Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2013

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/5

 

26.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 29

Hankintapäätöksen virheen korjaaminen

HEL 2012-006951 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hallintolain 51 §:n nojalla korjata sosiaalilautakunnan hankintapäätöksessä 30.10.2012 (§ 359) ilmenneen laskuvirheen, joka päätöksen tehneen viranomaisen on korjattava hallintolain 51 §:n 1 momentin nojalla. Virheen korjaamisen ei voida katsoa johtavan asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen.

Korjaus tehdään päätöksen liitteeseen 2, jossa mainittu perustasoisen palvelun hinnan 75 prosentin painotus korvataan 15 painotuksella ja vankan tuen palvelulle annettu 15 prosentin painotus korvataan 75 prosentin painotuksella, kuten asiaa koskeneessa tarjouspyynnössä oli ilmoitettu. Vertailun tulos lasketaan tämän jälkeen uudelleen ja tarjoajien etusijajärjestystä päivitetään tämän mukaisesti.

Korjattu liite (liite 1) korvaa alkuperäisen hankintapäätöksen vastaavan, virheen sisältävän liitteen (liite 2). Kirjoitusvirheen korjaamisesta tehdään merkintä viranomaisen käytössä olevaan tietojärjestelmään.

Uusi edullisuusjärjestys on: Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö, Care Component Oy, Perhehoitokumppanit Suomessa Oy, Mediverkko Lasten ja Nuorten Palvelut Oy, SOS- Lapsikylät ry, MerTer Oy, SOS PRO Oy ja Pelastakaa Lapset ry.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Seija Uskali, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43848

seija.uskali(a)hel.fi

Liitteet

1

Korjattu vertailu_ Perhehoidon tukipalvelut.pdf

2

Alkuperäinen vertailu_ Perhehoidon tukipalvelut.pdf

3

Kuuleminen virheen korjaamisesta_lopul..pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Palveluntuottaja

Esitysteksti
Hallintovalitus, yleistiedoksianto
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Talous- ja tukipalvelut

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee hallintolain 51 §:n nojalla korjata sosiaalilautakunnan hankintapäätöksessä 30.10.2012 (§ 359) ilmenneen laskuvirheen, joka päätöksen tehneen viranomaisen on korjattava hallintolain 51 §:n 1 momentin nojalla. Virheen korjaamisen ei voida katsoa johtavan asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen.

Korjaus tehdään päätöksen liitteeseen 2, jossa mainittu perustasoisen palvelun hinnan 75 prosentin painotus korvataan 15 painotuksella ja vankan tuen palvelulle annettu 15 prosentin painotus korvataan 75 prosentin painotuksella, kuten asiaa koskeneessa tarjouspyynnössä oli ilmoitettu. Vertailun tulos lasketaan tämän jälkeen uudelleen ja tarjoajien etusijajärjestystä päivitetään tämän mukaisesti.

Korjattu liite (liite 1) korvaa alkuperäisen hankintapäätöksen vastaavan, virheen sisältävän liitteen (liite 2). Kirjoitusvirheen korjaamisesta tehdään merkintä viranomaisen käytössä olevaan tietojärjestelmään.

Uusi edullisuusjärjestys on: Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö, Care Component Oy, Perhehoitokumppanit Suomessa Oy, Mediverkko Lasten ja Nuorten Palvelut Oy, SOS- Lapsikylät ry, MerTer Oy, SOS PRO Oy ja Pelastakaa Lapset ry.

Esittelijä

Sosiaalilautakunta teki 30.10.2012 (§ 359) hankintapäätöksen lastensuojelupalveluiden hankinnasta puitejärjestelynä, jonka kaikki ehdot on vahvistettu. Hankinta koostui seitsemästä eri osahankinnasta, joista osahankinta 2 koski toimeksiantosuhteisen perhehoidon tukipalveluja. Päätös on lainvoimainen. Päätöksen täytäntöönpanoa koskevia sopimuksia ei ole tehty.

Myöhemmin on ilmennyt, että hankintapäätöksen osahankintaa 2 koskevassa liitteessä (liite 2), joka sisälsi osahankinnan tarjousvertailun ja valittavien tarjoajien etusijajärjestyksen puitejärjestelyssä, on vertailukaavojen kohdalla virhe. Virheessä on kysymys siitä, että ko. hankintaa koskevassa tarjouspyynnössä ilmoitettu hintojen vertailutapa, prosenttimuodossa ilmoitettu painotus, on siirretty virheellisesti vertailutaulukkoon, niin että hankittavan palvelun kahden eri palvelutason hintojen painotukset ovat vaihtuneet keskenään.

