Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/75

 

11.03.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 129

Oikaisuvaatimus nuorisoryhmäyksikön toiminnan muuttamista koskevasta päätöksestä

HEL 2013-014657 T 05 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä esityslistalla esitetyillä perusteilla ********** oikaisuvaatimuksen perhe- ja sosiaalipalvelut -osaston osastopäällikön 25.11.2013 tekemästä ja 1.1.2014 voimaan tulleesta lastensuojelutoimiston lastensuojelutarpeen arvioinnin nuorisoryhmän toiminnan muuttamista koskevasta päätöksestä (§ 66).

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Karri Välimäki, johtava lakimies, puhelin: 310 43970

karri.valimaki(a)hel.fi

Liitteet

1

HEL 2013-014657 Oikaisuvaatimus 11.12.2013

2

HEL 2013-014657 Oikaisuvaatimuksen liite  11.12.2013

3

HEL 2013-014657 Oikaisuvaatimuksen liite: Lastensuojelun muutoshanke, II-vaiheen palvelukuvaukset

4

HEL 2013-014657 Oikaisuvaatimuksen liite: Viranomaisyhteistyö

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijät

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

Muutoksenhaku on otsikoitu oikaisuvaatimukseksi asianosaisina lautakunnalle ja kuntalaisina kunnallisvalituksena kaupunginhallitukselle. Muutoksenhakijat kysyvät, onko perhe- ja sosiaalipalvelut -osaston osastopäälliköllä ollut oikeus lakkauttaa sosiaalilautakunnan päätöksellä vuonna 1989 perustettu erityissosiaalityöntekijöiden nuorisoryhmä, ja onko asiassa menetelty hallintolain mukaisesti, koska kukaan työryhmän jäsenistä ei ole saanut tietoa asianosaisina oikaisukeinojen käyttämisestä.

Muutoksenhakijat pyytävät lisäksi oikaisua päätökseen, koska se ei ole heidän kokemukseensa perustuen tarkoituksenmukainen.

Lautakunta toteaa, että kunnallisvalituksella haetaan kuntalain 90 §:n mukaan muutosta kaupunginvaltuuston päätökseen sekä muun muassa lautakunnan oikaisuvaatimuksen johdosta antamaan päätökseen.

Muutoksenhakijat eivät ole asianosaisia, koska kuntalain 92 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä asianosaisena se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös suoranaisesti kohdistuu. Osastopäällikön päätös nuorisoryhmän tehtävien uudelleen järjestämisestä on kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 23 §:n mukainen perusteltu syy nuorisoryhmän viranhaltijoiden virantoimitusvelvollisuuden muuttamiseen. Säännös edellyttää viranhaltijoiden kuulemista, mikä on toteutettu yhteistoiminatamenettelyn mukaisesti työpaikkakokouksissa loka- ja marraskuussa vuonna 2013. Lisäksi kaikkia työntekijöitä kuultiin henkilökohtaisesti. Osastopäällikön 25.11.2013 tekemä päätös ei muuttanut nuorisoryhmässä työskennelleiden viranhaltijoiden tehtäviä siinä määrin, että päätös koskisi heidän oikeuttaan, velvollisuuttaan tai etuaan asianosaisina.

Muutoksenhakijoille ei lähetetty päätöstä koskevaa pöytäkirjanotetta oikaisuvaatimusohjeineen, koska se lähetetään kuntalain 95 §:n 1 momentin perusteella vain asianosaisille.

Päätös virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta on sinänsä muutoksenhakukelpoinen ja muutoksenhakijoilla on oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen kunnan jäseninä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi (KuntaL:n 95 §:n 2 mom.). Pöytäkirja oli nähtävänä 29.11.2013 ja muutoksenhaku on toimitettu kirjaamoon määräajassa 11.12.2013.

