Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 20/2018 | 1 (4) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/10 | |
| 13.12.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 173
Kahden käytetyn ratakuorma-auton lisätöiden hankinta
HEL 2018-004046 T 02 08 01 01
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan suorahankintana VR Track Oy:ltä kahden käytetyn ratakuorma-auton hankintaan liittyviä lisä- ja muutostöitä yhteensä enintään 366.293,58 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Esittelijä
yksikön johtaja
Toni Jurva
Lisätiedot
Tommy Sohlberg, tekninen asiantuntija, puhelin: 310 35429
tommy.sohlberg(a)hel.fi
Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879
eeva.lindroos(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Sopimussihteeri |
|
Yksikön johtaja |
|
Tekninen asiantuntija |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
HKL on hankkinut vuonna 2018 VR Track Oy:ltä kaksi (2) käytettyä ratakuorma-autoa parantamaan kykyä vastata länsimetron tuomiin lisätarpeisiin. Hankinnasta tehtiin toimitusjohtajan päätös 41 §, 14.5.2018.
Ratakuorma-autoihin joudutaan nyt teettämään muutostöinä nostinlaitteen madaltaminen, metrotunnelien ATU:n (aukean tilan ulottuma) vaatimuksiin soveltuva ratakuoma-autojen osittainen kavennus sekä kattojen madallus, kokonaispainon alentaminen metroradan enimmäisakselipainojen (13 300 kg) vaatimukset täyttäväksi sekä ohjaamon muutostyöt.
Valtion Rautatiet on valmistanut ratakuorma-autot Kuopion konepajalla vuonna 1981. Kuopion konepajan toiminta on sittemmin liitetty Pieksämäen konepajalle VR Yhtymän alaisuuteen. VR:llä ratakuorma-autojen alkuperäisenä valmistajana on muutostöiden toteuttamiseen tarvittavat alkuperäiset työpiirustukset, lujuuslaskelmat sekä vankka osaaminen tämän kaltaisten vaativien muutostöiden toteuttamiseen. On HKL:n kannalta tarkoituksenmukaista hankkia lisätyöt samalta toimittajalta, jolta myös ratakuorma-autot on hankittu.
Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 43 § 2 mom: "teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan."
Aikaisemmat päätökset:
Toimitusjohtajan päätös 41 §, 14.5.2018: 230.000 euroa (alv 0 %)
Tämän päätöksen jälkeen hankinnan kokonaiskustannukset VR Track Oy:ltä ovat yhteensä enintään 596.293,58 euroa (alv 0 %).
Esittelijä
yksikön johtaja
Toni Jurva
Lisätiedot
Tommy Sohlberg, tekninen asiantuntija, puhelin: 310 35429
tommy.sohlberg(a)hel.fi
Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879
eeva.lindroos(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Sopimussihteeri |
|
Yksikön johtaja |
|
Tekninen asiantuntija |
|
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 14.05.2018 § 41
HEL 2018-004046 T 02 08 01 01
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana kaksi (2) käytettyä, nosturilla varustettua ratakuorma-autoa VR Track Oy:ltä yhteensä enintään 230.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Siemens Osakeyhtiöltä Helsingin ja Espoon metrorataverkostoon soveltuvat pakkopysäytysjärjestelmät yhteensä enintään 124.184,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Koko ratakuorma-autojen hankintaa koskevat kokonaiskustannukset ovat yhteensä enintään 354.184,00 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
HKL-Kunnossapitoyksiköllä on nykyisin käytössään viisi ratakuorma-autoa. Ratakuorma-autoja käytetään metron rata-alueilla mm. hitsaustyövaunujen ja sähkötyövaunujen siirtoajoihin sekä muihin kuljetuksiin, turvalaitetoimintaan liittyvissä töissä sekä asemien laiturialueiden ja rata-alueiden puhdistus- ja kunnossapitotöissä.
Nyt tehtävällä päätöksellä hankintaan kaksi (2) käytettyä, nosturilla varustettua ratakuorma-autoa parantamaan kykyä vastata länsimetro-osuuden tuomiin lisätarpeisiin. Kahden ratakuorma-auton hankkimisen myötä käytöstä voidaan poistaa vanhin käytössä oleva ratakuorma-auto, jonka valmistusvuosi on 1973.
Hankittavalla ratakuorma-autokalustolla saavutetaan parempi käytön luotettavuus ja varmistetaan länsimetron kunnossapito, kun yksi ratakuorma-auto saadaan pelkästään länsimetron käyttöön. Lisäksi kunnossapitoon liittyvä lisäkalusto edesauttaa metroliikenteen luotettavuuden varmistamista.
HKL:n Kunnossapitoyksikkö on tehnyt markkinakartoitusta, kuinka tarpeisiin soveltuvat ratakuorma-autot saataisiin hankittua nopeasti ja edullisesti. Kartoituksen aikana selvisi, että VR-Track Oy on valmis myymään tarpeeseen soveltuvat ratakuorma-autot käytettyinä. Tarjoajan toimittamien huolto- ja korjausdokumenttien perusteella tarjotut ratakuorma-autot ovat hyvässä ja luotettavassa käyttökunnossa. Ratakuorma-autoja Helsingin käyttämällä raidevälillä ei ole mahdollista saada käytettynä muulta toimittajalta. Ratakuorma-autot kannattaa kuitenkin ostaa käytettynä, jotta hankinnan kokonaiskustannukset saadaan pidettyä maltillisina ja hankinta saadaan tehtyä nopealla aikataululla. Tämän lisäksi käytettyjen ratakuorma-autojen hankinta on linjassa Helsingin kaupungin ympäristöpolitiikan ja kaupunkistrategian tavoitteiden kanssa. Kaupunki on sitoutunut parantamaan materiaali- ja ekotehokkuuttaan ja huomioimaan sen kaikissa investoinneissa ja hankinnoissa. Tavoite toteutuu hyvin käytettyjen työkoneiden hankinnassa.
Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 43 §, mom 7: ”hankinnat tehdään poikkeuksellisen edullisesti käyttämällä hyödyksi hyvin lyhyen ajan voimassa olevaa erityisen edullista tarjousta hankkia tavaraa huomattavasti tavanomaisia markkinahintoja halvemmalla.”
Lisäksi ratakuorma-autoihin tulee asentaa Helsingin ja Espoon metrorataverkostoon soveltuvat pakkopysäytysjärjestelmät. Metroradoilla on käytössä Siemens Osakeyhtiön omistama ja ylläpitämä pakkopysäytysjärjestelmä ja Siemens Osakeyhtiö on siten ainoa toimittaja, jolta pakkopysäytysjärjestelmän voi hankkia.
Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 43 §, mom 2: "teknisistä, taiteellisista tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvistä syistä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan."
Lisätiedot
Tommy Sohlberg, tekninen asiantuntija, puhelin: 310 35429
tommy.sohlberg(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 53250 | Toinen linja 7 A | 3101071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | http://hkl.fi | 09655783 |
| FI02012566 |
|
|