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että perustasoisen palvelun hinta tullaan ottamaan vertailussa huomioon 15 prosentin painoarvolla ja vankan tuen palvelun hinta 75 prosentin painoarvolla. Hankintapäätöksen liitteenä 2 olevassa vertailutaulukossa painoarvot oli kuitenkin virheellisesti laskettu siten, että perustasoisen palvelun hinnalle oli annettu 75 prosentin painoarvo ja vankan tuen palvelulle 15 prosentin painoarvo.

Hankintapäätöstä ei voida enää oikaista julkisista hankinnoista annetun lain 80 §:n tarkoittamana hankintayksikön tekemänä itseoikaisuna, koska päätöksen tekemisestä on kulunut enemmän kuin 60 päivää. Päätöksessä oleva selvä virhe on kuitenkin hallintolain mukaan korjattava: Hallintolain 51 §:n mukaan viranomaisen on korjattava päätöksessään oleva ilmeinen kirjoitus- tai laskuvirhe taikka muu niihin verrattava selvä virhe. Virhettä ei saa kuitenkaan korjata, jos korjaaminen johtaa asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen eikä virhe ole aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä. Hallintolain 52 §:n mukaan kirjoitusvirhe korjataan korvaamalla virheen sisältävä toimituskirja korjatulla toimituskirjalla. Virheen korjaamisesta on tehtävä merkintä alkuperäisen päätöksen taltiokappaleseen tai viranomaisen käytössä olevaan tietojärjestelmään.

Hankintapäätöksen liitteessä 2 on laskuvirhe tai muu siihen verrattava selvä virhe. Korjaamisen ei voida katsoa johtavan asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen ensinnäkään, koska korjaaminen ei johda yhdenkään asianosaisen poissulkemiseen tarjouskilpailusta, eikä huononna asianosaisen asemaa. Virheen korjaaminen vaikuttaa valittujen tarjoajien sijoittumiseen puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä siten, että joidenkin virheen vuoksi luettelossa paremmin sijoittuneiden tarjoajien sijoitus laskee, kun taas toisten sijoitus paranee. Tätä ei kuitenkaan voida pitää kohtuuttomana, vaan välttämättömänä tarjoajien oikeussuojan kannalta, koska alkuperäisen päätöksen virhe on ilmeinen ja selvä. Lisäksi etusijajärjestyksen ohella palveluntuottajan valintaan vaikuttavat aina asiakaskohtaiset tarpeet tarjouspyynnössä ilmoitetulla tavalla: ”Jos luettelon ensimmäinen palveluntuottaja ei pysty täyttämään asiakkaan hoidollisia ja kasvatuksellisia erityistarpeita tai ei muuten pysty tarjoamaan tilaajan asiakkaalle palvelua, Tilaaja tekee asiakaskohtaisen palvelutilauksen luettelossa seuraavana olevalta soveltuvalta palveluntuottajalta.” Kaupunki ei puitejärjestelyssä kuitenkaan sitoutunut tiettyihin hankintamääriin.

Ilmenneen virheen korjaamista koskevaan menettelyyn on ryhdytty viranomaisen omasta aloitteesta ja asianosaisille on annettu asiaa koskeva tiedote ja kuulemismahdollisuus. Virheen korjaamisesta tehdään merkintä Helsingin kaupungin tietojärjestelmään.

Esittelijä

virastopäällikkö

Matti Toivola

Lisätiedot

Seija Uskali, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43848

seija.uskali(a)hel.fi

Liitteet

1

Korjattu vertailu_ Perhehoidon tukipalvelut.pdf

2

Alkuperäinen vertailu_ Perhehoidon tukipalvelut.pdf

3

Kuuleminen virheen korjaamisesta_lopul..pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Palveluntuottaja

Esitysteksti
Hallintovalitus, yleistiedoksianto
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Talous- ja tukipalvelut

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Päätöshistoria

Sosiaalilautakunta 30.10.2012 § 359

HEL 2012-006951 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaalilautakunta päätti käydyn tarjouskilpailun tuloksena

- todeta, että tarjouskilpailussa saatiin 194 palveluntuottajalta yhteensä 417 tarjousta, jotka kaikki ovat saapuneet asetettuun määräaikaan mennessä.

- sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle liitteissä 1-6 mainituin tarkemmin perusteluin 12 seuraavaa tarjoajaa, koska ne eivät täytä tarjouspyynnössä tarjoajille asetettuja edellytyksiä:

Ryhmästä 3, Luvanvarainen perhehoito:
               Perhekoti Amicus Oy
               Perhekoti Juolukka Oy
               Perhekoti Kuutinpesä Oy
               Perhekoti Lähde Ky.

Ryhmästä 4, Laitoshoito
               Järvikunnassäätiö, Lapinjärven Lastentalo
               Kastarin Pienryhmäkodit Oy,
               Ryhmäkoti Helminraitti Oy
               Kumpuniitty Oy Lastenkoti Ketoniitty, Lastenkoti Kumpuniitty,
               Asumisharjoitteluyksikkö Harjuniitty, Lastenkoti Metsäniitty,
               Saalinki Oy Perhekuntoutuskoti Arianne
               Satulintu Oy Pienryhmäkoti Satulinna.

