Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 13/2014 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/4 | |
| 17.06.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 263
Sosiaali- ja terveysviraston toiminnan ja talouden ennuste 31.5.2014
HEL 2014-003281 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.5.2014 tilanteessa.
Käsittely
Viraston henkilöstötoimikunta käsitteli asiaa kokouksessaan 16.6.2014 ja sen antama lausunto jaettiin sähköpostitse.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslialle toimitetaan ennusteet neljä kertaa vuodessa, 10.4, 22.7, 2.10 sekä 27.11.2014. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet käsitellään ensin sosiaali- ja terveyslautakunnassa.
Nyt laaditun ennusteen pohjana ovat oman toiminnan osalta toukokuun lopun tiedot. HUS:n ennuste pohjautuu huhtikuun lopun tilanteeseen.
Sosiaali- ja terveysvirastolla on neljä erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:
3 10 01 | TP 2013 | TA 2014 | Ennuste 31.5. | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 166 364 | 185 647 | 182 447 | -3 200 | -1,7 % |
Menot | 1 455 495 | 1 466 980 | 1 477 580 | -10 600 | -0,8 % |
Toimintakate | -1 289 131 | -1 281 333 | -1 295 133 | -13 800 | -1,2 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 04 | TP 2013 | TA 2014 | Ennuste 31.5. | Ero TA | EroTA % |
Tulot | 87 746 | 87 052 | 90 052 | 3 000 | +3,4 % |
Menot | 168 761 | 170 000 | 179 300 | -9 300 | -5,5 % |
Toimintakate | -81 015 | -82 948 | -89 248 | -6 300 | -7,6 % |
|
|
|
|
|
|
3 10 05 | TP 2013 | TA 2014 | Ennuste 31.5 | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 150 | 230 | 230 | 0 | 0 |
Menot | 5 652 | 6 107 | 6107 | 0 | 0 |
Toimintakate | -5 502 | -5 877 | -5877 | 0 | 0 |
|
|
|
|
|
|
3 10 06 | TP 2013 | TA 2014 | Ennuste 31.5. | Ero TA | Ero TA % |
Menot | 516 643 | 519 806 | 529 306 | -9 500 | - 1,8 % |
Sosiaali- ja terveyspalvelut (3 10 01)
Sosiaali- ja terveysvirasto ennustaa sosiaali- ja terveyspalvelujen määrärahojen ylittyvän 10,6 miljoonalla eurolla. Ylitysuhka kohdistuu perhe- ja sosiaalipalvelut -osaston työmarkkinatukeen.
Perhe- ja sosiaalipalvelut -osaston vammaistyössä ylitysuhka on kasvanut vuoden ensimmäisestä ennusteesta ja on nyt 7,8 milj. euroa. Ylitystä selittää henkilökohtainen apu, kuljetuspalvelut, kehitysvammaisten asumispalvelujen ja päivätoiminnan sekä kuljetuspalvelujen matkapalvelun ja ryhmämatkojen kilpailutusten vaikutus suoritekustannuksiin sekä uutena kehitysvammaisten päivätoiminnan arvioitua suurempi tarve.
Vammaistyössä on käynnistetty toimenpiteet asiakasmäärien ja kustannusten kasvun hillitsemiseksi. Henkilökohtaisen avun tarvearviointi on keskitetty, palvelujen tuntimääriä tarkennettu ja yhteistyötä ja työnjakoa kotihoidon kanssa täsmennetty. Henkilökohtaisen avun tuottamistapoja muutetaan syksyllä 2014. Henkilökohtaista apua ei kilpailuteta, vaan pääasialliset henkilökohtaisen avun tuottamistavat ovat työnantajamalli ja palveluseteli, joka on kustannuksiltaan puitesopimuksilla hankittua palvelua edullisempi. Näiden asiakasmäärien ja kustannusten kasvua hillitsevien toimenpiteiden vaikutukset näkyvät viiveellä.
Lautakunnan päättämien kuljetuspalvelua koskevien muutosten vaikutus on huomioitu ennusteessa, mutta myös niiden vaikutukset näkyvät täysimääräisesti vasta vuonna 2015.
