Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2014

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/13

 

11.03.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 67

Silmu-verkosto ry:n oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnan avustuspäätöksestä

HEL 2014-000350 T 02 05 01 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Silmu-verkosto ry:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan järjestöavustuspäätöksestä 17.12.2013, 421 §.

Hakemus ei kaikilta osin täyttänyt Helsingin kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavissa yleisohjeissa määriteltyjä ehtoja.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty näyttöä siitä, että sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.

Käsittely

Erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana tätä asiaa käsiteltäessä.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus Silmu-verkosto ry.

2

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 17.12.2013 (421 §)

3

Avustushakemus Silmu-verkosto ry.

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Silmu-verkosto ry.

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös
Liite 2

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen on kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tätä asiaa käsiteltäessä.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan järjestöavustuspäätös 17.12.2013, 421 § on esityslistan tämän asian liitteenä 2.

Silmu-verkosto ry:n oikaisuvaatimus on esityslistan tämän asian liitteenä 1.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 93 §:n mukaisessa määräajassa.

Silmu-verkosto ry. vaatii oikaisuvaatimuksessaan, että yhdistyksen asia käsitellään uudestaan sillä perusteella, että päätös on tehty osittain lainvastaisin perustein. Yhdistys vetoaa hallinnon yleisiin oikeusperiaatteisiin, jotka on formuloitu hallintolain 6 §:ssä sekä rikoslain 11 luvun 11 §:ssä mainittuun syrjintärikosepäilyyn.

Järjestön avustushakemus on tämän asian liitteenä 3.

Silmu-verkosto ry. anoi vuodelle 2014 sosiaali- ja terveyslautakunnalta avustusta 18 540 euroa tilakeskukselta vuokratun entisen kaupan vuokran maksamiseen.  Sosiaali- ja terveyslautakunta teki hakemuksesta hylkäävän päätöksen, jonka perusteluna oli, että yhteisötalon toiminta on vasta suunnitteluvaiheessa ja toiminnasta ei ole näyttöä. Lisäksi todettiin, että valtaosa yhdistyksen toiminnasta on toimintakertomustietojen mukaan uskonnollista. Vuodelle 2013 yhdistys teki 15 000 euron avustushakemuksen, jonka sosiaali- ja terveyslautakunta hylkäsi sillä perusteella, että suunnitteilla olevan yhteisötalon toiminnasta ei ole vielä näyttöä.

Hakemuksen liitteet ovat nähtävillä kokouksessa sekä tiistaina 11.3.2014 klo 9.00 - 15.30 osoitteessa Kallion virastotalo, Toinen linja 4 A, 11. krs, huone 1144. 

Silmu-verkosto ry:n sääntöjen mukaan yhdistyksen tarkoituksena on kristillisen kotiseurakunta-, perhe-, lapsi- ja nuorisotyön ja kristillisen sielunhoidon edistäminen. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys 1) pitää yllä kristillisistä kotiseurakunnista koostuvaa verkostoa ja tukee niiden toimintaa ja keskinäistä yhteistyötä, 2) järjestää kristillisiä tilaisuuksia, 3) järjestää opetustilaisuuksia ja kursseja yleisölle, 4) kouluttaa ja tukee jäseniään heidän tietojensa ja taitojensa kehittämisessä, 5) pitää yhteyttä vastaavaa työtä tekeviin koti- ja ulkomaisiin organisaatioihin, 6) harjoittaa pienimuotoista, yhdistyksen toimintaan liittyvää julkaisutoimintaa sekä 7) harjoittaa muuta edellisiin verrattavaa yhdistyksen tarkoitusta tukevaa toimintaa. Yhdistykseen kuuluu 15 jäsentä.

Vuoden 2012 toimintakertomuksen perusteella yhdistys on harjoittanut seurakuntatoimintaa, lapsi- ja nuorisotoimintaa, rukoustoimintaa, sielunhoitotoimintaa, lähetystyötä ja yhteistyötä muiden seurakuntien ja kristillisten järjestöjen kanssa. Näiden pääosin yksin tai kristillisten yhteistyökumppaneiden kanssa toteutettujen toimien lisäksi on tehty lähiötyötä yhdessä Helsingin kaupunginosassa sekä kristillisten että muiden tahojen kanssa ja selvitetty yhteisötalon perustamiseen liittyviä tila-asioita.

