Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 2/2014 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/5 | |
| 21.01.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 15
Sosiaali- ja terveysviraston käyttösuunnitelma 2014
HEL 2013-015408 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä vuoden 2014 käyttösuunnitelmien toimintakulut (ilman poistoja) esityksen mukaisina seuraavasti:
Osasto | 1000 e |
|
|
Perhe- ja sosiaalipalvelut | 636 072 |
Terveys- ja päihdepalvelut | 425 578 |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut | 570 187 |
Henkilöstö- ja kehittämispalvelut | 12 993 |
Talous- ja tukipalvelut | 157 629 |
Tietohallinto- ja viestintäpalvelut | 28 408 |
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen lautakunnan järjestöavustuspäätöksen 17.12.2013, 421 § takia valtuuttaa virastopäällikön sopeuttamaan
käyttösuunnitelmaa 159 000 eurolla virastotasolla.
Samalla lautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen hyväksyä liitteenä 1 olevat osastokohtaiset käyttösuunnitelmat ja niissä esitetyt kaupunginvaltuuston talousarviopäätöksen mukaisten sopeuttamistoimenpiteiden tarkennetut ehdotukset.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen tehdä lautakunnan jäsenten hyväksytyistä vastaehdotuksista ilmenevät muutokset liitteenä 1 olevaan käyttösuunnitelmaan 2014.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen todeta, että 40 eläkeläisjärjestöä on jäänyt ilman järjestöavustusta 2014, joten 2015 määrärahoja jaettaessa myös Vanhusneuvosto otetaan mukaan avustusten kriteerejä tarkistettaessa (Vanhuspalvelulaki).
Käsittely
Vastaehdotus 1:
Jouko Malinen: Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee jatkaa vammaisuuden
perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain
(vammaispalvelulaki) ja sosiaalihuoltolain nojalla
kuljetuspalvelua saaville henkilöille annettavien maksuttomien Helsingin
seudun liikenteen (HSL) matkakorttien käyttöä vuoden 2013 käytössä olleiden periaatteiden mukaisesti.
Esitän, että asiaan varataan 500 000 euroa. Varat otetaan kolmen ydintoiminnan osastoille jaetuista valtuuston myöntämistä lisämäärärahoista (5,6 miljoonaa euroa). Samalla ryhdytään selvittämään olisiko HSL:n muiden kuntien kanssa löydettävissä yhteinen lippukäytäntö vuoden 2015 alusta. Lisäksi selvitetään lipuista syntyvät täsmälliset kustannukset vuoden 2015 budjettikäsittelyä ja käyttösuunnitelmaa varten.
Perustelu:
Lautakunta ei saanut saanut HSL-lipuista aiheutuvista kustannuksista riittävän eriteltyä selvitystä, jossa olisi selvinnyt jaettujen lippujen määrä ja todelliset kustannukset. Eikä myöskään arviota paljonko lippujen poistaminen aiheuttaisi muita lisääntyviä kustannuksia kuljetuspalveluissa ja toimeentulotukina. Siksi on syytä jatkaa maksuttomien lippujen antamista ja käyttää vertilupohjana v. 2009 sosiaalilautakunnassa esitettyä 350 000€/v kaustannusarviota.
Kannattajat: Rene Hursti
Vastaehdotus 2:
Hannu Tuominen: Esitän kappaleen (2) korvattavaksi:
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee lautakunnan
järjestöavustuspäätöksen 17.12.2013, 421 § takia valtuuttaa virastopäällikön sopeuttamaan
käyttösuunnitelmaa 159 000 eurolla virastotasolla.
Kannattajat: Maija Anttila
Vastaehdotus 3:
Sirpa Asko-Seljavaara: 40 eläkeläisjärjestöä on jäänyt ilman järjestöavustusta 2014, joten 2015 määrärahoja jaettaessa myös Vanhusneuvosto otetaan mukaan avustusten kriteerejä tarkistettaessa (Vanhuspalvelulaki).
