Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2019

1 (9)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/8

 

17.10.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 168

Stanley Security Oy:n hankintaoikaisuvaatimus koskien kameravalvontajärjestelmän hankintaa

HEL 2019-007358 T 02 08 01 00

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti esityksessä mainituilla perusteilla hylätä Stanley Security Oy:n (jäljempänä Stanley) hankintaoikaisuvaatimuksen koskien johtokunnan 22.8.2019 päivättyä päätöstä (140 §) Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (jäljempänä HKL tai Hankintayksikkö) kameravalvontajärjestelmän uudistamista koskevasta hankinnasta.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Magnus Blank, suunnittelija, puhelin: 310 35528

magnus.blank(a)hel.fi

Ann-Mari Tiainen, hankintasuunnittelija, puhelin: 310 35942

ann-mari.tiainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valituksenalainen päätös

2

Hankintaoikaisuvaatimus

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Liite 1
Liite 2

Sopimussihteeri

Liite 1
Liite 2

Lakimies

Liite 1
Liite 2

Hankintapäällikkö

Liite 1
Liite 2

Hankintasuunnittelija

Liite 1
Liite 2

Suunnittelija

Liite 1
Liite 2

Yksikön johtaja

Liite 1
Liite 2

Hallintopäällikkö

Liite 1
Liite 2

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Oikaistavaksi vaadittu päätös:

Liikenneliikelaitoksen johtokunta on 22.8.2019 päivätyllä päätöksellään (140 §) päättänyt oikeuttaa HKL:n tilaamaan Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen kameravalvontajärjestelmän uudistamisen koko metron alueella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneelta Avarn Security Oy:ltä.

Hankinta perustui HKL:n tarjouskilpailuun 24H19. Kameravalvontajärjestelmän kehittäminen on Hankintayksikön ja Länsimetro Oy:n yhteinen hanke ja hankinta toteutettiin edellä mainittujen tahojen yhteishankintana. Hankintaan sisältyi kaksi erillistä urakkaa: Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen kameravalvontajärjestelmän uudistaminen sekä Länsimetro Oy:n Matinkylä–Kivenlahti-hankkeen Kameravalvonta KAM -urakka. Lisäksi HKL kilpailutti järjestelmän takuuajan jälkeisen huollon ja kunnossapidon optiona. Länsimetro Oy on tehnyt hankinnasta 3.9.2019 päivätyn hankintapäätöksen.

Esittelijän perustelut

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemisen edellytykset:

Vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista (1398/2016, jäljempänä erityisalojen hankintalaki) annetun lain 123 §:n mukaan lain soveltamisalaan kuuluviin hankintoihin sovelletaan vastaavasti, mitä hankintaoikaisusta laissa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) 132–135 §:ssä säädetään.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

Erityisalojen hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Erityisalojen hankintalain 118 §:n mukaan hankintayksikön tekemä päätös perusteluineen sekä valitusosoitus ja oikaisuohje on annettava tiedoksi kirjallisesti niille, joita asia koskee.

Päätös edellä mainittuine asiakirjoineen annetaan tiedoksi käyttäen ehdokkaan ja tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa. Käytettäessä sähköistä yhteystietoa ehdokkaan ja tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon päivänä, jona asiaa koskeva sähköinen asiakirja on viestin vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että sähköistä viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. Käytettäessä sähköistä tiedoksiantoa hankintayksikön on merkittävä viestiinsä erikseen tieto viestin lähettämispäivästä.

Päätös perusteluineen sekä valitusosoitus ja oikaisuohje voidaan antaa tiedoksi myös postitse kirjeenä siten kuin hallintolaissa säädetään. Ehdokkaan ja tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Asianosaisia koskeva päätös on annettu tiedoksi 4.9.2019. Stanleyn hankintaoikaisuvaatimus on saapunut HKL:lle 6.9.2019, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty hankintalain mukaisessa määräajassa. Valituksenalainen päätös (liite 1) ja hankintaoikaisuvaatimus (liite 2) ovat esityslistan liitteenä.

