Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2014

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/4

 

08.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätettävä tässä kokouksessa

§ 155

Sosiaali- ja terveysviraston toiminnan ja talouden ennuste 28.2.2014

HEL 2014-003281 T 02 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 28.2.2014 tilanteessa.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti muuttaa esittelijän perustelut -kohtaa siten, että suoritetaulukon kohtaan "Somaattinen sairaalahoito" talousarvion ja ennusteen väliseksi eroksi (EroTA-Enn) tuli luvun 28 000 tilalle nolla (0).

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti muuttaa esittelijän perustelut -kohtaa siten, että toiseksi viimeinen kappale kuuluu seuraavasti: "Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunta on kokouksessaan 7.4.2014 käsitellyt toiminnan ja talouden ennustetta 28.2.2014 tilanteessa ja todennut seuraavaa: Sopeuttamistoimenpiteiden toteuttamisessa noudatetaan yhteistoimintamenettelyä ja tiedottamisvastuu käytännön sopeuttamistoimenpiteistä on työnantajalla."

Käsittely

Esittelijä Matti Toivolan muutosesitys: Kappale 19, kohta somaattinen sairaalahoito, sarake EroTA-Enn: muutetaan luku 28 000 luvuksi 0.

Kappale 30 muutetaan kuulumaan seuraavasti. "Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunta on kokouksessaan 7.4.2014 käsitellyt toiminnan ja talouden ennustetta 28.2.2014 tilanteessa ja todennut seuraavaa: Sopeuttamistoimenpiteiden toteuttamisessa noudatetaan yhteistoimintamenettelyä ja tiedottamisvastuu käytännön sopeuttamistoimenpiteistä on työnantajalla."
 

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 28.2.2014 tilanteessa.

Esittelijän perustelut

Talous- ja suunnittelukeskukselle toimitetaan ennusteet neljä kertaa vuodessa, 10.4, 22.7, 2.10 sekä 27.11.2014. Kaikki talous- ja suunnittelukeskukselle toimitettavat ennusteet käsitellään ensin sosiaali- ja terveyslautakunnassa.

Nyt laaditun ennusteen pohjana ovat oman toiminnan osalta helmikuun lopun tiedot. HUS:n osalta ei ole olemassa ennustetta. HUS:n arvio pohjautuu kahden kuukauden toteutuneeseen käyttöön.

Sosiaali- ja terveysvirastolla on neljä erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:

3 10 01 
Sosiaali- ja terveyspalvelut

TP 2013

TA 2014

Ennuste 28.2.

Ero TA

Ero TA %

Tulot

166 364 

185 647 

178 548 

-7100

-3,8 %

Menot

1 455 495 

1 466 980 

1 477 380 

  -10 400 

-0,7 %

Toimintakate

-1 289 131 

-1 281 333 

-1 298 832 

-17 499 

-1,4 %

 

 

 

 

 

 

 

3 10 04 
Toimeentulotuki

TP 2013

TA 2014

Ennuste 28.2.

Ero TA

EroTA %

Tulot

87 746 

87 052 

89 628 

2 576 

+3,0 %

Menot

168 761 

170 000 

179 000 

-9 000 

-5,3 %

Toimintakate

-81 015 

-82 948 

 -89 372 

-6 424 

-7,7 %

 

 

 

 

 

 

 

3 10 05 
Työllisyyden hoitaminen

TP 2013

TA 2014

Ennuste 28.2

Ero TA

Ero TA %

Tulot

150 

230

230

0

0

Menot

5 652 

6 107

6107

0

0

Toimintakate

-5 502

-5 877

- -5877

0

0

 

 

 

 

 

 

 

3 10 06 
HUS

TP 2013

TA 2014

Ennuste 28.2.

Ero TA

Ero TA %

Menot

516 643 

519 806 

525 906 

-6 100 

- 1,2 %

 

Sosiaali- ja terveyspalvelut (3 10 01)

Sosiaali- ja terveysvirasto ennustaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen määrärahoissa on perhe- ja sosiaalipalvelujen osalta 16,9 milj. e ylitysuhka. Ylitysuhasta työmarkkinatuki muodostaa 10,4 milj. e, euroa ja vammaispalvelut 6,4 milj. e. 

