Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2019 | 1 (2) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 17.01.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 8
M300-sarjan metrojunien ohjaamoergonomian kehittäminen, hankesuunnitelma
HEL 2019-000316 T 08 00 02
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä M300-junien ohjaamoergonomian kehittämisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen enimmäishinta voi olla yhteensä enintään 2.000.000 euroa (alv 0 %).
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Perttu Juhas, kaluston kunnossapitopäällikkö, puhelin: 310 70547
perttu.juhas(a)hel.fi
Liitteet
1 | HKL Hankesuunnitelma M300 Ohjaamoergonomian kehittäminen |
2 | Hankesuunnitelman liite 1 M300 Metrojunaohjaamo_ergonomiaraportti |
3 | Hankesuunnitelman liite 2 M300 Muistio makettikatselmuksien tuloksista |
4 | Hankesuunnitelman liite 3 LINK_HKL_Raportti muutostarpeista-rev-2 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.:n (CAF) valmistamat M300 metrojunat hankittiin vuonna 2012 tehdyn hankesuunnitelman mukaisesti länsimetron liikennöintitarpeen mahdollistamiseksi. Junia hankittiin 20 kappaletta, minkä lisäksi hankintasopimukseen varattiin mahdollisuus tilata samanlaisia junia optiona enintään 5 kappaletta. Junat tilattiin automaattijunina siten, että junaan ei alun perin suunniteltu ohjaamoa.
Automaattimetrohankinnan epäonnistumisen vuoksi juniin jouduttiin suunnittelemaan ja toteuttamaan jälkikäteen tilapäinen ohjaamo. Nykyisessä tilapäisessä ohjaamossa on todettu olevan ongelmia työergonomiassa, mikä aiheuttaa kuljettajien fyysistä kuormitusta ja siitä aiheutuvia sairauspoissaoloja. Ohjaamoergonomian kehittäminen on nostettu HKL:n henkilöstöohjelman keskeiseksi toimenpiteeksi.
Ohjaamoergonomian toimivuudella on suora ja suuri vaikutus niin kuljettajien terveyteen kuin laajemminkin työhyvinvointiin. Yhtäjaksoiset ajoajat pitenevät metrolinjan pitenemisen ja kuljettajatyön tehostamisen myötä, mikä osaltaan asettaa entistä korkeammat vaatimukset ohjaamon viihtyisyydelle. Kuljettajan näkökulmasta on tärkeää, että kulku ohjaamoon on mahdollisimman sujuvaa, mikä tarkoittaa myös sitä, että kulun matkustamon puolella tulisi olla esteetöntä. Ohjaamossa on oltava riittävästi tilaa. Kuljettajan istuimella ja sen säädettävyydellä on suuri merkitys työskentelyergonomiaan. Näkyvyys eteen ja sivulle on oltava hyvä. Tärkeä merkitys työympäristön viihtyisyyteen on myös uudenmallisen istuimen varustaminen lämmityksellä ja tuuletuksella.
Hankkeen tavoitteena on kehittää M300 ohjaamoergonomiaa siten, että kuljettajan työergonomiassa havaitut ongelmat, jotka ovat aiheutuneet tilapäisen ohjaamon vajaavasta ergonomiasuunnittelusta saadaan hallintaan. Hanke toteutetaan tiiviissä yhteistyössä kuljettajien ja liikennöintiyksikön kanssa.
Hankkeen kustannusarvio perustuu ergonomiakonsultin kanssa tehtyyn suunnitelmaan ja siitä yhdessä CAF:in kanssa laadittuun kustannusarvioon.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Perttu Juhas, kaluston kunnossapitopäällikkö, puhelin: 310 70547
perttu.juhas(a)hel.fi
Liitteet
1 | HKL Hankesuunnitelma M300 Ohjaamoergonomian kehittäminen |
2 | Hankesuunnitelman liite 1 M300 Metrojunaohjaamo_ergonomiaraportti |
3 | Hankesuunnitelman liite 2 M300 Muistio makettikatselmuksien tuloksista |
4 | Hankesuunnitelman liite 3 LINK_HKL_Raportti muutostarpeista-rev-2 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 53250 | Toinen linja 7 A | 3101071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | http://hkl.fi | 09655783 |
| FI02012566 |
|
|