Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2017

1 (1)

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/3

 

21.09.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 21

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapitotyökonepalvelujen hankinta ajaksi 1.11.2017 - 31.10.2020

HEL 2017-007211 T 02 08 02 00

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä esityslistatekstin liitteessä (liite 2) mainitut yksittäiset työkoneet liitteessä mainituista syistä, sekä oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidossa tarvittavien työkonepalvelujen puitesopimukset ajaksi 1.11.2017 - 31.10.2020 esityslistatekstin tarjousvertailussa (liite 3) mainittujen tarjoajien kanssa ja siihen kirjatuista työkoneista.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia palveluntuottajaksi valituilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 18 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947

ari.kinnunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Määräaikaan mennessä saadut tarjoukset

2

Hylättävät työkoneet

3

Tarjousvertailu

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinnasta on julkaistu HILMA ja TED (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla ennakkoilmoitukset 10.5.2017 ja hankintailmoitukset 7.7.2017. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa. Hankinnan kohteena on talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidossa tarvittavien työkonepalvelujen hankinta. Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikkö välittää erillisten toimeksiantojen perusteella työkonepalveluja Staran osastoille.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 6.8.2017 mennessä. Määräaikaan mennessä ei esitetty lisäkysymyksiä.

Tarjousten määräaika oli keskiviikkona 16.8.2017 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja. Tarjouspyyntöasiakirjat ovat esityslistatekstin oheismateriaalina.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä esityslistatekstin liitteessä mainitut tarjoajat (liite 1). Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus tarjouspyynnön mukaisesti. Todettiin, että tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset.

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin lain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste. Hankintayksikkö on pyytänyt toimittajiksi valituilta hankintalain mukaiset selvitykset. Tarkastuksen perusteella toimittajiksi valittuja ei rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Tarjouspyynnön vaateen mukaan tarjottavien työkoneiden on oltava käyttöönottovuodeltaan (KOV) vähintään 2007, pois lukien koneluokat PT (telapuskutraktori), R (rinnekone) ja LAK (lakaisuajoneuvo), joissa tarjottavien työkoneiden on oltava käyttöönottovuodeltaan vähintään 1999, sekä tiehöylä (TH), jossa käyttöönottovuoden on oltava vähintään 1988. Tarjouspyynnön vaateen mukaan tela-alustaisten kaivinkoneiden (KKHt) työpainon on oltava vähintään 20 t. Kurottajakuormaajia (KUPk) ei ole pyydetty tarjoamaan. Hylättävät työkoneet ja hylkäämisen syyt mainitaan esityslistatekstin liitteessä (liite 2). Liitteessä mainitut työkoneet ovat tarjouspyynnön vaateiden vastaisia ja ne on siksi hylättävä, eikä niitä oteta mukaan tarjousvertailuun.

Tarjouspyynnön mukaan tarjoukset oli annettava sitä varten laaditulla Excel-tarjouslomakkeella, jossa tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan tarjouksen tekijätietojen lisäksi tarjouspyynnön hankinnan kohteen kuvauksen konelajiluettelon mukaisesti tarjottavan työkoneen merkki ja malli, rekisteritunnus ja/tai valmistenumero, käyttöönottovuosi (KOV), paino, työlaitteet, jne. Sopimuskauden aikana hankittavasta kalustosta, joista ei ollut tarjouksen tekemisen hetkellä yksilöityjä tietoja, tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan kaluston päätiedot sekä hankinnan ajankohta.

Konekohtaiset arvonlisäverottomat yksikköhinnat pyydettiin ilmoittamaan euroa/h (alv 0 %).

Tarjouksen valintaperuste on kokonaistaloudellinen edullisuus. Arviointiperusteet ovat hinta ja kaluston käyttöönottovuosi (KOV). Käyttöönottovuosi on vuosi jolloin työkone on otettu ensimmäisen kerran uutena käyttöön.

Työkoneen käyttöönottovuosi vaikuttaa vertailulukuun seuraavasti:

Käyttöönottovuosi

KOV kerroin

KOV 2015 ja nuorempi  

1,00

KOV 2012 – 2014

1,05

KOV 2007 – 2011

1,10

KOV 1999 – 2006

1,15

KOV 1988 – 1998

1,20

 

Kokonaistaloudellisuuden vertailu lasketaan kaavalla: V = T x K.
(V = vertailuluku, T = yksikköhinta, K = KOV kerroin).

Tarjousvertailu on tehty tarjouspyynnössä ilmoitetun konelajiluettelon mukaisesti (liite 3).

Puitesopimukseen perustuvia erillisiä tilauksia tehdään tarjousvertailun mukaisessa kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Tilauksen teossa otetaan huomioon palvelun saatavuus, sopivuus ja työkoneen varustus. Palveluntuottajaksi valittua ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen työtilausta sitoutunut muualle.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 310 38947

ari.kinnunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Määräaikaan mennessä saadut tarjoukset

2

Hylättävät työkoneet

3

Tarjousvertailu

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntöasiakirjat

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1660

Ilmalankuja 2 L

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 24

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566