Ryhmästä 5, Vaativa laitoshoito
                Kumpuniitty Oy, Erityisyksikkö Aroniitty.

Ryhmästä 6, Koulukotihoito
                Koulukoti Pohjola, Perhekoti Ainola.

- hylätä liitteissä 1-6 mainituin tarkemmin perusteluin tarjouspyyntöä vastaamattomina seuraavat 13 tarjousta:

Ryhmästä 1, Perhekuntoutus:
                Perhekuntoutuskeskus Kepilä Oy

Ryhmästä 3, Luvanvarainen perhehoito:
                Perhekoti Markankolo Oy
                Perhekoti Nummenlinna Oy                   
                Perhekoti Palmu Oy
                Perhekoti Tiipukka Oy
                Socium Oy, Pienryhmäkoti Kilpikallio

Ryhmästä 4, Laitoshoito
                Lastensuojelulaitos Merituuli Oy
                Mehiläinen Oy, Lehtosara, Ryhmäkoti Männistö
                Pienryhmäkoti Mirits Oy
                Sosfix Oy

Ryhmästä 5, Vaativa laitoshoito
                Keltaisen Kartanon Kuntoutus Oy
                Kriisi- ja nuorisokoti Vanamo Oy
                Nuorten Ystävät Oy, Villa Aura.

- keskeyttää tarjouskilpailun jälkihuollon tuetun asumisen osalta, koska tarjouspyynnössä oli kyseisen palvelun määrittelyssä puutteita.

- kilpailuttaa jälkihuollon tuetun asumisen palvelut uudelleen.

Sosiaalilautakunta päätti valita puitesopimustuottajiksi sopimuskaudelle 1.1.2013 – 31.12.2016 tarjousten perusteella seuraavat palveluntuottajat, joiden tarjoamat palvelut arvonlisäverottomine hintoineen ilmenevät palvelumuotokohtaisesti liitteissä 1–6.