Työmarkkinatuki

Työmarkkinatuen kuntaosuutta on maksettu noin 550  henkilölle enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Arviona on, että oman toiminnan muuttamisella pystytään lisäämään kuntouttavan työtoiminnan paikkoja 500, jolloin pystytään estämään sakkomaksujen kasvu. Tavoitteeseen nähden asiakasmäärän puolittuminen ei näytä todennäköiseltä koska tuetun työllistämisen paikkoja ei ole vielä kaupunkikonsernin kokonaisuudessa lisätty. Sosiaali- ja terveysviraston oma suunnitelma toteutuu, mutta sillä kyetään kattamaan ainoastaan asiakasmäärässä tapahtunut lisäys.

Muu ylitys sosiaali- ja terveyspalveluissa

Vammaistyön osalta arvioidaan ylitysuhaksi yhteensä 6,4 miljoonaa euroa. Ylitystä selittää henkilökohtainen apu, kuljetuspalvelut, kehitysvammaisten asumisen ja päivätoiminnan sekä kuljetuspalvelujen ja päivätoiminnan ryhmämatkojen kilpailutusten vaikutus suoritekustannuksiin.

Vammaispalveluissa keskitetään henkilökohtaisen avun tarvearviointi. Henkilökohtaisen avun tuottamistapoja muutetaan syksyllä 2014 niin, että pääasialliset henkilökohtaisen avun tuottamistavat ovat työantajamalli ja palveluseteli, joka on kustannuksiltaan puitesopimuksilla hankittua palvelua edullisempi tapa tuottaa palveluja. Palvelusetelituottajia on riittävästi turvaamaan palvelujen tarve. Kotihoidon ja henkilökohtaisen avun yhteistyötä tarkistetaan mahdollisten päällekkäisyyksien poistamiseksi.

Kevään 2014 aikana lautakunnalle valmistellaan esitys vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun ja sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetustuen omavastuiden nostamisesta naapurikuntien vastaavien maksujen tasolle (Espoo, Vantaa , Kauniainen), sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetustuen matkamääristä sekä sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetustuen ja vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun asiakaskannusteista.

Terveys- ja päihdepalvelujen osalta on ylitysuhkaa todettu olevan 1,4 milj. e, kohdistuen terveysasemille ja päivystykseen, mutta tämä ylitysuhka tullaan kuitenkin poistamaan osaston omin toimenpitein vuoden 2014 aikana. Psykiatria ja päihdepalvelujen asumisen tuen asiakaspalvelujen ostojen osalta budjetissa pysyminen edellyttää asiakkaiden sijoittumista normaaliin vuokra-asumiseen noin 200 asiakkaan osalta. Sairaala-, kuntoutus ja hoivapalvelut -osasto arvioi pysyvänsä budjetissa.

Vammaispalveluun kohdistuvan ylityksen osalta virastossa on päädytty siihen, että ylitystä ei ole mahdollista poistaa yksinomaan sosiaali- ja perhepalvelun toimenpiteillä, vaan ylityksen kattaminen edellyttää sitä, että kaikki viraston osastot sopeuttavat budjettiaan.

Ylityksen kattaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa

Virastossa on sovittu, että vammaispalveluissa uhkaava ylitys (6,4 milj. e) katetaan seuraavin tavoin:

Malmin sairaalan peruskorjaus myöhentyy aiemmin suunnitellusta arviolta kaksi kuukautta. Tämä merkitsee sitä, että vuokrakuluissa syntyy 0,8 milj. euron säästö. Tämän lisäksi ydintoiminnan osastot sopeuttavat toimintaansa siten, että perhe- ja sosiaalipalvelut sopeuttaa toimintaansa 1,5 milj. eurolla vuoden 2014 aikana, terveys- ja päihdepalvelut 1,5 milj. eurolla ja sairaala-, kuntoutus ja hoiva- osasto 2 milj. eurolla.

Hallinnon osastot sopeuttavat toimintaansa siten, että talous- ja tukipalvelut sopeuttaa 0,3 milj. eurolla, tietohallinto- ja viestintäpalvelut -osasto 0,2 milj. eurolla ja henkilöstö- ja kehittämispalvelut -osasto 0,1 milj. eurolla.

