Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

3/2022

1 (3)

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/4

 

27.04.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 14

Oikaisuvaatimus, kuljetuspalvelujärjestelmä hankinta, Palvelukeskus Helsinki

HEL 2021-003394 T 02 08 02 00

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti jättää Intoit Oy:n (Y-tunnus 2400192-1) hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan päätöstä 18.2.2022 § 5, Palvelukeskus Helsinki, kuljetuspalvelujärjestelmä, tutkimatta.

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta toteaa, että Intoit Oy ei ole jättämänsä hankintaoikaisuvaatimuksen mukainen asianosainen eikä hankintaoikaisuvaatimuksessa ole muutenkaan esitetty sellaisia perusteita, joiden nojalla Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan edellä mainittua päätöstä tulisi muuttaa.

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Risto Paavola

Lisätiedot

Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969

antti.virtanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 4.3.2022

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintalain 1 §:n 1 momentin mukaan valtion ja kuntien viranomaisten sekä muiden 5 §:ssä tarkoitettujen hankintayksiköiden on kilpailutettava hankintansa ja käyttöoikeussopimuksensa siten kuin tässä laissa säädetään.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 133 §:n 1-3 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä hankintaoikaisun tekemistä tai hankintaoikaisun käsittelyä. Hankintaoikaisu voi koskea myös lainvoimaiseksi tullutta hankintayksikön päätöstä, jos asiaa ei ole saatettu markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Helsingin kaupungin hallintosäännön luvun 19 § 4 mukaisesti liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta.

Esittelijä toteaa, että Intoit Oy ei ole hankintalain 133 §:n mukainen asianosainen, koska Intoit Oy ei ole jättänyt hankintaan tarjousta eikä ole muutoinkaan osoittanut osallistumishalukkuutta hankintaan hankintamenettelyn aikana. Alalla toimiva talouden toimija on oikeuskäytännössä katsottu asianosaiseksi lähtökohtaisesti vain, jos yrittäjä on antanut tarjouskilpailussa tarjouksen tai jos yrittäjä on osoittanut pyrkineensä osallistumaan tarjouskilpailuun (MAO: H317/2021 ja MAO: H319/2021)

Palvelukeskusliikelaitoksen hankintamenettely

Palvelukeskusliikelaitos pyysi 21.10.2021 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia kuljetuspalvelujärjestelmän HEL 2021-003394 hankinnasta.

Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta teki asiasta hankintapäätöksen 18.2.2022 § 5, jolla hankittavan palvelun toimittajaksi valittiin Oy Attracs Ab (Y-tunnus 2203169-2).

Intoit Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Intoit Oy ilmoittaa 4.3.2022 päivätyssä hankintaoikaisuvaatimuksessaan Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan hankintapäätöksen olleen virheellisen ja pyytää Palvelukeskusliikelaitoksen johtokuntaa kumoamaan tehdyn hankintapäätöksen, korjaamaan virheellisen hankintamenettelynsä ja kilpailuttamaan hankinnan uudestaan.  Intoit Oy perustelee vaatimustaan sillä, että se on hankintamenettelyn aikana ollut yhteydessä hankintayksikköön ja tuonut esille hankintamenettelyn virheellisyyden, mikä on estänyt Intoit Oy:n tarjouksen antamisen.

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja

Risto Paavola

Lisätiedot

Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969

antti.virtanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 4.3.2022

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Päätöshistoria

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 18.02.2022 § 5

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 9500

Elimäenkatu 15

+358 9 310 2700

0201256-6

FI2880001100396002

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alv.nro

palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi

http://www.hel.fi/palvelukeskus

+358 9 310 27111

 

FI02012566