Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2020 | 1 (5) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 17.09.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 76
Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon työkonepalvelut ajaksi 1.11.2020 - 31.10.2023
HEL 2020-006708 T 02 08 02 00
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä esityslistatekstin liitteessä 2 mainitut yksittäiset työkoneet liitteessä mainituista syistä, sekä oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon työkonepalvelujen sopimukset ajaksi 1.11.2020 - 31.10.2023 esityslistatekstin tarjousvertailussa (liite 3) mainittujen tarjoajien kanssa ja siihen kirjatuista työkoneista.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia palveluntuottajaksi valituilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 12 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947
ari.kinnunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Määräaikaan mennessä saadut tarjoukset |
2 | Hylättävät työkoneet |
3 | Tarjousvertailu |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
EU-kynnysarvon ylittävästä palveluhankinnasta on julkaistu HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitukset 19.6.2020. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi- toimittajaportaalissa. Hankinnan kohteena on talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon työkonepalvelujen hankinta.
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain 1397/2016 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 14.7.2020 mennessä. Määräaikaan mennessä esitettiin yksi lisäkysymys. Hankintaa koskevaan kysymykseen vastattiin Tarjouspalvelussa. Tarjouspyyntöasiakirjat sekä hankintaa koskeva kysymys ja siihen annettu vastaus ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.
Tarjousten määräaika oli perjantaina 14.8.2020 klo 12:00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja. Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä 38 tarjoajaa (liite 1).
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajiksi valituilta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.
Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen vuoksi hankintayksikkö tarkastaa palveluntuottajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimukset tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei palveluntuottajaksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.
Tarjouspyynnön vaateen mukaan tarjottavien työkoneiden on oltava käyttöönottovuodeltaan (KOV) vähintään 2012, pois lukien koneluokat TRE (monitoimikone, kuormaava) ja LAK (lakaisuajoneuvo), joissa tarjottavien työkoneiden on oltava käyttöönottovuodeltaan vähintään 2007, sekä TH (tiehöylä), PT (puskutraktori) ja R (rinnekone), joissa käyttöönottovuoden on oltava vähintään 1996. Tarjouspyynnön vaateen mukaan tela-alustaisten kaivinkoneiden (KKHt) työpainon on oltava vähintään 20 t. Hylättävät työkoneet ja hylkäämisen syyt mainitaan esityslistatekstin liitteessä (liite 2). Liitteessä mainitut työkoneet ovat tarjouspyynnön vaateiden vastaisia ja ne on siksi hylättävä, eikä niitä oteta mukaan tarjousvertailuun.
Tarjoukset piti jättää sitä varten laadituilla erillisillä tarjouslomakkeilla, jossa tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan tarjouksen tekijätietojen lisäksi tarjouspyynnön hankinnan kohteen kuvauksen konelajiluettelon mukaisesti tarjottavan työkoneen merkki ja malli, käyttövoima, rekisteritunnus ja/tai valmistenumero, käyttöönottovuosi (KOV), paino, työlaitteet, jne. Sopimuskauden aikana hankittavasta kalustosta, joista ei ollut tarjouksen tekemisen hetkellä yksilöityjä tietoja, pyydettiin ilmoittamaan kaluston päätiedot sekä hankinnan ajankohta.
Työkonekohtaiset arvonlisäverottomat yksikköhinnat (€/h, alv 0 %) pyydettiin ilmoittamaan sisältäen takuutunnit ja/tai ilman takuutunteja.
Päätöksen tekemisen peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus. Arviointiperusteet ovat hinta ja työkoneen käyttövoima (KV). Käyttövoimavaihtoehdot ovat täyssähköinen, hybridi tai diesel (MPÖ).
Työkoneen käyttövoima vaikuttaa vertailulukuun seuraavasti:
Käyttövoima | KV-kerroin |
täyssähköinen | 1,00 |
hybridi | 1,10 |
diesel (MPÖ) | 1,20 |
Kokonaistaloudellisuuden vertailu lasketaan kaavalla: V = T x K.
(V = vertailuluku, T = yksikköhinta, K = KV-kerroin).
Tarjousvertailu on tehty tarjouspyynnössä ilmoitetun konelajiluettelon mukaisesti (liite 3). Työkoneet ovat lajiteltu takuutunnit sisältävän työkonepalvelun mukaiseen edullisuusjärjestykseen.
Puitesopimukseen perustuvia erillisiä tilauksia tehdään tarjousvertailun mukaisessa kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Tilauksen teossa otetaan huomioon palvelun saatavuus, sopivuus ja työkoneen varustus. Palveluntuottajaksi valittua ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen työtilausta sitoutunut muualle.
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947
ari.kinnunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Määräaikaan mennessä saadut tarjoukset |
2 | Hylättävät työkoneet |
3 | Tarjousvertailu |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntöasiakirjat |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|