Valitut palveluntuottajat

Aarnihoiva Oy

A-Klinikkasäätiö

Ammatillinen Perhekoti Hennalin Oy

Arenti Finland Oy

Care Component Oy

CTM Oy Sosiaali- ja terveyspalvelut

Desiker-Aurinkomäki Oy

Elmerikoti Oy

Erpekon Oy / Siikajoen Nuorisokoti

Etelä-Suomen Sijaishoitopalvelut ESSI Oy

Fridkullan Perhekoti Ky

Haapalan Perhekoti Oy

Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö

Helsingin ensikoti ry

Helsingin seurakuntayhtymä, Lehtisaaren nuorisokoti

Helsinkimissio ry

Himaharju Oy

H & J-M Rautiainen Oy

Jokirannantien ryhmäkoti Oy

Jokivarren pienryhmäkoti Oy

Jyväskylän Hoitokoti Ankkuri Oy

Jyväskylän Lastensuojelu Palvelut Oy

Jyvässeudun perhekodit Oy

Kainuun Hoivataito Oy

Kalliolan Setlementti / Kalliolan kannatusyhdistys

Karskogin perhekoti Oy

Keski-Uudenmaan Perheasema Purje Oy

Kiviranta Kodit Oy

KS-Hoivapalvelut Oy

Kuntoutuskoti Kasvun Portaat Oy

Kuntoutumiskoti Raussilan Risteys Oy

Kymen Nuorten Asema Oy

Lagmansgården / Valtion koulukoti

Lamujoen perhekodit Oy

Lappeen Ryhmäkodit Oy

LapsiperhePalvelu Stark Oy

Lastensuojelulaitos Ravani Oy

Lastensuojelulaitos Lämminsyli Oy

Lastensuojelupalvelut Väylä Oy

Lastensuojeluyksikkö Pihakoivu Ky

Lehmuskolo Oy

Lilja Kodit Oy

Limingan Koulutuskeskus

Loimaan Kotipesä Oy

Lovena Oy

Lukkarinoja Oy

Löfsta Oy

Mainio Vire-konserni Oy

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Helsingin yhdistys ry

Mansikkapuisto Oy

Matti & Maija –koti

Matula Oy

Mediverkko Lasten ja Nuorten Palvelut Oy

Mehiläinen Oy

Meppi Oy

MerTer Oy

Mervi Jaako Oy

Metsäkulman perhepalvelut oy

Modus Vivendi Oy

Muutoskantti Oy

Normikoti Oy

Numinor House Oy / Vihreä Joki

Nuoriskoti Nummela Oy

Nuorisokoti Nummela Uusimaa Oy

Nuorisokoti Valokki Oy

Nuorisopsykiatrinen asumiskoti Puro Oy

Nuorten ryhmäkoti Kompassi Oy

Nuorten Tukikoti Verso Oy

Nuorten Ystävät –palvelut Oy

Nuorten Ystävät ry, Koulukoti Pohjola

Nurmipirtti Ky

Oiva Riihi Oy

Oulujoen perhekoti Oy

Onnentupa Oy:n perhekodit

Paasikiven Nuorisokylän Säätiö

Palonahon perhekoti Ay

Parikanniemi Säätiö

Pelastakaa Lapset Ry

PerhehoitoKumppanit Suomessa Oy

Perhekoti Ankkuri Oy

Perhekoti Aurinkopiha Oy

Perhekoti Fanni Oy

Perhekoti Herttuan Villa Oy

Perhekoti Joikula Oy

Perhekoti Kuutti Oy

Perhekoti Muuttolintu Oy

Perhekoti Nuutti Ay

Perhekoti Sininiitty Oy

Perhekoti Vanha-Juhala Oy

Perhekoti Vanha Mylly Ay

Perhekotiyhteisö Oljenkorsi Oy

Perhekuntoutuskeskus Lauste Ry

Perheryhmäkoti Aurinkomäki

Peurakoti Oy

Pienryhmäkoti Eppu Oy

Pienryhmäkoti Helmiina Oy / Medivida Oy

Pienryhmäkoti Otso Oy

Pienryhmäkoti Pihla Oy

Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä Oy

Pienryhmäkoti Venla Oy

Pienryhmäkoti Wilma Oy

Puistonmäen Tukikoti Oy

Romano Missio ry

Ryhmäkoti Aarrearkku Ay

Ryhmäkoti Luotsi Oy

Ryhmäkoti Tinttaralla Oy

Saimaan Perhepalvelut Oy

Salon perhetukikeskus Oy

Sastamalan Sijaishuoltopalvelut Oy

Sinofera Oy

Sipilän Varakoti Oy

SOS PRO Oy

SOS-Lapsikylä ry

Sosiaalipalvelut Saraste Oy

Suvirinteen Perhekoti Oy

Takamaan kasvu Oy

Tasalapa Oy

Temakodit Oy                           

Terapeuttinen hoito- ja kasvuyksikkö La casa gialla Oy

Tuikkula Oy

Valtion Koulukodit / Harvialan koulukoti

Valtion Koulukodit / Kasvun yhteisöt

Valtion Koulukodit / Sippolan Koulukoti

Valtion Koulukodit / Vuorelan Koulukoti

Vanhakallion perhekoti Oy

Viikari-koti Oy

Väinö-Kaarina Koti Oy

Yhteiset Lapsemme ry

Valitut palvelut

Palvelumuoto 1, lastensuojelun ympärivuorokautinen perhekuntoutus:
4 palveluyksikköä, liitteen 1 mukaisesti.

Palvelumuoto 2, toimeksiantosuhteisen perhehoidon tukipalvelut:
9 palveluyksikköä, liitteen 2 mukaisesti. 

Palvelumuoto 3, lastensuojelun luvanvarainen perhehoito:
37 palveluyksikköä, liitteen 3 mukaisesti.  

Palvelumuoto 4, laitoshoito:
71 palveluyksikköä, liitteen 4 mukaisesti.

Palvelumuoto 5, vaativa laitoshoito:
76  palveluyksikköä, liitteen 5 mukaisesti.

Palvelumuoto 6, koulukotihoito:
8 palveluyksikköä, liitteen 6 mukaisesti.

Palvelumuoto 7, jälkihuollon tuettu asuminen:
Tarjouskilpailu keskeytetty, tarjoukset lueteltu liitteessä 7.

- tehdä valittujen tarjoajien kanssa puitesopimukset ajalle 1.1.2013–31.12.2016 tarjousten mukaisilla arvonlisäverottomilla hinnoilla ehdolla, että palveluntuottajat esittävät ennen sopimuksen allekirjoittamista selvityksen tarjouspyynnön vaatimusten täyttymisestä.

Samalla sosiaalilautakunta päätti, että hankintasopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa allekirjoittaa tilaajan puolesta vuoden 2012 aikana perhepalvelujohtaja ja sen jälkeen perhepalveluista vastaava osastopäällikkö ja että mahdollisesta option käytöstä päättää virastopäällikkö.

Hankinnan arvo koko sopimuskaudelta on noin 120–160 miljoonaa euroa. Palvelu on arvonlisäverotonta sosiaalipalvelua.

29.05.2012 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

sosiaalijohtaja

Paavo Voutilainen

Lisätiedot

Seija Uskali, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43848

seija.uskali(a)hel.fi

Juha Jokinen, asiakasohjauksen päällikkö, puhelin: 310 46889

juha.jokinen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566