Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2020 | 1 (5) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 13.02.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 5
Maanrakentamisen työkonepalvelujen hankinta ajaksi 1.4.2020 - 31.3.2023
HEL 2019-010160 T 02 08 02 00
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä esityslistatekstin liitteessä 2 mainitut yksittäiset työkoneet siinä mainituista syistä, sekä oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään maanrakentamisen työkonepalvelujen sopimukset ajaksi 1.4.2020 - 31.3.2023 esityslistatekstin tarjousvertailussa mainittujen tarjoajien kanssa ja siihen kirjatuista työkoneista (liite 3).
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia palveluntuottajaksi valituilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 33 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Käsittely
Johtokunta kuuli asiantuntijana yksikönjohtaja Sami Ahervaa.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947
ari.kinnunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Määräaikaan mennessä saadut tarjoukset |
2 | Hylättävät työkoneet |
3 | Tarjousvertailu |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
EU-kynnysarvon ylittävästä palveluhankinnasta on julkaistu HILMA- ja TED- (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla ennakkoilmoitukset 16.9.2019 ja hankintailmoitukset 29.11.2019. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. Hankinnan kohteena on maanrakentamisen työkonepalvelujen hankinta.
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 11.12.2019 klo 12:00 mennessä. Hankintaa koskeviin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelussa. Tarjouspyyntöasiakirjat sekä hankintaa koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.
Tarjousten määräaika oli perjantaina 10.1.2020 klo 12:00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja. Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä 69 tarjoajaa (liite 1).
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD). Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajiksi valituilta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.
Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen vuoksi hankintayksikkö tarkastaa palveluntuottajaksi valittujen pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Sopimukset tehdään vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, ettei palveluntuottajaksi valittuja rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.
Tarjouspyynnön vaateen mukaan tarjottavien työkoneiden on oltava käyttöönottovuodeltaan (KOV) vähintään 2015, pois lukien koneluokat PT (telapuskutraktori), TEL (teleskooppipuominen kaivukone) ja TH (tiehöylä), joissa tarjottavien työkoneiden on oltava käyttöönottovuodeltaan vähintään 2007. Esityslistatekstin liitteessä mainittujen työkoneiden käyttöönottovuosi ei täytä tarjouspyynnön vaadetta (liite 2). Kyseiset työkoneet ovat tarjouspyynnön KOV-vaateen vastaisia ja ne on siksi hylättävä, eikä niitä oteta mukaan tarjousvertailuun.
Tarjoukset piti jättää sitä varten laadituilla erillisillä tarjouslomakkeilla, jossa tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan tarjouksen tekijätietojen lisäksi tarjouspyynnön hankinnan kohteen kuvauksen konelajiluettelon mukaisesti tarjottavan työkoneen merkki ja malli, rekisteritunnus ja/tai valmistenumero, käyttövoima, käyttöönottovuosi (KOV), paino, työlaitteet, jne. Sopimuskauden aikana hankittavasta kalustosta, joista ei ole vielä tarjouksen tekemisen hetkellä yksilöityjä tietoja, pyydettiin ilmoittamaan kaluston päätiedot sekä hankinnan ajankohta.
Työkonekohtaiset arvonlisäverottomat yksikköhinnat (€/h, alv 0 %) pyydettiin ilmoittamaan erikseen pitkäaikaiseen ja/tai lyhytaikaiseen työkonepalveluun. Lyhytaikaiseksi työkonepalveluksi katsotaan enintään yhden (1) viikon kestävä tilaus. Jos lyhytaikainen tilaus ylittää pitkäaikaisen tilauksen aikarajan, käytetään silloin pitkäaikaiseen työkonepalveluun tarjottua yksikköhintaa koko työkonepalvelun ajalta.
Tarjouksen valintaperuste on kokonaistaloudellinen edullisuus. Arviointiperusteet ovat hinta ja kaluston käyttövoima (KV). Käyttövoimavaihtoehdot ovat täyssähköinen, hybridi tai diesel (MPÖ).
Työkoneen käyttövoima vaikuttaa vertailulukuun seuraavasti:
Käyttövoima | KV-kerroin |
täyssähköinen | 1,00 |
hybridi | 1,10 |
diesel (MPÖ) | 1,20 |
Kokonaistaloudellisuuden vertailu lasketaan kaavalla: V = T x K.
(V = vertailuluku, T = yksikköhinta, K = KV-kerroin).
Tarjousvertailu on tehty tarjouspyynnön hankinnan kohteen kuvauksen konelajiluettelon mukaisesti ja tarjouspyynnössä ilmoitettujen päätöksen tekemisen perusteiden mukaisesti (liite 3). Työkoneet ovat lajiteltu pitkäaikaisen työkonepalvelun mukaiseen edullisuusjärjestykseen.
Puitesopimukseen perustuvia erillisiä tilauksia tehdään tarjousvertailun mukaisessa kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Tilauksen teossa otetaan huomioon palvelun saatavuus, sopivuus ja työkoneen varustus. Palveluntuottajaksi valittua ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen työtilausta sitoutunut muualle.
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947
ari.kinnunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Määräaikaan mennessä saadut tarjoukset |
2 | Hylättävät työkoneet |
3 | Tarjousvertailu |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntöasiakirjat |
2 | Kysymykset ja vastaukset |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|