Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2019 | 1 (5) |
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 13.06.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 58
Oikaisuvaatimus kaupunkitekniikan rakentamisen päätökseen 3.4.2019 § 7
HEL 2019-002877 T 03 01 00
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä hakijan oikaisuvaatimuksen kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan tekemästä päätöksestä 3.4.2019 § 7 koskien korvaushakemusta autovauriosta ja pitää yksikönjohtajan päätöksen voimassa.
Asiassa ei ole esitetty sellaista uutta tietoa tai näyttöä, jonka perusteella yksikönjohtajan päätös tulisi kumota.
Pöytäkirjanote esitysteksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen kaupunkitekniikan rakentamiselle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
vs. toimitusjohtaja
Hannu Halkola
Lisätiedot
Juha M Lahti, tuotantopäällikkö, puhelin: +358931039626
juham.lahti(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus |
2 | Alkuperäinen vahingonkorvausvaatimus |
3 | Kartta vahinkopaikasta |
4 | Kuvat |
5 | Vauriotarkastus |
6 | Kuitti |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosainen | Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Korvauksenhakija on 18.4.2019 jättänyt Helsingin kaupungin kirjaamoon oikaisuvaatimuksen kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan päätöksestä 3.4.2019 § 7, jolla yksikönjohtaja on hylännyt hakijan korvaushakemuksen.
Kuntalain 134 §:n 1 ja 2 momentin mukaan viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen laissa mainitulle toimielimelle.
Oikaisuvaatimus on kuntalain 138 §:n mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ellei muuta näytetä, tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä päätöksen postittamisesta.
Korvauksen hakijalle on lähetetty häntä koskeva päätös oikaisuvaatimusohjeineen 4.4.2019. Oikaisuvaatimus on saapunut yleisen määräajan kuluessa Helsingin kaupungin kirjaamoon.
Korvauksenhakijan perusteluista
Hakemuksen mukaan hakija oli ajanut ajoneuvollaan Lahdentietä Koskelantielle, ja saapuessaan tietyömaan kohdalle hakija on kertomansa mukaan hidastanut ajonopeuden lähes kävelyvauhdiksi. Etäisyys edellä ajavaan oli ollut noin autonmitan verran. Hakijan mukaan ajoradalla olevalla kaistan kavennuksen kohdalla vasen etupyörä oli uponnut vesikuoppaan ja auton alta oli kuulunut paukahdus. Ajoneuvon moottorin öljypohja oli ottanut kosketuksen ajoradalla olevaan kaivon kanteen ja sen seurauksena öljypohjaan oli tullut halkeama. Hakija vaatii täten Staraa korvaamaan vahingosta aiheutuneet kustannukset vaatimuksensa mukaan, korjauksesta 999,20 euroa ja korvaus seisontapäivien ajalta 300,00 euroa, yhteensä 1.299,20 euroa.
Korvauksenhakija vaatii oikaisuvaatimuksessaan Staraa korvaamaan ajoneuvonsa rikkoontumisesta aiheutuneet edellä mainitut kulut ja korvaukset.
Oikeudellinen arviointi ja tapahtumista saatu selvitys
Vahingonkorvauslain 2 luvun 1 §:n mukaan joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä vahingonkorvauslaissa säädetään, muuta johdu.
Yleinen vahingonkorvausoikeudellinen periaate on, että näyttövelvollisuus aiheutuneista vahingoista ja sen suuruudesta sekä korvausvastuussa olevasta tahosta on vahingonkärsijällä.
Työyksiköstä saamamme selvityksen mukaan kyseisessä kohdassa Staran kaupunkitekniikan rakentaminen on tehnyt kadun perusparantamiseen liittyviä töitä. Työyksikön selvityksen mukaan alueella oli liikenteen ohjaussuunnitelman mukaiset varoitus- ja nopeusrajoitusmerkit (30 km/h) paikallaan. Työmaalla olevien varoitus- ja nopeusrajoitusmerkkien tarkoitus on, että kaikki työmaa-alueella liikkuvat noudattavat varovaisuutta ja nopeusrajoituksia. Suurien liikennevirtojen vuoksi, tuhansia ajoneuvoja vuorokaudessa, ajorata pidettiin työmaa-alueella vähintäänkin hyvässä kunnossa koko työmaan ajan keston. Stara ei ole saanut muilta tienkäyttäjiltä vastaavanlaisia vahinkoilmoituksia samassa paikassa ennen tai jälkeen hakijan korvaushakemuksen vireille tuloa.