Kannattajat: Seija Muurinen
Vastaehdotus 4:
Joonas Leppänen: s. 20, luku ”Palvelujen saatavuus ja tuottavuus paranevat”. Poistetaan virke ”Laajennetaan palvelusetelitoimintaa.” Muutetaan virke ”Palveluseteliä kehitetään tasavertaisena palvelujen järjestämisvaihtoehtona.” muotoon ”Palveluseteliä kehitetään täydentävänä palvelujen järjestämisvaihtoehtona.”
Kannattajat: Gunvor Brettschneider
Vastaehdotus 5:
Joonas Leppänen: s. 17, 1. kpl. Kolmannen virkkeen (”Palvelurakenteen keventäminen toteutetaan turvaten samalla hoitoketjujen sujuvuus.”) loppuun lisätään ”ja riittävä palveluasumispaikkojen määrä.” Lisäksi 1. kpl loppuun lisätään: ”Suunnitelma palveluasumispaikkojen lisäyksistä esitetään sosiaali- ja terveyslautakunnalle ympärivuorokautisen hoidon paikkojen vähentämisestä päätettäessä.”
Kannattajat: Laura Nordström
Vastaehdotus 6:
Maija Anttila: Sivulle 3, kappale 1.2. toiminnalliset muutokset, 3:s kpl loppuun
Lautakunta velvoittaa virastoa seuraamaan kuukausikorttien myöntöjä ja niistä aiheutuvia kustannuksia sekä tilastoimaan myöntämisen perusteet. Lautakunnalle tuodaan asiaa koskevat selvitykset vuoden vaihteessa, jotta voidaan pohtia v. 2015 mahdollisia budjettiseuraamuksia.
Kannattajat: Seija Muurinen
Vastaehdotus 7:
Anna Vuorjoki: S. 11, luku ”Psykiatria- ja päihdepalvelut -toimisto”: Kolmannen virkkeen alku ”Palvelurakenteen muutoksen myötä psykiatriasta vähenee 30 sairaansijaa” muutetaan muotoon ”Tavoitteena on palvelurakenteen keventäminen vähentämällä psykiatriasta 30 sairaansijaa”. Kuudennen virkkeen jälkeen lisätään virke: ”Laitospaikkojen vähentäminen edellyttää riittävää avohoito- ja asumispalvelujen vahvistamista, jotta asianmukainen psykiatrinen ja päihdehoito voidaan tarjota kaikille sitä tarvitseville. Suunnitelma avohoitopalveluiden vahvistamisesta esitetään sosiaali- ja terveyslautakunnalle laitospaikkojen vähentämisestä päätettäessä.”
Kannattajat: Laura Nordström
Vastaehdotus 8:
Anna Vuorjoki: Lisätään sivulle 4 kymmenenteen kappaleeseen toisen virkkeen jälkeen teksti: ”Sosiaali- ja terveysvirasto omalta osaltaan huolehtii, että asian valmistelussa kuullaan aluetyön asukastalojen työntekijöitä ja käyttäjiä, selvitetään myös vaihtoehto säilyttää asukastalot kaupungin omana toimintana sekä tuodaan asiasta päättävälle taholle selvästi esille ne perusteet, jotka puoltavat asukastalojen omana toimintana säilyttämistä."
Kannattajat: Gunvor Brettschneider
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee jatkaa vammaisuuden
perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain
(vammaispalvelulaki) ja sosiaalihuoltolain nojalla
kuljetuspalvelua saaville henkilöille annettavien maksuttomien Helsingin
seudun liikenteen (HSL) matkakorttien käyttöä vuoden 2013 käytössä olleiden periaatteiden mukaisesti. Esitän, että asiaan varataan 500 000 euroa. Varat otetaan kolmen ydintoiminnan osastoille jaetuista valtuuston myöntämistä lisämäärärahoista (5,6 miljoonaa euroa). Samalla ryhdytään selvittämään olisiko HSL:n muiden kuntien kanssa löydettävissä yhteinen lippukäytäntö vuoden 2015 alusta. Lisäksi selvitetään lipuista syntyvät täsmälliset kustannukset vuoden 2015 budjettikäsittelyä ja käyttösuunnitelmaa varten. Perustelu:
Lautakunta ei saanut saanut HSL-lipuista aiheutuvista kustannuksista riittävän eriteltyä selvitystä, jossa olisi selvinnyt jaettujen lippujen määrä ja todelliset kustannukset. Eikä myöskään arviota paljonko lippujen poistaminen aiheuttaisi muita lisääntyviä kustannuksia kuljetuspalveluissa ja toimeentulotukina. Siksi on syytä jatkaa maksuttomien lippujen antamista ja käyttää vertilupohjana v. 2009 sosiaalilautakunnassa esitettyä 350 000€/v kaustannusarviota.
