16/2014

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/13

09.09.2014

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Terhi Mäen valtuustoaloitteeseen yksinasumiseen liittyvästä köyhyysriskistä

HEL 2014-006915 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi valtuutettu Terhi Mäen ym. valtuusto-aloitteeseen yksinasumiseen liittyvästä köyhyysriskistä seuraavan lausunnon:

"Helsingin kaupungin toimeentulotukea saavista talouksista oli vuonna 2013 yksinasuvia 77,3 % eli 34 583 taloutta, joista miehiä oli 20 911 ja naisia 13 672. Osuudet ovat suurimmat kuuden suurimman kaupungin ns. kuusikkovertailuissa. Yksinasuvien suurta osuutta voidaan osittain selittää Helsingin asuntojen korkeilla vuokrilla, mikä aiheuttaa tarvetta hakea toimeentulotukea.

Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää kannatettavana, että yksinasuvien kohtuuvuokraisten vuokra-asuntojen saantia helpotettaisiin samoin kuin sitä, että saamiskriteerit olisivat sellaiset, etteivät ne syrji mitään väestöryhmää.

Kaupunginhallitus päätti 9.6.2014 asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelman seurantaraporttia 2014 koskevasta täytäntöönpanosta. Täytäntöönpanoon sisältyy monia toimia asunnottomuuden vähentämiseksi sekä kohtuuhintaisten asuntojen saannin turvaamiseksi.

Terveys- ja hyvinvointi vaikutusten arviointi

Asunnottomuuden vähentämisen terveys- ja hyvinvointivaikutukset ovat kiistattomat. Asunnottomuus on yksi vahvimmista tekijöistä henkilön syrjäytymiskehityksessä."

vs. virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Marja Heikkinen, kehittämissuunnittelija, puhelin: 310 42303

marja.heikkinen(a)hel.fi

Allekirjoitettu Mäki Terhi valtuustoaloite Kvsto 21.5.2014 asia 25

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Kaupunginkanslia on lähetteellään 21.5.1.2014 pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnan lausuntoa valtuutettu Terhi Mäen ym. aloitteeseen yksinasumiseen liittyvästä köyhyysriskistä 22.9.2014 mennessä.

”Tilastokeskuksen vuonna 2013 julkaiseman Asunnot ja asuinolot -tutkimuksen mukaan yksinelävien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti 1990-luvulta lähtien. Vuoden 2012 lopussa yhden hengen kotitalouksia oli Suomessa jo yli miljoona ja näistä yksinelävistä suurin osa asuu suurissa kaupungeissa.

Yksinasuvien köyhyys selittyy mm suhteellisesti korkeilla elinkustannuksilla ja asuminen vie suurimman osan tuloista. Asuminen Helsingissä on kallista, on kyse vuokra- tai omistusasumisesta. Lisäksi pienet asunnot ovat näillä molemmilla asuntomarkkinoilla suhteellisesti kalliimpia kuin suuret asunnot.

Helsingin kaupungin vuokra-asuntojen hakijoista valtaosa on yhden hengen kotitalouksia. Helsingin kaupunki pystyy välittämään vuodessa vain noin 3 000 asuntoa, vaikka hakijoita on yli 25 500 kotitaloutta.

Sen lisäksi, että kaupungin vuokra-asuntojen määrää on lisättävä, myös vuokra-asuntojen saamiskriteereiden tulee olla sellaiset, että ne eivät syrji mitään väestöryhmää. Toisin sanoen yksinelävillä on oltava yhtäläiset oikeudet saada kaupungin kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja kuin muillakin – kriteereiden tulee olla läpinäkyvät.

Lisäksi tulisi asettaa työryhmä miettimään, miten sekä asunnottomuutta (joka on pääosin yksinelävien miesten ongelma) että pienipalkka-aloilla toimivien yksinelävien (usein naisia) asumiskustannuksia voitaisiin vähentää.”

Valtuustoaloitteeseen on pyydetty myös kiinteistöviraston lausunto.

vs. virastopäällikkö

Hannu Juvonen