Stanleyn hankintaoikaisuvaatimus:

Stanley on hankintaoikaisuvaatimuksessa vaatinut, että Hankintayksikkö oikaisee kameravalvontajärjestelmän uudistamista koskevaa hankintapäätöstä siten, että Avarn Security Oy:n tarjous suljetaan pois teknisten vähimmäisvaatimusten täyttymättömyyden johdosta ja HKL käynnistää neuvottelut tarjouskilpailussa toiseksi sijoittuneen Stanleyn kanssa.

Hankintapäätöksessä todetaan Avarn Security Oy:n tarjouksen eroavan hinnoittelultaan merkittävästi Stanley Security Oy:n ja Caverion Oy:n tarjouksista. Stanley on oikaisuvaatimuksessaan todennut, että edellä mainittu vahvistaa näkemystä Avarn Security Oy:n tarjouksen teknisten ja palvelun vaatimusten täyttymättömyydestä.

Stanley on vaatinut nähtäväksi Avarn Security Oy:n hankinnan teknisessä kuvauksessa määritetyt tekniset järjestelmäkuvaukset.

Stanley on lisäksi jättänyt hankintapäätöksestä 6.9.2019 päivätyn valituksen markkinaoikeuteen.

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi:

Stanley on perustellut vaatimuksiaan Hankintayksikön käsityksen mukaan seuraavilla väitteillä:

Avarn Security Oy:n tarjous ei ole täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja teknisiä vähimmäisvaatimuksia, sillä Avarn Security Oy:n tarjous on eronnut hinnoittelultaan merkittävästi Stanley Security Oy:n ja Caverion Suomi Oy:n tarjouksista.

a) Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Hankinnasta julkaistun tarjouspyynnön kohdan ”Hankinnan kohteen kriteerit” mukaan tarjous on tullut antaa tarjouspyynnön liitteenä toimitetulla tarjouslomakkeella. Tarjoajan on toisin sanoen tullut toimittaa ainoastaan tarjoajayrityksen perustiedot sekä tarjoamaansa tuotetta ja palvelua koskevat hintatiedot. Tarjouspyynnössä ei ole edellytetty teknisten erittelyjen tai selvitysten toimittamista. Tarjouspyynnön kohdassa ”Sopimusmenettely” on todettu seuraavasti:

”Valitun tarjoajan on pystyttävä esittämään 21 vuorokauden kuluessa hankintapäätöksestä kaikki toiminnallisessa testissä tarvittavat laitteet ja komponentit sekä niihin liittyvä dokumentaatio. Mikäli valitun tarjoajan tarjoamat laitteet eivät täytä tilaajan asettamia vaatimuksia ja toiminnallisen testin tuloksena ei ole laitteiden hyväksyntä, siirtyy tilaaja toiminnalliseen testiin sekä sopimusneuvotteluihin toiseksi tulleen tarjoajan kanssa testausohjelman mukaisesti.

Hyväksytty toiminnallinen testi on edellytys sopimusten allekirjoitukselle.”

Hankintayksikkö ja Avarn Security Oy ovat 19.9.2019 pitäneet katselmuksen, jossa on käyty läpi hankinnan edellyttämiä teknisiä vaatimuksia. Kyseisessä katselmuksessa on todettu, että Avarn Security Oy:n tarjous täyttää kaikki tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset.

Erityisalojen hankintalain 78 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Edelleen oikeuskirjallisuudessa on todettu, että hankintalaissa säännellyn tarjouskilpailun lähtökohtana on, että tarjoaja vastaa tarjouksensa sisällöstä, ja tarjousta arvioidaan ainoastaan siinä ilmenevien tietojen perusteella (Pekkala – Pohjonen 2014, s. 639).

Oikeuskäytännössä on useasti otettu kantaa tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuteen ja etenkin tarjotun tuotteen tai palvelun tarjouspyynnön mukaisuuteen (Ks. jäljempänä esitetyn lisäksi esim. MA0 669/17 ja MAO 55/18).  Markkinaoikeuden ratkaisussa MAO 643/17 oli kyseessä vastaavanlainen tapaus. Asiassa oli kyse siitä, että valittaja katsoi voittaneen tarjoajan tarjouksen olleen tarjouspyynnön vastainen, sillä tarjottu tuote ei ollut täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia. Voittanut tarjoaja ei ollut tarjouksessaan erikseen ilmoittanut, etteikö sen tarjoama tuote täyttäisi tarjouspyynnön vaatimuksia. Markkinaoikeus totesi, että tarjoajat ovat tarjouksellaan sitoutuneet toimittamaan tarjouspyynnön mukaisen laitteiston eikä tarjouspyyntöasiakirjoissa ole erikseen vaadittu selvitystä tarjottujen tuotteiden ominaisuuksista. Markkinaoikeus katsoi, että hankintayksikkö on toiminut julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden mukaisesti, kun se ei ole sulkenut voittanutta tarjoajaa ulos tarjouskilpailusta.