Jaa-äänet: 6
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Saido Mohamed, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 5
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Marko Rosenholm
Tyhjä: 2
Laura Nordström, Anna Vuorjoki
Poissa: 0
Jäsen Jouko Malisen vastaehdotus hävisi esittelijän ehdotukselle äänin 5 - 6 (tyhjiä 2). Jäsen Malinen jätti päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen:
"Sosiaali- ja terveyslautakunnan olisi pitänyt jatkaa vammaisuuden
perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain
(vammaispalvelulaki) ja sosiaalihuoltolain nojalla
kuljetuspalvelua saaville henkilöille annettavien maksuttomien Helsingin
seudun liikenteen (HSL) matkakorttien käyttöä vuoden 2013 käytössä olleiden periaatteiden mukaisesti.
Varat olisi voitu ottaa valtuuston myöntämistä lisämäärärahoista (5,6 miljoonaa euroa). Samalla olisi voitu ryhtyä selvittämään olisiko HSL:n muiden kuntien kanssa löydettävissä yhteinen lippukäytäntö vuoden 2015 alusta ja selvittää lipuista syntyvät täsmälliset kustannukset vuoden 2015 budjettikäsittelyä ja käyttösuunnitelmaa varten."
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Esitän kappaleen (2) korvattavaksi: Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee lautakunnan
järjestöavustuspäätöksen 17.12.2013, 421 § takia valtuuttaa virastopäällikön sopeuttamaan
käyttösuunnitelmaa 159 000 eurolla virastotasolla.
Jaa-äänet: 2
Joonas Leppänen, Anna Vuorjoki
Ei-äänet: 11
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Jouko Malinen, Saido Mohamed, Seija Muurinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä äänin 11 - 2 jäsen Hannu Tuomisen esittämän ja puheenjohtaja Maija Anttilan kannattaman vastaehdotuksen.
3 äänestys
JAA-ehdotus: 40 eläkeläisjärjestöä on jäänyt ilman järjestöavustusta 2014, joten 2015 määrärahoja jaettaessa myös Vanhusneuvosto otetaan mukaan avustusten kriteerejä tarkistettaessa (Vanhuspalvelulaki).
EI-ehdotus: Esityksen mukaan
Jaa-äänet: 13
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Saido Mohamed, Seija Muurinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Ei-äänet: 0
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä jäsen Sirpa Asko-Seljavaaran esittämän ja jäsen Seija Muurisen kannattaman vastaehdotuksen.
4 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: s. 20, luku ”Palvelujen saatavuus ja tuottavuus paranevat”. Poistetaan virke ”Laajennetaan palvelusetelitoimintaa.” Muutetaan virke ”Palveluseteliä kehitetään tasavertaisena palvelujen järjestämisvaihtoehtona.” muotoon ”Palveluseteliä kehitetään täydentävänä palvelujen järjestämisvaihtoehtona.”
Jaa-äänet: 3
Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 7
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 3
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Saido Mohamed
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä äänin 7 - 3 (tyhjiä 3) jäsen Joonas Leppäsen esittämän ja jäsen Gunvor Brettschneiderin kannattaman vastaehdotuksen.
5 äänestys:
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: s. 17, 1. kpl. Kolmannen virkkeen (”Palvelurakenteen keventäminen toteutetaan turvaten samalla hoitoketjujen sujuvuus.”) loppuun lisätään ”ja riittävä palveluasumispaikkojen määrä.” Lisäksi 1. kpl loppuun lisätään: ”Suunnitelma palveluasumispaikkojen lisäyksistä esitetään sosiaali- ja terveyslautakunnalle ympärivuorokautisen hoidon paikkojen vähentämisestä päätettäessä.”
Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Saido Mohamed, Seija Muurinen, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 7
Gunvor Brettschneider, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Hannu Tuominen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 1
Rene Hursti
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä äänin 7 - 5 (tyhjiä 1) jäsen Joonas Leppäsen esittämän ja jäsen Laura Nordströmin kannattaman vastaehdotuksen.
6 äänestys:
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sivulle 3, kappale 1.2. toiminnalliset muutokset, 3:s kpl loppuun
Lautakunta velvoittaa virastoa seuraamaan kuukausikorttien myöntöjä ja niistä aiheutuvia kustannuksia sekä tilastoimaan myöntämisen perusteet. Lautakunnalle tuodaan asiaa koskevat selvitykset vuoden vaihteessa, jotta voidaan pohtia v. 2015 mahdollisia budjettiseuraamuksia.
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 12
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Saido Mohamed, Seija Muurinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 1
Jouko Malinen
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä äänin 12 - 0 (tyhjiä 1) puheenjohtaja Maija Anttilan esittämän ja jäsen Seija Muurisen kannattaman vastaehdotuksen.
7 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: S. 11, luku ”Psykiatria- ja päihdepalvelut -toimisto”: Kolmannen virkkeen alku ”Palvelurakenteen muutoksen myötä psykiatriasta vähenee 30 sairaansijaa” muutetaan muotoon ”Tavoitteena on palvelurakenteen keventäminen vähentämällä psykiatriasta 30 sairaansijaa”. Kuudennen virkkeen jälkeen lisätään virke: ”Laitospaikkojen vähentäminen edellyttää riittävää avohoito- ja asumispalvelujen vahvistamista, jotta asianmukainen psykiatrinen ja päihdehoito voidaan tarjota kaikille sitä tarvitseville. Suunnitelma avohoitopalveluiden vahvistamisesta esitetään sosiaali- ja terveyslautakunnalle laitospaikkojen vähentämisestä päätettäessä.”
Jaa-äänet: 6
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Saido Mohamed, Seija Muurinen, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen
Ei-äänet: 7
Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä äänin 7 - 6 jäsen Anna Vuorjoen esittämän ja jäsen Laura Nordströmin kannattaman vastaehdotuksen.
8 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisätään sivulle 4 kymmenenteen kappaleeseen toisen virkkeen jälkeen teksti: ”Sosiaali- ja terveysvirasto omalta osaltaan huolehtii, että asian valmistelussa kuullaan aluetyön asukastalojen työntekijöitä ja käyttäjiä, selvitetään myös vaihtoehto säilyttää asukastalot kaupungin omana toimintana sekä tuodaan asiasta päättävälle taholle selvästi esille ne perusteet, jotka puoltavat asukastalojen omana toimintana säilyttämistä."
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Gunvor Brettschneider, Rene Hursti, Joonas Leppänen, Jouko Malinen, Laura Nordström, Marko Rosenholm, Hannu Tuominen, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 3
Sirpa Asko-Seljavaara, Saido Mohamed, Seija Muurinen
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä äänin 10 - 0 (tyhjiä 3) jäsen Anna Vuorjoen esittämän ja jäsen Gunvor Brettschneiderin kannattaman vastaehdotuksen.
Talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind oli kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Liitteet
1 | Päätöksen liite 1 käyttösuunnitelma 2014 23.1.2014 |
2 | Tulosbudjetti 2014 |
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee hyväksyä vuoden 2014 käyttösuunnitelmien toimintakulut (ilman poistoja) esityksen mukaisina seuraavasti:
Osasto | 1000 e |
|
|
Perhe- ja sosiaalipalvelut | 636 072 |
Terveys- ja päihdepalvelut | 425 578 |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut | 570 187 |
Henkilöstö- ja kehittämispalvelut | 12 993 |
Talous- ja tukipalvelut | 157 629 |
Tietohallinto- ja viestintäpalvelut | 28 408 |
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee lautakunnan järjestöavustuspäätöksen 17.12.2013, 421 § takia sopeuttaa käyttösuunnitelmaa 159 000 eurolla.
