Helsingin kaupunki

Esityslista

14/2014

1 (1)

Liikuntalautakunta

 

 

 

 

LJ/7

 

11.12.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Liikuntastrategian seurannan väliraportti vuosilta 2013 - 2014

HEL 2012-014460 T 00 01 01

Päätösehdotus

Liikuntalautakunta päättää merkitä tiedoksi liikuntastrategian seurannan väliraportin vuosilta 2013 – 2014.

Monet liikuntastrategian toimenpiteet ovat edenneet suunnitelmien mukaan. Osa hankkeista etenee kuitenkin suunniteltua hitaammin.

Liikuntastrategian päätavoitteiden toteutumisen arviointi asteikolla 1 – 5

Päätavoite

Päätavoitteiden toimenpiteiden osa-alueiden arvioinnin keskiarvo asteikolla 1 - 5

Terveyttä edistävän liikunnan lisääminen ja liikkumattomuuden vähentäminen

3,53

Helsingin ja sen kaupunginosien viihtyvyyden sekä vetovoimaisuuden lisääminen

3,16

Liikunnan kansalaistoiminnan aktivoiminen ja liikuntaseurojen avustusten myöntämisperusteiden uudistaminen

3,8

Liikuntapalvelujen tuottaminen yhdessä muiden toimijoiden kanssa

3,83

Henkilökunnan osaamisen kehittäminen ja työhyvinvoinnin parantaminen

3,71

Yhteensä

3,61

 

Kun vertaillaan strategian päätavoitteiden toteutumista niiden sisältämien toimenpiteiden arviointien keskiarvoilla, niin parhaiten on edennyt ”Liikuntapalvelujen tuottaminen yhdessä muiden toimijoiden kanssa”, joka saa kokonaisarvosanaksi keskiarvon 3,83.

Lähiliikuntapaikkoja on rakennettu yhteistyökumppaneiden kanssa, lähiöprojektin kautta on saatu uusia liikuntapaikkoja, jalkapalloseurojen seurakenttiä on rakennettu suunnitelmien mukaan ja niiden verkosto alkaa olla jo varsin kattava. Vuorovaikutusta ja tapaamisia kaupungin eri virastojen välillä on lisätty entisestään. Liikuntatoimen vuokrausperiaatteet uudistetaan vuoden 2014 loppuun mennessä.

Kumppanuuksien merkitys on korostunut entisestään kun liikuntatoimen omat resurssit vähenevät.

Sivistystoimen apulaiskaupunginjohtajana johdolla toimivan Liikunta-foorumin ja siinä mukana olevien Helsingin kaupunkikonsernin eri toimijoiden yhteistyötä tulee kuitenkin parantaa.

Huonoimman kokonaisarvion 3,16 saa päätavoite ”Helsingin ja sen kaupunginosien viihtyvyyden sekä vetovoimaisuuden lisääminen”. Tämän pääkohdan arvosanaa laskevat erityisesti liikuntapaikkarakentamisen määrärahojen väheneminen, joka lisää entisestään liikuntaviraston kiinteistöjen perusparannuksen korjausvelkaa. Kiristyvän talouden takia uusien kaupunginosien liikuntapaikat toteutuvat viiveellä ja monien merkittävien hakkeiden suunnittelu ja toteutus on hidastunut sekä vaikeutunut (Jätkäsaaren Bunkkeri, Hernesaaren purjehduskeskus, merellisten palveluiden keskus, meriuimala jne.). Osa toimenpiteiden hidastumisesta johtuu myös muusta kuin liikuntatoimen omista toimenpiteistä.

Liikuntavirasto on toiminut yhteistyökumppanina useissa kansallisissa ja kansainvälisissä liikunta- ja urheilutapahtumissa, jolla on lisätty Helsingin viihtyvyyttä sekä vetovoimaisuutta. Esimerkkejä näistä tapahtumista ovat jalkapallon Helsinki Cup, Helsinki City Run, Naisten10 sekä Helsinki City Maraton juoksutapahtumat, ratsastuksen Horse Show tapahtuma ja jääkiekon Talviklassikko. Tapahtuma-avustuksilla on tuettu vuosittain kymmeniä paikallisia liikunta- ja urheilutapahtumia.

Kaikkien pääkohtien keskiarvoksi tulee 3,61. Liikuntastrategian tavoitteet ja toimenpiteet ovat pääsääntöisesti edenneet suunnitelmien mukaan. Toimintaympäristön, talouden ja muiden resurssien muutosten vuoksi joissakin hankkeissa on edetty suunniteltua hitaammin.

