15/2013

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/19

15.10.2013

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Oranssi ry:n yhteisöille tarkoitettua sosiaalista luottoa koskevasta lainahakemuksesta

HEL 2013-010944 T 02 05 03 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle lainahakemuksesta seuraavan lausunnon:

"Oranssi ry pyytää Helsingin kaupunkia myöntämään järjestön kokonaan omistamalle Oranssi Asunnot Oy:lle Helsingin kaupungin yhteisöille tarkoitettua sosiaalista luottoa 75 000 euroa 20 vuoden maksuajalla. Oranssi Asunnot Oy:n nuorisoasumistoiminta on voittoa tuottamatonta ja yleishyödyllistä. Lainan käyttötarkoitus on ostaa yhtiön omistukseen Kumpulassa Jyrängöntie 7 sijaitseva vuonna 1920 rakennettu puutalo sekä rahoittaa asukkaiden talkootöinä suorittamaa kiinteistön peruskorjausta.

Oranssi Asunnot Oy  peruskorjaa ja kunnostaa vanhoja Museoviraston suojelemia rakennuksia kohtuuhintaisiksi nuorisoasunnoiksi. Asuminen eroaa tavallisesta vuokra-asumisesta selkeimmin asukkaiden aktiivisuuden vuoksi. Asuntoja voivat hakea alle 25 -vuotiaat nuoret ja nuoret perheet. Asuntojen vuokrataso vastaa julkisyhteisöjen sosiaalisen asuntotuotannon tasoa.

Sosiaali- ja terveysvirasto tuottaa itse tai hankkii ostopalveluna sosiaalihuoltolain ja sosiaalihuollon erityislakien nojalla järjestettäviä asumispalveluja eri asiakasryhmille. Vuokra-asuntotoiminta ei sen sijaan kuulu sen järjestämisvastuulla olevien asumispalvelujen piiriin

Lautakunta pitää kuitenkin Oranssi Asunnot Oy:n nuorisoasumistoimintaa tarpeellisena ja puoltaa lainan myöntämistä. Lainan myöntäminen edistää kohtuuhintaisen vuokra-asuntotarjonnan ylläpitämistä. Lisäksi Oranssi Asunnot Oy:n asukastoiminta edistää nuorten aktiivisuutta ja tarjoaa mahdollisuuksia nuorten ammatilliseen kouluttautumiseen sekä työllistymiseen."

virastopäällikkö

Matti Toivola

Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246

jussi.lind(a)hel.fi

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle lainahakemuksesta seuraavan lausunnon:

Oranssi ry pyytää Helsingin kaupunkia myöntämään järjestön kokonaan omistamalle Oranssi Asunnot Oy:lle Helsingin kaupungin yhteisöille tarkoitettua sosiaalista luottoa 75 000 euroa hankkiakseen omistukseensa vanhan puutalon, jossa on neljä asuntoa. Oranssi Asunnot Oy omistaa kahdeksan kiinteistöä, jotka sijaitsevat Tapanilassa, Arabiassa, Kumpulassa ja Herttoniemessä. Yhtiöllä on myös kolme välivuokrauskohdetta Helsingin kaupungin kiinteistövirastolta, joista yksi on Jyrängöntie 7. Oranssi Asunnot Oy:n hallinnoimissa 63 asunnossa asuu tällä hetkellä 110 asukasta.

Oranssi ry sai Helsingin kaupungin sosiaalista luottoa vuonna 2012 ja sen avulla yhtiö pystyi järjestämään pankkilainansa ja saamaan taloutensa tasapainoon.

Oranssi ry:n toimintaa tukemalla kaupunki vaikuttaa asuntokannan kohtuuhintaisuuteen, joka osaltaan mahdollistaa asukkaiden itsenäisen toimeentulon. Näin tulee myös huomioitua olemassa olevan asuntokannan tehokas käyttö ja se, että vuokra-asuntokanta sijoittuu ympäri kaupunkia eikä eriydy vain tietyille asuinalueille.

virastopäällikkö

Matti Toivola