Samalla lautakunta päättänee hyväksyä liitteenä 1 olevat osastokohtaiset käyttösuunnitelmat ja niissä esitetyt kaupunginvaltuuston talousarviopäätöksen mukaisten sopeuttamistoimenpiteiden tarkennetut ehdotukset.
Esittelijä
Sosiaali- ja terveyslautakunnan edellisessä kokouksessa 14.1.2014 sovitut ja kokouksen jälkeen tehdyt tarkistukset ja muutokset tähän asiaan on merkitty esityslistatekstissä ja tämän asian liitteessä numero 1 marginaaliin tehdyin pystyviivoin. Lisäksi liitteessä numero 1 sivulla 18 olevan taulukon teksti kohdasta "Terhokodin käytön vähentäminen" on muutettu kuulumaan seuraavasti: "Terhokodin käytön väheneminen". Lisäksi Terhokodin käytön väheneminen -kohdassa luku -0,5 on muutettu luvuksi -0,2. Samalla taulukosta on poistettu teksti "Kotihoidon vahvistaminen +0,3".
Kaupunginhallitus on hyväksynyt vuoden 2014 talousarvion noudattamisohjeet 9.12.2013. Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan toimintavuotta koskevat suunnitelmat on tarkistettava vastaamaan talousarviossa hyväksyttyjä määrärahoja ja tuloarvioita. Suunnitelmia tarkistettaessa on varmistettava, että sitovat tavoitteet saavutetaan käytettävissä olevin määrärahoin.
Käyttösuunnitelman laadinnan lähtökohdat
Sosiaali- ja terveysviraston osastot ovat laatineet tulosbudjettien laadinnan yhteydessä osastokohtaiset käyttösuunnitelmat vuodelle 2014. Suunnitelmissa kuvataan, miten osaston toiminta toteutetaan tulosbudjetin raamissa. Lisäksi osastot kuvaavat, miten lautakunnan 4.6.2013 hyväksymä sosiaali- ja terveysviraston strategia toimeenpannaan osastoilla.
Osastojen käyttösuunnitelmat noudattavat seuraavaa rakennetta. Ensiksi kuvataan lyhyesti osaston yksikkörakenne, vakanssimäärä, tulosbudjettiin sisältyvät menot ja tulot. Toiminnalliset muutokset -kappaleessa kuvataan merkittävimmät talousarviovuonna toteutettavat muutokset kustannusvaikutuksineen. Lopuksi kukin osasto kuvaa viraston strategisiin tavoitteisiin liittyvät konkreettiset toimenpiteet osastollaan.
Sosiaali- ja terveysvirastolla on kuusi strategista tavoitetta:
1. Palvelukulttuuri uudistuu
2. Väestön terveys- ja hyvinvointierot kaventuvat
3. Integroidut palvelut ja hoito
4. Palvelurakenne kevenee
5. Palvelujen saatavuus ja tuottavuus paranevat
6. Vetovoimaiset työyhteisöt
Käyttösuunnitelmien laadinnan ohessa on täsmennetty osastokohtainen määrärahojen jako, missä tavoitteena on ollut huomioida vuoden 2013 budjettiin sisältyvät poikkeamat. Määrärahojen jaossa on otettu huomioon kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon sisältyvät tuottavuustavoitteet, jotka on kuvattu käyttösuunnitelmissa kohdassa toiminnalliset muutokset.
Lähtökohdat osastojen budjettiraameille
Kaupunginvaltuuston päättämä sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2014 talousarvio on seuraava:
3 10 Sosiaali- ja terveysvirasto | 1000 e |
Menot | 2 162 893 |
Tulot | 272 929 |
Talousarviokohdittain menot jakautuvat seuraavasti
3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut | 1000 e |
Menot | 1 466 980 |
Tulot | 185 647 |
|
|
3 10 04 Toimeentulotuki |
|
Menot | 170 000 |
Tulot | 87 052 |
|
|
3 10 05 Työllisyyden hoitaminen |
|
Menot | 6 107 |
Tulot | 230 |
|
|
3 10 06 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri |
|
Menot | 519 806 |
|
|
Investointitalous | 11 350 |
Tietotekniikkahankinnat | 4 350 |
Muut hankinnat | 7 000 |
Vuoden 2014 budjettiraami on sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta nimellisesti 2,5 % vuoden 2013 talousarviota ja noin 1,0 % vuoden 2013 ennustettua tasoa korkeampi, kun pois lasketaan vuoden 2013 ennusteeseen sisältyvät kertaluonteiset erät.