Vammaistyöhön kohdistuvan ylityksen osalta virastossa päädyttiin vuoden ensimmäisen ennusteen pohjalta siihen, että ylitystä ei ole mahdollista poistaa yksinomaan sosiaali- ja perhepalvelut –osaston toimenpiteillä, vaan ylityksen kattaminen edellyttää, että kaikki viraston osastot sopeuttavat budjettiaan. Nyt ennustettu ylitysuhan kasvu katetaan perhe- ja sosiaalipalvelut -osaston sisäisin toimenpitein.
Perhe- ja sosiaalipalvelut –osaston muissa kuin vammaistyön toiminnoissa menojen ennustetaan alittuvan 2,8 milj. eurolla. Merkittävimmät säästöt saavutetaan lastensuojelun laitoshuollon ostopalveluissa sekä myöhentämällä palvelujen suunniteltuja vahvistamisia kuten ammatillisten perhekotien hoitopalkkioiden korotuksia. Kaikissa toiminnoissa tarkastellaan kriittisesti vapautuvien vakanssien, sijais- ja vuokratyövoiman sekä ostopalvelujen käyttöä.
Terveys- ja päihdepalvelut -osaston kulujen ja tuottojen ennustetaan toteutuvan pääosin suunnitellusti. Osastolla on merkittäviä riskejä kulujen ylityksistä, jotka liittyvät talousarvion laatimiseen jälkeen saatuihin lisätietoihin, erityisesti laboratorio- ja kuvantamistutkimusten lisäkustannuksista. Käyttösuunnitelmaan kirjattujen sopeuttamistoimien vaikutuksien viivästyminen syksyyn on edellyttänyt lisäsopeutustoimien käynnistämistä. Vuodeosastopaikkoja on edelleen vähennetty psykiatriassa ja päivystyksessä. Ostopalvelujen hankinnan kriteerejä on kiristetty ja palvelujen käyttäjien määrää pyritään vähentämään asumispalveluissa. Tämän lisäksi kaikki hankinnat ja sijaistyövoiman käyttö minimoidaan. Vuoden ensimmäisen ennusteen pohjalta virastossa sovittujen lisäsopeutustoimien vuoksi osaston tavoitteena on löytää 1,5 milj. euron kulujen alittuminen loppuvuoden aikana.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut –osaston toiminnan ennustetaan toteutuvan pääosin suunnitellusti. Lisäsopeutustoimien vuoksi osaston kulujen ennustetaan alittuvan 2 milj. eurolla. Lisäsopeutustoimina uusia palveluja tai palvelujen suunniteltuja vahvistamisia (kuten geriatristen akuuttiosastojen, Koskelan palvelukeskuksen ja Siltamäen palvelukodin uudisrakennuksen avaaminen ja kotihoidon vahvistaminen) on siirretty myöhäisempään ajankohtaan. Myös määräaikaisia sairaansijojen ja hoitopaikkojen lisäsulkemisia on tehty. Kaikissa toiminnoissa on lisäksi tarkasteltu kriittisesti vapautuvien vakanssien täyttöä sekä sijais- ja vuokratyövoiman ja ostopalvelujen käyttöä.
Hallinnon osastojen osalta talous- ja tukipalvelut -osasto alittaa budjetin yhteensä 1,2 milj. euroa. Edellä mainittuun summaan sisältyy vuokrakulujen alittumista 800 000 eurolla. Tietohallinto- ja viestintä -osasto ennustaa budjetin alittuvan 0,2 milj. eurolla ja henkilöstö- ja kehittämispalvelut -osasto 0,1 milj. eurolla.
Työmarkkinatuki
Työmarkkinatuen kuntaosuutta on maksettu noin 1300 henkilölle enemmän kuin viime vuoden maaliskuussa. Arviona on, että oman toiminnan muuttamisella pystytään lisäämään kuntouttavan työtoiminnan paikkoja 600, jolloin pystytään estämään sakkomaksujen kasvu. Tavoitteeseen nähden asiakasmäärän puolittuminen ei näytä todennäköiseltä, koska tuetun työllistämisen paikkoja ei ole vielä kaupunkikonsernin kokonaisuudessa lisätty. Sosiaali- ja terveysviraston oma suunnitelma toteutuu, mutta sillä kyetään kattamaan ainoastaan asiakasmäärässä tapahtunut lisäys.
Toimeentulotuki (3 10 04)
Toimeentulotuen ylitysuhka on 9,3 milj. euroa. Asiakastalouksia on tammi-huhtikuussa 2014 ollut noin 8 % enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Koska toimeentulotuen asiakastalouksien määrä vaihtelee kuukausittain, koko vuoden kotitalouksien kasvuksi on arvioitu 5,3 %:n verrattuna vuoden 2013 toteumaan.
