Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 9/2019 | 1 (5) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 03.10.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 79
Staran tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoimisen palveluhankinta
HEL 2019-004184 T 02 08 02 00
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti valita tarjouskilpailussa parhaimmin sijoittuneen tarjoajan CGI Suomi Oy:n palveluntuottajaksi ja oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimuksen tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoimisen palveluhankinnasta.
Hankinnan ennakoitu arvo on 31.12.2021 saakka enintään 2.000.000 euroa.
Sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen asianosaisille.
Käsittely
Timo Martiskainen: Päätösehdotukseen lisätään toinen kappale: Hankinnan ennakoitu arvo on 31.12.2021 saakka enintään 2.000.000 euroa.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Janne Romo, tietohallintopäällikkö, puhelin: 310 29021
janne.romo(a)hel.fi
Lauri Mörä, laatuasiantuntija, puhelin: 310 78712
lauri.mörä(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
2 | Avauspöytäkirja |
3 | Tarjouspyyntö |
4 | Tarjous |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää valita tarjouskilpailussa parhaimmin sijoittuneen tarjoajan CGI Suomi Oy:n palveluntuottajaksi ja oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimuksen tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoimisen palveluhankinnasta.
Sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen asianosaisille.
Esittelijän perustelut
Hankinnan kohteena on rakentamispalveluliikelaitoksen (Stara) tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoimisen palveluhankinta. Hankintamenettelynä oli hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely, jossa kaikki halukkaat saivat jättää osallistumishakemuksen.
Tarjouskilpailua koskeva ilmoitus julkaistiin ilmoituskanavassa Tarjouspalvelu.fi (HEL 2019-004184). Hankintamenettelyn ensimmäisessä vaiheessa ehdokkaiden tuli jättää osallistumishakemuksensa määräaikaan 9.5.2019 mennessä. Toimitusjohtajan päätöksellä viisi parhaiten vertailupisteitä saanutta ehdokasta valittiin toiseen, eli neuvotteluvaiheeseen. Neuvotteluvaiheen jälkeen tarjoukset tuli jättää 3.9.2019 mennessä.
Hankintasopimuksen toteutusmuotona on allianssikumppanuus ja sopimus allekirjoitetaan kehitysvaiheen jälkeen. Sopimus on voimassa 31.12.2021 saakka, jonka jälkeen sopimus voi jatkua toistaiseksi voimassa olevana. Hankinnan ennakoitu arvo on 2 000 000 euroa.
Kaikki neuvotteluissa mukana olleet tarjoajat, joita olivat Solita Oy, Innofactor Business Solution Oy, Etteplan Oyj, CGI Suomi Oy ja eCraft Etima Oy Ab jättivät tarjouksensa määräaikaan mennessä.
Kaikki tarjoukset täyttivät hankintailmoituksessa asetetut vaatimukset ja hyväksyttiin mukaan vertailuun. Vertailu perustui hankintailmoituksessa ja sen täsmennyksissä ilmoitettuihin valintaperusteisiin. Tarjoajien valinta pisteytettiin seuraavasti:
Ratkaisukuvaus, enintään 55 pistettä
Henkilötyön palkkioprosentti, enintään 40 pistettä
Neuvotteluiden ongelmanratkaisutehtävä, enintään 5 pistettä
Ratkaisukuvaus jakaantui kolmeen osaan, jotka ovat kuvattu tarjouspyynnössä. Osat olivat seuraavat:
1. Arkkitehtuuri- ja tekninen ratkaisukuvaus tarvittavista sovelluksista ja datan varastoinnista ja hyödyntämisestä (Staran tavoitetila). Arkkitehtuurikuvaus tarvittavista sovelluksista ja alustoista sisältäen datavarastoinnin ja hyödyntämisen. Myös näkemys tarvittavista päätelaitteista, ajoneuvojen datankeruulaitteista, integrointiratkaisuista sekä tietoliikenneratkaisuista. Lisäksi periaateratkaisu ajoneuvodatan, mahdollisen julkisen datan sekä erillisohjelmistojen liittämisestä kokonaisratkaisuun. Kuvaus tuli tehdä nimenomaan huomioiden sen soveltuvuus tarjouspyynnön tekijälle ja siinä piti huomioida myös myöhemmin esitetyt kohdat, Staran IT-ympäristön kuvaus sekä Staran toimintotarpeet. Esitettyjen ratkaisujen ei tarvinnut sisältää tarkkoja tuotteita tai teknologioita, eikä tarjoajalla itsellään tarvinnut olla ratkaisussaan esittämiään tuotteita tai palveluita. Ratkaisukuvausten piti kuitenkin olla niin konkreettisia, että niiden pohjalta pystytään arvioimaan esitysten laatua, tarjoajien osaamista ja ratkaisujen soveltuvuutta Staralle.