Yhdistys suunnittelee uuden toimintamuodon aloittamista perustamassaan yhteisötalossa. Tämän voitaneen katsoa liittyvän edellä mainituista yhdistyksen tarkoitusta kuvaavista kohdista viimeiseen. Talon on tarkoitus aloittaa toimintansa keväällä 2014. Raha-automaattiyhdistys on myöntänyt tarkoitukseen lähiaikoina 80 000 euron avustuksen.

Helsingin kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavien yleisohjeiden (12.12.2011) kohdan 6.1.d mukaisesti ”avustuksia myönnettäessä on otettava huomioon avustettavan toiminnan tulokset ja laajuus, palvelujen laatu sekä yhteisön asiantuntemus”. Yhdistyksen avustushakemusta tarkasteltiin tämän ohjeen mukaisesti ja tällöin voitiin todeta, että yhdistyksellä ei ole vielä osoittaa tuloksia yhteisötalon toiminnasta, eikä näin ollen ole saatavilla tietoa toiminnan laadusta ja yhdistyksen asiantuntemuksesta tällä alueella. Kaikille avoimen matalan kynnyksen yhteisötalon ylläpitämistä yhdellä kaupungin monin tavoin haastavalla alueella voitaneen pitää hyvin vaativana tehtävänä.

Hakemusasiakirjojen perusteella kävi ilmi, että järjestöllä on paljon kokemusta ja näyttöä uskonnollisesta toiminnasta, koska se on sääntöjensä perusteella kristillistä toimintaa harjoittava yhdistys. Tämän tiedon esiin tuominen on hakuasiakirjoista selviävä julkinen tieto, joka ei vaaranna hakemuksen tasapuolista ja puolueetonta käsittelyä, eikä se ole syrjivää kohtelua. Tieto tuotiin päätöksen perusteluissa esiin, jotta kävisi ilmi, että yhdistyksen nykytoiminta ei kuulu sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten piiriin (3.9.2013, 288 §), koska ”avustusta ei myönnetä uskonnolliseen toimintaan”.

Oikaisuvaatimuksessa esitettyihin lainkohtiin liittyen todetaan, että päätös yhdistyksen avustushakemuksesta on tehty avustustoimintaa koskevaa Helsingin kaupungin yleisohjetta (12.12.2011) noudattaen sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten jakoperusteiden (3.9.2013, 288 §) mukaisesti. Näin on tehty kaikkien avustushakemusten kohdalla ja näin on noudatettu hallintolain 6 §:n kohtaa ”viranomaisen on toiminnassa noudatettava tarkoin lakia ja kohdeltava hallinnon asiakkaita tasapuolisesti”. Tasapuolisuuden voidaan tässä katsoa sisältävän sekä vaatimuksen kohtelun yhdenvertaisuudesta että syrjintäkiellon. Hallintolain perusteluissa tuodaan esiin ”johdonmukaisen käytännön vaatimus”, joka merkitsee, että harkinnan kohteena olevia tosiseikkoja arvioidaan samojen perusteiden mukaan. Myös tämän voidaan katsoa toteutuneen avustushakemusten käsittelyssä. Syrjintärikosepäilyyn liittyen todetaan, että rikoslain mukaan syrjintärikos voi koskea vain luonnollisia henkilöitä, ei oikeushenkilöitä (kuten esim. rekisteröityjä yhdistyksiä).

Edellä kuvatun perusteella voidaan katsoa, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus Silmu-verkosto ry.

2

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 17.12.2013 (421 §)

3

Avustushakemus Silmu-verkosto ry.

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Silmu-verkosto ry.

Esitysteksti
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös
Liite 2

Tiedoksi

Talous- ja strategiapalvelut

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566