Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2019 | 1 (1) |
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 08.02.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 4
Lausuntopyyntö koulujen ylijäämäruoan jakelua koskevista toivomusponsista
HEL 2018-011175 T 00 00 03
Lausunto
Merkittiin, että esittelijä muutti esittelyn otsikon monikkomuotoon.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti antaa lausunnon valtuutettu Maria Ohisalon toivomusponnesta, koskien ylijäämäruoan jakelua maksutta ulkopuolisille sekä valtuutettu Petrus Pennasen toivomusponnesta (sähköpostilla Kansliasta toimitettu lausuntopyyntö), jossa edellytetään selvitettävän mahdollisuudet tarjota ilmaiseksi koulujen ylijäämäruokaa, jos sitä on saatavilla, yksinkertaisella ilmoituksella koulun ovella.
Johtokunta toteaa, että Helsingin kaupungin päiväkoteihin ja kouluihin ruokapalveluja tuottaa Palvelukeskusliikelaitos (jatkossa myös Palvelukeskus). Toimintatapana on sopimuksen mukainen tilaaja-tuottaja-malli.
Palvelukeskuksen käyttöön on luovutettu keittiötilat, koulu puolestaan hallinnoi ravintolasali-tilaa. Päiväkodeissa ei ole ravintolasaleja, vaan niissä ruoka nautitaan pääsääntöisesti päiväkodin ryhmätiloissa.
Ravintolasaleihin ei ole suoraa pääsyä rakennusten ulkopuolelta vaan kulku on koulun normaalin sisäänkäynnin yhteydessä. Koulujen ruokasaleja ei ole myöskään varustettu ulkopuoliseen myyntiin. Palvelua tilaava toimiala edellyttää, että ylijäävän ruoan myynnistä ja tarjoilusta ei aiheudu turvallisuusriskiä tai haittaa koulujen, oppilaitosten tai varhaiskasvatuksen toimipisteiden käyttäjäasiakkaille, henkilökunnalle ja toiminnalle.
Palvelukeskus pyrkii ravintolatoiminnassaan mahdollisimman pieneen hävikkiin. Keinoina tähän ovat muun ohella ruokalistojen suunnittelu asiakkaiden tarpeiden pohjalta, menekin seuranta ja yhteistyö koulujen kanssa paikalla olevan oppilasmäärän seuraamiseksi.
Koulu- ja päiväkotiruokailun toiminnan luonteesta johtuen tarjolla ollutta ruokaa jää kuitenkin jossakin määrin yli. Ylijäävän ruoan määrä vaihtelee kouluittain ja päivittäin (vaihteluväli noin 0 – 10 annosta/pv). Ateriakokonaisuudesta ei normaalisti jää kaikkia komponentteja yli, vaan ainoastaan osittain (esim. peruna), mutta ei esim. kastiketta. Ylijäävän ruuan määrä toisin sanoen vaihtelee suuresti eri päivinä ja eri toimipisteissä.
Lähtökohtaisesti Palvelukeskuksen tehtävänä on palveluntuottajana vastata palvelujen myynti- ja jakelu-kokeilusta aiheutuvista käytännön järjestelyistä ja kustannuksista, mukaan lukien mm. siivous- ja turvapalvelujen kustannuksista. Palvelukeskus on pilotoimassa paraikaa asiakaskunnan sisäiseen käyttöön Lunchie- mobiilisovellusta, joka osaltaan edesauttaa mahdollisesti syntyvän ylijäämäruoan myynnin edullisesti sitä tarvitseville.
