Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

22/2019

1 (5)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/13

 

21.11.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 195

Rautatieaseman pyöräpysäköintilaitos, hankesuunnitelma

HEL 2019-011564 T 08 00 04

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä rautatieaseman pyöräpysäköintilaitoksen hankesuunnitelman 8.11.2019 esityksen mukaan niin, että hankkeen kokonaishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankintojen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 4,4 milj. euroa (alv 0 %).

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Eeropekka Lehtinen, palveluasiantuntija, puhelin: 310 22977

eeropekka.lehtinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankesuunnitelma

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Liite 1

Palveluasiantuntija

Liite 1

Yksikön johtaja

Liite 1

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin päärautatieasemalle Kansalaistorilta Kaisaniemeen rakennettavan kevyen liikenteen alikulkuyhteyden yhteyteen toteutettavalla pyöräpysäköintilaitoksella vastataan kasvaneeseen rautatieaseman ympärivuotiseen pyöräpysäköintitarpeeseen sekä parannetaan merkittävästi ydinkeskustan pyöräilyyn liittyviä palveluita.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2017-2021 (kaupunginvaltuusto 27.9.2017, 321 §) todetaan, että liikennejärjestelmän toimivuudesta huolehditaan liikenneinvestoinneilla ja että kestävien liikennemuotojen kulkumuoto-osuutta kasvatetaan. Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita kestävän kasvun turvaamisesta ja on näin strategian mukainen.

Suhde muihin päätöksiin

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 30.1.2019, 30 §, Kansalaistori−Kaisaniemi jalankulun ja polkupyöräilyn alikulkuyhteyden yleissuunnitelman.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Helsingin päärautatieasema on ydinkeskustan vilkkaimpia joukkoliikenteen solmukohtia, jossa kohtaavat metro, raitiolinjat, rautatie ja lukuisat linja-autolinjat. Kruunusiltojen valmistuttua raitioliikenteen rooli alueella kasvaa edelleen. Päärautatieasema on myös yksi kaukoliikenteen tärkeimmistä asemista. Lisäksi rautatieaseman läheisyydessä on merkittävä määrä palveluja sekä työpaikkoja. Samaan aikaan päärautatieaseman ympäristössä on tällä hetkellä laadukkaita pyöräpysäköintipaikkoja huomattavan rajallisesti.

Kansalaistorilta Kaisaniemeen kulkevan kävelyn ja pyöräilyn alikulkuyhteys tulee parantamaan alueen kävely- ja pyöräilyolosuhteita huomattavasti. Rakennettava alikulku on myös Helsingin polkupyöräliikenteen 2025 tavoiteverkon sekä Helsingin pyöräilyn edistämisohjelman mukainen toimi. Alikulun yhteyteen on myös suunniteltu eurooppalaisia nykystandardeja vastaavaa pyöräpysäköintilaitosta. Alikulun yleissuunnitelman hyväksymisen yhteydessä pyöräpysäköintilaitoksen suunnittelu ja toteutus eriytettiin omaksi hankkeekseen.

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) on yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan (KYMP) kanssa selvittänyt polkupyöräpysäköinnin tarvetta ja kysyntäennustetta sekä pyöräpysäköintilaitoksen mahdollisia toteuttamismahdollisuuksia. Tarkemmassa suunnittelussa on todettu mahdollisuus rakentaa alkuperäisiä suurempi ja laadukkaampi pysäköintilaitos. Hankkeen kasvattaminen näin on hinta-laatusuhteeltaan parempi ratkaisu.

Päärautatieaseman pyöräpysäköintiselvityksen mukaan rautatieasemalla olisi kysyntää lähes 4000 pyöräpysäköintipaikalle. Pyöräpysäköintilaitoshanke on yksi ehdotetuista toimenpiteistä, jolla em. tavoitteeseen voidaan päästä. Tällä hetkellä rautatieaseman ympäristössä on noin 600 pyöräpysäköintipaikkaa, joista harvat ovat laatukriteereiltään nykyaikaisia. Tämä kapasiteetti riitä täyttämään nykytarvetta.

Alikulun yhteyteen rakennettava pyöräpysäköintilaitos tekee liityntäpyöräliikenteestä houkuttelevamman vaihtoehdon. Pyöräpysäköintiä on syytä edistää samassa tahdissa kuin muuta pyöräilyä. Lisäksi pyöräpysäköintilaitos palvelee keskustaan suuntautuvia asiointi- ja työmatkoja. Pyöräpysäköintilaitoshankkeessa on myös mahdollista kohottaa pyöräpysäköinnin yleisiä laatukriteereitä Suomessa.

Hanke vaikuttaa myös kaupunkitilan laatuun päärautatieaseman ympäristössä, kun alueelle väärin tai epämääräisesti pysäköidyt polkupyörät voidaan pysäköidä sisätiloihin.