Staralle ei ole syntynyt korvausvastuuta hakijaa kohdanneesta vahingosta, sillä kyseinen tietyömaa oli merkitty autoilijoita varoittavilla laitteilla ja liikennemerkeillä koko rakentamisen ajan. Ajoneuvoa tiellä kuljettavalta edellytetään, että hän sovittaa ajoneuvonsa nopeuden muun muassa tien kunnon ja kelin mukaan sekä noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Esittelijä
Johtokunnan tulee hylätä hakijan oikaisuvaatimus perusteluna se, että Staralle ei ole syntynyt korvausvastuuta, koska hakijalle aiheutuneen vahingon ei katsota johtuneen Staran laiminlyönnistä. Asiassa ei ole esitetty sellaisia uusia tietoja tai näyttöä, joiden perusteella yksikönjohtajan päätös tulisi kumota.
Esittelijä
vs. toimitusjohtaja
Hannu Halkola
Lisätiedot
Juha M Lahti, tuotantopäällikkö, puhelin: +358931039626
juham.lahti(a)hel.fi
Liitteet
1 | Oikaisuvaatimus |
2 | Alkuperäinen vahingonkorvausvaatimus |
3 | Kartta vahinkopaikasta |
4 | Kuvat |
5 | Vauriotarkastus |
6 | Kuitti |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosainen | Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös |
Päätöshistoria
Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Kaupunkitekniikan rakentaminen Yksikönjohtaja 03.04.2019 § 7
HEL 2019-002877 T 03 01 00
Päätös
Yksikönjohtaja päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Tämä päätös on ainoastaan Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran kannanotto korvausasiaan, eikä kyse ole korvausasian kaupunkia oikeudellisesti sitovasta ratkaisusta. Tämä päätös ei sisällä kannanottoa siihen, onko Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara aiheuttanut hakemuksessa esitetyn vahingon, eikä hakija voi vedota tähän päätökseen asian mahdollisessa muussa käsittelyssä.
Pöytäkirjanote Staran kaupunkitekniikan rakentamiselle, jonka tulee huolehtia asian tiedottamisesta asianosaisille.
Päätöksen perustelut
Hakemuksen mukaan hakija oli ajanut ajoneuvollaan Lahden tietä Koskelantielle, saapuessaan tietyömaan kohdalle hakija kertomansa mukaan hidasti nopeuden lähes kävelyvauhdiksi. Etäisyys edellä ajavaan oli ollut noin auton mitan verran. Hakijan mukaan ajoradalla olevalla kaistan kavennuksen kohdalla vasen etupyörä oli uponnut vesikuoppaan auton alta oli kuulunut paukahdus. Ajoneuvon öljypohja oli ottanut kosketuksen ajoradalla olevaan kaivon kanteen ja sen seurauksena öljypohjaan oli tullut halkeama. Hakija vaatii täten Staraa korvaamaan vahingosta aiheutuneet kustannukset vaatimuksensa mukaan, korjauskustannukset 992,20 euroa ja korvaus seisontapäivien ajalta 300,00 euroa, yhteensä 1.299,20 euroa
Kyseisessä kohdassa Stara kaupunkitekniikan rakentaminen on tehnyt kadun perusparantamiseen liittyviä töitä. Työyksikön selvityksen mukaan alueella oli liikenteen ohjaussuunnitelman mukaiset varoitus- ja nopeusrajoitusmerkit (30 km/h) paikallaan. Työmaalla olevien varoitus- ja nopeusrajoitusmerkkien tarkoitus on, että kaikki työmaa-alueella liikkuvat noudattavat varovaisuutta ja nopeusrajoituksia. Suurien liikennevirtojen vuoksi, tuhansia ajoneuvoja vuorokaudessa, ajorata pidettiin työmaa-alueella vähintäänkin hyvässä kunnossa koko työmaan ajan keston. Minkäänlaisia ilmoituksia tapahtuneesta vahingosta tai sen aiheuttajasta ei katupäivystäjille, kohteen vastaavalle työnjohtajalle tai työmaalle ole tullut, ennen vahingonkorvausvaadetta eikä välittömästi tapahtumahetken jälkeen.
Edellä kerrotun perusteella Stara ei katso olevansa korvausvelvollinen asiassa.
Lisätiedot
Juha M Lahti, tuotantopäällikkö, puhelin: +358931039626
juham.lahti(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1660 | Ilmalankuja 2 L | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 24 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
|