Yksittäisistä toimenpiteistä parhaiten ovat toteutuneet pääkohtaan ”Terveyttä edistävän liikunnan lisääminen ja liikkumattomuuden vähentäminen” kuuluvat lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman mukaiset lapsia liikkumaan aktivoivat liikuntahankkeet, kuten esimerkiksi EasySport, FunAction sekä Liikkuva koulu hanke.

Liikuntalautakunnalle raportoinnin lisäksi liikuntaviraston edustajat esittelevät Liikuntastrategian väliraporttia sivistystoimen apulaiskaupunginjohtajan johdolla toimivan Liikuntafoorumin jäsenille.

Liikuntatoimen vuoden 2014 toimintakertomukseen tulee tiivistelmä liikuntastrategian vuosien 2013–2014 keskeisistä tuloksista.

Liikuntatoimen strategioita ja vuosisuunnitelmia tarkennetaan liikuntastrategiassa vuosille 2015–2017 esitettyjen tavoitteiden ja toimenpiteiden mukaisesti kun valmistellaan tulevien vuosien toimintasuunnitelmia sekä talousarvioita.

 

Esittelijän perustelut

Liikuntalautakunta hyväksyi 13.11.2012 Helsingin liikuntastrategian vuosille 2013–2017 ja lähetti sen kaupunginhallitukselle, joka merkitsi sen 10.12.2012 tiedoksi. Liikuntastrategian on esityslistan liitteenä.

Strategian päätavoitteita ovat

• Terveyttä edistävän liikunnan lisääminen ja liikkumattomuuden vähentäminen

• Helsingin ja sen kaupunginosien viihtyvyyden sekä vetovoi-maisuuden lisääminen

• Liikunnan kansalaistoiminnan aktivoiminen ja liikuntaseurojen avustusten myöntämisperusteiden uudistaminen

• Liikuntapalvelujen tuottaminen yhdessä muiden toimijoiden kanssa

• Henkilökunnan osaamisen kehittäminen ja työhyvinvoinnin parantaminen

Monet liikuntastrategian tavoitteet ja toimenpiteet sisältyvät myös Helsingin kaupungin vuosien 2013–2016 strategiaan.

Kunkin päätavoitteen osalta strategiassa on mainittu sitä edistävät keskeiset toimenpiteet.

Strategian tavoitteiden toteuttaminen edellyttää laajaa yhteistyötä kaupungin eri hallinnonalojen välillä sekä koko kaupunkikonsernin sisällä. Päävastuu toimenpiteiden toteuttamisesta on liikuntavirastolla.

Strategiassa esitettyjä toimenpiteitä on toteutettu ja tarkennettu liikuntatoimen vuosittaisen toiminnan suunnittelun ja talousarvion valmistelun yhteydessä. Talousarvioiden valmistelussa strategiassa esitetyille toimenpiteille ja hankkeille on kohdennettu taloudellisia resursseja. Samalla on tarkennettu aikatauluja ja vastuutahoja.

Strategian tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumista seurataan vuosittain osana liikuntatoimen normaalia vuosiseurantaa.

Strategian keskeisiä tavoitteita ja kärkihankkeita

Lasten ja nuorten syrjäytymistä ehkäistään tukemalla liikuntaseurojen lasten ja nuorten liikunnan toimintaedellytyksiä. Liikuntaseurojen avustusten myöntämisperusteet tullaan uudistamaan. Liikuntaviraston ja opetusviraston liikuntatilojen iltapäiväkäyttöä ja iltakäyttöä tehostetaan.

Liikunnasta syrjäytyneiden määrää vähennetään kehittämällä kohdennettujen matalankynnyksen liikuntapalveluja ja liikuntaneuvontaa sekä poikkihallinnollisia palveluketjumalleja kaupungin eri toimijoiden kanssa.

Osana kaupungin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa syrjäytymistä ehkäistään järjestämällä 7-12-vuotiaille alakoululaisille lapsille heitä kiinnostavaa monipuolista edullista harrasteliikuntaa iltapäivisin koulujen tiloissa tai koulujen lähellä olevissa liikuntapaikoissa (EasySport). Yläkouluikäisille 13 - 17-vuotiaille nuorille järjestetään laadukasta ja monipuolista matalan kynnyksen harrasteliikuntaa (FunAction). Harrasteliikuntatoimintaa laajennetaan ja kehitetään myös vammaisille ja pitkäaikaissairaille lapsille sekä muille erityisen tuen tarpeessa oleville lapsille ja nuorille. Peruskoulujen koulupäivään ja sen yhteyteen lisätään liikuntaa ja fyysistä aktiivisuutta (Liikkuva koulu).