Hankkeen toteuttaminen

Ratapihan alikulun rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuoden 2020 aikana. On tarkoituksenmukaista toteuttaa pyöräpysäköintilaitoksen alikulkuhankkeen yhteydessä, sillä muutoin laitoshankkeen aloittaminen siirtyy väistämättä vuoden 2023 jälkeiseen aikaan ja on haastavampi sekä teknisesti että taloudellisesti toteuttaa vastaavissa kustannusrajoissa.

Näin ollen on edelleen tarkoituksenmukaista yhdistää sekä alikulun että pyöräpysäköintilaitoksen urakat yhdessä. Kilpailutus toteutettaisiin yhteistyössä KYMP:n kanssa niin, että KYMP toimii hankekokonaisuuden tilaajana ja HKL vastaa pyöräpysäköintilaitoksen toteutuksen kustannuksista.

Pyöräpysäköintilaitokseen mahtuu tämän hetken suunnitelmien mukaan 900-1000 pyöräpaikkaa sekä pyöräkeskuspalvelu. Pyöräpysäköintilaitos sijoittuisi uuden alikulun ja vanhan kävelytunnelin väliin, ja sinne olisi pääsy hissillä, pyörällä sekä kävellen.

Hanke sisältää pyöräpysäköintilaitoksen tilojen louhinnan ja rakentamisen osaksi uutta alikulkuyhteyttä. Hanke sisältää myös tilan talotekniikan tuottamisen, pyörätelineiden ja muiden kiinteiden pyöräpalvelujen hankinnan. Pyöräkeskustoiminnon palveluntuottaja kilpailutetaan hankkeen loppuvaiheessa tilojen tarkempien määrittelyjen täsmennyttyä.

Osana hanketta myös suunnitellaan ja tuotetaan rautatieaseman ympäristöön selkeät opasteet, jotta pyöräpysäköintilaitoksen sijainti on helposti löydettävissä. Opasteissa voidaan hyödyntää esimerkiksi Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän (HSL) laatimaa pyöräpysäköinnin brändiä ja niiden sijoittaminen suunnitellaan yhteistyössä KYMP:n kanssa.

Hankkeella ei ole työnaikaisia vaikutuksia metro- tai raitioliikenteeseen.

Hankkeen kustannusten muodostuminen

Rautatieaseman pyöräpysäköintilaitoksen rakentamisen kustannukset ovat enintään 4,4 milj. euroa (kustannustasossa marraskuu 2019) hankesuunnitelman mukaisesti.

Vuodelle 2020 hankkeen kustannuksiksi on arvioitu 0,4 milj. euroa, vuodelle 2021 2,0 milj. euroa ja vuodelle 2022 2,0 milj. euroa. Hankkeen kustannukset on sisällytetty HKL:n vuoden 2020 budjetin laadinnassa investointiohjelmaan 2020-2029 ja vuoden 2020 arvioidut kustannukset ovat HKL:n vuoden 2020 budjetissa mukana. Vuosille 2021-2022 sijoittuvat kustannukset otetaan huomioon HKL:n talousarvioiden laatimisessa noille vuosille.

Rakennusurakan ja rakennuttamispalkkioiden kuluja on arvioitu HKL:lle kohdistuvan 3,6 milj. euroa vuosien 2021-2022 aikana.

Pyöräpysäköintilaitoksen kalustamisen kustannukset ovat n. 0,4 milj. euroa.

Näiden lisäksi hankkeelle tulee suunnittelun ja projektin johdon kustannuksia 0,4 milj. euroa.

Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen

Hanke aiheuttaa 20 vuoden poistoajalla tasapoistoina 0,22 milj. euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.
Hankkeelle on haettu liikenne- ja viestintäviraston kävelyn ja pyöräilyn edistämisen investointiohjelmasta rahoitusta. Haettu avustussumma on 1,5 milj. euroa, mutta päätöstä mahdollisesta avustuksesta ei ole vielä saatu. Mahdollinen avustus pienentää hankkeen käyttötalousvaikutuksia.

Hankesuunnitelmia koskeva toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa tarveselvitykseen perustuvan hanke- tai muun suunnitelman hyväksymisestä. Kaupunginhallituksen 14.12.2015 (1208 §) hyväksymien hankesuunnitelmien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.

Esittelijä

yksikön johtaja

Karoliina Rajakallio

Lisätiedot

Eeropekka Lehtinen, palveluasiantuntija, puhelin: 310 22977

eeropekka.lehtinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankesuunnitelma

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Liite 1

Palveluasiantuntija

Liite 1

Yksikön johtaja

Liite 1

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 53250

Toinen linja 7 A

3101071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

http://hkl.fi

09655783

 

FI02012566