Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2014

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/7

 

17.06.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 266

Suun terveydenhuollon ostopalvelujen hankinta

HEL 2014-002411 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä suun terveydenhuollon ostopalveluja koskevat esittelijän perustelut -kohdassa ja liitteissä todetut hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa suun terveydenhuollon johtajahammaslääkärin tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

Käsittely

Palautusehdotus:

Anna Vuorjoki: Palautetaan asia valmisteluun siten, että poistetaan kilpailutuskriteereistä viikoittainen kokonaistuntimäärä ja käytetään päätöksenteon perusteena yksistään hintaa.

Kannattajat: Miina Kajos

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1. äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan

EI-ehdotus: Palautetaan asia valmisteluun siten, että poistetaan kilpailutuskriteereistä viikoittainen kokonaistuntimäärä ja käytetään päätöksenteon perusteena yksistään hintaa.

Jaa-äänet: 9
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Rene Hursti, Laura Nordström, Tuomas Nurmela, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Ei-äänet: 2
Miina Kajos, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Gunvor Brettschneider

Poissa: 1
Jouko Malinen

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834

eeva.rantala(a)hel.fi

Seija Hiekkanen, johtajahammaslääkäri, puhelin: 310 42247

seija.hiekkanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

2

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

3

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

4

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

5

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

6

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

7

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kilpailutuksen taustaa

Suun terveydenhuollossa on muun kuin oman toiminnan osuus ollut viime vuosina 15 - 18 %. Alla on kuvattu muuhun kuin omaan toimintaan käytetyt euromäärät vuonna 2013.

Sopimuksiin perustuvaa ostopalvelutoimintaa on suun terveydenhuollossa ollut koko 2000-luvun. Vuosina 2001 ja 2002 kilpailutettiin kaksi yhden vuoden ostopalveluhankintaa. Vuosille 2003 - 2005 kilpailutettiin kolmivuotinen hankinta ja vuosille 2006-2009 kolmen vuoden hankinta yhdellä optiovuodella. Vuosille 2010 - 2015 kilpailutettiin kolmen vuoden hankinta kahdella optiovuodella. Terveyslautakunta päätti tästä ostopalveluhankinnasta 8.9.2009 (§251). Sopimus kattaa keskimäärin 440 viikkotuntia. Voimassa oleva sopimus päättyy 14.2.2015. Palveluun on oltu tyytyväisiä.

Potilaat ohjataan ostopalveluhammaslääkärien vastaanotolle sosiaali- ja terveysviraston suun terveydenhuollon keskitetyn ajanvarauksen kautta. Potilas maksaa samat asiakasmaksut kuin mitä hän olisi maksanut vastaavasta hoidosta sosiaali- ja terveysviraston hammashoitolassa. Vuonna 2013 ostopalveluhammaslääkärit tuottivat 32 815 käyntiä. Suun terveydenhuolto maksoi niistä n. 4,1 miljoonaa euroa.

Sopimuksen tekevät ostopalveluhammaslääkärit käyttävät suojatun internetyhteyden kautta samaa potilastietojärjestelmää (Effica) kuin sosiaali- ja terveysviraston omat hammaslääkärit. Tämä mahdollistaa sen, että potilaiden tiedot ovat ajantasaisia riippumatta siitä, käyvätkö he hoidossa kaupungin hoitoloissa tai yksityisillä ostopalveluvastaanotoilla. Toimintamalli on todettu hyväksi ja se poikkeaa palvelusetelitoiminnasta, jossa yksityishammaslääkäri tekee potilasasiakirjamerkinnät omaan potilastietojärjestelmäänsä, ja tieto potilaalle annetusta hoidosta tulee sosiaali- ja terveysvirastoon paperilla. Suun terveydenhuollon työntekijät syöttävät nämä tiedot Efficaan käsin.

Sopimuksiin perustuvaa ostopalvelutoimintaa tarvitaan jatkossakin, jotta suun terveydenhuolto pystyy vastaamaan edelleen kasvavaan kysyntään. Ostopalvelutoiminta on vuosien kuluessa hioutunut toimivaksi tavaksi järjestää palveluja. Toiminnan kustannukset voidaan ennakoida ja niitä voidaan seurata tarkemmin kuin esim. palvelusetelitoiminnassa, mikä helpottaa kuukausittaista budjettiseurantaa. Rajallinen palvelutuottajien määrä ja yhteisen potilastietojärjestelmän ajantasainen käyttö edistävät toiminnan ohjausta ja tilaajan ja tuottajan välistä kumppanuutta. Toisaalta palvelusetelitoiminta, jossa on yli 150 eri yksityishammaslääkäriä, mahdollistaa sen, että kaikkien mukaan ilmoittautuneiden ja listalle hyväksyttyjen yksityishammaslääkärien vapaa hoitokapasiteetti voidaan hyödyntää ilman sitovia sopimuksia. Oma toiminta, ostopalvelu- ja palvelusetelitoiminta muodostavat kokonaisuuden, jonka perusteella voidaan vertailla eri tuotantotapojen kustannuksia ja hoidon laatua helsinkiläisten potilaiden suun terveydenhuollossa.

Tarjouskilpailu

Suun terveydenhuollon ostopalvelujen hankinnasta Helsingin kaupungille järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista annetun lain mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyönä suun terveydenhuollon ja kaupungin hankintakeskuksen kanssa. Hankintakeskuksen hankintalakimies on tarkastanut asiakirjat.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa ja liitteenä olevassa palvelukuvauksessa on kuvattu hankittavan palvelun sisältö ja laatu sekä määritelty tarjoajille ja palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoista on esityslistan liitteenä (liitteet 1-7). Hankinta-asetuksen(614/2007) 6§:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Päätösehdotus hankinnasta tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi syksyn 2014 aikana.

Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset

Tavanomaisten taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajien edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt ammatillisen pätevyyden vaatimukset.

Tarjousten vertailu ja palveluntuottajien valinta

Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Palvelun hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, joka ratkaistaan tarjoajien saamien vertailupisteiden perusteella. Pisteytyksessä painotetaan hintaa 70 % ja laatua 30 %. Laatupisteitä saa tarjottujen viikkotuntien määrästä. Riittävä laatutaso on määritelty jo ehdottomissa vaatimuksissa, joten laadun painoarvo katsotaan riittäväksi.

Sopimuskausi ja muut ehdot

Palvelu kilpailutetaan kolmen (3) vuoden sopimuskaudelle, joka on suunniteltu alkavaksi 15.2.2015. Sopimukseen sisällytetään mahdollisuus kahden (2) vuoden optioon.

Suun terveydenhuolto varaa oikeuden neuvotella määrään liittyvistä muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttaa suun terveydenhuollon toimintaympäristöä. Lisäksi suun terveydenhuolto varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.

Suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin, vaan vuosittain ostettava tuntimäärä sovitaan erikseen tilaajan tarpeen mukaisesti kaupunginvaltuuston päätettyä talousarviosta.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834

eeva.rantala(a)hel.fi

Seija Hiekkanen, johtajahammaslääkäri, puhelin: 310 42247

seija.hiekkanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

2

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

3

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

4

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

5

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

6

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

7

Salassa pidettävä (Hankinta-asetus 6 §)

Tiedoksi, Muutoksenhakukielto valmistelu

Suunte

Hank

Hanki

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566