Työllisyyden hoitaminen ( 3 10 05)
Työllisyyden hoitamisen ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti sekä tulojen että menojen osalta.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (3 10 05)
Virasto ennustaa HUS:n menojen ylittyvän 9,5 milj. euroa. Ennuste pohjautuu HUS:n huhtikuun lopussa laatimaan ennusteeseen.
Palvelut
Sosiaali- ja terveyskeskuksen suoritetavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:
| TP 2013 | TA 2014 | Ennuste 2014 | Ero TA-Enn |
Terveysneuvonta, käynti | 337 333 | 310 000 | 340 000 | 30 000 |
Terveydenhoitajan vastaanotto, kouluterveydenhuolto | 130 607 | 131 000 | 131 000 | 0 |
Terveydenhoitajan vastaanotto, opiskeluterveydenhuolto | 57 000 | 61 000 | 61 000 | 0 |
Lääkärin vastaanotto, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto | 24 079 | 20 000 | 24 000 | 4 000 |
Lastensuojelun perhehoito, hoito vrk | 294 942 | 325 000 | 320 904 | -4 096 |
Lastensuojelun laitoshoito, hoito vrk | 290 630 | 247 000 | 229 105 | -17 895 |
Perheneuvolat, käynti | 24 244 | 19 000 | 19 000 | 0 |
Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti | 32 204 | 28 000 | 35 000 | 7 000 |
Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat | 826 | 882 | 861 | -21 |
Kehitysvammapalvelun laitoshuolto, paikat | 167 | 104 | 139 | 35 |
|
|
|
|
|
Lääkärin vastaanottokäynti | 731 351 | 707 000 | 730 000 | 23 000 |
Terveydenhoitajan vastaanottokäynti | 710 155 | 586 000 | 715 000 | 129 000 |
Hammashuolto, käynti | 476 936 | 465 000 | 477 000 | 12 000 |
Pkl-vastaanotto | 79 265 | 82 000 | 82 000 | 0 |
Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti | 38 433 | 36 000 | 36 000 | 0 |
Tk-päivystys, käynti | 126 157 | 125 000 | 125 000 | 0 |
Somaattisen päivystyksen hoitopäivät | 70 344 | 70 000 | 70 000 | 0 |
Psykiatrian avohoitokäynti | 215 099 | 212 000 | 212 000 | 0 |
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät | 95 035 | 93 000 | 90 900 | -2 100 |
Psykiatrian avohoitopäivä | 68 218 | 70 000 | 70 000 | 0 |
Polikliininen päihdehuolto, as käynnit vuoden aikana | 54614 | 70000 | 56 700 | -12 300 |
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana | 121 464 | 136000 | 123 800 | -12 200 |
Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet yht | 56 198 | 61000 | 68 750 | 7 750 |
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht | 57 825 | 66 000 | 56 000 | -10 000 |
|
|
|
|
|
Kotihoito, käynti | 2 576 793 | 2 600 000 | 2 600 000 | 0 |
Somaattinen sairaalahoito | 26 599 | 30 000 | 30 000 | 0 |
Iäkkäiden pitkäaikainen palveluasuminen, vrk | 1 087 178 | 970 000 | 1 050 000 | 80 000 |
Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk | 631 783 | 580 000 | 590 000 | 10 000 |
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Sosiaali- ja terveysviraston sitovien tavoitteiden ennuste on seuraava:
Sosiaali- ja terveyspalvelut |
|
1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten terveystarkastukset, tavoite 2000 vuodessa | Toteutuu |
2. Perusterveydenhuollon hoidon tarpeen arviointi, tavoite kolmessa vuorokaudessa | Toteutuu |
3. Hammashoidon tarpeen arviointi, tavoite kolmessa vuorokaudessa | Toteutuu |
4. Kiireettömään hammashoitoon pääsy, tavoite kuudessa kuukaudessa | Toteutuu |
5. Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettuun somaattiseen erikoissairaanhoitoon pääsy kuudessa kuukaudessa | Toteutuu |
6. Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettuun psykiatriseen erikoissairaanhoitoon pääsy kuudessa kuukaudessa | Toteutuu |
7. Kotona asuvien osuus 75-vuotta täyttäneistä nousee | Toteutuu |
8. Siirtoviivemaksuihin johtavia somaaattisen erikoissairaanhoidon siirtoviiveitä ei synny | Ei toteudu |
9. Iäkkäiden tehostetun palveluasumisen palveluseteliasiakkaiden määrä nousee 100:lla. | Ei toteudu |
|
|
Toimeentulotuki |
|
Ennaltaehkäisevään toimeentulotukeen käytetään 3 % toimeentulotukimäärärahoista ja | Toteutuu |
|
|
Työllistäminen |
|
Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1300 henkilöä vuoden aikana | Toteutuu |
Siirtoviivemaksut vähenevät vuodesta 2013, mutta tavoite ei toteudu vaikka siirtoviivemaksut vähenevätkin edelleen merkittävästi. Iäkkäiden tehostetun palveluasumisen palveluseteliasiakkaiden määrän kasvu ei tule toteutumaan suunnitellussa laajuudessa; aktiivista palveluohjausta ja neuvontaa on lisätty ja palvelusetelin arvon kohottamista harkitaan.