Kuten oikaisuvaatimuksessa todetaan, nuorisoryhmä lakkautettiin, mutta itse asiassa yksikössä tehty työ jatkuu ja sen tehtävät organisoitiin uudelleen oikaisuvaatimuksen alaisella päätöksellä. Perhe- ja sosiaalipalvelut -osaston osastopäällikkö johtaa osastonsa toimintaa ja vastaa siitä, että toiminnalle asetetut tavoitteet saavutetaan. Tässä tehtävässään osastopäälliköllä on toimivalta päättää toiminnallisista muutoksista ja uudelleenjärjestelyistä osastollaan. Hän on myös se nuorisoryhmän viranhaltijoiden virkasuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen, joka voi kunnallisista viranhaltijoista annetun lain 23 §:n perusteella päättää virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta.

Nuorisoryhmä huolehti rikoksilla oirehtivia lapsia koskevien poliisi-ilmoitusten perusteella tehdyistä lastensuojelutarpeen selvityksistä. Muiden lastensuojelulain 25 §:n perusteella ilmoitusvelvollisten viranomaisten ja yhteisöjen palveluksessa olevien tekemät lastensuojeluilmoitukset käsitellään lastensuojelutarpeen arvioinnin alueellisissa yksiköissä. Menettely ei ollut tarkoituksenmukainen ja saattoi johtaa tilanteeseen, joissa samaa lasta koskevia lastensuojeluilmoituksia käsiteltiin kahdessa eri lastensuojelutarpeen arvioinnin yksikössä.

Kahden sosiaalityöntekijän vakanssin siirtäminen poliisisosiaalityöhön vahvistaa osaltaan moniammatillista yhteistyötä lastensuojelussa, kuten lastensuojelulain lastensuojelun järjestämistä ja kehittämistä koskeva 11 § edellyttää. Myös sosiaali- ja terveysministeriön asettaman selvitysryhmän loppuraportissa "Toimiva lastensuojelu" kiinnitettiin huomiota monialaiseen yhteistyöhön lastensuojelussa (STM 2013:19, s. 37).

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Karri Välimäki, johtava lakimies, puhelin: 310 43970

karri.valimaki(a)hel.fi

Liitteet

1

HEL 2013-014657 Oikaisuvaatimus 11.12.2013

2

HEL 2013-014657 Oikaisuvaatimuksen liite  11.12.2013

3

HEL 2013-014657 Oikaisuvaatimuksen liite: Lastensuojelun muutoshanke, II-vaiheen palvelukuvaukset

4

HEL 2013-014657 Oikaisuvaatimuksen liite: Viranomaisyhteistyö

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijät

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Tiedoksi

Perhe- ja sosiaalipalvelut osasto

Päätöshistoria

Osastopäällikkö 25.11.2013 § 66

HEL 2013-014657 T 05 02 00

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelut - osaston osastopäällikkö päätti toimintojen uudelleen järjestämisestä johtuen lakkauttaa lastensuojelutoimiston lastensuojelutarpeen arvioinnin jaokseen kuuluvan nuorisoryhmän (toimintayksikkönumero 395200, työpistenumero 100080) 1.1.2014 lukien.

 

Päätöksen perustelut

Kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvio edellyttää palvelujen kriittistä tarkastelua ja uudelleen arviointia. Tarkastelu on kohdistunut toimintoihin, joissa on todettu työnjaon mahdollisia päällekkäisyyksiä ja mahdollisuuksia järjestää toimintoja uusilla tavoilla. Perhe- ja sosiaalipalvelut -osastolla on selvitetty lastensuojelutarpeen arvioinnin jaoksen nuorisoryhmän palveluja ja tehtäviä sekä niiden järjestämistä. 

Nuorisoryhmä huolehtii alaikäisiä koskevien poliisi-ilmoitusten vastaanottamisesta ja niiden perusteella tehtävistä lastensuojelutarpeen selvityksistä, lastensuojelulain mukaisen oikeusedustuksen ja poliisikuulusteluihin osallistumisen tehtävistä, lastensuojelun asiakkaana olevien lasten seuraamusselvitysten pohjatyön tekemisestä rikosseuraamuslaitoksen seuraamusselvityksiä varten sekä lastensuojeluun sisältyvistä sosiaaliohjauksen tehtävistä. Nuorisoryhmässä on johtavan sosiaalityöntekijän, erityissosiaalityöntekijän, neljä sosiaalityöntekijän sekä neljä sosiaaliohjaajan vakanssia. Näistä vakansseista kolme on avoimena.

