21/2014

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/9

04.11.2014

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Arja Karhuvaaran ym. aloitteesta koskien merkittyä liikkumisreittiverkostoa

HEL 2014-011021 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi valtuutettu Arja Karhuvaaran ym. merkittyjen liikkumisreittiverkostojen toteuttamista koskevasta valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:

"Liikunta ja ulkoilu ovat tärkeitä terveyden, hyvinvoinnin ja sosiaalisten suhteiden ylläpitämisessä. Helsingin strategiaohjelman yhdeksi tavoitteeksi on kirjattu terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä liikkumisen edistäminen ja liikkumattomuuden vähentäminen. Myös sosiaali- ja terveysviraston strategiasuunnitelmaan sisältyy väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen periaate. Sosiaali- ja terveysviraston toiminnassa kannustetaan helsinkiläisiä liikkumaan ja hyödyntämään kaupungin ylläpitämää monipuolista palvelutarjontaa.

Sosiaali- ja terveystoimen ja liikuntatoimen välillä on tehty yhteistyötä väestön liikkumisen edistämiseksi mm. Maunulan esteetön liikuntapolku-hankkeessa. Samoin lähiliikuntaolosuhteita on kehitetty hallintokuntien välisessä yhteistyössä.  Parhaillaan valmistellaan sosiaali- ja terveysviraston vetämänä poikkihallinnollista, yhteisvastuullista lihavuuden ehkäisyn ja hoidon toimenpideohjelmaa. Hallintokunnat tuottavat omat ehdotuksensa ohjelman toimenpiteiksi.

Aloitteessa ehdotettiin osana liikkumisreittiverkostoa kulttuurin ja taiteiden kytkemistä liikkumisreitille. Sosiaali- ja terveystoimi tekee yhteistyötä kulttuuritoimen kanssa. Sosiaali- ja terveystoimella ja kulttuuritoimella on yhteinen työntekijä vahvistamassa kulttuurin ja taiteen asemaa osana sosiaali- ja terveysviraston palveluja. Kulttuurin yhdistäminen liikkumisreittiverkostoon on mahdollista, mutta se edellyttää yhteistyön tehostamista hallintokuntien välillä. Järjestökumppanuudet nähdään arvokkaina sosiaali- ja terveysvirastossa.

Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että aloite yhteisestä liikkumisreittiverkostosta on hyvä, mutta sosiaali- ja terveysviraston toimialaan ei ensisijaisesti kuulu erilaisten liikuntapalvelujen kehittäminen, liikuntapaikkojen investoinnit ja liikkumisreittiverkostojen ylläpitäminen. Liikkumisreittiverkoston kehittäminen liittyy myös kaavoitukseen ja kaupunkisuunnitteluun. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että viraston budjettiin ei ole sisällytetty budjettivarausta tämän tyyppiseen toimintaan.

Mikäli Helsingin kaupungin liikkumisreiteistä vastuussa oleva taho päätyy kehittämään aloitteessa mainittuja liikkumisreittejä, voi sosiaali- ja terveysvirasto  antaa suunnitteluvaiheessa sisällöllistä oman alan asiantuntemusta yhteiseen kehittämistyöhön.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Liikunnalla ja kulttuuritoimintaan osallistumisella tiedetään olevan monenlaisia myönteisiä vaikutuksia ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Helsingin kaupunki tarjoaa jo tällä hetkellä monipuoliset mahdollisuudet liikkumiseen ja valittavissa on monenlaisia vaihtoehtoja. Erilaiset liikkumisreittiverkostot edistävät helsinkiläisten terveyttä ja hyvinvointia."

va. virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Marketta Kupiainen, hallintoylihoitaja, puhelin: 310 42348

marketta.kupiainen(a)hel.fi

Allekirjoitettu, Karhuvaara Arja valtuustoaloite Kvsto 10.9.2014 asia 14

Aloitteen liite

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Arja Karhuvaara ja 15 muuta valtuutettua ovat tehneet seuraavan valtuustoaloitteen:

"Valtuustoaloite 10.9.2014

Ruotsissa on omaa Hengitys- ja sydänliittojamme vastaava organisaatio toteuttanut, alun perin Irlannissa 1995 syntyneen idean; taajamien alueille valtakunnallisesti suunnitellut, kilometrein merkityt terveysreitit. Tämä liikkumiseen ja kansanterveyden edistämiseen ohjaavat monimuotoiset liikkumisreitit yhdistävät kulttuuria, nähtävyyksiä, maisemia ja kävelypolkuja karttaan merkityiksi kokonaisuuksiksi. Ulkoilureitit ovat ladattavissa potilasjärjestön nettisivuilta ja saatavissa kaupunkien julkisista matkailu- ja neuvontatiloista. Reittien varrella ovat kuljetut kilometrit selvästi nähtävissä ja mitattavissa. Tällainen ”Hälssans stig” on Visbyssä 7 km:n pituinen.

Me valtuutetut esitämmekin, että Helsingin liikuntatoimi sekä sosiaali- ja terveysvirasto selvittävät mahdollisuutta toteuttaa yhdessä samankaltainen merkitty reittiverkosto, paitsi kaupunkitilassa, myös monissa puistoissamme ja ranta-alueilla. Liikkumisen kansanterveydellinen tuotteistaminen antaisi viestin myös matkailijoille siitä, että Helsinki on turvallinen, puhdas ja matalankynnyksen liikkumiseen houkutteleva kaupunkimatkailukohde.

Samalla voisimme yhdistää liikkumisen ja erilaiset kulttuurin teemat, historian, musiikin, kuvataiteet palvelemaan kansanterveyttä ja matkailua."

Sosiaali- ja terveyslautakunnalta pyydetään lausuntoa kaupunginhallitukselle 30.11.2014 mennessä.

Lausunto on myös pyydetty liikuntalautakunnalta.

va. virastopäällikkö

Hannu Juvonen