Muilta osin sitovien toiminnallisten tavoitteiden arvioidaan toteutuvan suunnitellusti.
Investoinnit
Investointien ennuste on seuraava:
(1000 e) | TA 2014 | Ylitysoikeudet | Ennuste 31.5 | Ero TA 2014 |
Tietotekniikkahankinnat | 4 350 | 2 028 | 6 378 | 0 |
Muut hankinnat | 7 000 | 475 | 7 475 | 0 |
Yhteensä | 11 350 | 2 503 | 13 853 | 0 |
Irtaimen omaisuuden määrärahojen arvioidaan kuluvan kokonaisuudessaan. Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2013 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 29.1.2014 myöntänyt yhteensä 2,503 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2014.
Virastopäällikön kannanotot
Virastopäällikkö toteaa, että kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon sisältyvän työmarkkinatuen kustannusten alentamistavoitteen saavuttamiseen vaikuttaa keskeisesti koko kaupunkikonsernin tasoiset toimenpiteet työllistämispaikkojen järjestämiseksi. Paikkojen järjestämistä tulisi kiirehtiä, koska sosiaali- ja terveysviraston oma potentiaali työllistämiseen on suhteessa kokonaisuuteen hyvin rajallinen. Virasto onkin tehnyt esityksen työmarkkinatuen kuntaosuuden siirtämisestä kaupunginkanslian talousarvioon vuoden 2015 alusta. Siirron toteuttamisella on keskeinen merkitys viraston vuoden 2015 talousarvion jatkosuunnittelun kannalta.
Viraston henkilöstötoimikunta käsittelee asiaa kokouksessaan 16.6.2014 ja sen mahdollisesti antama lausunto jaetaan sähköpostilla maanantaina.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 08.04.2014 § 155
HEL 2014-003281 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 28.2.2014 tilanteessa.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti muuttaa esittelijän perustelut -kohtaa siten, että suoritetaulukon kohtaan "Somaattinen sairaalahoito" talousarvion ja ennusteen väliseksi eroksi (EroTA-Enn) tuli luvun 28 000 tilalle nolla (0).
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti muuttaa esittelijän perustelut -kohtaa siten, että toiseksi viimeinen kappale kuuluu seuraavasti: "Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunta on kokouksessaan 7.4.2014 käsitellyt toiminnan ja talouden ennustetta 28.2.2014 tilanteessa ja todennut seuraavaa: Sopeuttamistoimenpiteiden toteuttamisessa noudatetaan yhteistoimintamenettelyä ja tiedottamisvastuu käytännön sopeuttamistoimenpiteistä on työnantajalla."
Käsittely
08.04.2014 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
Esittelijä Matti Toivolan muutosesitys: Kappale 19, kohta somaattinen sairaalahoito, sarake EroTA-Enn: muutetaan luku 28 000 luvuksi 0.
Kappale 30 muutetaan kuulumaan seuraavasti. "Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunta on kokouksessaan 7.4.2014 käsitellyt toiminnan ja talouden ennustetta 28.2.2014 tilanteessa ja todennut seuraavaa: Sopeuttamistoimenpiteiden toteuttamisessa noudatetaan yhteistoimintamenettelyä ja tiedottamisvastuu käytännön sopeuttamistoimenpiteistä on työnantajalla."
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|