Edellä mainituilla perusteilla Hankintayksikkö toteaa, että Avarn Security Oy:n tarjous on ollut tarjouspyynnön mukainen.

b) Poikkeuksellisen alhainen hinta

Erityisalojen hankintalain 94 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Pyyntö ja selvitys voivat koskea erityisesti valmistusmenetelmää, palvelun suorittamisen tai rakennusmenetelmän taloudellisia ja teknisiä ratkaisuja, hankinnan poikkeuksellisen edullisia ehtoja, rakennusurakoiden, tavaroiden tai palvelujen omintakeisuutta, hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden noudattamista, alihankintoja sekä tarjoajan saamaa valtiontukea.

Edelleen erityisalojen hankintalain 94 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ja muu toimitettu näyttö ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa. Hankintayksikön on hylättävä tarjous, jos tarjouksen poikkeuksellisen alhainen hinta tai kustannukset johtuvat hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyömisestä.

Hankintayksikkö on pyytänyt Avarn Security Oy:ltä selvitystä tarjoukseen sisältyneen optio 5:n (järjestelmän huolto- ja ylläpitosopimus takuuajan jälkeiselle ajalle) palvelun toteuttamisesta tarjotulla hinnalla. Avarn Security Oy on 14.8.2019 päivätyssä selvityksessään ilmoittanut, että se pystyy toteuttamaan kyseisen palvelun alkuperäisessä tarjouksessa tarjoamallaan hinnalla. Avarn Security Oy on selvityksessään perustellut hintaa muun muassa sillä, että se uskoo pystyvänsä tehostamaan huoltoaan viiden vuoden aikana, mihin vaikuttaa muun muassa teknologian kehitys.

Hankintayksikkö toteaa, ettei sillä ole ollut Avarn Security Oy:n tarjouksessa annettujen tietojen ja edellä mainitun selvityksen perusteella aihetta epäillä, ettei Avarn Security Oy voisi toteuttaa optio 5:een kuuluvaa palvelua tarjouksessa annetuilla hinnoilla tarjouspyynnön mukaisesti.

c) Teknisten järjestelmäkuvausten toimittaminen

Stanley on oikaisuvaatimuksessaan vaatinut nähtäväksi Avarn Security Oy:n hankinnan teknisessä kuvauksessa määritetyt tekniset järjestelmäkuvaukset. Tarjoajat eivät ole tarjouksensa yhteydessä toimittaneet järjestelmän teknisiä kuvauksia, vaan ainoastaan hintalomakkeen.

Avarn Security Oy on tarjouspyynnön mukaisesti toimittanut hankintapäätöksen tekemisen jälkeen tekniset järjestelmäkuvaukset. Hankintayksikön käsityksen mukaan tekniset järjestelmäkuvaukset sisältävät kuitenkin liikesalaisuuksia ja ne ovat siten luottamuksellisia muihin tarjoajiin ja kolmansiin osapuoliin nähden.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Magnus Blank, suunnittelija, puhelin: 310 35528

magnus.blank(a)hel.fi

Ann-Mari Tiainen, hankintasuunnittelija, puhelin: 310 35942

ann-mari.tiainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valituksenalainen päätös

2

Hankintaoikaisuvaatimus

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Liite 1
Liite 2

Sopimussihteeri

Liite 1
Liite 2

Lakimies

Liite 1
Liite 2

Hankintapäällikkö

Liite 1
Liite 2

Hankintasuunnittelija

Liite 1
Liite 2

Suunnittelija

Liite 1
Liite 2

Yksikön johtaja

Liite 1
Liite 2

Hallintopäällikkö

Liite 1
Liite 2

Päätöshistoria

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 22.08.2019 § 140

HEL 2019-007358 T 02 08 01 00

Päätös

Johtokunta päätti oikeuttaa Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen kameravalvontajärjestelmän uudistamisen koko metron alueelle tässä päätöksessä yksilöidyin perustein halvimman vertailuhinnan antaneelta tarjoajalta Avarn Security Oy.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Magnus Blank, suunnittelija, puhelin: 310 35528

magnus.blank(a)hel.fi

Ann-Mari Tiainen, hankintasuunnittelija, puhelin: 310 35942

ann-mari.tiainen(a)hel.fi

 