Varmistetaan, että Jätkäsaaren liikuntapuiston ja Bunkkerin liikuntatilojen suunnittelu ja rakentaminen käynnistyy niin, että liikuntatilat ovat lähikoulujen ja asukkaiden käytössä kun koulu aloittaa toimintansa. Selvitetään uusien kaupunginosien liikuntapalveluiden rahoitus- ja tuottamistavat. Liikuntapaikkarakentamisen määrärahoja tulee lisätä, koska nykyinen noin 12 miljoonan euron taso ei riitä uusien asuin-alueiden liikuntapaikkojen rakentamiseen.

Ulkoliikuntapaikkojen laatua, monikäyttöisyyttä ja käyttöastetta parannetaan rakentamalla tekonurmikenttiä ja tekojääratoja.

Rakennetaan uusia vapaassa käytössä olevia monikäyttöisiä lähiliikuntapaikkoja. Koulujen ja päiväkotien pihoja sekä puistojen liikunta- ja leikkipaikkoja kehitetään lähiliikuntapaikoiksi ja monipuolisiksi oppimisympäristöiksi yhdessä eri toimijoiden kanssa. Lähiöprojektin kanssa kunnostetaan julkisia kaupunkitiloja, lisätään liikkumisympäristön houkuttelevuutta rakentamalla liikuntapaikkoja. Esitetään lähiörahaston sisällön muuttamista, jotta sen kautta voidaan rahoittaa myös kantakaupungin liikuntapaikkarakentamista. Vaihtoehtoisesti esitetään oman lähiliikuntapaikkarahaston perustamista, jolla rahoitettaisiin lähiliikuntapaikkojen investointeja ja ylläpitoa. Kävelyn ja pyöräilyn houkuttelevuutta ja edellytyksiä parannetaan peruskorjaamalla ulkoilureittejä ja lisäämällä reittien yhteyteen kuntoilulaitteita.

Selvitetään mahdollisuus saada yksi uusi iso saari Helsingin edustalta ulkoilukäyttöön. Merellisten palveluiden laadun varmistamiseksi ja tuottamisen tehostamiseksi sekä tueksi rakennetaan keskitetty merellisten palvelujen tukikohta Kruunuvuorenrantaan.

Aktivoidaan ja osallistutaan kansainvälisten ja paikallisten urheilu- ja liikuntatapahtumien järjestämiseen ja luodaan sekä ylläpidetään puitteita tapahtumien järjestämiseen. Helsingin kaupunki peruskorjaa yhdessä valtion kanssa Helsingin Olympiastadionin ja kehittää sen ympäristöä, jotta Olympiastadionilla voidaan järjestää kansainvälisiä urheilun ja kulttuurin suurtapahtumia. Lisäksi selvitetään mahdollisuuksia rakentaa SuomiHalli sisävelodromi / palloiluhalli Malmille. Käynnistetään Hernesaaren purjehduskeskuksen suunnittelu. Kehitetään huipulle tähtäävien nuorten urheilijoiden harjoitusolosuhteita yhdessä Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian kanssa.

Strategian väliarviointi vuosilta 2013 – 2014

Liikuntaviraston on valmistellut Liikuntastrategian tiiviin väliarvioinnin seurantaraportin, jossa esitellään vuosien 2013–2014 keskeisiä tuloksia ja toimenpiteitä. Lisäksi väliraportissa tarkennetaan Liikuntastrategian vuosille 2015–2017 asetettavia tavoitteita ja toimenpiteitä.

Osastopäälliköt ja asiantuntijat esittelivät 26.11.2014 pidetyssä tilaisuudessa omien yksiköidensä Liikuntastrategian vuosien 2013–2014 tuloksia ja toimenpiteitä sekä vuosien 2015–2017 tavoitteita ja toimenpiteitä. Nämä tiedot on koottu liitteenä olevaan seurantataulukkoon.

Raportoinnin yhteydessä tehtiin pika-arviointi asteikolla 1 – 5 siitä miten liikuntastrategiassa esitetyt toimenpiteet ovat toteutuneet. Arviointia vaikeuttaa se että esitetyille toimenpiteille ei ole esitetty konkreettisia mitattavia tavoitteita.

Arviointiasteikkona käytettiin seuraavia luokituksia

Arvio

Arvio 1 - 5

Ei ole suunnitteilla

1

Suunnitteilla

2

Etenee suunniteltua hitaammin

3

Etenee suunnitelmien mukaan

4

Valmis hanke

5

 

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Pekka Jyrkiäinen, suunnittelija, puhelin: 310 87438

Liitteet

1

Liikuntastrategia 2013 - 2017. Lilk 13.11.2012

2

Liikuntastrategia 2013-2017 valiraportti 2014

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4800

Paavo Nurmen kuja 1 C

+358 9 310 8771

0201256-6

 

00099 Helsingin kaupunki

Helsinki 00250

Faksi

 

Alv.nro

liikuntavirasto@hel.fi

www.hel.fi/liikunta

+358 9 310 87770

 

FI02012566