Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2015

1 (1)

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto

 

 

 

 

POL/6

 

06.05.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 51

Valmistavan opetuksen järjestämispaikat lukuvuonna 2015–2016

HEL 2015-004933 T 12 00 01

Päätös

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että lukuvuonna 2015–2016 perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestämispaikat ovat liitteen 1 mukaiset.

Lisäksi suomenkielinen jaosto päätti, että perusopetuslinjan linjanjohtaja voi tarvittaessa perustaa kaksi uutta valmistavan opetuksen ryhmää tulosbudjetin puitteissa.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Sari Ahola, opetuskonsultti, puhelin: 310 86212

sari.ahola(a)hel.fi

Anna Matikainen, projektisuunnittelija, puhelin: 310 83254

anna.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valmistavan opetuksen opetuspaikat

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, opetuslautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu ensisijaisesti vasta maahan muuttaneille oppivelvollisuusikäisille oppilaille. Ryhmiin voidaan ohjata myös Suomessa syntyneitä maahanmuuttajataustaisia tai alle kouluikäisenä Suomeen muuttaneita koulutulokkaita, mikäli heidän suomen kielen taitonsa on koulunkäynnin onnistumisen kannalta riittämätön. Opetuksen pääpaino on suomi toisena kielenä opinnoissa. Valmistavan opetuksen aikana selvitetään myös oppilaan tieto- ja taitotaso kaikissa oppiaineissa, jotta perusopetukseen siirryttäessä olisi tarkka kuva siitä, miten oppilaan opetus tulee järjestää. Lisäksi valmistavassa opetuksessa tutustutaan suomalaisen koulun toimintamalleihin ja eri oppiaineille ominaisiin työtapoihin.

Perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaiden määrä on pitkään ollut suhteellisen vakaa. Kevätlukukaudella 2015 valmistavan opetuksen ryhmiä on 39 ja oppilaita niissä yhteensä 433. Perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmien keskikoko vuosiluokkien 1-6 ryhmissä on 11 oppilasta ja vuosiluokkien 7-9 ryhmissä 10 oppilasta. Kuluvana lukuvuonna maahanmuuttajien perusopetukseen valmistavaa opetusta annetaan seuraavissa kouluissa:

Alppilan yläasteen koulu, 1 ryhmä
Eläintarhan ala-asteen koulu, 2 ryhmää
Haagan peruskoulu, 1 ryhmä
Herttoniemenrannan ala-asteen koulu, 1 ryhmä
Jakomäen peruskoulu, 1 ryhmä
Kallion ala-asteen koulu, 2 ryhmää
Kannelmäen peruskoulu, 1 ryhmä
Katajanokan ala-asteen koulu, 1 ryhmä
Kontulan ala-asteen koulu, 2 ryhmää
Laakavuoren ala-asteen koulu, 1 ryhmä
Maatullin ala-asteen koulu, 2 ryhmää
Malminkartanon ala-asteen koulu, 2 ryhmää
Meilahden yläasteen koulu, 1 ryhmä
Meri-Rastilan ala-asteen koulu, 2 ryhmää
Myllypuron ala-asteen koulu, 2 ryhmää
Myllypuron yläasteen koulu, 2 ryhmää
Pelimannin ala-asteen koulu, 2 ryhmää
Pihlajiston ala-asteen koulu, 1 ryhmä
Pikku Huopalahden ala-asteen koulu, 2 ryhmää
Porolahden peruskoulu, 1 ryhmä
Pukinmäen peruskoulu, 1 ryhmä
Ressun peruskoulu, 1 ryhmä
Roihuvuoren ala-asteen koulu, 1 ryhmä
Soinisen koulu, 1 ryhmä
Snellmanin ala-asteen koulu, 1 ryhmä
Vesalan ala-asteen koulu, 1 ryhmä
Vesalan yläasteen koulu, 1 ryhmä 
Vuosaaren ala-asteen koulu, 1 ryhmä ja
Vuosaaren peruskoulu, 1 ryhmä.

Oppilaaksiotto noudattaa opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 28.2.2006 päättämiä perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaaksioton kriteereitä. Oppilas otetaan lähimpään tarkoituksenmukaista valmistavaa opetusta antavaan kouluun.

Opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 15.12.2009 hyväksymän perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti opetusryhmät pyritään muodostamaan siten, että niissä huomioidaan oppilaan ikä, aiempi kouluhistoria ja osaaminen.

Tasa-arvohankkeen rahoituksella on lukuvuonna 2014–2015 kokeiltu uusia tapoja toteuttaa valmistavaa opetusta. Hankkeeseen ilmoittautuneissa kouluissa on kehitetty inklusiivista valmistavan opetuksen mallia. Inklusiivisessa mallissa valmistavaan opetukseen hakeva oppilas ohjataan lähikouluun omaa ikäkauttaan vastaavaan yleisopetuksen ryhmään. Oppilas opiskelee valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti ja vastuu opetuksesta on luokanopettajalla. Lisäksi koulu ratkaisee, miten oppilaan tuki koululla järjestetään. Tätä varten koulu saa oppilaskohtaisen rahoituksen.

Lukuvuonna 2015–2016 inklusiivisen valmistavan opetuksen mallia on tarkoitus laajentaa ja ottaa mukaan useampia kouluja. Lisäksi Helsingin yliopiston kanssa on sovittu yhteistyöstä hankkeessa mukana olevien opettajien täydennyskoulutuksesta (opintopistekokonaisuus). Inkluusiomallin laajentuessa tarve ryhmämuotoiseen valmistavaan opetukseen koulutulokkaiden osalta vähenee. Tästä syystä kolmesta valmistavan luokan resurssista esitetään luovuttavan.

Esittelijä esittää, että lukuvuonna 2015–2016 perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestämispaikat ovat samat kuin lukuvuonna 2014–2015 seuraavin muutoksin:

Eläintarhan ala-asteen koulun toinen ryhmä lakkaa.
Haagan peruskoulun ryhmä lakkaa.
Meri-Rastilan ala-asteen koulun toinen ryhmä lakkaa.

Valmistavan opetuksen järjestämispaikat on valmisteltu yhdessä asianomaisten koulujen rehtoreiden kanssa.

Esittelijä esittää, että perusopetuslinjan linjanjohtaja voi tarvittaessa perustaa kaksi uutta valmistavan opetuksen ryhmää tulosbudjetin puitteissa.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Sari Ahola, opetuskonsultti, puhelin: 310 86212

sari.ahola(a)hel.fi

Anna Matikainen, projektisuunnittelija, puhelin: 310 83254

anna.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valmistavan opetuksen opetuspaikat

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 3000

Hämeentie 11 A

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

opetusvirasto@hel.fi

www.edu.hel.fi

+358 9 310 86390

 

FI02012566