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 28.06.2019 § 103

HEL 2019-007358 T 02 08 01 00

Päätös

Vs. toimitusjohtaja päätti hyväksyä seuraavat osallistumishakemuksen jättäneet ja soveltuvuusvaatimukset täyttäneet ehdokkaat osallistumaan 24H19 (HKL)/1562 (LM) / Kameravalvonta tarjouskilpailuun:

AVARN Security Oy
Caverion Suomi Oy
Palmia-Turvakolmio työyhteenliittymä
Stanley Security Oy
Teleste Oyj
Työyhteenliittymä Relacom - Emtele - FSM
Työyhteenliittymä Taitotekniikka & RP
Viria Security Oy

Päätöksen perustelut

Taustaa:

24H19 (HKL)/1562 (LM) / Kameravalvonta koskeva EU-hankintailmoitus julkaistiin Hilma-kanavassa 5.6.2019.

Hankintaan sovelletaan lakia vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (29.12.2016/1398). Hankintamenettelynä käytettiin erityisalojen hankintalain mukaista rajoitettua menettelyä.

Osallistumishakemusten käsittely:

Osallistumishakemukset avattiin osallistumishakemusten jättämiselle varatun määräajan päätyttyä 24.6.2019 klo 12:00.

Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti seuraavat kahdeksan ehdokasta:
AVARN Security Oy
Caverion Suomi Oy
Palmia-Turvakolmio työyhteenliittymä
Stanley Security Oy
Teleste Oyj
Työyhteenliittymä Relacom - Emtele - FSM
Työyhteenliittymä Taitotekniikka & RP
Viria Security Oy

Osallistumishakemusten avaamisen jälkeen tarkastettiin ehdokkaiden soveltuvuus. Osallistumishakemusten soveltuvuusvaatimuksien täyttyminen on kuvattu tarkemmin tämän päätöksen liitteenä olevassa asiakirjassa (Liite 1. Soveltuvuuden tarkastaminen).

HKL pyysi viideltä ehdokkaalta (Caverion Suomi Oy, Palmia-Turvakolmio työyhteenliittymä, Stanley Security Oy, Teleste Oyj, Työyhteenliittymä Taitotekniikka & RP) täsmennystä osallistumishakemukseen.

HKL pyysi ehdokkaalta Caverion Suomi Oy täsmennystä koskien teknillistä ja ammatillista pätevyyttä sekä vastuuvakuutusta.

HKL pyysi ehdokkaalta Palmia-Turvakolmio työyhteenliittymä yhtymältä täsmennystä koskien teknillistä ja ammatillista pätevyyttä.

HKL pyysi ehdokkaalta Stanley Security Oy täsmennystä koskien teknillistä ja ammatillista pätevyyttä.

HKL pyysi ehdokkaalta Teleste Oyj täsmennystä koskien puhtaasti kansallisia poissulkemisperusteita.

HKL pyysi ehdokkaalta Työyhteenliittymä Taitotekniikka & RP täsmennystä koskien teknillistä ja ammatillista pätevyyttä.

Ehdokkaat toimittivat pyydetyt täsmennykset HKL:n asettamassa määräajassa.

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos katsoi, että kaikki ehdokkaat täyttivät osallistumispyynnössä ehdokkaille asetetut vähimmäisvaatimukset. Hankintailmoituksen mukaan HKL valitsee kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneet ehdokkaat tarjoajiksi. Siten tämän hankinnan osalta kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ja soveltuvuusvaatimukset täyttäneet ehdokkaat valitaan tarjoajiksi. HKL lähettää kaikille tarjoajiksi valituille erillisen kutsun.

Lisätiedot

Magnus Blank, suunnittelija, puhelin: 310 35528

magnus.blank(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 53250

Toinen linja 7 A

3101071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

http://hkl.fi

09655783

 

FI02012566