Vuoden 2014 talousraamin sisältä tulee rahoittaa palkankorotukset, yleinen kustannustason nousu vuonna 2014 sekä muut tiedossa olevat lisäkuluja vuonna 2014 aiheuttavat menoerät. Tämä merkitsee, että vuoden 2014 talousraami on reaalisesti vuoden 2013 ennustetta pienempi. Vuoden 2014 talousarviossa sopeuttamistarpeeksi on arvioitu 17 milj. euroa. Nämä sopeutukset on kuvattu käyttösuunnitelmissa kohdassa toiminnalliset muutokset.
Perhe- ja sosiaalipalvelujen budjetti (ilman toimeentulotukea ja työllistämistä) kasvaa 6,7 %, terveys- ja päihdepalvelujen 4,6 % ja sairaala-, kuntoutus ja hoiva- osaston 0,4 % vuoden 2013 budjettiin nähden. Erilaiset kasvuprosentit selittyvät sillä, että osastokohtaista jakoa on vuoden 2013 toteuman perusteella tarkennettu vuodelle 2014.
Sitovat tavoitteet
Kaupunginvaltuuston virastoa sitovat toiminnalliset tavoitteet pohjautuvat keväällä hyväksyttyihin talousarvioesityksiin. Sitovat toiminnalliset tavoitteet raportoidaan neljä kertaa vuodessa. Sitovat tavoitteet ovat seuraavat:
1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten terveystarkastukset, tavoite 2000 vuodessa.
2. Perusterveydenhuollon hoidon tarpeen arviointi, tavoite kolmessa vuorokaudessa
3. Hammashoidon tarpeen arviointi, tavoite kolmessa vuorokaudessa
4. Kiireettömään hammashoitoon pääsy, tavoite kuudessa kuukaudessa
5. Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettuun somaattiseen erikoissairaanhoitoon pääsy kuudessa kuukaudessa
6. Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettuun psykiatriseen erikoissairaanhoitoon pääsy kuudessa kuukaudessa
7. Kotona asuvien osuus 75-vuotta täyttäneistä nousee
8. Siirtoviivepäivähoitomaksuihin johtavia somaattisen erikoissairaanhoidon siirtoviiveitä ei synny
9. Iäkkäiden tehostetun palveluasumisen palveluseteliasiakkaiden määrä nousee 100:lla
10. Ehkäisevään toimeentulotukeen käytetään 3 % toimeentulotukimäärärahoista ja vähintään puolet ehkäisevästä toimeentulotuesta kohdennetaan vähävaraisille lapsiperheille
11. Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1300 henkilöä vuodessa
Palvelujen määrälliset tavoitteet
Viraston talousarviossa esitetyt määrälliset tavoitteet vuodelle 2014 ovat seuraavat:
| Talousarvio 2014 |
| |
Terveydenhoitajan vastaanotto, opiskeluterveydenhuolto | 61 000 |
Lääkärin vastaanotto, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto | 20 000 |
Lastensuojelun perhehoito, hoitovrk | 325 000 |
Lastensuojelun laitoshoito, hoitovrk | 247 000 |
Perheneuvolat, käynti | 19 000 |
Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti | 28 000 |
Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat yht | 882 |
Kehitysvammahuollon laitoshuolto, paikat yht. | 104 |
|
|
Terveysneuvonta, käynti | 303 000 |
Lääkärin vastaanottokäynti | 707 000 |
Terveydenhoitajan vastaanottokäynti | 586 000 |
Hammashuolto, käynti | 465 000 |
Pkl-vastaanotto | 82 000 |
Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti | 36 000 |
Tk-päivystys, käynti | 125 000 |
Somaattisen päivystyksen hoitopäivät | 70 000 |
Psykiatrian avohoitokäynti | 212 000 |
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät | 93 000 |
Psykiatrian avohoitopäivä | 70 000 |
Polikliininen päihdehuolto, as.käynnit vuoden aikana | 69 000 |
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana | 136 000 |
Päihdehuollon asumispalvelut. asumisvuorokaudet yht. | 61 000 |
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht. | 66 000 |
|
|
Kotihoito, käynti | 2 600 000 |
Somaattinen sairaalahoito, päättyneet hoitojaksot | 30 000 |
Iäkkäiden pitkäaikainen palveluasuminen, vrk | 970 000 |
Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk | 580 000 |
Käyttösuunnitelman laadintaprosessi
Tulosbudjetteja ja käyttösuunnitelmia on käsitelty viraston johtoryhmässä, 14.11, 3.12 ja 5.12.2013. Osastokohtaiset raamit pohjautuvat vuoden 2013 budjetteihin, joissa on huomioitu talousarvion jatkokäsittelyssä tulleet määrärahamuutokset sekä tiedossa olevat merkittävät budjettipoikkeamat.