Edellä kuvattujen osastokohtaisten sopeutusten avulla kyetään kattamaan vammaispalvelujen tämänhetkinen ylitysuhka. Ennuste sisältää myös, että kaikki vuoden 2014 käyttösuunnitelmaan sisältyvät osastokohtaiset sopeuttamistoimenpiteet kyetään toteuttamaan suunnitellussa laajuudessa.

Toimeentulotuki (3 10 04)

Toimeentulotuen ylitysuhka on 9 milj. e. Asiakastalouksia on tammi-helmikuussa 2014  ollut noin 7 % enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Koska toimeentulotuen asiakastalouksien määrä vaihtelee kuukausittain, koko vuoden kotitalouksien kasvuksi on arvioitu 5,3 %:n verrattuna vuoden 2013 toteumaan.

Työllisyyden hoitaminen ( 3 10 05)

Työllisyyden hoitamisen ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti sekä tulojen että menojen osalta.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (3 10 05)

Virasto ennustaa HUS:n menojen ylittyvän 6,1 milj. e. Ennuste pohjautuu kahden kuukauden toteumaan oletuksella että käytön profiili vastaa vuonna 2013 toteutunutta tasoa. HUS:ssä ei ole laadittu ennustetta tammi-helmikuun tietojen pohjalta.

Palvelut

Sosiaali- ja terveyskeskuksen suoritetavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:

 

TP 2013

TA 2014

Ennuste 2014

Ero TA-Enn

Terveysneuvonta, käynti

337 333

310 000

330 000

20 000

Terveydenhoitajan vastaanotto, kouluterveydenhuolto

130 607

131 000

131 000

0

Terveydenhoitajan vastaanotto, opiskeluterveydenhuolto

57 000

61 000

61 000

0

Lääkärin vastaanotto, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto 

24  079

20 000

20 000

0

Lastensuojelun perhehoito, hoito vrk

294 942

325 000

316 127

-8 873

Lastensuojelun laitoshoito, hoito vrk

290 630

247 000

235 820

-11 180

Perheneuvolat, käynti 

24 244

19 000

23 000

4000

Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti

32 204

28 000

32 000

4000

Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat

826

882

853

-29

Kehitysvammapalvelun laitoshuolto, paikat

167

104

139

35

 

 

 

 

 

Lääkärin vastaanottokäynti

731 351

707 000

720 000

13 000

Terveydenhoitajan vastaanottokäynti

710 155

586 000

715 000

129 000

Hammashuolto, käynti

476 936

465 000

477 000

12 000

Pkl-vastaanotto

79 265

82 000

81 724

-276

Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti 

38 433

36 000

36 000

0

Tk-päivystys, käynti

126 157

125 000

125 000

0

Somaattisen päivystyksen hoitopäivät

70 344

70 000

70 000

0

Psykiatrian avohoitokäynti

215 099

212 000

220 560

8 560

Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät 

95 035

93 000

92 000

-1 000

Psykiatrian avohoitopäivä 

68 218

70 000

70 000

0

Polikliininen päihdehuolto, as käynnit vuoden aikana

54614

70000

60 000

-10 000

Korvaushoito, käynnit vuoden aikana

121 464

136000

130 000

-3 000

Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet yht

56 198

61000

63 000 

2 000

Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht

57 825

66 000

58 000

-8000

 

 

 

 

 

Kotihoito, käynti

2 576 793

2 600 000

2 607 600

7 600

Somaattinen sairaalahoito 

26 599

30 000

30 000

28 000 

Iäkkäiden pitkäaikainen palveluasuminen, vrk

1 087 178

970 000

1 105 538

135 538

Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk

631 783

580 000

623 635

43 635

 

 

 

 

 

 

Suoritetavoitteiden ennustetaan toteutuvan pääsääntöisesti budjetin mukaan. Lastensuojelussa painopiste siirtyy tavoitteiden mukaisesti laitoshoidosta perhehoitoon.