Edellä sanotun perusteella Palvelukeskus katsoo, että asia vaatii vielä tarkempaa selvittelyä yhteistyössä toimialojen ja muiden tähän liittyvien toimijoiden kesken. Mikäli kaupunki lähtee tekemään konseptia ylijäämäruoan jakamisesta, Palvelukeskus on omalta osaltaan mielellään mukana toteuttamassa mahdollista toimintatavan muutosta.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Anne Koskinen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 36983
anne.koskinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ohisalo Maria, toivomusponsi 1, Kvsto 24.10.2018 asia 6 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta antaa lausunnon valtuutettu Maria Ohisalon toivomusponnen, koskien ylijäämäruoan jakelua maksutta ulkopuolisille sekä valtuutettu Petrus Pennasen sähköpostilla Kansliasta tullut pyyntö toivomusponnesta, jossa edellytetään selvitettävän mahdollisuudet tarjota ilmaiseksi koulujen ylijäämäruokaa, jos sitä on saatavilla, yksinkertaisella ilmoituksella koulun ovella osalta seuraavaa:
Helsingin kaupungin päiväkoteihin ja kouluihin ruokapalveluja tuottaa Palvelukeskusliikelaitos (jatkossa myös Palvelukeskus). Toimintatapana on sopimuksen mukainen tilaaja-tuottaja-malli.
Palvelukeskuksen käyttöön on luovutettu keittiötilat, koulu puolestaan hallinnoi ravintolasali-tilaa. Päiväkodeissa ei ole ravintolasaleja, vaan niissä ruoka nautitaan pääsääntöisesti päiväkodin ryhmätiloissa.
Ravintolasaleihin ei ole suoraa pääsyä rakennusten ulkopuolelta vaan kulku on koulun normaalin sisäänkäynnin yhteydessä. Koulujen ruokasaleja ei ole myöskään varustettu ulkopuoliseen myyntiin. Palvelua tilaava toimiala edellyttää, että ylijäävän ruoan myynnistä ja tarjoilusta ei aiheudu turvallisuusriskiä tai haittaa koulujen, oppilaitosten tai varhaiskasvatuksen toimipisteiden käyttäjäasiakkaille, henkilökunnalle ja toiminnalle.
Palvelukeskus pyrkii ravintolatoiminnassaan mahdollisimman pieneen hävikkiin. Keinoina tähän ovat muun ohella ruokalistojen suunnittelu asiakkaiden tarpeiden pohjalta, menekin seuranta ja yhteistyö koulujen kanssa paikalla olevan oppilasmäärän seuraamiseksi.
Koulu- ja päiväkotiruokailun toiminnan luonteesta johtuen tarjolla ollutta ruokaa jää kuitenkin jossakin määrin yli. Ylijäävän ruoan määrä vaihtelee kouluittain ja päivittäin (vaihteluväli noin 0 – 10 annosta/pv). Ateriakokonaisuudesta ei normaalisti jää kaikkia komponentteja yli, vaan ainoastaan osittain (esim. peruna), mutta ei esim. kastiketta. Ylijäävän ruuan määrä toisin sanoen vaihtelee suuresti eri päivinä ja eri toimipisteissä.
Lähtökohtaisesti Palvelukeskuksen tehtävänä on palveluntuottajana vastata palvelujen myynti- ja jakelu-kokeilusta aiheutuvista käytännön järjestelyistä ja kustannuksista, mukaan lukien mm. siivous- ja turvapalvelujen kustannuksista. Palvelukeskus on pilotoimassa paraikaa asiakaskunnan sisäiseen käyttöön Lunchie- mobiilisovellusta, joka osaltaan edesauttaa mahdollisesti syntyvän ylijäämäruoan myynnin edullisesti sitä tarvitseville.
Edellä sanotun perusteella Palvelukeskus katsoo, että asia vaatii vielä tarkempaa selvittelyä yhteistyössä toimialojen ja muiden tähän liittyvien toimijoiden kesken. Mikäli kaupunki lähtee tekemään konseptia ylijäämäruoan jakamisesta, Palvelukeskus on omalta osaltaan mielellään mukana toteuttamassa mahdollista toimintatavan muutosta.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot
Anne Koskinen, yksikönjohtaja, puhelin: 310 36983
anne.koskinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ohisalo Maria, toivomusponsi 1, Kvsto 24.10.2018 asia 6 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 9500 | Elimäenkatu 15 | +358 9 310 2700 | 0201256-6 | FI2880001100396002 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 51 | Faksi |
| Alv.nro |
palvelukeskus.hallintopalvelut@hel.fi | http://www.hel.fi/palvelukeskus | +358 9 310 27111 |
| FI02012566 |
|
| |||