 000

Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät

88 000

Psykiatrian avohoitopäivä

70 000

Polikliininen päihdehuolto, as.käynnit vuoden aikana

60 000

Korvaushoito, käynnit vuoden aikana

125 000

Päihdehuollon asumispalvelut. asumisvuorokaudet yht.

63 000

Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht.

55 000

 

 

Kotihoito, käynti

2 650 000

Somaattinen sairaalahoito, päättyneet hoitojaksot

32 000

Iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, vrk

1 100 000

Iäkkäiden ympärivuorokautinen laitoshoito, vrk 

560 000

 

 

Toimeentulotukiasiakastalouksia

42 000

 

* vastaanottokäynteihin sisältyvät käyntiä korvaavat hoitoasioinnit.

Käyttösuunnitelman rakenne

Käyttösuunnitelman tavoitteena on antaa tiivis virastotasoinen näkemys strategian toimeenpanosta sekä niistä tekijöistä, joiden pohjalta toimintaa tullaan muuttamaan vuonna 2015.

Sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelma jakautuu kolmeen osaan ja noudattelee seuraavaa rakennetta:

1. Käyttösuunnitelmassa kuvataan aluksi toimintaympäristöstä nousevat keskeisimmät muutostekijät sekä analyyseihin pohjautuvat johtopäätökset palvelurakenteen muutostarpeista. Muutostekijöitä nousee esiin mm. lainsäädännön, väestö- ja ikärakenteen, strategisen tietojärjestelmäkehityksen sekä palvelujen uudistamissuunnitelman pohjalta. Kustannustasoon liittyvien analyysien pohjana ovat olleet mm. Kuntaliiton raportti suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannuksista sekä ns. kuusikkoraportit sosiaalihuollon ja terveydenhuollon eri palveluista. Analyysien tavoitteena on ollut löytää ne kohteet, joissa Helsingin kustannustaso selvimmin poikkeaa muun pääkaupunkiseudun kustannustasosta.

2. Käyttösuunnitelman strategisten tavoitteiden toimeenpanoa koskevassa osassa on virastotasoisesti kuvattu keskeisimmät strategisten tavoitteiden toimeenpanoon liittyvät tavoitteet. Sosiaali- ja terveysvirastolla on kuusi strategista tavoitetta:
a. Palvelukulttuuri uudistuu
b. Väestön terveys- ja hyvinvointierot kaventuvat
c. Integroidut palvelut ja hoito
d. Palvelurakenne kevenee
e. Palvelujen saatavuus ja tuottavuus paranevat
f. Vetovoimaiset työyhteisöt
Osiossa kuvataan viraston strategian näkökulmasta tärkeimmät esiin nostettavat teemat vuotta 2015 silmällä pitäen.

3. Osastojen toiminnallisia muutoksia kuvaavassa osuudessa on kuvattu lyhyesti osastoittain keskeisimmät muutokset vuonna 2015 sekä niiden talousvaikutukset.

Käyttösuunnitelman laadintaprosessi

Tulosbudjetteja ja käyttösuunnitelmia on käsitelty viraston johtoryhmässä, 18.11. ja 20.11.2014.

Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2015 käyttösuunnitelma ovat esityslistan tämän asian liitteenä 1. Euromääräiset tulosbudjettitaulukot ovat esityslistan tämän asian liitteenä 2.

Virastopäällikön kannanotot

Virastopäällikkö toteaa yhteenvetona, että osastokohtaiset tulosbudjetit on laadittu kaupunginvaltuuston hyväksymien määrärahojen puitteissa.

Käyttösuunnitelman rakennetta on edellisvuoteen verrattuna tiivistetty siten, että aiempaa selkeämmin kävisi ilmi viraston yhteinen näkemys niistä tekijöistä, jotka ovat keskeisessä roolissa kaupungin ja sosiaali- ja terveysviraston strategian toimeenpanon kannalta.

Keskeisenä haasteena tulee olemaan tuottavuustoimenpiteiden ja kaupunginvaltuuston hyväksymien sopeuttamistoimenpiteiden toteuttaminen. Budjetissa pysymisen tärkeyttä korostaa yhtäältä se, että talouden näkymät tuleville vuosille ovat kuntatalouden näkökulmasta vaikeat ja toisaalta se, että Helsingin tulee jo vuonna 2015 valmistautua tulevaan sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisrakenteen muutoksiin vuonna 2017.