2. Etenemismalli tarvittavien IT-tuotteiden tai palveluiden hankintaan ja käyttöönottoon. Kuvaus tarvittavasta hallinnollisesta yhteistyömallista Staran ja tarjoajan välille, jotta eteneminen ja yhteistyö sujuisi jatkossa hyvin.
Kuvaus ja näkemys tarvittavien tuotteiden ja palveluiden hankinnoista sisältäen vaiheistuksen ja etenemisjärjestyksen. Millä menetelmillä ja työtavoilla vaiheistukset ja etenemisjärjestykset saadaan toteutettua.
Kuvaus, miten tarvittavien IT-tuotteiden ja palvelujen käyttäjät otetaan huomioon valmistelussa/suunnittelussa.
Kuvaus, miten palvelut otetaan käyttöön, ja miten Staraa tuetaan palvelujen käyttöönottovaiheessa. Miten tarjoaja tukee Staraa toiminnan muutoksessa.
3. Kustannusindikaatio. Karkea arvio kokonaiskustannuksista sekä kustannuksista per käyttäjä esitetyn ratkaisutavoitteen mukaisesta kokonaisuudesta. Arvioinnissa on erotettava alusta ja sovellukset erikseen ja kokonaisarvion perusteeksi voi olettaa 1000 käyttäjää. Tarjoaja voi esittää arvioita useamman eri laajuisen kokonaisuuden osalta. Arvio ei ole sitova, mutta sen avulla kuitenkin arvioidaan tarjoajan osaamista ja ratkaisuehdotuksen soveltuvuutta.
Osat 1 ja 2 arvioitiin seuraavasti:
0 = Heikko (kuvattu heikosti/ soveltuu heikosti Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
4 = Tyydyttävä (kuvattu tyydyttävästi/ soveltuu tyydyttävästi Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
6 = Kohtalainen (kuvattu kohtalaisesti/ soveltuu kohtalaisesti Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
8 = Hyvä (kuvattu hyvin/ soveltuu hyvin Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
10 = Erinomainen (kuvattu erinomaisesti/ soveltuu erinomaisesti Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
Osa 3 arvioitiin seuraavasti:
0 = Heikko (kuvattu heikosti ja/tai soveltuu heikosti Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
2 = Tyydyttävä (kuvattu tyydyttävästi ja/tai soveltuu tyydyttävästi Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
4 = Hyvä (kuvattu hyvin ja/tai soveltuu hyvin Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
Ratkaisukuvauksesta saattoi saada enintään 24 (10+10+4) laatupistettä, jotka muutettiin vertailupisteiksi kaavalla: saadut laatupisteet / suurimmat laatupisteet * painoarvo 55.
Henkilötyön palkkioprosentti pyydettiin tarjouspyynnössä esitetyn kaupallisen mallin perusteella. Palkkioprosentti muutettiin vertailupisteiksi kaavalla: alin prosentti / tarjottu prosentti * painoarvo 40.
Neuvotteluiden ongelmanratkaisutehtävä suoritettiin ja arvioitiin neuvotteluissa. Ongelmanratkaisutehtävästä oli mahdollista saada enintään 5 laatupistettä, jotka ovat suoraan myös vertailupisteitä.
Ehdokkaan kokonaispisteet saatiin laskemalla jokaisen kolmen kohdan vertailupisteet yhteen. Ehdokkaiden vertailu on kuvattu liitteessä.
Vertailun perusteella toimittajaksi tulee valita CGI Suomi Oy. Sopimus toimittajan kanssa solmitaan vasta tuloksellisen kehitysvaiheen jälkeen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Janne Romo, tietohallintopäällikkö, puhelin: 310 29021
janne.romo(a)hel.fi
Lauri Mörä, laatuasiantuntija, puhelin: 310 78712
lauri.mörä(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
2 | Avauspöytäkirja |
3 | Tarjouspyyntö |
4 | Tarjous |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 29.08.2019 § 69
Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Toimitusjohtaja 27.05.2019 § 38
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|