Nuorisoryhmän toiminnan selvitystyötä ja muutossuunnitelmaa on käsitelty yhteistoimintamenettelyn mukaisesti työpaikkakokouksissa loka- ja marraskuussa. Työntekijöille on kerrottu, että Helsingin kaupungin periaatteena on, ettei muutosten johdosta ketään irtisanota.  

Nuorisoryhmässä tehty työ jatkuu, mutta se organisoidaan uudella tavalla. Uudelleen organisoinnista johtuen tehtävät eivät edellytä jatkossa johtavan sosiaalityöntekijän virkaa. Työnjakoa muiden viranomaisten kanssa täsmennetään.

Nuorisoryhmässä tapahtuva poliisi-ilmoitusten vastaanottaminen ja käsittely eroaa muiden viranomaisten tekemien lastensuojeluilmoitusten vastaanottamisesta ja käsittelystä. Poliisi-ilmoitusten vastaanottaminen ja käsittely sekä sen edellyttämät kolme sosiaalityöntekijän/erityissosiaalityöntekijän vakanssia siirretään lastensuojelutarpeen arvioinnin alueellisiin yksiköihin. Näihin tehtäviin voivat ilmoittautua kelpoisuusehdot täyttävät nuorisoryhmän vakinaiset työntekijät. Myös tähän työhön liittyvät sosiaaliohjauksen tehtävät siirretään lastensuojelutarpeen arvioinnin alueellisiin yksiköihin.  Sosiaaliohjaajan vakansseja ei siirretä. Lastensuojelutarpeen arvioinnin ja palvelutoiminnan kehittämisen kannalta on tarkoituksenmukaista, että toiminta on yhtenäinen kokonaisuus.

Osa nuorisoryhmän toiminnoista hyötyy nykyistä tiiviimmästä poliisin kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Lastensuojelulain mukaisen oikeusedustuksen ja poliisikuulusteluihin osallistumisen tehtävien edellyttämät kaksi sosiaalityöntekijän/erityissosiaalityöntekijän vakanssia siirretään osaksi poliisisosiaalityön kokonaisuutta.  Näihin tehtäviin voivat ilmoittautua kelpoisuusehdot täyttävät nuorisoryhmän vakinaiset työntekijät. Rakenne tuottaa synergiahyötyä poliisin ja sosiaali- ja terveysviraston yhteistyöhön. Moniammatillinen yhteistyö nuorten rikosoirehdintaan puuttumiseksi - hankkeen (ns. Ankkuri- hanke) lopputuloksena myös terveydenhuollon ammattihenkilöstöä siirtyy osaksi poliisisosiaalityön kokonaisuutta, mikä vahvistaa entisestään moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia. Perhe- ja sosiaalipalvelut - osasto on käynnistänyt neuvottelut terveys- ja päihdepalvelut - osaston kanssa näiden tehtävien ja niiden edellyttämien henkilöstöresurssien siirtämisestä sosiaali- ja kriisipäivystyksen poliisisosiaalityöhön. 

Lastensuojelun asiakkaana olevien lasten seuraamusselvitysten pohjatyön tekemistä ei ole tarkoituksenmukaista jatkaa nykyisessä laajuudessa sosiaali- ja terveysvirastossa. Nuoren rikoksesta epäillyn tilanteen selvittämisestä annetun lain mukaan seuraamusselvitysten tekeminen on rikosseuraamuslaitoksen tehtävä. Lastensuojelun asiakkaana olevia lapsia koskevien tietojen antaminen rikosseuraamuslaitokselle on lastensuojelun vastuusosiaalityöntekijän tehtävä. Työnjaosta sovitaan tarkemmin rikosseuraamuslaitoksen kanssa.

Vakinaisessa työ- ja virkasuhteessa oleville nuorisoryhmän työntekijöille, jotka eivät sijoitu edellä mainittuihin työtehtäviin, tarjotaan koulutusta ja työkokemusta vastaava avoinna oleva työtehtävä sosiaali- ja terveysvirastossa. 

Lisätiedot

Terhi Leino, lastensuojelun sosiaalityön päällikkö, puhelin: 310 43809

terhi.leino(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566