13/2014

Sotep/14

17.06.2014

Päätettävä tässä kokouksessa

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Kårkulla samkommun -kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2015 - 2017

HEL 2014-007314 T 05 03 03

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

"Lausunto Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2015-2017 perustuu kuntayhtymän perussopimuksessa (15 §) määriteltyyn menettelyyn.

Kårkullan kuntayhtymä tuottaa suurimman osan sosiaali- ja terveysviraston ruotsinkielisille kehitysvammahuollon asiakkaille järjestetyistä palveluista. Helsingissä on noin 140 ruotsinkielistä henkilöä, joilla on voimassa oleva erityishuolto-ohjelma. Heistä noin 60 % asuu Helsingissä ja loput muissa kunnissa Kårkullan palvelujen piirissä. Taloussuunnitelmassa esiintyvät luvut ovat ohjeellisia. Suunnitelma pohjautuu vuosien 2014-2016 taloussuunnitelmaan, jota on tarkistettu ja päivitetty kuluvan vuoden aikana tietoon tulleilla muutoksilla yhdessä kuntien edustajien kanssa.

Palvelujen hinnoittelu muuttuu vuoden 2015 alusta siten, että hoidon tarvetta määritellään ns. Tukholman mallin avulla, mikä saattaa aiheuttaa muutoksia kuntien välillä. Kårkullan ilmoituksen mukaan hinnoitteluun tehtävät muutokset ovat kuntayhtymän tasolla kuitenkin kustannusneutraaleja. Kuntayhtymän hallituksen 22.5 2014 päätöksen mukaan kuntien maksuosuudet mukaan lukien volyymin kasvu saavat kasvaa korkeintaan 1,9 % vuoteen 2014 nähden. Lopullisesti budjetista päättää kuntayhtymän valtuusto lokakuussa 2014. Liitteessä on tiedot Helsingin käyttöpäivistä sekä kustannuksista vuosina 2014 ja 2015. Laskelman mukaan Helsingin maksuosuus nousisi 0,63 % vuoteen 2014 nähden.

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että kaupungin suunnitelmissa ei ole tehdä merkittäviä muutoksia Kårkullan kuntayhtymältä hankittaviin palveluihin. Sosiaali- ja terveyslautakunta kuitenkin toteaa, että hoidon tarpeeseen perustuva hinnoittelumalli johdosta ei tule syntyä ennalta arvaamattomia hallitsemattomia muutoksia maksuosuuksiin. Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää tiivistä yhteistyötä jäsenkuntien kanssa taloudellisen kehityksen ja eri palvelumuotojen laajennus- ja muutostarpeiden selvittämiseksi. Helsingin sosiaali- ja terveystoimen budjetti vuodelle 2015 on reaalisesti vähenevä. Helsingin kaupungin vuoden 2015 talousarvioehdotuksen laatimisohjeissa palvelujen ostojen kustannustason nousu vuodelle 2015 on Kårkullan esittämää korotusta pienempi. Sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymässä vuoden 2015 talousarvioesityksessä todetaan edelleen, että sopeuttamistoimenpiteiden kohteena tulevat olemaan myös ulkopuoliset ostopalvelut, joihin sovelletaan keskimäärin vastaavan suuruisia sopeuttamistoimenpiteitä kuin omaan toimintaan. Edellä todetut tekijät merkitsevät sitä, että talouden liikkumavara tulee olemaan vähäinen vuodelle 2015, mikä tulee ottaa huomioon sovittaessa palvelujen lopullisista kustannuksista.

Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että lopulliset käyttöpäivien määrät ja kustannukset määräytyvät sosiaali- ja terveysviraston ja Kårkullan välisissä neuvotteluissa noudattaen sosiaali- ja terveysviraston vuodelle 2015 asettamia määrärahalinjauksia."

virastopäällikkö

Matti Toivola

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Lausuntopyyntö Kårkulla samkommun-kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2015-2017

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Kaupunginhallitus on pyytänyt lausuntoa Kårkulla samkommun kuntayhtymän vuosien 2015-2017 taloussuunnitelmasta 31.7.2014 mennessä.

Lausuntopyyntö on esityslistan tämän asian liitteenä numero 1.

virastopäällikkö

Matti Toivola