Terveydenhoitajan vastaanottokäyntien tavoiteluvussa ei ole huomioitu AvoHilmo tilastouudistuksen vaikutuksia, mikä näkyi vasta vuoden 2013 suoriteluvuissa.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveysviraston sitovien tavoitteiden ennuste on seuraava:

Sosiaali- ja terveyspalvelut

 

1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten terveystarkastukset, tavoite 2000 vuodessa

Toteutuu

2. Perusterveydenhuollon hoidon tarpeen arviointi, tavoite kolmessa vuorokaudessa

Toteutuu 

3. Hammashoidon tarpeen arviointi, tavoite kolmessa vuorokaudessa

Toteutuu

4. Kiireettömään hammashoitoon pääsy, tavoite kuudessa kuukaudessa

Toteutuu

5. Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettuun somaattiseen erikoissairaanhoitoon pääsy kuudessa kuukaudessa

Toteutuu

6. Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettuun psykiatriseen erikoissairaanhoitoon pääsy kuudessa kuukaudessa

Toteutuu

7. Kotona asuvien osuus 75-vuotta täyttäneistä nousee

Toteutuu

8. Siirtoviivemaksuihin johtavia somaaattisen erikoissairaanhoidon siirtoviiveitä ei synny 

Ei toteudu

9. Iäkkäiden tehostetun palveluasumisen palveluseteliasiakkaiden määrä nousee 100:lla. 

Ei toteudu

 

 

Toimeentulotuki

 

Ennaltaehkäisevään toimeentulotukeen käytetään 3 % toimeentulotukimäärärahoista ja
vähintään puolet ehkäisevästä toimeentulotuesta kohdennetaan vähävaraisille lapsiperheille

Toteutuu

 

 

Työllistäminen

 

Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1300 henkilöä vuoden aikana

Toteutuu

 

Kiireettömään hammashoitoon pääsy toteutuu tällä hetkellä, mutta määräaika tullee  maalis-huhtikuusta lähtien ylittymään noin kuukaudella.

Siirtoviivemaksut vähenevät vuodesta 2013, mutta tavoite ei toteudu vaikka siirtoviivemaksut vähenevätkin edelleen merkittävästi. Iäkkäiden tehostetun palveluasumisen palveluseteliasiakkaiden määrän kasvu ei tule toteutumaan suunnitellussa laajuudessa; aktiivista palveluohjausta ja neuvontaa on lisätty ja palvelusetelin arvon kohottamista harkitaan.

Muilta osin sitovien toiminnallisten tavoitteiden arvioidaan toteutuvan suunnitellusti.

Investoinnit

investointien ennuste on seuraava:

(1000 e)

TA 2014

Ylitysoikeudet

Ennuste 28.2

Ero TA 2014

Tietotekniikkahankinnat

4 350 

2 028

6 378 

0

Muut hankinnat

7 000 

475

7 475 

0

Yhteensä

11 350 

2 503

13 853 

0

 

Irtaimen omaisuuden määrärahojen arvioidaan kuluvan kokonaisuudessaan. Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2013 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 29.1.2014 myöntänyt yhteensä 2,503 milj. e suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2014.

Virastopäällikön kannanotot

Sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta nyt esitetty talousarvioennuste merkitsee sitä, että virasto joutuu valmistelemaan toimenpiteet, joilla talousarvioylitystä saadaan pienennettyä. Nykyinen ennustettu kustannusten taso siirtyy myös suoraan lisäsopeutukseksi vuoden 2015 talousarvioesityksen laadinnassa, mikä tulee merkitsemään ylimääräistä sopeutusta kaikille osastoille, siitäkin huolimatta että osasto pysyisi budjetissa vuonna 2014.

Virastopäällikkö toteaa edelleen, että kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon sisältyvän työmarkkinatuen kustannusten alentamistavoitteen saavuttamiseen vaikuttaa keskeisesti koko kaupunkikonsernin tasoiset toimenpiteet työllistämispaikkojen järjestämiseksi. Paikkojen järjestämistä tulisi kiirehtiä, koska sosiaali- ja terveysviraston oma potentiaali työllistämiseen on suhteessa kokonaisuuteen hyvin rajallinen.

Viraston henkilöstötoimikunta käsittelee asiaa kokouksessaan 7.4.2014 ja sen mahdollisesti antama lausunto jaetaan sähköpostilla maanantaina.

Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind on kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana tätä asiaa käsiteltäessä.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566