Osastojen käyttösuunnitelmat ovat esityslistan tämän asian liitteenä 1. Euromääräiset tulosbudjettitaulukot ovat esityslistan tämän asian liitteenä 2.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan avustukset järjestöille vuodelle 2014
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 17.12.2013, 421 § esittelijän ehdotuksesta poiketen
myöntää järjestöjen 200 hakemukselle avustusta vuoden 2014 toimintaan yhteensä 6 729 000 euroa. Se on 279 000 euroa enemmän kuin esittelijä oli ehdottanut.
Lisäksi lautakunta päätti, että virastopäällikön päätettäväksi osoitetaan enintään 480 000 euroa niille 222 hakemuksille, jotka ovat suuruudeltaan enintään 10 000 euroa ja jotka eivät sisältyneet ko. päätöksessä mainittuihin taulukoihin.
Virastopäällikkö käytti avustuksiin 120 000 vähemmän kuin hänelle oli varattu.
Em. päätösten vuoksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee, että käyttösuunnitelmaa sopeutetaan 159 000 eurolla.
Virastopäällikön kannanotot
Virastopäällikkö toteaa yhteenvetona, että osastokohtaiset tulosbudjetit on laadittu kaupunginvaltuuston hyväksymien määrärahojen puitteissa.
Virastopäällikkö toteaa edelleen, että tulosbudjetin laadinnan tietopohja on merkittävästi parempi kuin oli asianlaita viraston ensimmäisen toimintavuoden budjettia laadittaessa. Keskeisenä haasteena tulee olemaan tuottavuustoimenpiteiden ja kaupunginvaltuuston hyväksymien sopeuttamistoimenpiteiden toteuttaminen, koska ilman niiden toteuttamista ei budjetissa tulla pysymään, kun huomioidaan nyt ennustettu kustannusten taso. Budjetissa pysymisen tärkeyttä korostaa se, että talouden näkymät tuleville vuosille ovat kuntatalouden näkökulmasta vaikeat, mikä tulee merkitsemään sitä, että menotaso tulee jatkossakin olemaan aleneva.
Virasto tulee laatimaan ja esittelemään lautakunnalle ensimmäisen ennusteensa helmikuun lopun tilanteesta maaliskuussa 2013. Siinä yhteydessä osastot tulevat myös raportoimaan käyttösuunnitelmiin sisältyvien sopeutustoimenpiteiden toteuttamisen tilanteen. Mikäli budjetissa esiintyy ylitysuhkaa, tuodaan lautakunnalle säännöllisesti tiedot osastojen toimenpiteistä, joihin on ryhdytty.
Sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunta käsitteli asiaa kokouksessaan 16.12.2013 ja sen antama lausunto jaettiin sähköpostilla lautakunnan jäsenille maanantaina 16.12.2013.
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Liitteet
1 | Käyttösuunnitelma 2014 21.1.2014 (4-5).pdf |
2 | Tulosbudjetti 2014 |
Tiedoksi
Osastopäälliköt
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.01.2014 § 4
HEL 2013-015408 T 02 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
14.01.2014 Pöydälle
Pöydällepanoehdotus:
Maija Anttila: Ehdotan asia jää pöydälle.
Lautakunta hyväksyi pöydällepanoehdotuksen yksimielisesti.
17.12.2013 Pöydälle
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|