Virasto tulee laatimaan ja esittelemään lautakunnalle ensimmäisen ennusteensa helmikuun lopun tilanteesta maaliskuussa 2015. Kaikki keskushallinnolle annettavat ennusteet tuodaan ensin lautakunnan käsiteltäväksi ennen niiden toimittamista eteenpäin. Ennusteiden yhteydessä tullaan kuvaamaan myös ennusteen johdosta aiheutuvat toimenpiteet.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa 18.6.2013 228 § merkittiin tiedoksi katsaus hallinto- ja tukipalvelujen resurssien riittävyyteen sosiaali- ja terveysvirastossa. Samassa yhteydessä lautakunta päätti, että asiaa koskeva selvitys tuodaan lautakunnalle tiedoksi vuoden 2014 loppuun mennessä. Vuoden 2015 käyttösuunnitelman valmistelun yhteydessä on samanaikaisesti arvioitu hallinto- ja tukipalvelujen riittävyyttä sekä valmisteltu tukipalveluihin kohdentuvaa 1,7 miljoonan euron lisäsäästövelvoitetta. Käyttösuunnitelman mukaan vuoden 2015 toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet on mahdollista saavuttaa talousarvion puitteissa.

Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunta käsittelee asiaa kokouksessaan 15.12.2014 ja sen mahdollisesti antama lausunto jaetaan sähköpostilla lautakunnan jäsenille maanantaina 15.12.2014.

Terveys- ja hyvinvointivaikutuksien arviointi

Käyttösuunnitelmassa 2015 korostetaan asiakkaiden tarpeiden parempaa tunnistamista ja arvioinnin perusteella tapahtuvaa palvelujen täsmällisempää kohdennusta. Tämä antaa mahdollisuuden väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen.

Erityistukea tarvitsevien asiakkaiden tukemiseksi kehitetään moniammatillisia palveluketjuja. Paljon palveluja tarvitsevat ja erityistä huomiota vaativat asiakkaat hyötyvät kokonaispalvelusta. Lapsiperheiden tueksi kehitetään ehkäiseviä ja varhaisen tuen palveluja sekä palveluja erityistukea tarvitseville. Nuorten terveyttä ja hyvinvointia tukevia sekä syrjäytymistä ehkäiseviä palveluja kehitetään edelleen poikkihallinnollisesti. Hoitovastaavamallin avulla tuetaan ohjautumista oikeanlaisen avun piiriin ja hoitoon sitoutumista. Kaupunkitasoiset terveyttä ja hyvinvointia edistävät ohjelmat keskittyvät merkittäviin kansanterveysongelmiin. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman ja Stadin ikäohjelman toteuttaminen tukevat väestön hyvinvointierojen kaventamisen tavoitetta.

Palvelujen saatavuutta parannetaan kehittäen toimintamalleja, jotka nopeuttavat palveluun ja hoitoon pääsyä. Erilaisten palvelujen integraatio varmistaa asiakkaiden kokonaisvaltaisen ja hyvän hoidon. Sähköisten palvelujen avulla mahdollistetaan ja tuetaan itsehoitoa ja näin vapautetaan resursseja paljon palveluja tarvitsevien käyttöön.

Käyttösuunnitelmassa korostetaan asiakkaiden osallisuutta, valinnan mahdollisuuksia ja valinnanvapautta. Mahdollisuus vaikuttaa omien palvelujen valintaan edistää asiakkaiden hyvinvointia. Palvelurakenteen muutosta jatketaan kotona asumisen tukemiseen asukkaiden toiveiden mukaisesti. Muutosta toteutetaan hallitusti riittävät palvelut turvaten ja hoito- ja palveluketjujen sujuvuutta seuraten.

Matalan kynnyksen palvelut sekä asiakkaan omaan toimintaympäristöön vietävät lähipalvelut ovat olennaisia terveys- ja hyvinvointierojen kaventamisessa.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

Liitteet

1

Käyttösuunnitelma 2015 sote ltk 16122014 (2).pdf

2

Tulosbudjettiraamit_2015

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 02.12.2014 § 414

HEL 2014-013710 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

02.12.2014 Pöydälle

Pöydällepanoehdotus:
Maija Anttila: Ehdotan asiaa pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Riitta Simoila, osastopäällikkö, puhelin: 310 42213

riitta.simoila(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566